Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_AB_

Re: Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:08

In Hoogeveen kun je onder de 500 euro een 3 of 4 kamerflat huren! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:10

Geen idee , stook wel veel. Heb 2 verdiepingen en 3 slaapkamers , beneden tocht het ook. Cv deugt ook niet , en verder verbruik ik niet zoveel. Bewindvoerder regelt het wel :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:11

Rebecca schreef:
Geen idee , stook wel veel. Heb 2 verdiepingen en 3 slaapkamers , beneden tocht het ook. Cv deugt ook niet , en verder verbruik ik niet zoveel. Bewindvoerder regelt het wel :)

Oh dat verklaard het....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:12

_AB_ schreef:

Waar? :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:15

purny schreef:
[naam] schreef:

Oh dat verklaard het....

:j huis is wel verder mijn droom , ik wil er graag oud worden. 3 minuten lopen en sta in het centrum , 3 minuten lopen naar de andere kant bij ouders. Tuintje erbij , ven gelukkig in deze woning

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:22

Martine_R schreef:
_AB_ schreef:

Waar? :oo

Je hebt PB!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:22

Jeetje wat word ik depri van dit topic zeg. Ben 22, nog een voltijd studie. Nog z'n 1'5 jaar te gaan en zie echt nog geen kansen om uit huis te gaan..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:32

Nou jongens, niet helemaal meteen de emokant op :+

Ik woon sinds 2 jaar (ben nu 21) in een appartement in Utrecht en ik ga bijna wekelijks uiteten (okee, niet nodig maar wel lekker als het kan) en heb een abbo op de sportschool. Ik heb puur uitwonende stufi en een bijbaantje. Voor de rest elke maand kunnen sparen en kan alles met gemak betalen! Tis gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Ik heb geen TV (prijzig, en overbodig in mijn geval), geen scooter en geen auto. Doe bijna alles op de fiets. Verder heb ik alles wat ik nodig heb en mocht er wat stuk gaan kan ik dat met gemak opvangen. Het is gewoon echt een kwestie van slim aanpakken en kijken waar je maandelijks op kan bezuinigen :)

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:43

Uitgaven
Huur: 561
Boodschappen: 120
Zorg: 94
Mobiel: 40
Reiskosten: 20
Abonnement: 10
Huisdier: 10
Sparen: 164
Totaal uitgaven: 1018

'Inkomen'
Huurtoeslag: 217
Zorgtoeslag: 83
Bijstand: 729 (fictief, kan max. 164 minder zijn)
Totaal inkomsten: 1029

Ik leef rond de armoedegrens (weet niet exact hoe laag deze is) en ik leef dus ook op bijstandsniveau. Leuk is het alles behalve, ik moet er héél veel voor laten op dit moment, maar ik kan wel op mijzelf wonen. Ik heb het geluk dat ik mijn huidige studio tegen ben gekomen, want ik woon hier heel fijn. Mijn situatie is dan ook niet geheel standaard :)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:32

Ik ben uit huis gegaan (door omstandigheden) met stufi+lening en heb een appartement gehuurd via sociale huur. Mijn stufi was toen bij elkaar €750 en kreeg dus huur+zorgtoeslag. Ik zal met elkaar rond de €1000 euro gezeten hebben en mijn huur was toen rond de €480 (is allemaal lang geleden :') ). Was het makkelijk? Nee. Ik vraag me nu nog dagelijks af hoe ik het rond gebreid heb...
Later kreeg ik een uitkering en zat ik met toeslagen rond de €1200 maar mijn huur is nog gestegen naar €529. Ik heb ook altijd scooter gereden, heb alle verzekeringen (dus ook aansprakelijkheid+inboedel) at gewoon lekker, ging zo nu en dan eens uit en had twee katten.
Dus ja, het kan. En ik heb nooit écht moeten beknibbelen. Ik wist gewoon niet beter dan dat ik altijd maar weinig had. Toen ik een jaartje fulltime werk heb gehad en opeens een volledig minimum loon kreeg was dat voor mij de jackpot! Helaas nu weer terug op oud niveau maar woon nu samen en kan de kosten nu delen, dus weer een beetje lucht. Echt fijn!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:39

Ik vind het lijstje die je opgesteld hebt helemaal niet raar hoor. Al met al kom je zo aan hele bedragen die er maandelijks uit gaan. De ene maand valt het mee, de andere maand valt het tegen. Nooit uit gaan van de meest ideale situatie want die ga je toch niet redden :')

Persoonlijk zou ik de studie afmaken (scheelt weer 200 in de maand) en dan kan je ook die 5e dag werken. Dan denk ik dat je wel rond moet kunnen gaan komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:47

Zal ook even lijstje maken, ik ben bijna 20 en woon nu een half jaar op mezelf.

Inkomen per maand ongeveer;
Stufi; 800 (incl lening).
Werk; 200
Toeslagen; 250
Totaal; 1250

Uitgaven;
Lesgeld school 100
Huur 400
Zorgverzekering 100
Boodschappen 100
Mobiel: 20
Tv, internet: 40
GWL: 100
Pony:25
Autorijlessen: 200
Kleding etc: 50
Spaarpotje huis (onverwachte kosten, kapotte wasmachine oid): 50
Spaarpotje pony (onverwachte DA kosten bv): 50

Totaal: 1235

Leef krap, ben echt een vrek qua geld. Dus heel af en toe houd ik wat over, maar ik heb het niet breed.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:48

Knudd: op boodschappen en mobiel kun je evt bezuinigen nog :)

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:58

Winged schreef:
Knudd: op boodschappen en mobiel kun je evt bezuinigen nog :)

Nee en nee (helaas). Boodschappen wijd ik verder niet over uit en mobiel is een vast abonnement, waar ik al naar omlaag ben gegaan :') Pas november dit jaar kijken voor iets nieuws, dan loopt dit abbo namelijk af. Ik heb 3 spaardoelen op dit moment: zorgkosten, kleding/kapper en vakantie. Als ik vakantie weglaat, dan houd ik 50 over in de maand voor leuke dingen, uitjes, weet ik veel, maar ik wil (en zal) volgend jaar op vakantie, dat gun ik mijzelf na vorig jaar. Dus liever nu krap zitten zodat ik volgend jaar een week ergens heerlijk kan genieten, dan nu ruimer leven en voor weet ik hoe lang niet weg kunnen :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:03

Vakantie ga ik dit jaar. Maar ik moet er ook een heel jaar of wat letterlijk voor kromliggen.
Ik spaar zelf alles wat los en vast zit. Van zegeltjes tot stuivers.
Ik leef ook van een armoedegrens. Zeker nu ik wel minder ben gaan werken. Maar dat is eigenlijk min of meer een gedwongen keus geweest. Dus nu de komende 3 maanden van 200 euro minder moeten leven.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 00:10

Inmiddels zijn we een paar jaar verder en heb ik sinds ruim een half jaar een eigen (huur)huis :)
Heb nog steeds dezelfde baan, wel iets meer uren en ook meer gaan verdienen omdat ik een hogere functie heb gekregen. Ook zijn de studiekosten niet zo hoog meer.

Weet nu wel dat mijn geschatte lijstje van toen iet wat optimistisch was :') Vaste lasten als huur en gwl liggen hoger. (oud huis, zonder dubbel glas) En boodschappen voor 160 euro? Was het maar waar!

Maar geduld wordt beloond en ik heb ook wel een beetje mazzel gehad met deze relatief goedkope woning in Den Haag. Maar zeker bij de woningbouw heb je gewoon geduld (inschrijfjaren) nodig om voor iets leuks in aanmerking te komen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:44

Mag ik vragen wat voor boodschappen je doet dat je 160 euro in de maand niet redt? Toen wij nog in Nederland woonden, met 4 kinderen hadden we aan 200 euro per maand meer dan genoeg. En ja dan aten we iedere dag goed en vers eten en kinderen in de luiers.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:58

_Nadia_ schreef:
Mag ik vragen wat voor boodschappen je doet dat je 160 euro in de maand niet redt? Toen wij nog in Nederland woonden, met 4 kinderen hadden we aan 200 euro per maand meer dan genoeg. En ja dan aten we iedere dag goed en vers eten en kinderen in de luiers.

Hoe heb je dat gedaan? Ik zit voor 2 personen op 200 euro en dan tel ik het voer voor de hond niet mee :).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:01

Markt.. aanbiedingen, niet alle a-merken.... Geen frisdrank :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:07

Winged schreef:
Markt.. aanbiedingen, niet alle a-merken.... Geen frisdrank :)

Aanbiedingen, check. Frisdrank drink ik niet. Markt is voor mij geen optie (vindt plaats op de tijden dat ik werk).

Ik koop voornamelijk eigen merk of Basic.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:11

Ik kwam als single rond van 1495 netto per maand, en kreeg geen toeslagen.
huur was €650 en daarbij nog iedere maand een voorschot voor het gas en elektra van 100 euro en ik moest standaard ieder jaar bijbetalen (slecht geïsoleerd huisje). Ik kreeg geen toeslagen. Voor die prijs had ik een keuken, badkamer, woonkamertje en slaapkamertje. Gemeentebelastingen en waterschapsbelasting en waterverbruik komen daar nog bovenop weet zo even niet meer wat ik daar exact aan kwijt was. Natuurlijk had ik ook de nodige verzekeringen en een abonnement voor een mobiele telefoon. Internet was niet mogelijk in het huisje waar ik zat dus die kosten had ik niet. Daarbij had ik op dat moment ook nog twee paarden te onderhouden, een hond en een kat. Ik hield denk ik max 150 over voor de boodschappen, kleding en andere uitgaven. Geen vetpot maar te doen. Ik had ook niet echt een keuze het moest haha.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:12

Ik zat altijd rond de 5 euro per dag aan boodschappen, nu met 2 personen 10 euro per dag maar we doen echt geen moeite om alles zo goedkoop mogelijk te doen. 200 euro voor 6 man is een ruime euro per dag per persoon, ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:13

_San87_ schreef:
_Nadia_ schreef:

Hoe heb je dat gedaan? Ik zit voor 2 personen op 200 euro en dan tel ik het voer voor de hond niet mee :).

Groenten en fruit halen op de markt tegen sluitingstijd. Ik kocht altijd datgene op dat de marktkoopman over had in grote partijen. Dus een kist van 10 kilo tomaten die een beetje beurs waren voor een euro of 2, appels met plekjes, overschot van wortelen (of die bij de paardenboer halen, prima wortelen hoor) en dan in grote batches verwerken. Ik ging 1 keer per week toch wel met een hele volle auto terug naar huis, voor hooguit 20 euro.
Die 15 kilo tomaten gaf me in combinatie met andere groenten genoeg pasta saus voor 25 maaltijden, vlees kochten we in grote paketten bij de boer, en we aten niet heel veel vlees, 350 gram gehakt is meer dan genoeg voor een maaltijd voor het hele gezin. Ook vulden we veel aan met bonen, linzen, etc, allemaal niet duur in grootverpakking bij de Turkse winkel. Mijn hele kelder stond barstensvol met weckpotten, 3 vriezers vol met eten (je kunt bijna alles invriezen, tot eieren aan toe!)

Geen pakjes en zakjes gebruiken, je eigen brood bakken, niets weg gooien, en vooral simpel maar wel lekker eten. Geen frisdrank, gewoon water en aanmaaklimonade, hoewel man wel cola dronk, maar dan Euroshopper en hooguit 2 flessen per week, dus 70ct per week.
Aldi en Lidl zijn in mijn beleving absoluut duurder dan AH euroshopper (of hoe heet het nu?) maar het meeste dat wij kochten kwam niet eens bij de supermarkt vandaan. Melk haalden we bij de boer direct, en daar maakten we wel eens zelf kaas van (zachte kaas dan, voor harde kaas had ik de spullen niet). Broodbeleg was meestal zelf gemaakte jam, wederom van marktfruit, hoewel een van mijn (autistische)kinderen enkel en alleen Calve Pindakaas op brood eet (erg leuk als je inmiddels in Engeland woont en schoonouders nog steeds op moeten sturen omdat hij anders gewoon niet eet) en een ander alleen Nutella.

Ik werkte daarnaast in ons eigen bedrijf, speelde taxichauffeur naar het ziekenhuis/therapeuten/school etc voor de kinderen en deed het verwerken van het eten voornamelijk in de avonduren.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:17

Wauw. Helaas is dat voor mij niet haalbaar. Maar knap hoe je dat zo doet/deed.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 13:11

Ik doe vooral boodschappen bij de Lidl en de Albert Heijn. Heb even opgeteld en heb in de afgelopen maand 265 euro aan supermarkt uitgaven gedaan. Heb dan wel 2 keer visite over de vloer gehad die bleven eten + wijn en fris(drank). Wel ligt mijn vriezer op dit moment vol met vlees en heb een ruim gevulde voorraadkast, doordat ik aantal aanbiedingen heb ingeslagen.

Ik heb voor nu 300 euro boodschappengeld ingecalculeerd en daarmee red ik het dan wel ruim.

Vind het heel knap als iemand voor de helft of minder boodschappen kan doen. Maar ik ben ook een moeilijke eter: (gekookte) aardappels gaan er bij mij niet in bijvoorbeeld :D en zo heb ik wel meer 'standaard' dingen die ik niet lust.

Naar de markt gaan is voor mij ook helaas bijna geen optie vanwege mijn werktijden, als ik om 18 uur klaar ben met werken is alles natuurlijk al weg :) Maar ik zou wel de moeite kunnen nemen om op een vrije dag naar de Haagse Markt te gaan, dat is misschien wel een goede :)