Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:10

De mensen die het strand missen, je bent zo op Ameland! Mooier dan op de wadden ga je het niet krijgen. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:13

Ameland vind ik.een hoop gedoe, noordzeestrand is sneller en goedkoper bereikt. Schier vind ik.overigens ook erg kooi.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:30

Hier ook een fries. Ik woon er al mijn hele leven en vind het heerlijk!

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:39

Ik woon in heerenveen.. heerenveen is nog uit te houden maar daarvoor woonde ik een klein gehucht. Ik was blij dat we er buiten woonden want ik voelde me daar totaal niet thuis. Stugge friezen, veel drugs gebruik en gewoon een stelletje asos... ook niet nederlands willen praten gewoon fries blijven praten. Nee ik ben blij dat ik nu vlakbij m'n vrienden woon nu.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:45

Ik woon liever in een dorp en landelijk, waar ik nu woon (omgeving Gooi en Vechtstreek) dan in Friesland. Ik heb daar niets, zit van al mijn vrienden en familie af en ik vind het daar te kaal in de wintermaanden. Of het waar is, weet ik niet, maar ik heb geen behoefte aan stug, kortzichtig publiek om me heen. Daar ben ik te extravert en te opvallend voor. :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:48

Wat een vooroordelen af en toe zeg.. :')

De Friezen zouden stug zijn, de Achterhoekers zouden niet erg snugger zijn, of wat zijn de uitspraken?
Ik vind dat grote onzin. Ik hou absoluut niet van generaliseren.
Ik ben iig heel hartelijk onthaald hier in het noorden en dat stugge? Nah. Niets van gemerkt.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:50

Ik kan Noord Holland niet missen :+:

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:50

Wij zijn in nov. 2008 van Amsterdam naar West- Friesland verhuisd. Meer omdat de huizen hier veel goedkoper zijn, en we hebben het wel naar onze zin hier maar als het ff kan zou ik zo terug gaan naar Amsterdam.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:51

XFiemoX schreef:
Wij zijn in nov. 2008 van Amsterdam naar West- Friesland verhuisd. Meer omdat de huizen hier veel goedkoper zijn, en we hebben het wel naar onze zin hier maar als het ff kan zou ik zo terug gaan naar Amsterdam.

West-Friesland is niet hetzelfde als Friesland _O-

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:53

Nou hier waar wij wonen zijn er nog genoeg echt fries volk hoor. Weet ook wel dat het niet echt Friesland is maar voorheen hoorde het wel echt bij Friesland.
mayniac_val schreef:
XFiemoX schreef:

West-Friesland is niet hetzelfde als Friesland _O-

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:48

Ik maak echt nooit mee dat mensen Fries blijven spreken tegen mensen die dat niet spreken. Kan me niet voorstellen dat je dat alle dagen mee maakt? In plaatsen zoals Drachten gebeurt dat sowieso nooit. Hier in Ureterp kan het voorkomen dat iemand Fries begint omdat de meeste klanten Fries spreken maar ze schakelen direct over als ze horen dat je geen Fries spreekt. Mijn vriend spreekt geen Fries en komt door zijn werk door heel Friesland maar kan zich overal prima redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:51

Dat is ook mijn ervaring in de 21 jaar dat ik hier ben :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:09

Jildau schreef:
Ik maak echt nooit mee dat mensen Fries blijven spreken tegen mensen die dat niet spreken. Kan me niet voorstellen dat je dat alle dagen mee maakt? In plaatsen zoals Drachten gebeurt dat sowieso nooit. Hier in Ureterp kan het voorkomen dat iemand Fries begint omdat de meeste klanten Fries spreken maar ze schakelen direct over als ze horen dat je geen Fries spreekt. Mijn vriend spreekt geen Fries en komt door zijn werk door heel Friesland maar kan zich overal prima redden.

Niet alle dagen, want zo vaak kom ik er niet. Maar heb het meegemaakt :j In Groningen ook hoor, dat ik commentaar kreeg dat ik geen Gronings sprak en het niet kon verstaan en diegene ook wiegerde over te gaan op Nederlands.
Misschien was het net zoals bij een deel van de jongere Fransen; 'wij spreken wel een andere taal, maar weigeren het :')'

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:14

XFiemoX schreef:
Nou hier waar wij wonen zijn er nog genoeg echt fries volk hoor. Weet ook wel dat het niet echt Friesland is maar voorheen hoorde het wel echt bij Friesland.

Ja, toen de Romeinen de boel beneden de Rijn nog in handen hadden. Sinds korte tijd daarna hoort West Friesland gewoon bij het gewest Holland :) Ik woon hier al jaaaaren en het is echt niet hetzelfde als Friesland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:18

vuurneon schreef:
Jildau schreef:

Niet alle dagen, want zo vaak kom ik er niet. Maar heb het meegemaakt :j In Groningen ook hoor, dat ik commentaar kreeg dat ik geen Gronings sprak en het niet kon verstaan en diegene ook wiegerde over te gaan op Nederlands.
Misschien was het net zoals bij een deel van de jongere Fransen; 'wij spreken wel een andere taal, maar weigeren het :')'

Ik moest een keer jureren in Oranjewoud, zaten we na afloop nog even in de tent met de andere juryleden. Ik zat tussen 2 fries sprekende dames in. Ze betrokken me wel bij het gesprek, spraken tegen mij nederlands, maar gingen vervolgens tegen elkaar Fries zitten praten, tegen mij weer NL en tegen elkaar weer Fries. Nou sorry, maar dat vind ik zó asociaal! Je wilt me er wel bij betrekken, maar eigenlijk ook niet door tegen elkaar Fries te gaan praten :n

Nee, ik heb niks met frieze mensen, we hebben frieze buren gehad en heb nu een collega uit friesland en ze zijn zo op hun teentjes getrapt.. Zelf wel geintjes mogen maken, maar als je terug wordt gepakt meteen gepikeerd gaan lopen doen. Als je ze vraagt iets te doen, meteen protesteren en moeilijk doen.. Kan een uitzondering zijn hoor, maar dit is mijn ervaring.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:21

In Friesland zelf heb ook genoeg verdeeldheid hoor. Harlingers vinden niet dat ze bij Friesland horen, volgens de grenzen toch echt wel...
Ik werk in Heerenveen en hier is de voertaal Nederlands maar aangezien onze patiënten categorie ook deels Fries is is het afhaneklijk welke taal je spreekt. Maar ook de Friese patiënten hebben te maken met personeel dat niet Fries spreekt, en schakelen 9 vd 10x gewoon over naar het Nederlands, met hier en daar het Frisisme.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:22

dan zou daar al echt mijn droom boerderij moeten staan
ben toch wel erg gehecht aan 'mijn' limburg

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:23

Ben ik toch wel benieuwd.. ik lees hier dat Friezen stug zijn, snel op hun teentjes getrapt..

Wat zouden Limburgers dan volgens jullie zijn? :o?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:24

gezellig toch ;) :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:32

Limburgers zijn zuiplappen, hahaha..... :P

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:53

Niet in Friesland willen wonen is natuurlijk helemaal prima! Niet gecharmeerd zijn van de Friese taal ook geen probleem. Ronduit zeggen dat je niks hebt met de Fries als mens gaat mij wel wat ver. Net als overal in Nederland heb je ook hier vervelende mensen, onbeholpen en weinig behulpzame types, maar om nou iedereen over een kam te scheren...
Als ik een ongelukkige ervaring heb met een Limburger betekent dat voor mij nog niet dat heel Limburg niet deugt.

Ook lees ik veel dat er zo zwaar wordt getild aan het Fries spreken. Alle Friezen kunnen ook Nederlands hoor. Onderschat alleen het hebben van de eigen taal niet. De echte Fries droomt en denkt in het Fries en wil zich niet alleen maar als een soort stil protest uiten in het Fries. Ook ik ben van mening dat je mensen niet moet uitsluiten door ze niet aan je gesprek te laten deelnemen. Dat zou mij ook storen. Toch is het lastiger dan je denkt. Stel je voor dat je een Engelsman op bezoek hebt. Je zit met je gezin te praten en wilt hem deel laten nemen aan het gesprek. Het valt niet mee om met bijvoorbeeld je ouders of partner stug Engels te spreken. Vaak vertaal je naar diegene toe wat je hebt gezegd, als het relevant is. Zo kun je het Fries ook zien. Met mensen met dezelfde taal verval je per ongeluk toch in die taal waar je je het best in uit. Zo is mijn moeder Fries en mijn partner ook. Met mij spreken ze Nederlands, maar naar elkaar gaan ze ongemerkt in het Fries over. Voor mij als rasechte (niet Fries sprekende) Fries geen probleem. Wel kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt wat te missen als je ze niet kunt volgen. Bij mijn partner en mijn moeder is er zeker geen onwil in het spel. Het gaat gewoon zo.
Daarnaast als ik in, zeg maar, Brabant kom moet ik ook mijn best doen om de mensen daar te verstaan. Vind ik dat erg? Nee, ik vind dat juist leuk zo'n diversiteit in een land en heel historisch cultureel bepaald. Mooi toch? Je kunt altijd nog zeggen"sorry maar ik versta geen Fries, zou u het in het Nederlands willen herhalen." Volgens mij is er geen Fries die dat niet zou doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:58

Barron schreef:
Ook lees ik veel dat er zo zwaar wordt getild aan het Fries spreken. Alle Friezen kunnen ook Nederlands hoor. . Mooi toch? Je kunt altijd nog zeggen"sorry maar ik versta geen Fries, zou u het in het Nederlands willen herhalen." Volgens mij is er geen Fries die dat niet zou doen.

Komt helaas wel voor dat er wordt geweigerd Nederlands te spreken (maar ook bij de dialecten in de provincies natuurlijk, t is niet gebonden aan alleen Fries). Ken ook veel Friezen die wel Nederlands spreken, maar echt erg gebrekkig omdat ze zelden buiten de provincie komen. Heeft wel iets aandoenlijks als er van die kromme zinnen door ontstaan :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:04

Helemaal eens met Barron. Het is voor mij lastig om een 'vreemde' taal tegen mijn eigen moeder te spreken. Dus bij ons komt het waarschijnlijk ook voor dat mensen een gesprek tussen mijn moeder en mij niet kunnen volgen. Soms probeer ik Nederlands tegen haar te spreken zodat we niemand buiten sluiten maar dat is erg lastig en je valt inderdaad snel terug. Hebben Nederlands sprekende mensen ook als ze ineens in het Duits moeten spreken tegen hun eigen ouders.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:33

Als je gewend bent met een specifiek persoon een taal/dialect te spreken is het vrijwel onmogelijk om in het bijzijn van anderen op het Nederlands over te schakelen. Dat is onnatuurlijk. Ik spreek zelf ook dialect maar no way dat ik, als ik tegen mijn vader spreek, over ga schakelen op het Nederlands.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:36

Barron schreef:
Niet in Friesland willen wonen is natuurlijk helemaal prima! Niet gecharmeerd zijn van de Friese taal ook geen probleem. Ronduit zeggen dat je niks hebt met de Fries als mens gaat mij wel wat ver. Net als overal in Nederland heb je ook hier vervelende mensen, onbeholpen en weinig behulpzame types, maar om nou iedereen over een kam te scheren...
Als ik een ongelukkige ervaring heb met een Limburger betekent dat voor mij nog niet dat heel Limburg niet deugt.

Ook lees ik veel dat er zo zwaar wordt getild aan het Fries spreken. Alle Friezen kunnen ook Nederlands hoor. Onderschat alleen het hebben van de eigen taal niet. De echte Fries droomt en denkt in het Fries en wil zich niet alleen maar als een soort stil protest uiten in het Fries. Ook ik ben van mening dat je mensen niet moet uitsluiten door ze niet aan je gesprek te laten deelnemen. Dat zou mij ook storen. Toch is het lastiger dan je denkt. Stel je voor dat je een Engelsman op bezoek hebt. Je zit met je gezin te praten en wilt hem deel laten nemen aan het gesprek. Het valt niet mee om met bijvoorbeeld je ouders of partner stug Engels te spreken. Vaak vertaal je naar diegene toe wat je hebt gezegd, als het relevant is. Zo kun je het Fries ook zien. Met mensen met dezelfde taal verval je per ongeluk toch in die taal waar je je het best in uit. Zo is mijn moeder Fries en mijn partner ook. Met mij spreken ze Nederlands, maar naar elkaar gaan ze ongemerkt in het Fries over. Voor mij als rasechte (niet Fries sprekende) Fries geen probleem. Wel kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt wat te missen als je ze niet kunt volgen. Bij mijn partner en mijn moeder is er zeker geen onwil in het spel. Het gaat gewoon zo.
Daarnaast als ik in, zeg maar, Brabant kom moet ik ook mijn best doen om de mensen daar te verstaan. Vind ik dat erg? Nee, ik vind dat juist leuk zo'n diversiteit in een land en heel historisch cultureel bepaald. Mooi toch? Je kunt altijd nog zeggen"sorry maar ik versta geen Fries, zou u het in het Nederlands willen herhalen." Volgens mij is er geen Fries die dat niet zou doen.

_/-\o_ Zo ervaar ik het ook inderdaad. :j