Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:27

Geryon schreef:
Nayomie schreef:
Ik denk als mensen heel gemakzuchtig erover doen, dat je het zelf compleet in de hand hebt, nog nooit écht gepest zijn.

En waarom denk je dat zij nog nooit echt gepest zijn? Zo gemakzuchtig als hoe ze erover doen, gedragen ze zich ook. Waardoor ze dus niet gepest worden of er meteen een einde aan maken.

Nu haal je 2 dingen door elkaar. Je hebt pesten en pesten. Pesten en écht pesten. Het kan zijn dat je heel je een aantal jaar, gepest bent, wat nageroepen en that's it. Maar je hebt ook écht pesten, dat op stalken, bedreigingen ed uitkomt. Op zulke momenten ben je gewoon bang.

Zo ben ik wel eens een aantal keren bijna de sloot in geduwd (als 7 t/m 11 jarige).

Die mensen kunnen gepest zijn, maar als ze er zo gemakzuchtig over lopen doen, ga ik mij afvragen in welke zin zij gepest zijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:29

_San87_ schreef:
Ho ho, jij weet niks over de mate waarin ik onzeker ben. Dus ik zou het fijn vinden wanneer je daar geen onterechte conclusies over trekt en er ook nog eens een waardeoordeel aan hangt.

Bijna ieder mens weet wel hoe het kan voelen om geen hulp te durven vragen. Of dat nu is wanneer je gepest wordt, in financiële nood zit of wat dan ook, hulp vragen is niet iets wat mensen snel doen omdat ze niet als zwak gezien willen worden. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je zelf in de hand hebt of je hulp vraagt of niet, en daarmee dus ook hoe je pestgeschiedenis verloopt.

Het klinkt hard, maar het is wel zo simpel,

Ik kan inderdaad niets over jouw weten, maar als je denkt dat een gepeste simpelweg maar moet vragen om hulp en het daarom zelf in de hand heeft geeft ook dat je daar zelf ook weinig inlevingsvermogen in hebt. Ja, dat is inderdaad vaak de oorzaak, dat je geen hulp durft vragen. Maar is het daarom ook je eigen schuld, als dat niet durft, die hulp vragen? Kan je daar iets aan doen, als je karakter gesloten en timide is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:34

Kwanyin schreef:
_San87_ schreef:
Ho ho, jij weet niks over de mate waarin ik onzeker ben. Dus ik zou het fijn vinden wanneer je daar geen onterechte conclusies over trekt en er ook nog eens een waardeoordeel aan hangt.

Bijna ieder mens weet wel hoe het kan voelen om geen hulp te durven vragen. Of dat nu is wanneer je gepest wordt, in financiële nood zit of wat dan ook, hulp vragen is niet iets wat mensen snel doen omdat ze niet als zwak gezien willen worden. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je zelf in de hand hebt of je hulp vraagt of niet, en daarmee dus ook hoe je pestgeschiedenis verloopt.

Het klinkt hard, maar het is wel zo simpel,

Ik kan inderdaad niets over jouw weten, maar als je denkt dat een gepeste simpelweg maar moet vragen om hulp en het daarom zelf in de hand heeft geeft ook dat je daar zelf ook weinig inlevingsvermogen in hebt. Ja, dat is inderdaad vaak de oorzaak, dat je geen hulp durft vragen. Maar is het daarom ook je eigen schuld, als dat niet durft, die hulp vragen? Kan je daar iets aan doen, als je karakter gesloten en timide is?

Ja, daar kan je iets aan doen, dit moet je echter ook durven en ja, daar wringt hem de schoen. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je aan pesten iets kunt doen. Ook iemand met een gesloten en timide karakter (hoi *D ) kan iets aan pesten doen, echter moet je dat wel echt willen.

Overigens zeg ik nergens dat het simpel is om hulp te vragen of je kwetsbaar op te stellen, ik zeg alleen dat de uitleg of je pesten in eigen hand hebt of niet simpel is, want het is simpel, of het pesten stopt of niet, heb je inderdaad in eigen hand :).

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:35

magda_90 schreef:
bello2005 schreef:
dus omdat jij op een ander reageert mag ik er niet op reageren ?

Jij reageert op mij met iets wat HorseTopShop heeft geschreven, dus dan kun je van mij een dergelijke reactie krijgen. M.a.w. had dan de quote van haar gebruikt. Alleen maar om de discussie duidelijk te houden. ;)

Ik dacht dat je wel zo slim was om dat zelf te kunnen bedenken.

nee, ik reageer op het feit dat jij zegt

magda_90 schreef:
Of je wordt geschorst van school hierdoor waardoor de pester het slachtoffer 'ineens' is en het pesten daarna bedreigend erger wordt...

Is hier op een school in de buurt gebeurt namelijk en uit pure ellende is diegene maar naar een school in een andere stad gegaan.

M.a.w. wat is het toch weer makkelijk praten door bepaalde Bokkers hier...

dat jij reageert op HorseTopShop staat hier volledig buiten

magda_90

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:49

Natuurlijk jo, heb jij even gelijk. :roll: .

Ibbel

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:58

Bello, wat jammer dat jij zo hard bent geworden. Er is niets mis met wat inlevingsvermogen. Zoals je je nu gedraagt ben je niets minder dan een 'bully'. Dat gebeurt vaker, dat mensen die vroeger gepest werden, zelf gaan pesten.

En jouw reacties die niet van inlevingsvermogen getuigen richting slachtoffers van pesten zijn zonder meer als pesten op te vatten. Het is niets minder dan iemand verwijten z'n eigen onheil over zich uit te roepen. 'Het is jouw schuld!" Ja, dat is dé manier om iemand met weinig zelfvertrouwen verder naar beneden te werken.

Ik hoop echt van harte dat je ooit gaat leren je empathisch op te stellen. Want wat ga jij het anders ongelooflijk moeilijk krijgen in je verdere leven...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:12

er was toch gevraagd niet meer op mij te reageren ? waarom doe je dat dan alsnog, en dat voor een mod ?

en geloof me, ik kom veel verder in het leven dan jij;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:12

bello2005 schreef:
er was toch gevraagd niet meer op mij te reageren ? waarom doe je dat dan alsnog, en dat voor een mod ?

:(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:14

Eh, het is niet dat ik ook maar enig gezag heb in dit topic, hoor :'). En ik wil niet banketstaaf doen, maar iedereen hier wil graag normaal verder discussiëren, dus doe zelf of normaal mee en draag weer wat bij, of ga ergens anders de botte bijl uithangen :).

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:15

Ibbel schreef:
Bello, wat jammer dat jij zo hard bent geworden. Er is niets mis met wat inlevingsvermogen. Zoals je je nu gedraagt ben je niets minder dan een 'bully'. Dat gebeurt vaker, dat mensen die vroeger gepest werden, zelf gaan pesten.

En jouw reacties die niet van inlevingsvermogen getuigen richting slachtoffers van pesten zijn zonder meer als pesten op te vatten. Het is niets minder dan iemand verwijten z'n eigen onheil over zich uit te roepen. 'Het is jouw schuld!" Ja, dat is dé manier om iemand met weinig zelfvertrouwen verder naar beneden te werken.

Ik hoop echt van harte dat je ooit gaat leren je empathisch op te stellen. Want wat ga jij het anders ongelooflijk moeilijk krijgen in je verdere leven...

_/-\o_ Ibbel, Ik hou van jouw reacties <3 :)

Bello, ga een of andere training over empathie volgen en kom dan terug. :evaw:
Als je echt gepest zou zijn, net als velen hier, zou je niet zulke stomme opmerkingen maken.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:16

bello2005 schreef:

met een grote mond en het inlevingsvermogen van een stoelpoot?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:20

_San87_ schreef:
Overigens zeg ik nergens dat het simpel is om hulp te vragen of je kwetsbaar op te stellen, ik zeg alleen dat de uitleg of je pesten in eigen hand hebt of niet simpel is, want het is simpel, of het pesten stopt of niet, heb je inderdaad in eigen hand :).

Dat klopt hoor :j . Jij als gepeste bent vaak de enige die het pesten kan stoppen en men zou zich ook meer moeten focussen op het "hard maken" van een gepeste dan het kweken van inlevingsvermogen bij een pester (hoewel dat ook wel moet). Want als deze pesters stoppen en je bent nog steeds een bangerik, dan kom je later in je leven gewoon weer een andere pestkop tegen en begint het weer van voor opnieuw.

Het is alleen niet zo gemakkelijk zoals sommige denken dat het maar je eigen schuld is dat je gepest wordt en je dat maar gewoon even hard moet worden, want als dat zo makkelijk zou zijn om even voor jezelf op te komen, dan werd er niet gepest. Dan googelde een gepeste "help, ik word gepest", las een topic als dit en dacht "hé, dat is dus de tip laat ik dat eens proberen". Maar dat je dat niet kan, dat maakt dat je gepest blijft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:22

Ach, je kunt nooit te veel zelfvertrouwen hebben, denken we dan maar :))
De toekomst zal het wel leren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:24

Kwanyin schreef:
_San87_ schreef:

Dat klopt hoor :j . Jij als gepeste bent vaak de enige die het pesten kan stoppen en men zou zich ook meer moeten focussen op het "hard maken" van een gepeste dan het kweken van inlevingsvermogen bij een pester (hoewel dat ook wel moet). Want als deze pesters stoppen en je bent nog steeds een bangerik, dan kom je later in je leven gewoon weer een andere pestkop tegen en begint het weer van voor opnieuw.

Het is alleen niet zo gemakkelijk zoals sommige denken dat het maar je eigen schuld is dat je gepest wordt en je dat maar gewoon even hard moet worden, want als dat zo makkelijk zou zijn om even voor jezelf op te komen, dan werd er niet gepest. Dan googelde een gepeste "help, ik word gepest", las een topic als dit en dacht "hé, dat is dus de tip laat ik dat eens proberen". Maar dat je dat niet kan, dat maakt dat je gepest blijft.

Ik denk zeker niet dat het eigen schuld is wanneer je wordt gepest, in tegenstelling tot sommigen, wat ik overigens echt schokkend vind. Maar dat heb ik ergens in mijn eerste post in dit topic al aangegeven :). Eigenlijk zeggen we uiteindelijk gewoon hetzelfde, alleen was er eventjes voor nodig om daarachter te komen :D.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:25

Nou. bij sommige mensen is het zelfvertrouwen omgeslagen in arrogantie..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:26

Ibbel schreef:

ik heb al genoeg geleerd,,, waar jullie allemaal nog achter moeten komen ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:27

Wat zo grappig is, als het gaat om bang zijn voor spinnen (of muizen, of vogels, of whatever), roept niemand: "maar zo'n beest doet niets, die moet je gewoon met je blote handen oppakken en buiten zetten."
Dan snapt iedereen opeens wél dat 'moeten' in de praktijk iets heel anders is dan durven en kunnen...
Maar een grote mond opzetten tegen iemand die je pest, dat 'moet' je wel gewoon kunnen?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:28

Ibbel schreef:
Wat zo grappig is, als het gaat om bang zijn voor spinnen (of muizen, of vogels, of whatever), roept niemand: "maar zo'n beest doet niets, die moet je gewoon met je blote handen oppakken en buiten zetten."
Dan snapt iedereen opeens wél dat 'moeten' in de praktijk iets heel anders is dan durven en kunnen...
Maar een grote mond opzetten tegen iemand die je pest, dat 'moet' je wel gewoon kunnen?

1+

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:29

Everybody hurts someday,
It's OK to be afraid...
Laatst bijgewerkt door DynamiteS op 10-08-13 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:30

bello2005 schreef:
Ibbel schreef:

ik heb al genoeg geleerd,,, waar jullie allemaal nog achter moeten komen ;)

zoals het niet tonen van empathie en maar zo hard mogelijk uit de hoek komen om anderen te kwetsen en te doen alsof je er verstand van hebt? Sorry hoor..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:31

Ibbel schreef:

Nu wil ik je statement niet onderuit halen, want je hebt gewoon gelijk. Maar ik zeg gewoon dat m'n zusje niet moet zeiken en dat insect of die spin gewoon buiten moet zetten :D. Dat zeg ik tegen iedereen, hihi.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:31

Nayomie schreef:
Geryon schreef:

En waarom denk je dat zij nog nooit echt gepest zijn? Zo gemakzuchtig als hoe ze erover doen, gedragen ze zich ook. Waardoor ze dus niet gepest worden of er meteen een einde aan maken.

Nu haal je 2 dingen door elkaar. Je hebt pesten en pesten. Pesten en écht pesten. Het kan zijn dat je heel je een aantal jaar, gepest bent, wat nageroepen en that's it. Maar je hebt ook écht pesten, dat op stalken, bedreigingen ed uitkomt. Op zulke momenten ben je gewoon bang.

Zo ben ik wel eens een aantal keren bijna de sloot in geduwd (als 7 t/m 11 jarige).

Die mensen kunnen gepest zijn, maar als ze er zo gemakzuchtig over lopen doen, ga ik mij afvragen in welke zin zij gepest zijn.

Nee dat haal ik niet. Beide vormen van pesten gebeurt niet bij die mensen juist omdat die mensen dus zo zijn zoals ze zijn. Die laten niet over zich heen lopen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:32

is er niet al eerder netjes gevraagd om niet meer op mij te reageren, omdat dit geen toegevoegde waarde aan dit topic heeft ?? wat leest bokt toch weer goed zeg;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:32

Sjeez, anders blijf gewoon op Bello reageren allemaal. Daar wordt dit topic echt veel leuker van.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:33

bello2005 schreef:
is er niet al eerder netjes gevraagd om niet meer op mij te reageren, omdat dit geen toegevoegde waarde aan dit topic heeft ?? wat leest bokt toch weer goed zeg;)

Ga jij dan ook niet meer reageren als er nog wel mensen op jou reageren ;) Wat is bokt toch weer logish zeg