Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Re: Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:00

Even antwoord op de vraag of ze aangifte heeft gedaan: ja, dat verhaal heeft nog een heeeele lange staart gehad, hoewel de mannen er evengoed makkelijk afgekomen zijn hoor..

Dan wil ik nog een bijdrage doen aan de discussie; het is fijn dat er mensen zijn die geloven met hun hersenen. Je kunt wel blind iemand gaan volgen, maar dan krijg je van die al-queda opvoedingskamp drama's en dat zou niet erg wenselijk zijn.
We zijn mensen, wij ontwikkelen ons. Heel veel leefregels uit de bijbel zijn nu simpelweg niet meer van toepassing, omdat: een deel niet meer kán (zoals met slaven) en het andere deel is door onze eigen ontwikkeling en ons eigen vermogen tot denken niet meer mogelijk.
En laten we vooral ook voor ogen houden: god heeft de bijbel zelf niet geschreven (zou ook wel lastig zijn :')) en ga maar eens in een kring van 15 man zitten: geef een verhaaltje aan elkaar door en zie hoe het veranderd omdat iedereen een stukje van zichzelf toevoegt aan dat verhaaltje.
De ontwikkeling van de bijbel is niet via 15 man gegaan, maar via veeeel meer mensen. Daarom kún je de bijbel niet letterlijk nemen, maar je kunt er wel lering uit trekken en een leidraad voor je manier van leven. Zo.
En nu ga ik slapen want ik ben doodop ;).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:07

vuurneon schreef:
Blue Eyes
Ben bekend met de Bijbel, ben ermee doodgegooid :')
Maar je hebt gelijk inderdaad! Was het vergeten dat Leviticus braaf bij deutronomiun in de buurt staat. Is al erg lang geleden (brengt wel herinningen naar boven dat ik alle hoofdstukken moest kunnen opnoemen :') )
Ik weet dat het oude testament de tenach vormt en dat bracht mij in de war door te denken dat het een aangepaste bijbel was. Zoveel geloven, zoveel boeken! Wel leuk om erin te verdiepen overigens.

:=

Lol na het lezen van je eerste post was ik het gelijk even gaan nazoeken. Als 'afgevallen' christen (christelijk opgevoed maar niet belijdend) bracht je me toch behoorlijk in verwarring aangezien ik ook op een behoorlijk streng christelijke basisschool heb gezeten waar je inderdaad rijtjes van de boeken op moest kunnen dreunen.
Gelukkig is het opgehelderd en klopt mijn rijtje nog steeds ... 25 jaar na dato lol

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:10

Wat ik graag zou willen weten, is hoe jullie over transgenders denken. Hebben zij pech en moeten zij maar gewoon man of vrouw blijven? Of vinden jullie het goed dat zij kunnen worden zoals ze eigenlijk zijn?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:24

vuurneon schreef:
Zoveel mensen, zoveel wensen. Zoveel kerken, zoveel verschillende meningen en ook binnen de kerk wisselt het.
Homoseksualiteit past niet bij het beeld; gaat heen en vermenigvuldigt u! Neemt niet weg dat vele gelovigen het gewoon accepteren en er ook genoeg kerken zijn die een homo huwelijk willen inzegenen omdat aan het eind van de weg maar 1 mag oordelen en dat is niet de mens.

Maar ja, de Bijbel is op zoveel manieren uit te leggen dat ieder dat ook op zijn/haar manier er een invulling aan kan geven.

Is eigenlijk toch heel raar dat mensen die bewust alleenstaand blijven, niet als zondaars gezien worden door de kerk? Of priesters/monniken etc die celibatair leven?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:24

Overigens krijg ik altijd vreselijke jeuk van de term homofiel, om het maar zacht uit te drukken. Hebben jullie ooit gehoord van een heterofiel? Ik in ieder geval niet, waarom zou er dan sprake moeten zijn van homofiel en -seksueel? Kunnen we daar niet gewoon afstand van nemen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:29

Ingmar_ schreef:
Wat ik graag zou willen weten, is hoe jullie over transgenders denken. Hebben zij pech en moeten zij maar gewoon man of vrouw blijven? Of vinden jullie het goed dat zij kunnen worden zoals ze eigenlijk zijn?

Wat ik graag zou willen weten.... Waarom moeten 'wij-christenen' daar iets van denken :? Ik kan me er niet in verplaatsen want ik ben zelf geen transgender, maar wat heeft iedereen er aan als iedereen er 'iets' van denkt...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:31

Nee, ik zeg juist specifiek niet "jullie-christenen", maar "jullie" als Bokkers algemeen. Ik denk namelijk dat dit een vergeten groep is, die altijd tussen wal en schip valt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:32

Ingmar_ schreef:
Overigens krijg ik altijd vreselijke jeuk van de term homofiel, om het maar zacht uit te drukken. Hebben jullie ooit gehoord van een heterofiel? Ik in ieder geval niet, waarom zou er dan sprake moeten zijn van homofiel en -seksueel? Kunnen we daar niet gewoon afstand van nemen?

jazeker, hetero's (afgekort van heterofiel, net als dat homo's afgekort is van homofiel)

hetero betekent verschillend
homo betekent hetzelfde
-fiel betekent houden van

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:34

Ah ok... Ik dacht dat je gelovigen bedoelde aangezien je het in eenn topic post die gericht is aan gelovigen :)*

maar ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik heb best behoorlijk wat empatisch vermogen, maar ik kan me gewoon niet indenken hoe je je voelt als je een man bent maar eruit ziet als een vrouw of vice versa.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:49

Het blijft bizar dat er nog zo'n issue gemaakt moet worden over homo's.
Het is zo bekrompen en kortzichtig en arrogant om te denken dat homofilie een ziekte oid is. Dat zijn gewoon mensen die op hetzelfde geslacht vallen. Nou en? Doen ze er ook maar IEMAND kwaad mee?
Het draait toch om liefde?
Ik heb 2 neven (broers) die op mannen vallen, 1 is zelfs getrouwd en heeft een dochter samen met zijn man. Geweldig!
Laten ze maar ophef gaan maken over pedofilie, want daar wordt wel veel schade mee aangericht...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:54

daar wordt toch óók ophef over gemaakt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:59

Ik heb het idee dat er veel meer ophef over pedofilie wordt gemaakt dan over homo's >;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:00

Zeker niet minder in ieder geval

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:09

Mindfields schreef:
vuurneon schreef:
Zoveel mensen, zoveel wensen. Zoveel kerken, zoveel verschillende meningen en ook binnen de kerk wisselt het.
Homoseksualiteit past niet bij het beeld; gaat heen en vermenigvuldigt u! Neemt niet weg dat vele gelovigen het gewoon accepteren en er ook genoeg kerken zijn die een homo huwelijk willen inzegenen omdat aan het eind van de weg maar 1 mag oordelen en dat is niet de mens.

Maar ja, de Bijbel is op zoveel manieren uit te leggen dat ieder dat ook op zijn/haar manier er een invulling aan kan geven.

Is eigenlijk toch heel raar dat mensen die bewust alleenstaand blijven, niet als zondaars gezien worden door de kerk? Of priesters/monniken etc die celibatair leven?

Even terzijde: "gaat heen en vermenigvuldigt u" heeft een andere betekenis dan dat wij er vaak aan geven, hihi. Het gaat hier niet per se om het voortplanten, maar om het vermenigvuldigen van gelovigen. Met andere woorden: gaat heen om meer mensen tot het geloof te brengen.
Naar mijn weten klopt het ook niet dat mensen die bewust alleenstaand blijven niet als zondaar aangemerkt worden. Misschien dat het in het katholieke geloof anders ligt, dat weet ik niet zo goed, daar heb ik niet zoveel verstand van.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:42

Ingrid_92 schreef:
Mindfields schreef:

Even terzijde: "gaat heen en vermenigvuldigt u" heeft een andere betekenis dan dat wij er vaak aan geven, hihi. Het gaat hier niet per se om het voortplanten, maar om het vermenigvuldigen van gelovigen. Met andere woorden: gaat heen om meer mensen tot het geloof te brengen.
Naar mijn weten klopt het ook niet dat mensen die bewust alleenstaand blijven niet als zondaar aangemerkt worden. Misschien dat het in het katholieke geloof anders ligt, dat weet ik niet zo goed, daar heb ik niet zoveel verstand van.

Paulus zegt ergens dat het goed is om alleen te zijn, ik heb nu niet zoveel tijd maar ik zal het vanavond opzoeken!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:37

Femek2902 schreef:
Paulus zegt ergens dat het goed is om alleen te zijn, ik heb nu niet zoveel tijd maar ik zal het vanavond opzoeken!

Dat klopt inderdaad. Het was niet goed dat de mens alleen zou blijven, daarom had God Adam een vrouw gegeven. Later wordt Genesis dat ook nog herhaalt: "Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn. (Gen.2:24)"

Nu is het niet zo dat mensen die nooit trouwen en altijd single blijven verkeerd bezig zijn. Integendeel ;) (Dus iemand die met haar trouwt handelt goed, maar iemand die niet met haar trouwt handelt beter - 1 Kor 7: 38). Juist zij kunnen ook veel betekenen in de samenleving, omdat ze niet bezig gehouden worden met de aandacht die een gezin vraagt. Vaak wordt je, als je getrouwd bent en kinderen krijgt, toch een beetje geleefd. En dat is ook heel fijn, om geleefd te worden. Maar het neemt wel tijd in beslag die een single juist goed kan gebruiken wanneer hij/zij single blijft.

Ik ben christen, maar ben van mening dat een homoseksuele geaardheid geen ziekte, zonde ofzo is. Daar wordt je mee geboren en dat heb je zelf niet in de hand. Als hetero is het heel makkelijk praten over wat een homo wel en niet mag, je kent de gevoelens van die persoon niet. Echter ben ik wel van mening dat het niet zo bedoeld is dat homo's geslachtsgemeenschap met elkaar hebben, evenals homohuwelijken. Het is jammer dat in sommige kerken homo zijn nog een taboe is, want ik denk juist dat homo's gaven hebben die goed ingezet kunnen worden in de samenleving. Het is ook niet aan mij om erover te oordelen, gelukkig. Ik heb ook mensen om mij heen die homo zijn en daar heb ik echt niks tegen.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 08-08-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:40

Tieneke schreef:
God houdt van alle mensen, ook van homo's. De meeste christenen zullen je uitleggen dat homofiel zijn niet als zondig beschouwd wordt, maar het praktiseren (homoseksualiteit bedrijven) wel. Homofilie op zich wordt niet besproken in de bijbel voor zo ver ik weet.

Persoonlijk ben ik (ook christen) van mening dat het niet aan mij is om te oordelen over iemand zijn/haar relatie. Als een homokoppel evenzeer trouw is als een ander koppel, heb ik daar geen bezwaar tegen. Het is ook niet mijn plaats om daarover te oordelen. Ik ga niet zeggen dat iemand heel z'n leven alleen moet blijven omdat het volgens bepaalde interpretaties niet mag. Mijn interpretatie van de bijbelteksten die spreken over "mannen met mannen", is dat het om buitenhuwelijkse seks gaat en niet binnen de relatie/het huwelijk. Maar dat kunnen andere christenen anders vinden. Sowieso heb ik in evangelische kringen 1001 meningen.

Hier ben ik het mee eens....
Het is niet aan mij om te oordelen.... Ik hou van mensen zoals ze zijn... of ze nou op mannen vallen of op vrouwen... Ik geloof dat God van alles houdt wat hij geschapen heeft <3

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:41

max66 schreef:
het geloof/de katholieke kerk heeft zoveel idiote regels imo: geen seks voor het huwelijk, als je tijdens het huwelijk seks hebt moet het als doel hebben: voortplanting. Voorbehoedsmiddelen verboden (leve het hiv virus en andere soa's met name in derdewereldlanden). Waar bemoeien "ze" zich mee zeg!
Ondertussen zitten al die priesters wel aan elkaar en aan kinderen te frunniken, en maar kwekken over seks de hele dag in hun lange jurken, terwijl zij zelf vinden dat ze celibatair moeten leven.... Grr, kan me er zo over opwinden!

MIsschien kan je beter zeggen Ik Vind dat de kerk idiote regels heeft.... wel zo respectvol.

Ikzelf ben christen, en ik denk dat homo zijn geen zonde is, in de kerk word het niet met open armen ontvangen,
maar ik denk dat een homo net zo goed een goede christen kan zijn als een hetero.

Trouwen voor homo's in de kerk vind ik persoonlijk niet wat... das miss een gevoelsqwestie.

Ik heb vrienden die zijn homo, nou, ik zou ze niet willen missen hoor, de schatjes!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:49

Ik heb er niets mee, maar als iemand homo wil zijn/is prima, zijn volwassenen onder mekaar en ze doen er niemand kwaad mee. Wat ik wel licht storend vind is dat overdreven uitbundige vaak, waarom moet het haast van de daken geschreeuwd worden dat ze homo zijn. Ik ben redelijk streng gelovig opgevoed ook op school en ik denk dat ik juist daardoor met het instituut kerk niets meer heb. Ik zat op en katholieke school en naast ons zat een protestantse school waar ze heel streng waren, maar dat waren toch verschrikkelijke kinderen, heb van hun scheldwoorden gehoord die ik nog nooit ergens anders had gehoord, ik denk toch dat dat is omdat het geloof zo beperkt, dan ga je rebelleren. Zelfde op de middelbare, als de directeur een Jezuiet maar dacht dat je GVD zei, dan kon je een maand papier komen prikken of erger, alles werd dus alleen maar stiekemer door al die verboden. Nee je kunt het leven beter openbaar hebben, dan is er meestal niet eens behoefte om te rebelleren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:59

Mijn ervaring is dat het leven een stuk eenvoudiger wordt als je niet probeert een handjevol tweeduizend jaar oude geschriften die door een paar in de woestijn levende herderstammen zijn opgeschreven als handleiding voor je levenstijl te gebruiken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:28

Ingrid_92 schreef:
Femek2902 schreef:

Dat klopt inderdaad. Het was niet goed dat de mens alleen zou blijven, daarom had God Adam een vrouw gegeven. Later wordt Genesis dat ook nog herhaalt: "Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn. (Gen.2:24)"

Nu is het niet zo dat mensen die nooit trouwen en altijd single blijven verkeerd bezig zijn. Integendeel ;) (Dus iemand die met haar trouwt handelt goed, maar iemand die niet met haar trouwt handelt beter - 1 Kor 7: 38). Juist zij kunnen ook veel betekenen in de samenleving, omdat ze niet bezig gehouden worden met de aandacht die een gezin vraagt. Vaak wordt je, als je getrouwd bent en kinderen krijgt, toch een beetje geleefd. En dat is ook heel fijn, om geleefd te worden. Maar het neemt wel tijd in beslag die een single juist goed kan gebruiken wanneer hij/zij single blijft.

Ik ben christen, maar ben van mening dat een homoseksuele geaardheid geen ziekte, zonde ofzo is. Daar wordt je mee geboren en dat heb je zelf niet in de hand. Als hetero is het heel makkelijk praten over wat een homo wel en niet mag, je kent de gevoelens van die persoon niet. Echter ben ik wel van mening dat het niet zo bedoeld is dat homo's geslachtsgemeenschap met elkaar hebben, evenals homohuwelijken. Het is jammer dat in sommige kerken homo zijn nog een taboe is, want ik denk juist dat homo's gaven hebben die goed ingezet kunnen worden in de samenleving. Het is ook niet aan mij om erover te oordelen, gelukkig. Ik heb ook mensen om mij heen die homo zijn en daar heb ik echt niks tegen.

Dus je bent niet tegen homo's maar ze mogen niets doen want dat is niet goed, je lijkt de paus wel. Komt er op neer dat alle, zeer verantwoordelijke beroepen door homo's ingevuld moeten worden. Vroeger werden er gewoon eunuchen geplaatst in harems zodat ze geen potje konden n@@@@@. Misschien een optie, alle homosexuelen even op de castratietafel. }>

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:19

Ik heb eigenlijk niet eens zin om hierop te reageren Bigone, want blijkbaar heb je mijn stuk niet goed gelezen. Als je er nog iets zinnigs op wilt zeggen wil ik je vragen mijn stukje nog een keer goed te lezen. Want waar zeg ik dat ze NIETS mogen doen? Ook zeg ik nergens dat ze bepaalde beroepen moeten uitoefenen, wat ik wel zeg is dat ze vaak talenten/gaven hebben gekregen die hetero's niet hebben. Ik zeg ook alleen dat ik van mening ben dat geslachtsgemeenschap tussen homo's en homohuwelijken niet zo BEDOELD zijn. Ik geef ook aan dat ik niks tegen homo's heb en dat ik het jammer vindt dat het in sommige kerken nog een taboe is + dat het niet aan ons is om erover te oordelen. Daarin ben ik de paus geloof ik ver vooruit hoor, kom op zeg..., ik zie geen toegevoegde waarde aan die opmerking. Ik accepteer jouw mening en ik hoop dat dat wederzijds is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:31

Jij zegt in je stukje duidelijk dat geslachtsgemeenschap tussen homo's niet zo bedoeld is en dan heb je dezelfde mening als de paus, homo's prima maar dan niet praktiserend. Dan doe je alsof je ruimdenkend en accepterend bent maar dat maak ik er niet uit op. Je vind homo's beste mensen maar ze mogen het homo zijn niet uitoefenen, ik vind dat hypocriet. Ik respecteer echt wel andere meningen alleen deze vind ik gewoon krom. Iets of iemand accepteren doe je met alle goede of minder goede dingen die erbij horen, je kunt een mens wel accepteren maar zijn handelswijze afkeuren, maar voor homosexuelen is dit een wezenlijk deel van hun bestaan, net als voor hetero's.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:39

Mindfields schreef:
vuurneon schreef:

Tja, ik ben van de protestante kant dus daar komen geen priesters voor. Dominee die getrouwd is en bewust zich niet voortplant doet echter wel bij sommige mensen een wenkbrauw optrekken :')

Maar goed, mensen moeten ook wat te roddelen hebben!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-08-13 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:40

Geld, macht en geloof maken zoveel kapot in deze wereld.
Mensen slaan door en kunnen anderen daarin blijkbaar niet in hun waarden laten.
Alleen dat al zou me afzetten tegen iets als geloof.
Kijk eens naar alle oorlogen en dat soort dingen, waar draait het om??? Juist ja.
Ik geloof in mezelf en daar heb ik mijn handen aan vol.