Vrijgezellenfeesten... Ruzie? Ben ik nou gek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:32

Een oplossing geven die dus niet meer hoeft, want het was al opgelost ;) Daar ging het dus om. Je neemt m’n opmerking wel erg serieus, zeg. Ik gooi er niet voor niks een :D bij. Het topic doorlezen (wat erg gewaardeerd wordt) scheelt gewoon een hoop ergernis, zeker als het topic al verder is gegaan dan alleen in de OP staat aangegeven.

Laten we idd maar weer gewoon on topic gaan :)

Tabaluga12 schreef:
De vrijgezellenfeesten worden steeds groter en groter..
Dit wordt nu al een paar keer geroepen, maar op basis van wat? Ervaring of alleen denken dat het zo is? Vanuit mijn ervaring (en wat ik via via hoor) is dit dus niet zo. Ik zie geen stijging in gekheid. Alleen een paar jaar terug dat stel dat samen circa 800 euro kwijt was. Het ligt ook gewoon een beetje wat je vriendengroep leuk vindt. De een gaat uit eten en de film. De ander gaat een dag naar de spa, welness, eten, kroeg enz. Strippers worden volgens mij zeker niet uitgenodigd bij de meesten. Dat soort onzin zie je vaak alleen in reclames en films :=

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:56

Sammie schreef:
Een oplossing geven die dus niet meer hoeft, want het was al opgelost ;) Daar ging het dus om. Je neemt m’n opmerking wel erg serieus, zeg. Ik gooi er niet voor niks een :D bij. Het topic doorlezen (wat erg gewaardeerd wordt) scheelt gewoon een hoop ergernis, zeker als het topic al verder is gegaan dan alleen in de OP staat aangegeven.

Laten we idd maar weer gewoon on topic gaan :)

Tabaluga12 schreef:
De vrijgezellenfeesten worden steeds groter en groter..
Dit wordt nu al een paar keer geroepen, maar op basis van wat? Ervaring of alleen denken dat het zo is? Vanuit mijn ervaring (en wat ik via via hoor) is dit dus niet zo. Ik zie geen stijging in gekheid. Alleen een paar jaar terug dat stel dat samen circa 800 euro kwijt was. Het ligt ook gewoon een beetje wat je vriendengroep leuk vindt. De een gaat uit eten en de film. De ander gaat een dag naar de spa, welness, eten, kroeg enz. Strippers worden volgens mij zeker niet uitgenodigd bij de meesten. Dat soort onzin zie je vaak alleen in reclames en films :=

Een vrijgezellenfeest is een feest waarbij vrienden de avond vóór de huwelijksdag nog eenmaal het vrijgezel-zijn van de bruid of bruidegom in afwezigheid van de beoogde partner samen vieren.

Nu zijn het geen vrijgezellenfeesten meer maar vrijgezellenfeestdagen of weekenden :D

Achterom

Re: Vrijgezellenfeesten... Ruzie? Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:00

Volgens mij deden we hier in NL een jaar of 20 geleden niet eens aan vrijgezellenfeesten. In mijn ogen is dat echt iets wat overgewaaid is uit de VS via de media...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:17

Heel veel mensen vergeten dat het tijdens een vrijgezellendag en de bruiloft niet om jou draait maar uitsluitend om het bruidspaar :o.

Ik heb een lijst doorgegeven van meiden (schoonzusje, stalvriendinnetjes en nog wat andere vriendinnetjes) en doorgegeven dat ik niet wilde dat mensen op kosten gejaagd werden en dat ik geen uren met de taxi terug wilde rijden mocht er gestapt worden. Verder heb ik me niet bemoeid met de organisatie. Wist ook niet welke dag het was (dat maakt het juist leuk, dat extra verassingselement ;-)).

Wij zijn naar stal geweest daar hadden ze mijn paarden versierd <3 en een lunch voorbereid, toen gingen we naar Venlo voor een activiteit, (eentje deed niet mee want die had hoogtevrees, nou geen probleem toch), uit eten, stappen én we bleven slapen. Ik heb geen idee hoeveel het gekost heeft, ben ook blij dat ik dat allemaal niet heb meegekregen. Maar wat ♥ ik van al mijn lieve vriendinnetjes dat ze dat voor mij over hadden. Het was by far een van de leukste avonden in lange tijd, dit zal ons altijd bij blijven en dat is heel wat waard.

En uiteraard had ik het begrepen als er mensen waren die het niet hadden kunnen betalen maar ik neem aan dat ze dat dan in de groep wel besproken zouden hebben. Ik weet niet wat voor vriendinnen jullie allemaal hebben :o maar bij ons is geen onvertogen woord gevallen, dat weet ik dan weer wel, ook al kende niet iedereen elkaar.

Mensen hoeven op onze bruiloft echt geen nieuwe kleren te kopen hoor en ze doen maar in die envelop wat ze kunnen missen, het gaat mij er om dat ze er zijn.

TS, fijn dat het opgelost is. Ben benieuwd wat jullie uiteindelijk gaan doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:41

mwah dat avond voor de bruiloft zou ik toch ook niet meer echt letterlijk nemen :D Het meestal in het weekend er voor of zelfs nog eerder.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:45

Een vriendin van mij had twee jaar terug haar vrijgezellenfeest en ik zat toen erg krap bij kas. (Het was in december, toch al niet zo'n goedkope maand en mijn vriend en ik moesten toen nog van 1 partime loon rondkomen.)

Toen was het bedrag 50,00 en dat had ik dus niet terwijl ik wel heel graag wilde. Ik vroeg ook wat er dan zoal gedaan ging worden van die 50,00 want ik had eerdere vrijgezellenfeestjes meegemaakt die een stukje goedkoper waren. Dat mocht ik niet weten, was een verrassing.

Omdat de vriendin wel een goeie vriendin is en ik er toch bij wilde zijn heb ik een soort van betalingsregeling getroffen dat ik elke maand wat ging betalen. Vond het erg rot maar de andere keus was om er helemaal niet bij te zijn.

Bleek achteraf dat ze een stripper hadden ingehuurd, vandaar dat het 50,00 pp was want de rest was een erg goedkope dag bij iemand thuis met zelf mee genomen eten en drinken.

Vriendin in kwestie vond het niet eens leuk, die moet niets van strippers hebben maar ja, de organisatie was in handen van meiden die ze nog maar net een jaar kent, vriendinnen die haar langer kennen (Ik dus oa.) mochten zich er niet mee bemoeien..

Misschien is het ook iets voor jou om in delen te kunnen betalen oid? Succes ermee iig.

Edit: Ik las wel dat het al opgelost was, maar misschien kan je er zo wel de hele dag bijzijn. (Als je dat tenminste wilt natuurlijk.)
Laatst bijgewerkt door fohadie op 31-07-13 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:52

Ik denk dat €500/600 per stel niet eens heel veel is gemiddeld genomen hoor... 2x vrijgezellenfeestje, 2x nieuwe kleren/schoenen kopen (als je een hele dag uitgenodigd bent wil je er toch ook leuk bijlopen) + ook nog een cadeau.. Dan moet je het wel heel goed doen wil je onder die €500 blijven...
Als ik zelf even na ga tellen niet tenminste

Wat ik wel vaak zie bij vrijgezellenfeesten is dat de meiden die meegaan en uitgenodigd worden altijd wel wat te zeiken hebben van dit of dat of dat ze het niet leuk vinden, goh, als de aanstaande bruid het maar leuk vind toch, daar draait het om! Ik bedoel niet te zeggen dat TS dit doet maar het is wel iets wat ik vaak zie...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:14

Jolet, idd het gaat om de bruid of bruidegom en met een groep hou je toch dat er altijd iets is wat je minder vindt om te doen/eten/drinken maar je zou dan in je achterhoofd moeten houden dat het om de bruid(egom) gaat :o. En als ze échts iets willen doen wat je niet durft of wat dan ook, dan bespreek je dat en je kunt altijd besluiten om aan dat deel dan niet mee te doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:17

Hoezo nieuwe kleren kopen? Blijkbaar zit er dus heel veel verschil in hoe sommigen die feestjes/dag organiseren/plannen? Want nieuwe kleren + een kado op die dag zelf begrijp ik niet. Je geeft een kado op de bruiloft. Op het vrijgezel.feestje ga je een dag uit. (waarbij ook iets te bedenken valt als neem juist oude kleren mee, want je kan vies worden). Voor zo'n vrijgezel.dag zou ik dus echt niet expres nieuwe kleren kopen := Met de kleren die je hebt loop je er ook leuk bij, anders moet je het weggooien of doneren bij het Leger des Heils.

En dat verhaal van die stripper. Bah.. Die hadden kunnen fluiten naar hun geld. Alleen voor de vrijgezel is het een verrassing, niet voor de rest.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:19

Oh sorry niet helemaal duidelijk geschreven, ik bedoelde ook kleren voor de bruiloft en ook het cadeau voor de bruiloft...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:20

Ze bedoelen ook met de dag de bruiloft. :) En voor de rest was die stripper wel een verassing.

Uiteraard zijn er mensen hoe gekker hoe beter maar je ziet te vaak dat ze iets doen wat niet bij de bruid past en dat zijn dat je vriendinnen, zo bedoelde ik het meer. Net zo goed als dat er mensen zijn die in hun ogen een saaie activiteit hebben wat niet bij ze past. Daarom zou ik mijn vriendinnen wel meer instrueren. Maar goed als ik zou gaan willen karten weet ik dat 95% van mn vriendinnen dat niet leuk vinden dus dat is dan ook niet leuk.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:20

Het is ook lastig met een stel meiden iets te beslissen wat ook nog eens bij iedereen in de smaak valt en binnen het budget is :')

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:24

Het is veel geld, maar ik vind het redelijk normaal voor een vrijgezellenfeest.
Een avondje stappen is ook al zo 50 euro.

Niemand kan je verplichten mee te doen, al helemaal niet als je het geld niet kan missen!
Middenweg...? Alleen 's avonds mee?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:24

capopjekop schreef:
Het ligt ook aan je relatie met die bepaalde persoon. Als een van mijn twee beste vriendinnen gaat trouwen en we gaan iets doen wat ik minder leuk vind dan is er echt geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om niet mee te gaan. Als het bij iemand anders is dan zou ik eerder nee zeggen dan bij hen. Maar als het iemand is die ik echt graag mag dan zou ik voor die persoon toch mee gaan (mits het betaalbaar is natuurlijk).

Omgekeerd zou ik echt teleurgesteld zijn als mijn beste vriendinnetjes niet mee zouden gaan omdat ze de activiteit niet leuk genoeg vinden. Zonder hen zou mijn vgf niet compleet zijn.

Uiteraard daarom dat ik zeg dat ik voor een goede vriendin best wel moeite wil doen. Maarja, dat is eigenlijk ook weer niet nodig, want die goede vriendin weet wat voor activiteiten ik niet zou waarderen. Dan zit je meer op 1 lijn.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:48

Het bedrag op zich is hier ook redelijk normaal.
Fijn dat het opgelost is.

Ik zit er zelf nu middenin vriendinnen die voor mij een vrijgezellenfeest aan regelen zijn.
Tijdens het regelen is mij te horen gekomen dat er persoonlijke vete werd uitgevochten door een tegen een andere vriendin. heb gevraagt wat er was en waarom. Had al bijna de boel afgeblazen nu een vriendin minder mee en ook geen contact meer door iets stoms.
Het vald gewoon niet mee om een hoop meiden bij elkaar te krijgen .
Ik wacht verder geduldig af wat het gaat worden. :-)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:05

Ik geloof dat de definitie van wat bij een vrijgezellenfeestje hoort, erg verschilt. Misschien verschilt het ook enigzins qua leeftijd? Veel mensen om mij heen trouwen jong en dan beschikken de meesten nog over een studenten/startersbudget, ga je met 35 trouwen en heb je je leven op orde, dan kan ik me voorstellen dat je wat meer te besteden hebt.
De keren dat ik een vrijgezellenfeestje had of organiseerde, heb ik het zo gedaan/meegemaakt dat niemand in verlegenheid kwam (incl. de bruid) en iedereen het betalen kon. Meestal iets van rond de 30 euro, zoals een workshop taarten maken of samen uit eten, of een high tea, of samen chocoladefonduen, etc. Dan is er nog geld over voor een cadeautje die dag en voor de bruiloft. Niet iedereen heeft honderden euro's liggen voor gigafeesten en gigacadeau's?

Heeeel vervelend dat jullie niet overeenstemden in wat er te besteden viel, maar je hoeft je echt niet te schamen. Dat zij jouw veroordelen, is wel iets om je voor te schamen.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:45

Wow, niet alles gelezen hoor. Maar ik vind 100 euro vrij normaal.

Ik heb toevallig vorige maand een vrijgezellenweekend georganiseerd. Er gingen mensen de vrijdag, zaterdag en zondag mee, sommige alleen vrijdagavond, sommigen alleen de zaterdag of zaterdagavond. Het is heel moeilijk om te organiseren en je kan niet met iedereen rekening houden. 25 euro is heel erg weinig, de vrijgezel moet ook vrijgehouden worden.

Ik zou mailen naar de zussen dat je bijvoorbeeld graag aanschuift bij het stappen en vraag naar de kosten daarvoor. Ben je er toch ook bij en heb je niet zoveel kosten.

En idd niets tegen de bruid hierover zeggen!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:01

Ook ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar zit op dit moment ook in het schuitje dat er een VGF voor mij georganiseerd wordt. Zelf vind ik 100 euro een normaal bedrag voor een vrijgezellenfeest, aangezien het hier wel 'normaal' is om 's middags iets leuks te doen, wat te gaan eten en daarna nog een kroegje/terrasje te pakken of te gaan stappen..

Het is bij de organisatie van mijn eigen VGF al een paar keer knallende ruzie geworden tussen de meiden onderling, de plannen zijn al meerdere keren gewijzigd en onder andere het budget is ook iets waarover woorden waren. Dat hoor ik allemaal via verschillende vriendinnen, die er op een gegeven moment ook een beetje klaar mee waren.
De mannen daarentegen hebben in 3 uur via een groepswhatsapp besproken welke datum het werd, wat ze gingen doen en wat het budget was.
Ik heb wel moeten lachen om het verschil, hoe groot het gezeur bij ons was, zo gemakkelijk verliep het bij de mannen. Ik ben uiteindelijk erg benieuwd wat we bij mijn VGF gaan doen, die van mijn aanstaande is al geweest en hij heeft een geweldige dag gehad!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:04

Destino schreef:
Ook ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar zit op dit moment ook in het schuitje dat er een VGF voor mij georganiseerd wordt. Zelf vind ik 100 euro een normaal bedrag voor een vrijgezellenfeest, aangezien het hier wel 'normaal' is om 's middags iets leuks te doen, wat te gaan eten en daarna nog een kroegje/terrasje te pakken of te gaan stappen..

Het is bij de organisatie van mijn eigen VGF al een paar keer knallende ruzie geworden tussen de meiden onderling, de plannen zijn al meerdere keren gewijzigd en onder andere het budget is ook iets waarover woorden waren. Dat hoor ik allemaal via verschillende vriendinnen, die er op een gegeven moment ook een beetje klaar mee waren.
De mannen daarentegen hebben in 3 uur via een groepswhatsapp besproken welke datum het werd, wat ze gingen doen en wat het budget was.
Ik heb wel moeten lachen om het verschil, hoe groot het gezeur bij ons was, zo gemakkelijk verliep het bij de mannen. Ik ben uiteindelijk erg benieuwd wat we bij mijn VGF gaan doen, die van mijn aanstaande is al geweest en hij heeft een geweldige dag gehad!

Dat is altijd zo lijkt wel := hier bij de mannen is het echt zo geregeld, zeurt niemand om budget of dat de activiteiten niet leuk genoeg zijn, maar bij de vrijgezellenfeesten voor de meiden is het altijd hommulus. Ik zeg altijd dat ik het wel hoor wanneer het is en wat ik moet betalen :P
Het is wel heel erg als het gezeur bij de bruid terecht komt. Ik denk altijd maar zeur gewoon niet en heb het leuk samen :)

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:02

Hier ook de mannen was binnen een paar uur geregeld. die zijn nie zo moeilijk.
Verder bij de vrouwen nu ook alles rond.
Dat het gezeur ff bij mij was gekomen vind ik nietberg. liever nu dan dat het knokken word op vrijgezellenfeest.
Ik wacht nu heel ongeduldig af wat we gaan doen.
:D

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:06

Bij mijn vrijgezellenfeest was de bonje zo groot dat ik uiteindelijk 2 vrijgezellenfeesten heb gehad := Maar ach, dat is ook wel bijzonder natuurlijk, twee feesten : 8-)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:16

Dat is dan wel weer cool... Denk je dat je alles gehad hebt :+ :D
Maar als de ruzie zo groot wordt heb ik liever geen vrijgezellenfeest :=

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:26

Yris schreef:
Een avondje stappen is ook al zo 50 euro.

voor mij niet hoor

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:44

Kayleigh_ schreef:
Heb trouwens bericht terug gehad met excuses voor de felheid en dat ik op de hoogte gehouden wordt wat betreft het programma en dat ik dan zelf kan beslissen welk dagdeel ik mee ga. Dus het lijkt opgelost! :)

Dat is heel erg fijn! Hopelijk kunnen jullie het goed oplossen met elkaar en hebben jullie allemaal een mooie dag! :j

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:04

Gini schreef:
Wat nou, niet toegelaten worden tot het clubje, vind ik eigenlijk een beetje kleuterachtig klinken (jaloezie!).
En dan nog, niet heel de wereld moet je sympathiek vinden. Als mensen zo snel hun vriendschap intrekken gewoon omdat je een andere activiteit prefereerde, kan je je afvragen of het überhaupt wel echte vrienden waren.

Maar goed, sociale conventies heb ik nooit echt helemaal gesnapt. Zo verstikkend soms. Je kan nog niet eens doen of laten wat je wil.

Laat mij nou denken dat het om de bruidegom ging ipv degene die het organiseerde.
En buitengesloten / kinderachtig / jaloers ... Ach het was geen vriend van ons of de rest van de groep...
Maar goed ieder zijn ding inderdaad ... Maar het sluit niet aan bij mijn man en de rest van die groep.

Niemand heeft er wakker van gelegen hoor. Hij ook niet denk ik.