Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:06

Sonja schreef:
Salsa schreef:
Sonja: Waarom zou alles een zinloze vertoning zijn als er geen God is?

Moet je me toch even aanwijzen waar ik dat schrijf?

Ik zeg dat ik denk dat er wel IETS is, maar misschien is dat wel alleen een (misschien zelfs ooit wetenschappelijk aantoonbaar!) principe over positieve energie die méér positieve energie genereert...
Als er NIETS is, lijkt alles me wat zinloos. Hoeveel spellen speel jij, als er niet iets te winnen is, iets moois verschijnt, of nog liever: er een next level blijkt te komen :9

Maar het leven zelf kan die beloning zijn! De bloemetjes in je tuin die bloeien nadat je ze hebt geplant, een fijn schoon dekbed na de schoonmaak etc. Het leven zelf kan zo prachtig zijn, waarom kan dat niet genoeg zijn?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:07

Sonja schreef:
XxX_Naoomii schreef:
......
Jezus zei: 'ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.'

Maar heeft hij dat ook écht gezegd? Geen mens die dat zeker weet.
En ik heb vanmorgen ook nog iemand gesproken de zei dat het wel droog zou blijven vandaag. Toch stortregende het een uur later flink.
Dus wie spreekt de waarheid? En hoe weet je dat?

Dit bedoel ik dus.. Niemand weet dat.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:07

XxX_Naoomii schreef:
De ongelovige houden toch vol. Er word niks verplicht dus respecteer elkaar als je wel gelooft, als je niet gelooft of iets anders. Dit is namelijk een eindeloze discussie...

Jezus zei: 'ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.'

Jezus zei wel meer..

Sorry maar het dikgedrukte zinnetje vind ik dus echt onzin.
Men kan wel zeggen dat Jezus dat allemaal zei, maar was je erbij?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:08

Tabaluga12 schreef:
Daarom zeg ik KUNNEN hebben. Jouw geloof hoeft niet de waarheid te zijn.

Voor mij is het waarheid en dat is voor mij voldoende. Waarom moet ik dan kunnen inzien dat ik het verkeerd heb, als ik er van overtuigd ben dat ik het niet verkeerd heb? Ik begrijp niet goed waarom je dat zo stoort en je hoeft daar ook geen caps voor te gebruiken. Je kan bv. beter wat uitleg geven als ik het verkeerd heb opgevat :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:09

Shetje14 schreef:
Hmm maar dat ligt dan toch niet aan God? Jij bent degene die Jezus niet aanneemt. God wil dat iedereen gered wordt, maar de mensen gaan van Hem weg, niet andersom.

Ik blijf het heel erg vreemd vinden dat god er niet zou zijn voor mensen die goed leven, goed doen, klaarstaan voor anderen etc. maar die niet in hem geloven, en wel voor moordenaars, kinderverkrachters en mensen die anderen 10 jaar in een kelder opgesloten houden en die wel in hem geloven.

silmitan

De idealen achter de diverse religies zijn prachtig. Helaas zijn wij allemaal maar gewoon mensen die onvoldoende uitgerust zijn om hier op een goede manier mee om te gaan. Zolang er nog oorlog en ellende (onderdrukking van bijv. vrouwen, homo's etc.) voortkomt uit religie parkeer ik elke vorm van geloof achter slot en grendel. Ik ben katholiek opgevoed en ben er intussen achter dat alles één grote farce is. Sinds ik mij heb afgescheiden van de kerk, ben ik sterker geworden, heb meer zelfvertrouwen gekregen en hou van mezelf!

Schijnheiligheid viert hoogtij in religieuze kringen.

Ik sta zeker achter alle goede normen en waarden die vanuit religies worden gepredikt, maar dat zijn allemaal zaken die een normaal denkend mens zelf kan bedenken en daar is geen god of iets in die trant voor nodig.

Leef je leven zoals je het zelf wilt en laat je niks voorschrijven door wat er in verhalen wordt verteld. Vertrouw op jezelf i,p.v. op een god, bijbel etc....is mijn stellige overtuiging.

Anoniem

purny schreef:
Verder geloof ik niet in iets wat ik niet kan zien. Het is er niet.

Ook niet in Liefde?
Of wind?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:11

Knap dat mensen zoveel jaar na data nog denken dat ze Jezus letterlijk kunnen quoten..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Tieneke schreef:
Tabaluga12 schreef:
Daarom zeg ik KUNNEN hebben. Jouw geloof hoeft niet de waarheid te zijn.

Voor mij is het waarheid en dat is voor mij voldoende. Waarom moet ik dan kunnen inzien dat ik het verkeerd heb, als ik er van overtuigd ben dat ik het niet verkeerd heb? Ik begrijp niet goed waarom je dat zo stoort en je hoeft daar ook geen caps voor te gebruiken. Je kan bv. beter wat uitleg geven als ik het verkeerd heb opgevat :)

Het heeft 6 paginas geduurd maar voila, daar is de start van de discussie over 'waarheid', waarbij de ene spreekt over persoonlijke overtuiging als waarheid, en de ander spreekt over feitelijkheden..... Twee definities en geen discussie mogelijk als je niet beiden dezelfde definitie hanteert!

xnaomivdh

Tabaluga12 schreef:
Het stoort me vooral dat sommige gelovigen niet willen of kunnen inzien dat ze het ook verkeerd kunnen hebben, het heet niet voor niks 'geloof'

dit toppic is niet bedoelt om elkaar van geloof en ongeloof te laten veranderen toch?
Laatst bijgewerkt door xnaomivdh op 26-07-13 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:12

Natuurlijk gaan de gelovigen en ongelovigen (om het maar even zo zwart/wit neer te zetten) het niet eens worden. Maar het waarom vind ik alsnog erg interessant :j

Laat ik voorop stellen dat dit volgende mijn mening is en ik hoop dat dit voor niemand respectloos over komt. Komt dit het wel, hou dan in gedachte dat dit niet mijn bedoeling is, ik heb respect voor ieder mens op aarde, gelovig of niet gelovig.

Soms krijg ik het idee dat de mensen die echt oprecht steun zoeken in een God, maar ook gewoon in iets anders buiten zichzelf te weinig geloven in zichzelf. Ik ben van mening dat je geen steun van 'bovenaf' nodig hebt. Deze mening is vooral gebaseerd op mijzelf. Ik geloof niet en ik heb echt zat meegemaakt en ik heb mijzelf er door heen geslagen. Ik heb die steun dus niet nodig.

Ik ben oprecht benieuwd of iemand mij kan uitleggen hoe dat zit met de steun ontvangen waar jullie het over hebben. Waarom hebben jullie het idee dat jullie dat echt nodig hebben?

Tabaluga12

Dat bedoel ik dus dat is al een heel andere benaderingswijze.

Shetje14

Vjestagirl schreef:
Shetje14 schreef:
Hmm maar dat ligt dan toch niet aan God? Jij bent degene die Jezus niet aanneemt. God wil dat iedereen gered wordt, maar de mensen gaan van Hem weg, niet andersom.

Ik blijf het heel erg vreemd vinden dat god er niet zou zijn voor mensen die goed leven, goed doen, klaarstaan voor anderen etc. maar die niet in hem geloven, en wel voor moordenaars, kinderverkrachters en mensen die anderen 10 jaar in een kelder opgesloten houden en die wel in hem geloven.

God is er voor iedereen.
Trouwens, ik kan me niet voorstellers dat die moordenaars, kinderverkrachters enz. dat nog steeds zijn als ze God hebben leren kennen. Een gevolg van hun berouw is dat God hen helpt betere mensen te worden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:13

XxX_Naoomii schreef:
Tabaluga12 schreef:
Het stoort me vooral dat sommige gelovigen niet willen of kunnen inzien dat ze het ook verkeerd kunnen hebben, het heet niet voor niks 'geloof'

dit toppic is niet bedoelt om elkaar van geloof en ongeloof te laten veranderen?

Hoe kom je daarbij dat dat mijn bedoeling zou zijn? Het gaat om de manier waarop sommige boodschappen gebracht worden. En dan maak het niet uit of het over god gaat of niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:15

Shetje14 schreef:
Vjestagirl schreef:

God is er voor iedereen.
Trouwens, ik kan me niet voorstellers dat die moordenaars, kinderverkrachters enz. dat nog steeds zijn als ze God hebben leren kennen. Een gevolg van hun berouw is dat God hen helpt betere mensen te worden.

Voor mijn gevoel kun je nooit meer 'niet moordenaar' worden als je iemand vermoord hebt. Je kunt nooit van je leven meer iemand vermoorden, maar volgens mij blijf je moordenaar. Hetzelfde geldt voor kinderverkrachter. Je kunt het daarna nooit meer doen, maar feit blijft dat je het gedaan hebt. En ik denk dat er geen hoeveelheid berouw is wat daar tegenop kan.

Anoniem

Tieneke

Mensen die de bijbel in contrast stellen met de wetenschap, zijn blijkbaar een beetje vergeten dat geschiedenis ook een wetenschap is die beroep doet op... jawel: schriftelijke, gesproken en materiële bronnen. Sowieso kan je, gelovig of niet, niet ontkennen dat de bijbel een enorm belangrijke en grote bron is van informatie uit het verleden.

Hoezo de manier waarom sommige boodschappen gebracht worden? Hoe worden sommige boodschappen dan gebracht?

Salsa

Lottie84 schreef:
Knap dat mensen zoveel jaar na data nog denken dat ze Jezus letterlijk kunnen quoten..

:') Knap is dat he.

Als je in een grote kring met mensen gaat zitten en de eerste verteld een verhaal, deze wordt de kring doorgefluisterd moet je dan eens kijken wat de laatste van het verhaal maakt en dat in 2013 jaar tijd :D

Overigens geloof ik wel in een jezus figuur. Maar dan in de zin van gewoon een mens die aardig wat opschudding heeft veroorzaakt in die tijd. Geen zoon van god maar wel een soort van medicijnman o.i.d. Ik vond de Da Vinci Code voor de grote hype al een goed boek. Uiteraard is dat fictie en spannend gemaakt maar in de kern geloofde ik altijd wel. Jezus als gewone man met volgelingen en misschien idd wel gewoon getrouwd.

Constantijn heeft in 500 NC pas de bijbel in zijn huidige vorm "gemaakt" en heel veel boeken eruit gelaten. Aangezien Contantijn tot vlak voor zijn dood Heidenen was denk ik niet dat het zo'n objectief persoon was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:17

:)* Zomaar even een hersenspinseltje:
We kennen allemaal wel iemand die gewoon lief, goedwillend, behulpzaam etc is.
EN mensen die zelfzuchtig zijn, mensen tegen elkaar opzetten etc.

Misschien is eerstgenoemde persoon wel gewoon al 3 levels verder in een soort van heel groot spel waar we allemaal in blijken te zitten, en waarvan het achtergrondje bij een nieuw level steeds weer Aarde blijkt te zijn...

Mear

Shetje14 schreef:
God is er voor iedereen.

Dus op het moment dat ze zich niet tot God wenden, blijven ze dit, maar anders helpt God ze beteren. Wat nou als ze nadat ze God hebben leren kennen alsnog gaan moorden of verkrachten? Valt dit dat onder Gods wil?

Vjestagirl

[***] schreef:
Dit is misschien nog wel een interessante pagina voor de mensen die wat 'bewijs' willen zien :
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... Jezus.html

:j

Op deze site wordt de bijbel aangevoerd als bewijs voor het bestaan van Jezus. Ik ben weer gesterkt in mijn geloof in het FSM, want het "Gospel of the FSM" staat vol met referenties aan het FSM!

Dit is toch gewoon cirkel redenatie?

xnaomivdh

Lottie84 schreef:

die qoute staat in de bijbel, ik vind hem mooi dus mag ik me daar aan vast houden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:18

God bestaat imo niet en er zijn geen geesten, er is geen leven na de dood. Dood=dood en het einde. Ik geloof in de theorie van Darwin.

Dit totdat het tegendeel bewezen is... En ik vind het altijd zo'n onzin dat mensen zeggen je merkt niks want je staat er niet open voor, want dat is niet zo. Denk je dat ik het leuk zou vinden als er geen leven na de dood is? Maar ik vind het niet erg realistisch.

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:18

Vjestagirl schreef:
Shetje14 schreef:

God is er voor iedereen.

Voor mijn gevoel kun je nooit meer 'niet moordenaar' worden als je iemand vermoord hebt. Je kunt nooit van je leven meer iemand vermoorden, maar volgens mij blijf je moordenaar. Hetzelfde geldt voor kinderverkrachter. Je kunt het daarna nooit meer doen, maar feit blijft dat je het gedaan hebt. En ik denk dat er geen hoeveelheid berouw is wat daar tegenop kan.[/quote]

Ja en nu denk je eigenlijk net als God. Ook hij vindt dat de zonde bestraft moet worden. Sterker nog, eigenlijk zou ieder mens moeten sterven voor de zonden die ze doen. Maar daarom is Jezus naar de aarde gekomen. Hij is als enige niet-zondaar gestorven voor onze zonden. Dus eigenlijk doordat Jezus is gestorven voor die 'moordenaar' hoeft die niet meer te sterven.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:19

Maar dan ben ik ook wel benieuwd naar de wel gelovigen...
Waar geloven jullie dan in? En waar baseren jullie de waarheid op?
Geloven jullie dan écht dat er een god is, of is het gewoon een "levenswijze"
En de fouten die jullie zelf maken, worden gewoon "vergeven" door god ofzo?