Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:25

Mijn vriendin en ik(beide 21) wonen nu driekwart jaar echt samen en hebben 2,5 jaar een relatie.
Twee jaar geleden gingen we allebei op kamers wonen en in praktijk waren we altijd met z'n tweeën op één kamer. We vonden het erg zonde om dan wel twee keer huur te betalen en waren wel toe aan ons eigen stekkie. Dus toen gaan samenwonen. Betalen allebei de helft van de huur, g/w/l etc, inmiddels via een gezamenlijke rekening waar we allebei een vast bedrag per maand op storten.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:28

ik woon net een week samen met mijn vriend, ben net als jou 19 en nog met mijn studie bezig.
vond het super spannend allemaal, we komen beiden uit het ouderlijk huis en moesten dus alles nieuw aanschaffen.
het is een nieuwbouw woning en alle muren waren dus nog grijs geen keuken en badkamer dat moesten we nog allemaal uitzoeken.
en muren verven.
het gaat eigenlijk allemaal wel vanzelf. slapen nu z'n 4 nachten in het huis en het bevalt ons prima.
ondanks dat we het allebei erg spannend vonden.

gefeliciteerd met jullie woning!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:09

Jans schreef:
Soms denk ik dat het ook goed is om snel samen te gaan wonen: dan leer je iemand meteen door en door kennen. Je leert elkaar toch anders kennen als je elkaar de hele dag ziet, ipv 1 a 2 keer per week.

En dan kan het direct mis gaan, of pas na 5 jaar twee dagen in de week als je dan ineens 24/7 bij elkaar bent.

Ja dat idee heb ik ook. Wij zijn dus ook snel samen gaan wonen en natuurlijk kwamen daar veel negatieve reacties op. Maar wij waren verliefd en hadden zoiets van: als het fout gaat is er toch ook geen man overboord? Ik kon dan gewoon weer thuis gaan wonen (appartementje was van m'n vriend). We hebben elkaar in die periode echt leren kennen en ik had het voor geen goud anders willen doen.

Had daarvoor een relatie van 2 jaar gehad met een jongen die 250KM verderop woonde en ik alleen af en toe in het weekend zag dus dat was weer het andere uiterste :))

Niobe

Re: Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:13

Haha Samiyah, die situatie ken ik ook, heb ook een relatie van 2 jaar gehad op lange afstand. Hij woonde in Noorwegen en ik hier in Nederland :P

Maar dat je negatieve reacties hebt gehad joh.. Nouja, ik kan het me ergens wel indenken, maar wij hebben alleen maar leuke reacties gehad. Misschien achter onze rug om niet :=
Alleen mijn vader vond dat ik wel ineens heel snel weg was :(:)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:32

Ik heb na 4 jaar mijn vertrouwde leventje in Limburg opgegeven om naar Friesland te verhuizen.. mijn omgeving had zich 4 jaar kunnen voorbereiden maar het ging toch onverwachts heel snel.

Ik ben begin juni hier komen wonen en we hebben ons huurhuisje echt omgetoverd tot ons paleisje. Compleet onze smaak, met alle details. :D Vrijdag gaan we ons tweede kitten ophalen.. Het is me tot nu 100% meegevallen. In het begin is het natuurlijk afwachten, aftasten en wennen. Routine vinden en proberen te houden, maar ik geloof dat het nu op z'n plek gaat vallen allemaal.

Hebben natuurlijk 4 jaar erover na kunnen denken dus het is niet over een nacht ijs gegaan. :))

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:35

Niobe schreef:
Haha Samiyah, die situatie ken ik ook, heb ook een relatie van 2 jaar gehad op lange afstand. Hij woonde in Noorwegen en ik hier in Nederland :P

Maar dat je negatieve reacties hebt gehad joh.. Nouja, ik kan het me ergens wel indenken, maar wij hebben alleen maar leuke reacties gehad. Misschien achter onze rug om niet :=
Alleen mijn vader vond dat ik wel ineens heel snel weg was :(:)

Haha Noorwegen is nog verder, gelukkig was mijn relatie nog binnen Nederland. Maar werd wel gek van het gereis met de trein elke keer. :=

Ja nouja, vooral 'beschermende' reacties. 'Zou je dat nou wel doen? Je kent hem net?' etc.
Ach ik kon het me ook wel voorstellen, waarschijnlijk had ik bij een ander net zo gereageerd. :)
Fijn dat jullie leuke reacties gehad hebben :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:40

Ach, toen wij dus na 4 jaar een huis gingen kopen kregen we ook 'beschermende' reacties, want volgens iedereen moesten we eerst maar samen in zijn huis gaan wonen voor we ons op deze manier bonden aan elkaar. Maar ja, dat zagen we niet zitten en ik denk ook eigenlijk dat er dan ruzie was gekomen. Want het was echt zijn huis en er was niet genoeg ruimte om ook ergens een plek voor mij te hebben. En die ruimte hebben we nou allebei zo hard nodig.

Wat een ander vindt is gewoon niet zo heel belangrijk, je moet er zelf over na hebben gedacht en achter staan. En dan ook echt eerlijk naar jezelf zijn. Dan kan er nog een hoop mis gaan natuurlijk, maar dat hoeft heus niet van te snel samenwonen te komen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:42

Ja, afstand is afstand en dat blijft lastig! 250km doe je ook niet zomaar even voor "niks" :oo

Oh ja dat soort reacties zijn inderdaad wel logisch, maar ik kan me wel voorstellen dat het bij jou misschien wat twijfel heeft gebracht toentertijd :)

@Dreamybol helemaal waar! :j

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:55

Ik heb eigenlijk helemaal geen negatieve reacties gekregen, niet in mijn gezicht althans.
Ondanks dat we 20&21 waren en 1,5 jaar samen. Scheelt misschien dat we het wel al "geoefend" hadden op 17 m². :P

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 23:42

Wow, ineens heel veel reacties, haha. Heb er snel een paar gelezen, leuk om jullie verhalen te horen. Door de verhuis drukte ( Limburg naar Utrecht ) geen tijd om alles door te lezen, dus dat doe ik snel mogelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:30

Ik heb eigenlijk ook geen negatieve reacties gehad op het binnen een maand samenwonen, ouders vonden mijn vriend ook meteen helemaal leuk en zagen dat het echt goed zat (en natuurlijk nog steeds zit) tussen ons.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:55

Samenlevingscontract is best verstandig denk ik... ik heb er geen en het is voor mij financieel gezien niet echt voordelig aangezien ik de komende 2 jaar weer ga studeren. Als we geen samenlevingscontract hebben zijn we geen toeslagpartner en krijg ik gewoon weer zorgtoeslag en daarnaast krijg ik ook een tegemoedkoming leraren die ik met een samenlevingscontract niet krijg... Is toch ruim 1200 euro per jaar die ik anders mis loop, plus de zorgtoeslag. Vandaar dat we dat niet gedaan hebben. Enige nadeel is dat ik geen huis meer heb als hem wat overkomt, maar goed dat zien we dan wel weer. Hij heeft hele lieve ouders dus ik denk dat dat wel goed moet komen mocht hem iets overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:56

Wij hebben ook geen samenlevingscontract. Zijn er nog wel over aan het nadenken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:40

ik heb nooit samenleveningscontract gehad en alles is na eerlijkheid netjes gelopen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:43

Bij mij en mijn ex ook hoor, in een huurhuis vind ik het ook niet echt van groot belang.. maar in een koophuis vind ik het een ander verhaal. Als degene van wie het huis is iets overkomt staat de ander met lege handen. Maar goed dat risico neem ik de komende jaren maar gewoon, ga er van uit dat we nog wel even jong en gezond blijven :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:49

in feite is dat geregeld met de hypotheek, maar wij hadden ook een koophuis, had niet eens puf om ruzie te maken over spullen of geld.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:57

ik was 17 en mijn vriend was 22 hij had een goede baan en ik zat nog op school
thuis boterde het niet met mijn moeder
we zijn toen opzoek gegaan naar een koophuis
we ging samenwonen toen we 1,5 jaar met elkaar gingen
mijn vriend was altijd voor zijn werk van huis van zondagnacht tot maandagmiddag dus ik moest voor me zelf zorgen en daar heb ik geen dag spijt van gehad
wij hebben geen samenlevingscontract afgesloten
na een half jaar ben ik gestopt met school en ben ik fulltime gaan werken
na 5 jaar relatie zijn we getrouwd
inmiddels zijn we 19 jaar getrouwd en hebben 2 dochters van 18 en 15

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:11

tita schreef:
in feite is dat geregeld met de hypotheek, maar wij hadden ook een koophuis, had niet eens puf om ruzie te maken over spullen of geld.

ja als je dus samen een hypotheek hebt, maar dat hebben wij dus niet ;)
huis staat op zijn naam, hij betaalt de hypotheek

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:40

Jans schreef:
Soms denk ik dat het ook goed is om snel samen te gaan wonen: dan leer je iemand meteen door en door kennen. Je leert elkaar toch anders kennen als je elkaar de hele dag ziet, ipv 1 a 2 keer per week.

En dan kan het direct mis gaan, of pas na 5 jaar twee dagen in de week als je dan ineens 24/7 bij elkaar bent.

dit is precies wat mijn moeder zei.
Mijn vriend is bij ons thuis eigenlijk na een maand niet meer weggegaan. Dus eigenlijk bij mijn moeder, mn zusje (7jr) en mij ingetrokken

Veel mensen vinden het snel of vreemd, maar mijn moeder zei precies het bovenstaande en bovendien, ons huis is groot genoeg om te kunnen leven met zn 4tjes en mijn moeder, mijn zusje en mijn vriend die kunnen het oook heel erg goed met elkaar vinden.

Zou hem niet meer kunnen missen hoor, heerlijk dat hij ook gewoon elke dag hier thuis komt.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:41

Ik was 21 en mijn vriend 28. Hij woonde hier al, dus ben er bij ingetrokken. Hebben goede afspraken gemaakt, en dingen afgesproken. Wat wij vooral heel erg belangrijk vinden is dat je ook je eigen ding kunt blijven doen.. Omdat je in 1 x wel veel bij elkaar op de lip zit!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:45

Zolang het na 30 jaar nog misgaat, en 29,5 jaar samenwonen geloofik niet in het snel bij elkaar wonen. Je bent hooguit minder "verloren tijd" kwijt mocht t misgaan als je snel bij elkaar gaat wonen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:21

Maar een samenlevingscontract is dus vooral om te zorgen dat jij niet met lege handen komt te staan. Wij hebben altijd al afgesproken dat al het uit gaat tussen ons (stel, ik ben wel verstandig genoeg om te weten dat het heus wel kan gebeuren, zeg nooit nooit), ik het huis uit ga. Om de simpele reden dat ik altijd terug kan naar mijn ouders en mijn vriend niet. Ook staan wij samen op papier als huurder, er is geen hoofdhuurder. Al loop ik er wel serieus over na te denken al een tijdje maar het is zo duur. Maar dit voor de rest oftopic denk ik (sorry).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:29

Ik zie de meerwaarde er dan (bij huren) eigenlijk niet van in... had t met mijn ex ook niet en ik heb gewoon mijn deel meegenomen toen ik weg ging en hij zijn deel. Het is zeker iets om over na te denken, maar volgens mij niet echt nodig als je samen in een huurhuis woont.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:38

Samenlevingscontract gaat er bij ons wel komen, in de eerste plaats omdat wij dat allebei belangrijk vinden en hier ook de situatie waarin wij samen gaan wonen in zijn koophuis. Verder hebben wij precies het omgekeerde van Maaike, wij gaan er financieel juist op vooruit. Helaas slechts eenmalig, omdat ik dit jaar nog net student ben, maar geen stufi meer krijg.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:40

Ik(21) ben januari dit jaar gaan samenwonen met mijn vriend(25). We waren toen iets meer dan een jaar samen :) Was eigenlijk niet de planning om al zo vlot samen te gaan wonen, maar het huisje van ons dromen kwam vrij. Is een sociale huur eengezinswoning met 3 kanten vrij uitzicht over de weilanden in een heel ouderwets dorpje waar de huizen niet te betalen zijn, dus het was nu of nooit. We hadden niet gedacht dat we het toegewezen kregen, maar stonden uiteindelijk toch echt op de 1e plaats op woningnet dus konden deze kans niet laten lopen. Gevoel was gewoon goed dus gedaan :) Omdat ik nog op school zit moet bijna alles van het inkomen van mijn vriend. Ik betaal de boodschappen dan wel, en af en toe nog iets extra's aan rekeningen als ik nog wat over heb :) We wisten van te voren dat dit niet anders kon dan dit en is dan ook prima zo :) Ik doe wel het gehele huishouden, maar wist van te voren dat ik er echt niet op hoefde te rekenen dat m'n vriend ook maar iets zou doen :P compenseert weer een beetje met wat ik inbreng aan geld zullen we maar zeggen :P Bevalt super, ik woonde toch al zowat bij zijn ouders, waren dus elke dag bij elkaar en sliepen elke dag bij elkaar, dus alle gekkigheidjes van elkaar wisten we al :) Heb er nog geen dag spijt van gehad dat we de keus hebben genomen om op deze wereldplek te gaan wonen!