Vegetarisch in een restaurant: hoe moeilijk kan het zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:33

Vuurneon, maar vaak moet je het vooraf al doorgeven. En dat is dus vaak een gok: of een geinspireerde maaltijd, of een verlepte salade of 'iets met paneermeel.' Je weet het gewoon niet :=

(En de oplossing voor de bbq is zo simpel: koop meer variatie! Ik wil namelijk ook graag groentespiesjes bij de bbq!)

vuurneon

Re: Vegetarisch in een restaurant: hoe moeilijk kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:35

Heb ik gelukkig nog nooit hoeven doen (doorgeven van te voren). Tenzij het bij iemand thuis is en dan krijg ik te horen; denk dat het handiger is als je zelf maar je eten meeneemt :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:39

Rumina schreef:
Ik ben ooit in een italiaans restaurant uitgelachen toen ik vroeg of de vegetarische lasagne met vegetarisch gestremde kaas was en zo nee, of het zonder kaas kon. De lachende ober liep weg en 10 seconde nadat hij de keuken in verdween hoorde ik enorm gelach uit de keuken komen. Lijkt me duidelijk dat ze geen fooi hebben gekregen en we er nooit meer terug gekomen zijn ;)

Ik zie het voor me en ondanks dat het niet leuk is als je zo behandeld wordt, lig ik dubbel _O-

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:45

Wat een heerlijk topic :P

Ik heb zo'n tien jaar geleden in een 5 sterren hotel in Zwitserland ook veel problemen gehad. Nadat ik had aangegeven vegetariër te zijn, kreeg ik toch normale spaghetti met gehakt erin. Nou dus terg laten sturen. En ja hoor, toen kwam er een heel mooi boord aan met een grote kippenbout erop :'). Uhm Natuurlijk dat is geen vlees.

Maar over het algemeen zijn het vaak dezelfde gerechten ( geitenkaas, pesto mozzerella, enz) Gelukkig ben ik een hele makkelijke eter, maar iets meer uitdaging is ook leuk :).

Edit: mijn dieptepunt was twee jaar geleden. ik deed vakantiewerk in Tsjechië, maar gewoon bij Nederlandse mensen. We aten daar elke avond in de pub waar ook andere mensen konden eten. Helaas had de kok echt heel weinig inspiratie, want we hebben bijna alleen maar aardappelen-groente-vlees gegeten. Helaas voor mij was er geen vegetarische burgers in de supermarkt, dus ik heb vier weken lang alleen maar aardappelen-groente gegeten :'). En dan ook echt alleen maar gekookte aardappelen := en soms kreeg ik er een gekookt ei bij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:52

Vuurneon: doorgeven is vaak bij georganiseerde bbq's van verenigingen enzo? Tenminste, dat gebeurt bij de meeste verenigingen waar ik bij heb gezeten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:53

Daar had ik de goedkope bbq's van; iedereen zorgt voor zijn/haar eigen eten. Ook handig :j

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:10

Fiffill schreef:
Weet je wat ook zo mooi is, als je aangeeft bij een BBQ (of lopend buffet) vegetariër te zijn en dat ze dan heel lief vega-dingetjes voor je halen en vervolgens gaan alle vleeseters dat opeten :') ja zeg, jullie hebben nog meer keus, ga je een beetje mijn eten voor m'n neus weg staan graaien :+

Of ze leggen de vega dingen ergens neer waar daarvoor een stuk vlees heeft liggen roosteren :+ En omkeren gaat natuurlijk met dezelfde tang. Ben ik ook nooit zo van gecharmeerd.

Arans, wat erg zeg, van dat Zwitserse hotel!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:50

Dat vond ik vroeger ook altijd zo smerig idd :+ Tegenwoordig probeer ik daar maar gewoon niet meer over na te denken. Vooral met zo'n kleine bbq als die van ons wordt het lastig, al probeer ik wel altijd mijn vega spul niet tegen het vlees aan te laten komen :Y)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:19

Nog een mooie. Ik was daarnet leuke recepten aan het zoeken, kom ik er 2 tegen met ansjovis terwijl er in koeien van letters bijstond dat het vegetarisch is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:39

arans schreef:

Ik heb zo'n tien jaar geleden in een 5 sterren hotel in Zwitserland ook veel problemen gehad. Nadat ik had aangegeven vegetariër te zijn, kreeg ik toch normale spaghetti met gehakt erin. Nou dus terg laten sturen. En ja hoor, toen kwam er een heel mooi boord aan met een grote kippenbout erop :'). Uhm Natuurlijk dat is geen vlees.

Maar over het algemeen zijn het vaak dezelfde gerechten ( geitenkaas, pesto mozzerella, enz) Gelukkig ben ik een hele makkelijke eter, maar iets meer uitdaging is ook leuk :).

Edit: mijn dieptepunt was twee jaar geleden. ik deed vakantiewerk in Tsjechië, maar gewoon bij Nederlandse mensen. We aten daar elke avond in de pub waar ook andere mensen konden eten. Helaas had de kok echt heel weinig inspiratie, want we hebben bijna alleen maar aardappelen-groente-vlees gegeten. Helaas voor mij was er geen vegetarische burgers in de supermarkt, dus ik heb vier weken lang alleen maar aardappelen-groente gegeten :'). En dan ook echt alleen maar gekookte aardappelen := en soms kreeg ik er een gekookt ei bij.

Toen ik in Tsjechie was hadden ze ect overal gepaneerde kaasplakken :~Niet heel creatief en origineel, maar wel lekker.
Eigenlijk ben ik als ik dit topic lees wel blij dat ik vega ben, want ik vind bijna alle ongeinspireerde vega gerechten met pesto/mozzarella, geitenkaas, veel groentes etc. lekker!

Maargoed, een huisgenootje van mij had een vega kookboek, en daar stonden idd ook vet lekkere originele lasagnes en recepten in :D

Fiffil, dat heb ik echt nog nooit gehad. Wel dat andere mensen kinderen er op aanspreken als ze iets van de vega afdeling willen pakklen 'Neee, dat is van Renske. Die is vegatariër '... Dat ik echt denk, ik eet het echt niet allemaal in mijn eentje op... Dus mag best wel hoor .... Precies het tegen over gestelde dus :P !

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:41

Hoe ik het bedoel??
Gewoon de normale gerechten het vlees vervangen door vega "vlees".
Bij de Lidl is het ook gewoon te koop en dat maakt je eten een stuk leuker als vegetariër. Als ik lasagne maak dan vervang ik ook gewoon alleen het gehakt duur vega rul gehakt.. Zo moeilijk kan het niet zijn!

Er bestaat zelfs vega "frikadel" en "kip" enzo!

Arans, waar heb je in Tsjechië gezeten? Ik heb namelijk een vaag vermoeden..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 07:21

Menino schreef:
arans schreef:

Toen ik in Tsjechie was hadden ze ect overal gepaneerde kaasplakken :~Niet heel creatief en origineel, maar wel lekker.
Eigenlijk ben ik als ik dit topic lees wel blij dat ik vega ben, want ik vind bijna alle ongeinspireerde vega gerechten met pesto/mozzarella, geitenkaas, veel groentes etc. lekker!

Maargoed, een huisgenootje van mij had een vega kookboek, en daar stonden idd ook vet lekkere originele lasagnes en recepten in :D

Fiffil, dat heb ik echt nog nooit gehad. Wel dat andere mensen kinderen er op aanspreken als ze iets van de vega afdeling willen pakklen 'Neee, dat is van Renske. Die is vegatariër '... Dat ik echt denk, ik eet het echt niet allemaal in mijn eentje op... Dus mag best wel hoor .... Precies het tegen over gestelde dus :P !

Ik heb echt precies hetzelfde! Juist die simpele vega gerechten die je in veel restaurants vindt, heerlijk.
Hoewel 't me op zich vaak nog wel mee valt. Met de hoeveelheid 'standaard' vega gerechten in restaurants. Wel vaak dingetjes met kaas idd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:38

nenaavdw schreef:
Hoe ik het bedoel??
Gewoon de normale gerechten het vlees vervangen door vega "vlees".
Bij de Lidl is het ook gewoon te koop en dat maakt je eten een stuk leuker als vegetariër. Als ik lasagne maak dan vervang ik ook gewoon alleen het gehakt duur vega rul gehakt.. Zo moeilijk kan het niet zijn!

Er bestaat zelfs vega "frikadel" en "kip" enzo!

Arans, waar heb je in Tsjechië gezeten? Ik heb namelijk een vaag vermoeden..

Ik vind de meeste vervangers gewoon echt niet lekker... De vega stukjes en vega shoarma bv is nog goed te doen em zp af en toe een simpele buger...maar daar houd het bij mij wel op... Als ik ui eten ga hoeven ze daar ook echt niet mee aan te komen :=

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:51

Ik vind de simpele, niet zo creatieve vega gerechten ook erg lekker. Voor mij dus ook niet zo moeilijk om lekker te eten in een restaurant.

Alleen die vleesvervangers... Namaakvlees vind ik niets. Een spinazierondo? Prima! Maar quorn of iets ipv gehakt? Nee, dat vind ik echt niet lekker. Laatst kreeg ik van mijn oma vega boterhamworst. Het zag eruit als worst en het smaakte naar worst. Nouja, dat denk ik dan, want ik eet al meer dan 10 jr vega. Ik heb vlees altijd vies gevonden, dus ik wil ook niet iets met vleessmaak. Ik eet toch vegetarisch? Waarom moet er dan iets zijn wat op kip/worst/hamburger lijkt?? Aan de andere kant wel handig voor de mensen die vlees lekker vinden, maar die uit principe vegetarisch zijn gaan eten. Ik pas. Doe mij maar iets met groenten, kaas, champignons, noten, o.i.d.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:58

Die rondo's en carre's vind ik ook niks.... Ik ben echt een zeikerd af en toe...maar ja, ik vind koken erg leuk en ben er vrij crea mee... Als ik dan uit eten ga wil ik juist iets wat ik niet zomaar zou of kan maken, of een standaard ding wat kwa uitvoering zo goed is dat ik stil van ben....
Denk dat er echt ook wel verschil in zit wat betreft waar je bent.. In amsterdam zitten een heel stel vega tentjes en restaurantjes met keuze voor beiden... Hier in de kleinere steden moet je wat beter zoeken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:16

Menino schreef:

Wees blij :P heb het heel vaak gehad, ook bijv als er alleen kaassoufflés waren als vega-iets en voor de rest vlees (bitterballen etc) dat iedereen dan op die soufflés duikt :+

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:43

Ik vind het wel goed dat ze vlees zo veel mogelijk proberen na te maken.
De meeste vegetariërs zijn naar mijn idee dat geworden vanuit principe.. niet omdat ze het niet lekker vinden.
En natuurlijk ik vind ook niet alle vleesvervangers lekker.. Maar iemand die wel vlees eet vind ook niet al het vlees lekker en het lijkt mij ook niet dat je alle groentes heerlijk vind om te eten. Dat is maar goed ook anders zou heel de wereld enorme eetproblemen krijgen lijkt mij.

Over het algemeen vind ik gewoon dat de gerechten in de meeste restaurants simpel zijn voor een vegetariër door er even snel een naar spons smakende maïs burger bij te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:59

nenaavdw schreef:
Maar iemand die wel vlees eet vind ook niet al het vlees lekker en het lijkt mij ook niet dat je alle groentes heerlijk vind om te eten.

Hmm, het enige dat ik niet echt lekker vind zijn zeevruchten en schaal- en schelpdieren. Verder geloof ik dat ik alle groenten en alle vlees wel graag eet eigenlijk :) (Als het goed klaargemaakt is uiteraard.)
(Ik ben dus geen vegetarier, en sinds mijn glutenvrij/zuivelvrij uit praktische overwegingen ook geen flexitarier meer.)

Maar in mijn flexitarierdagen vond ik een goede op zichzelf staande vegetarische maaltijd zelf veel interessanter dan een vleesvervanger.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:17

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad als ik uit eten ging, en ik eet toch al zo'n 12 jaar geen vlees meer.
Nou ben ik ook wel een 'makkelijke' vegetariër; mijn 'vlees' mag naast het andere vlees op de barbecue en tomatensoep met ballen eet ik gewoon, maar laat ik de ballen staan :j
Ik ben één keer in een restaurant geweest waar ze alleen de keuze tussen vlees en vis hadden, dus toen heb ik gevraagd of ze iets in elkaar wilden flansen. Was geen punt, en naast dat ik geen vlees en vis eet (en geen bloemkool :')) lust ik alles, dus zo moeilijk ben ik niet :)

Overigens merk ik wel duidelijk het verschil. Vijf jaar geleden was er een stuk minder keus aan vegetarisch eten dan nu in restaurants. Zelfs op festivals hoef ik nu niet meer steeds een patatje te eten, maar heb ik als vegetariër zijnde vaak nog wel een (ruime) keus aan vis en vleesloze gerechten :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:18

Ik heb geen moeite met de 'echte' vleesvervangers zoals burgers etc. Eet ze graag, vooral een wit bolletje met Tivall nuggets met mosterd+mayo+ketchup :9 :9 Gezond en verantwoord? Hell no :D
Reden dat ik geen vlees meer eet is dat ik vlees gewoon naar dood vind smaken, hoe je het ook klaarmaakt of hoe gekruid het ook is. Die vieze weeë smaak.. bluh. Vleesvervangers hebben die niet. Is ook niet verwonderlijk, die zijn niet dood :D Plus de hele bio-industrie en de manier waarop dieren gehouden en geslacht worden.. Oh en de kleine bruine kalfjes met hun grote ogen en roze neusjes die vlakbij mijn paarden staan... <3 Dus biovlees krijg ik ook niet weg, dan zie ik steeds die kalfjes voor me :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:04

Toch vind ik vegetariers en mensen die vlees niet zo lekker vinden heel anders hoor. imo is een vegetarier iemand die het niet eet uit keuze voor het dier. En dat mensen dan vragen 'eet je ook vis?' .. man, wat een rare vraag natuurlijk niet dat is toch ook een dier? :P

En in restaurants heb ik nog nooit een vega-ding gekregen hoor. Wat ze hadden was patat ^^ Of ze lieten het vlees weg en je betaalde gewoon het volle pond. Een reden om altijd maar te gaan wokken haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:06

Ik vraag het ook of ze wel vis willen, de vegetariër zelf weet ook niet altijd wat hij/zij precies is :')
De 'vegetariër' op mijn werk eet ook vis. In die tijd bestond het woord pescotariër niet eens of zelfs vegetariër. Diegene eet gewoon geen vlees (was erg vooruitstrevend natuurlijk in die tijd). Is toch juist fatsoenlijk dat men het even vraagt? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:13

pimaude schreef:
Toch vind ik vegetariers en mensen die vlees niet zo lekker vinden heel anders hoor. imo is een vegetarier iemand die het niet eet uit keuze voor het dier.

Tsja, dat is niet zo hoor. Vegetarier betekent toch slechts 'geen vlees' en het waarom doet er verder niet echt toe. Ik ken in elk geval wel een aantal vegetariers die het meer zijn om cultuur-religieus-historische redenen en wie het niet of nauwelijks gaat om het dierenwelzijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:14

En er zijn mensen die gewoon geen vlees kunnen verdragen, dus ook vegetariër zijn. Niet vanwege 'arme dieren' maar 'arme maag/darmen'.

De reden maakt niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:15

hmm okee! .. ja nu snap ik het iets meer. Toch dat van of je vis eet, een vis is ook een dier? Waaròm vragen mensen dat? Het is voor mij gewoon heel zelfvansprekend misschien dat ik daarom zo verontwaardigd reageer :P