Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:16

Jans schreef:
Wat zouden jullie doen als je in de trein zit en concludeert dat je je telefoon thuis hebt laten liggen?

Ik merk bij mezelf dat ik echt prima zonder telefoon kan, en dat maakt avondjes / dagjes met vrienden zoveel leuker :)

Pfff als ik lang in de trein zit, zou ik toch heeeeel vervelend vinden als ik geen muziek kon luisteren hoor :( :o

Anoniem

Re: Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:16

Voor muziek luisteren had ik gewoon een mp3 spelertje, daar had ik mn telefon niet voor nodig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:17

Winged schreef:
Rowdine schreef:

Hahah nou ik denk dat je daar een van de weinigen in was/bent

Hier zat de camera ook standaard in de tas hoor :j

Oh dan is/was dat misschien toch voor de hand liggender dan ik dacht.
Ik had en heb nooit een camera bij me. Alleen mijn mobiele telefoon met camera nu dan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:43

Jans schreef:
Rowdine schreef:
Jullie benadrukken nu wel alleen de negatieve kanten van de smartphone, maar vergeet niet dat het ook veel positieve kanten heeft.
Je kan er mee filmen waardoor je bij een mishandeling/misdrijf de dader in kaart kan stellen.
Op facebook worden diverse oproepen gedaan van vermissingen. Dit bericht wordt vaak gedeeld waardoor er velen op de hoogte zijn.
Op facebook worden foto's verspreid van slachtoffers of daders, met oproepen wie heeft gezien wat er is gebeurd.

Alles met facebook kan ook met je laptop of computer.. :+ foto's maken ook met een camera :+

Vind ik ook. heb echt geen internet op de mobiel nodig. Kom je er helemaal niet meer achter weg. Zit voor m'n gevoel nu al teveel op fora en FB. Kan nooit goed zijn en je kan het altijd bij lezen daar heb ik geen telefoon voor nodig. Camara heb ik altijd mee dus daarvoor hoef ik ook geen luxe telefoon. Had er wel één maar dat onding snel verruild voor een ouderwets modelletje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:48

Hier nog iemand met een telefoon waar je mee kunt bellen en sms-en en foto's kunt maken, internet zit er niet.
Twitteren enzovoorts doe ik ook niet aan, wel aan Facebook maar dat komt meer vanwege familie en vrienden in het buitenland.
Persoonlijk hecht ik veel waarde aan vriendschap, heb niet veel vrienden, heb er ook te weinig tijd voor om een hele grote vriendenkring op na te houden. Ben druk met werken, manlief, paarden/honden, mijn huishouden. Probeer er wel tijd in te steken, dat gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer, probeer ook echt aan speciale gelegenheden te denken en dan even een berichtje te sturen via facebook of sms als bellen er even niet in zit. Belangrijkste vind ik dat je onvoorwaardelijk er voor iemand bent, dat je klaar staat als dat nodig is (zelfs als ze dat niet vragen maar wel even aanbieden!)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:18

Jans schreef:
Wat zouden jullie doen als je in de trein zit en concludeert dat je je telefoon thuis hebt laten liggen?

Ik merk bij mezelf dat ik echt prima zonder telefoon kan, en dat maakt avondjes / dagjes met vrienden zoveel leuker :)

Ik heb de laatste tijd slecht één keer mijn gsm vergeten toen ik ergens naar toe moest..en uiteraard viel net op dat moment mijn auto in panne :+ . Ik zat ergens op een parking zonder bekenden in de omgeving, en gelukkig na poging honderd deed hij het opeens weer vlak voordat ik het wou opgeven en de dichtsbijzijnde winkel binnen stappen.
De vorige keer dat ik hem wel bij had maar de batterij plat was, was toen mijn ouders mij wanhopig probeerden te bellen dat ik zo snel mogelijk naar huis moest komen ipv een stuk in de nacht, omdat ze de huissleutels vergeten waren en niet binnen konden. Ze hebben uiteindelijk maar ingebroken in hun eigen huis. Ik hoop dat ik hem niet weer nog eens vergeet want dat betekent dat er iets stoms zit aan te komen dus :') . Wet van Murphy zeker :+

Maar als ik sommige zo hoor ben ik toch blij dat mijn vriendengroep geen telefoonverslaving heeft! Blijf dan thuis als het gesprek op je gsm interessanter is dan je live gesprek :+ .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:30

Ik heb gelukkig al jarenlang een aantal fijne vriendschappen (ver voor de facebooktijd ;) ) en doordat we allemaal druk zijn met ons gezin en werk e.d., vind ik de social media best fijn. Ik ben wel veel selectiever geworden in de mensen om me heen (mijn innercircle), maar facebook is naast die paar vrienden die er ook op zitten, ook vaak een netwerkgebeuren. En dat vind ik heel gezellig, hoor, ik neem het niet zo serieus verder. Overigens had ik sinds een paar jaar een vriendin, die me gewoon steeds meer tegen is gaan staan door haar levenshouding (negatief/slachtofferig) en keuzes in het leven. Ik weet dat ze achter mijn rug om klaagt over me momenteel, het niet snapt, maar ik heb gewoon geen zin meer om er energie in te steken na een hoop discussies/gesprekken met haar hierover. Ze wil het maar niet begrijpen, dan maar niet. Sommige mensen hebben zo'n bord voor hun kop, bleh..... weg ermee!!! Zij zal ongetwijfeld vinden dat ik erg 'makkelijk' ben in het afkappen van een vriendschap, maar denk dat de waarheid genuanceerder ligt. Kijk ook eens naar jezelf als mensen (vrienden) afhaken. Ik richt me graag op mijn beste vrienden/vriendinnen en de meeste ken ik al jaren (mijn allerbeste dinnetje ken ik inmiddels al 30 jaar, ben met haar opgegroeid vanaf mijn 12e). :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:26

Jans schreef:

Slapen. :z

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:41

Een herkenbaar verhaal van TS. Zelf zat ik ook vaak op whatsapp en facebook, echter heb ik altijd de regel; tijdens het eten, waar dan ook, géén telefoons bij de hand. Momenteel ben ik samen met mijn vriend al 3 maanden in het buitenland voor stage en hebben we dus geen mobiel internet. Heerlijk! Facebook alleen 's avonds en geen whatsapp meer. Ik wordt niet meer zo geleefd en ben een stuk minder gestrest. Altijd maar het willen en dwangmatig moeten kijken of je ook gemiste berichtjes hebt... zó vermoeiend.
Helaas hebben veel van onze collega's wel hun telefoons mee naar het werk en wordt er zo nu en dan 'ja / nee' geantwoord op vragen omdat ze vooral niks willen missen wat er op hun mobiel gebeurd. Wij ergeren ons er dan ook vaak aan wanneer er mensen 'gezellig' op een terrasje/ in een restaurant zitten met hun mobiel in de aanslag.
Wat betreft de vriendschappen... ik dacht dat ik een paar goede vriendinnen had. Nu ik niet in NL ben en samen met vriend op stage ben blijkt dat ik 1 goede vriendin heb. Tsja, wij sturen af en toe een berichtje op facebook, maar ik weet dat ze wel reageert desnoods een paar dagen later. Helaas laten de andere twee, ondanks het gemak van social media, niks meer van zich horen. Erg jammer

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:30

Begrijp mij niet verkeerd, ik zie positieve kanten aan het social media en whatsapp enzovoort. Maar ik maak mij ook zorgen over deze ontwikkeling die TS heel goed heeft omschreven.
'iedereen doet het' zo probeert ieder die ik ken het kromme recht te praten wanneer ik ze op het asociale gedrag wijs. Aldoor op de mobiel checken of ze al een nieuw bericht hebben, of gewoon onder het praten met mij ook maar een uitgebreid gesprek gaan aanknopen op de whatsapp :n
Billen bloot, ik maak me er ook tot op zekere hoogte schuldig aan; Soms zit ik ook op een bepaald berichtje te wachten, meestal omdat ik een vraag stuurde waarop ik graag (zo snel mogelijk :+ ) een reactie zou willen. Meestal betrek ik m'n omgeving dan erbij 'ik wacht op een reactie van pietje of grietje over dit en dat' Maar dat mijn hand vastgelijmd zit aan de telefoon? nee.
Dit is ook de reden dat ik een tijd terug mijn facebook heb verwijderd.. dit begon langzaam op een verslaving te lijken .. steeds maar kijken wat iedereen doet en zelfs niks doen.
een foto maken omdat je het maar weer kan delen.. -O- Maargoed, ik merk dat ik nog besta zonder :)

Het probleem is hier eigenlijk vooral: dit is de ontwikkeling van de afgelopen tijd, en naarmate de jaren verstrijken zal dit steeds normaler worden gevonden, let op mijn woorden. Dit soort gedrag... deze manier van communiceren of naar mijn zeggen het gebrek eraan.
Want maakt het ons socialer? Maakt het dat we meer vrienden kunnen hebben en deze beter kunnen 'onderhouden'? Maakt het ons aan het einde van de dag gelukkiger om continu naar een (klein) schermpje te loeren zonder iets in het echte leven te ondernemen?
Alles en iedereen zou beter moeten gaan beseffen dat dit ons niet naar een hoger level gaat brengen, maar eerder meerdere treden naar beneden...

Aristoteles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:33

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich zowel aan anderen en ja eerlijk gezegd ook aan zichzelf stoort ! De ergenis van het altijd maar "positieve" leven van anderen te lezen op fb en ja toch doe ik het steeds weer. Daarnaast wordt je op fb continu geconfronteerd met gebeurtenissen en foto's welke je soms liever niet ziet. En dan what's app, ja ik heb het ook, maar hoe lang je wel niet aan het typen bent om je " goed uit te drukken" zodat het niet verkeerd overkomt. EN het O ja even reageren want er wordt ook nog gezien hoe laat je naar het appje gekeken hebt en je kunt natuurlijk niet TE laat reageren.

En dan nog een afspraak maken: Hier gaan zeker 5 appjes aan vooraf terwijl 'vroegah' sprak je af via de huistelefoon, waarnaar je na 1 telefoontje precies wist waar en hoe laat. Dan had je de voorpret wat je zou gaan doen, maar nu wordt dit al uitgebreid ge-what's appt. Daarnaast heb je al zoveel geconvenseerd via dat 'ding' dat je tijdens de afspraak wel uitgepraat bent.

Ik twijfel ook ontzettend vaak of ik mijn fb zal verwijderen... De angst om iets te missen is zo groot en daarnaast zo goed als (bijna) iedereen heeft fb waardoor je inderdaad al gauw een weirdo bent als je er niet aan mee doet. Hoe kun je tegenwoordig nog vriendschappen aangaan? Iedereen is zo vastgeklampt aan het bekende wereldje waar ze in zitten.

Sorry mensen voor het lange stuk:P eindelijk een topic waar ik mij helemaal in kan vinden en waardoor ik eigenlijk ook wel weer geconfronteerd wordt met mijn eigen omgang met de social media

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:07

Ik ben ook absoluut geen fan van al die social media. Nu heb ik wel een account op Facebook, maar daar doe ik niets mee. Voorheen was ik actief op Hyves maar daar gebeurt vrijwel niets meer.

Net zoals Aristoteles bekruipt mij ook wel eens het gevoel dat ik van alles mis. Ik heb dan ook een tijdje een aantal vrienden op mijn Facebook gehad, maar het merendeel was flauwekul zoals van die Like en win-acties.

Ik redeneer tegenwoordig als volgt: er is een (prachtige) wereld buiten al die social media. Mocht ik een nieuwtje missen, is het vast niet belangrijk genoeg geweest, anders had diegene vast wel moeite gedaan om 't me via een ander kanaal te vertellen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:12

Noem me ouderwets, maar dat is dus juist precies de reden waarom ik me altijd heb verzet (en zo lang mogelijk blijf verzetten) tegen het uberhaupt hebben van zo'n 'moderne telefoon'.
Heb zojuist mijn oude nokia (met kleurenscherm, kon je mee bellen en sms'en) ingeruild voor een nieuw toestel van een ander merk, ook een 'gewone telefoon', á 20 euro. Geen internet, geen whats'app'. Heb ook geen facebook. Of nouja, een account waar ik niets op zet en waar ik weinig tot niets mee doe.

ik ben 25, en waar mijn moeder iedere keer aan tafel boos werd als wij dan eens een smsje kregen en die wilden lezen onder het eten, zit zíj nu aan tafel regelmatig te 'whats'appen', of iets op facebook te zetten. -O- yeah right......

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:12

Om even lekker positief over Facebook te zijn tussendoor (aangezien iedereen over vroeger praat en over de nadelen): Voor mij als oudste van kleinkinderen (22 jaar) mee kunnen krijgen op facebook (zonder iedere week aan skype te hangen met de hele familie) hoe al je jongere neefjes en nichtjes langzaam hun rijbewijs halen, hun eerste echte vriend of vriendin krijgen etc., gewoon toch kunnen zien hoe ze opgroeien, ook al zie je ze niet vaak. Dat heeft geen prijs, en zonder facebook zou ik dat nooit op die manier mee kunnen maken, omdat ik één keer in de 3 jaar naar Nederland ga. Dus het heeft zijn negatieve kanten, maar soms vergeten we dat het ook zo zijn voordelen heeft. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:21

oh wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben...... :D naar mijn idee ben ik dat dus wel, iedereen die ik zie en ken heeft wel een smartphone of iets dergelijks. En ik WEIGER er ook een te kopen :o

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:21

Zelf gebruik ik wel facebook en whatssap, maar kan me inderdaad dood ergeren als je bij iemand op visite bent en dat telefoontje dan belangrijker is dan jou.
Wanneer ik met vrienden of gewoon in gezelschap ben van mensen dan blijft mijn telefoon ook gewoon in de tas, tenzij ik een heel weekend met deze personen door breng dan vind ik het iets anders.

Maar ik ken inderdaad een aantal personen waar je gezellig mee in gesprek zit en hun telefoontje piept en hup de aandacht is bij de telefoon 10 minuten later krijg je te horen 'sorry, wat zei je?' :n

Aristoteles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:28

Ik ben het met je eens Lara_Silver. Ik ervaar ook de positieve kanten van FB/what's app en kan me goed voorstellen als je ver weg van fam. of vrienden woont het leuk en prettig is op die manier te kunnen kletsen of foto's filmpjes te kunnen uitwisselen.

Ik denk dat het om het grote geheel gaat waarin inderdaad vele kinderen/jongeren een rare manier ontwikkelen van communicatie en daarnaast er vele mensen zijn die steeds meer moeite krijgen met "real life" communiceren. Welke niet meer weten wat normen en waarden zijn en welke onder het mom van ' het is allemaal maar normaal' wel gewoon sms-en/telefoneren of even op fb kijken in gezelschap. De afhankelijkheid van social-media wordt steeds erger en ik denk dat dat een beetje de crux is...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:30

saskiakefie schreef:
oh wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben...... :D naar mijn idee ben ik dat dus wel, iedereen die ik zie en ken heeft wel een smartphone of iets dergelijks. En ik WEIGER er ook een te kopen :o

Ik heb mijn eisen al klaar als ik ooit een nieuwe gsm moet kopen: Hij moet kunnen bellen, smsen, en als ik hem tegen de stenen grond smijt mag er geen barst te zien zijn :+ .

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:40

Hier nog iemand met alleen een Bokt account een gewone mobiele telefoon uit het jaar nul;) Wel een mailbox omdat mijn vrienden nogal verspreid wonen. Maar FB, Hyves enz doe ik niets mee. Het is makkelijk te kraken en te lezen voor mensen die iets met computers kunnen. Ik doe niets met whatsapp enz...niet nodig ik praat liever met iemand gewoon of via Skype.

Mijn leven is niet alleen online;) Ik leef liever gewoon en geniet van mijn man en kinderen en paarden live;) En deel dat niet met iedereen. Maar geniet wel. En ook ik wordt ook vaak aangekeken of ik van Mars kom. Zelfs mijn vrienden vind het apart. En nee ben niet hoog bejaard kan het wel maar geen zin in.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:43

Ahhhh gelukkig!! Hier nog één!! Een simpele Samsung zonder internet en ik heb geen Facebook!

Wat erger ik me aan dat appen/fb in gezelschap...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:44

Kwanyin schreef:
saskiakefie schreef:

Ik heb mijn eisen al klaar als ik ooit een nieuwe gsm moet kopen: Hij moet kunnen bellen, smsen, en als ik hem tegen de stenen grond smijt mag er geen barst te zien zijn :+ .

haha mijn horloge is stuk en laatst was ik aan het paardrijden op een (rustige) straat en wou even snel kijken hoe laat het was, laat ik die mobiel zo vallen, van nogal een hoogte dus en hij viel op de weg... maar niks aan de hand hoor :+

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:49

Op het moment ben ik zo'n goed boek aan het lezen (geen kindle, een echte hardcover), dat (bij wijze van spreken) mensen mij moeten vragen om dat boek eens weg te leggen en gezellig te doen aan tafel/op het terras :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:51

die van mijn leeftijd slaan echt compleet door ( het overgrote deel dan <<) )
en ja , inderdaad ook op school als ze tegenover elkaar staan een groepsgesprek houden _O-

ik heb géén facebook , geen hyves ( althans , daar ben ik nooit op ) , geen twitter enz. *\o/* *\o/*

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:56

Ik vind de smartphone een heerlijk iets en ik heb dan ook FB en WA.
Dat mensen op een terras niks meer tegen elkaar te melden hebben, heeft toch vaak met andere dingen te maken.
Ik kan alles ten alle tijden bekijken met mijn internet en idd als ik op het terras zit maak ik me ook wel eens schuldig aan het feit dat ik effe mail kijk.
Ach ja, zolang je geen uren met dat ding bezig bent en evengoed aandacht hebt voor je gezelschap zie ik geen probleem.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:18

Wij hebben allemaal smartphones, WA, FB enzovoorts, maar als we bij elkaar zitten dan heeft niemand hem uit zijn/haar tas/schoot/broekzak/waarvandaan tenzij er echt even gebeld moet worden of een smsje waar iemand is/aan te geven dat je later thuiskomt of iets dergelijks.

Mja, lopen wel tegen de 30, wellicht zit het probleem hem in een andere leeftijdscategorie?