Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:28

Wij kunnen je dat helemaal niet leren achter ons schermpje.
Je hebt oefening sturing en feedback nodig om je dat eigen te maken. Een goed resultaat behaal je als je daar hulp bij krijgt.
Signalen af kunnen lezen bij andere mensen, daar kan je wel naar zoeken maar als autist is de kans van slagen op deze manier wel erg klein.
Een autist heeft herhaling herhaling herhaling nodig om dingen te herkennen en daar naar te handelen. Daar hebben ze sturing en correctie bij nodig omdat ze zelf niet doorhebben en dus belangrijke communicatiesignalen missen en dus in de problemen komen.

Succes! Ik hoop dat je spoedig weer lekker op het terrasje kan zitten zonder weg gestuurd te worden!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 00:32

Hoi ja zo voelt het ook herhaling en dat is in dit geval natuurlijk niet gewenst want je moet het allemaal in een keer snappen die signalen en dat is het hem nou net. jij snapt het. Ik hoop het maar gelukkig veel terassen in den haag.
Even nog een andere reactie , ik zou geen topic openen als ik niet zou willen leren

maaikiemike

Re: Geweerd van het terras vanwege adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:38

http://www.impulsdigitaal.nl/Activiteit ... fault.aspx
En dan aan de rechterkant 'adhd-cafe'.
Een mooie plek om te kletsen met mensen die je goed begrijpen.
Je schrijft dat je mensen niet kan lezen, misschien slim om hiermee aan de slag te gaan (met een professional), want dat valt ook te leren!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 00:39

Bedankt allemaal die mij goede tips geven

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 00:40

ah bedankt voor deze link ik ga eens even kijken

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:41

Ik heb toch ergens gelezen dat jij je niet wil aanpassen ;)

Zoek hulp, de kortste klap! Je leert inzien wat je doet en hoe andere mensen zich daar bij voelen.
Het zou toch jammer zijn als je alle kroegen in je stad moet gebruiken om te leren welke signalen je niet ziet? Wordt je overal weg gestuurd en dat is juist wat je NIET wil. En je leert het niet want je ziet zelf de signalen niet en niemand die jou er op wijst.

Hulp vragen en krijgen bij dit soort trainingen is niet raar of gek. Bij kinderen doen ze "kanjer training" e.d. Ik weet niet hoe oud je bent maar voor volwassenen hebben ze vast ook wel iets leuks.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 01:24

Hoi je hebt aanpassen en aanpassen het moet wel redelijk zijn, stel jij kan niet de normale chocomel kopen maar moet een ander kopen dan pas je je aan maar als er helemaal geen chocomel is moet je iets compleet anders drinken en dat wil je niet eigenlijk, maar je moet voor je omgeving je zodanig aanpassen terwijl jij dat niet wilt maar er wel toe gedwongen word wat is menselijk

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:54

melaniepk schreef:
Ikzelf heb ADD een zusje van ADHD, maar ik voel me beledigd door je topictitel...

Dat je geweerd bent/word heeft weinig tot niets met ADHD te maken maar meer met de sociale vaardigheden die je blijkbaar mist, natuurlijk ben je door de ADHD wat impulsiever, maar ik denk niet dat dit de oorzaak van je problemen is.

Als je het mij vraagt dan denk ik eerder dat je "last" hebt van autisme dan van ADHD, of misschien een combinatie van beiden ?
Autisten hebben vaak moeite met sociale vaardigheden en kunnen moeilijk mensen "lezen"
Als ik jou was zou ik hier toch hulp voor gaan zoeken want zoals ik het begrijp loop je in het dagelijks leven steeds tegen dit probleem aan....

Jij verwoord precies wat ik dacht.. Ook ik heb ADHD en na heet lezen van je OP dacht ik, goh logisch dat mensen daar niet op zitten te wachten, ik zou er ook niet op zitten te wachten.
Ik snap dat je moeite hebt .et herkennen van lichaamstaal en emoties.toch moet naar 3x uit verschillende kroegen worden verbannen toch wel duidelijk zijn dat mensen er niet van gediend zijn. Het enige wat JIJ moet doen is je kop houden op het teras. Kun je dat niet? Dan moet je misschien gewoon thuis blijven?

Je moet met je ADHD leven. Niet andere mensen. Jij weet de problemen die je hebt en jij kan er ook wat aan doen. Mensen moeten zich niet aanpassen aan jou.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:56

Ik ben altijd in voor een praatje..Maar als je op een terras wordt weggestuurd dan heb je het wel erg bont gemaakt.

Ik heb het zelf meegemaakt op de zwarte markt. Ik wou een hondenriem kopen en een vrouw gaf een opmerking in de trant van "dat zijn echt goede die heb ik al jaren" dus ik reageer oh nou dat is fijn. Een uur later liep ze nog achter me aan en bij de eethoek kwam ze zelfs bij ons aan tafel zitten toen heb ik wel duidelijk gemaakt dat ze moest oprotten. Gruwelijk irritant zijn die dingen.

En laten we eerlijk zijn, cafe's en terassen zijn ook ontmoetingsplaatsen en dan praat je wel vaker met vreemde mensen dus zomaar weggestuurd worden lijkt me erg sterk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 05:05

Ik denk ook dat er hier meer aan de hand is.
En TS, ook ADHDers zijn prima in staat in deze situatie te begrijpen dat ze klanten gewoon NIET moeten aanspreken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:56

.
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 02-07-13 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:21

Heino schreef:
Dit gedrag heeft geen zak met ADHD te maken, maar met je niet in kunnen leven in anderen. Als je al voor de derde keer weggestuurd bent en geen flauw idee hebt waarom, zou ik daar toch eens hulp voor zoeken want hier wordt niemand vrolijk van.

Nou, dat wilde ik nu al een tijdje typen maar ik wist niet hoe.

Ik vind het op een terrasje niet zo erg als je met een ander contact legt, maar dan moet het wel leuk contact zijn en uit voor een lolletje, en van beide partijen uit dus niet 1 partij die een stortvloed aan woorden uitkraamt die ik niet interessant vind. Als me dat meermalen door iemand overkomt dan zou ik diegene (en dus ook de bar) gaan mijden als ik die zie.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:25

franka75 schreef:
Hoi je hebt aanpassen en aanpassen het moet wel redelijk zijn, stel jij kan niet de normale chocomel kopen maar moet een ander kopen dan pas je je aan maar als er helemaal geen chocomel is moet je iets compleet anders drinken en dat wil je niet eigenlijk, maar je moet voor je omgeving je zodanig aanpassen terwijl jij dat niet wilt maar er wel toe gedwongen word wat is menselijk

Nee, dan ga je ergens heen waar ze wel chocomelk hebben;)
Wat ik al zei over roken... dat is gewoon niet de bedoeling in het vliegtuig. Dus als ik naar Amerika wil, MOET ik me aanpassen en 11 uur niet roken. Jammer dan.
Als jij een gesprek wil, zal je ergens heen moeten waar de mensen met je willen praten. Zo simpel is het.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:32

Conclusie: jij wilt je niet aanpassen, maar de mensen om je heen kunnen en willen dat ook niet.
Je aanpassen of wegblijven zijn de enige opties die je hebt.

Enne, hee, verrassing: iederéén moet zich aanpassen in elke nieuwe situatie waar je binnen stapt.
Dus gedraag je niet zo alsof je de dupe bent, maar pak het eens aan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:40

^) ik voel me ook lichtelijk aangevallen, maar zal on topic reageren:

Probeer voor jezelf na te gaan welk stukje gedrag van jou irritatie op roept bij anderen. Is dat luidruchtigheid? Bemoeizucht? Contact zoeken met vreemden? Of andersom: wat zouden signalen van anderen kunnen zijn waardoor jij merkt dat zij niet gediend zijn van jouw aanwezigheid?
Ik kan ook druk zijn, maar juist door goed op te letten wat de omgeving doet kun je je hier op aanpassen. Het woord autisme is hier al eens gevallen en daar zouden zulke moeilijkheden beter bij passen dan bij ADHD.
Wellicht kun je eens met iemand die je goed kent samen naar een willekeurig terras gaan en samen een signaal afspreken waarmee iemand jou weer met je aandacht bij het 'op het terras zitten' kan richten? Dan zul je pas merken hoe en wanneer je afgeleid raakt en kun je er controle over krijgen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:42

franka75 schreef:

In je eigen woorden, wat jij doet is chocomel zoeken in een beddenwinkel. Moet je zelf weten, maar dan kun je niet aankomen met het verhaal dat jij het vervelend vindt om je aan te passen daaraan omdat je niet vind wat je zoekt. ;-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:47

Ik dacht dat jij nog een meisje of jonge vrouw was, maar je bent al 37 jaar !! Dan wordt het weleens tijd om je problemen aan te pakken, eventueel met hulp.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:01

Wow. TS ik vind dat jij echt wel eens aan jezelf kan gaan werken hoor. En schuif niet alles af op de ADHD, of neem een cursus ofzo.

Ik heb ook ADHD en ook erg heftig. Maar ik ga niet random mensen lastig vallen die ergens wat komen consumeren. Daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan. Je kunt het gewoon niet maken om mensen altijd op die manier lastig te vallen.

Ik denk niet eens dat het probleem is dat je 'signalen niet herkend' maar dat je gewoon vreselijk graag doet wat jij graag wil en dat je jezelf graag hoort praten. Als jij daar gewoon komt voor een ijsje of een koffie, en je praat daarbij wat tegen het personeel (zonder ze voor de voeten te lopen of af te leiden van hun werk) en verder hou je gewoon je mond en drinkt je koffie dan is het probleem al over.

Maar als jij gewoon stug blijft doorkletsen na diverse waarschuwingen, dan had ik je er ook uit gekickt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:03

Wat lastig zeg!

Eerlijk? Zou het kunnen dat er meer bij je speelt dan alleen de ADHD? Aantal mensen om mij hebben ADHD, maar geen van de omschrijvingen herken ik in jouw posten..behalve het 'drukke in het hoofd', maar zij weten dit middels homeopathische druppels of medicatie relaxter te krijgen, waardoor ze in de maatschappij ook meer overzicht hebben en het rustiger in hun hoofd is..jij bent 'al' 37 en dan zou je toch verwachten dat je er al langer mee rondloopt en daar al wel hulp bij hebt gehad (gezien je schrijft dat je medicatie hebt?).
Persoonlijk had ik hulp gezocht, om de persoonlijke ruimtes van mensen te leren kennen, grenzen, aanvoelen..maar als er meer aan de hand is, dan kan dat ook effectief zijn, maar heb je andersoortige hulp nodig.
Het is voor jezelf erg vervelend en zo te lezen ook voor de omgevingen die je bezoekt. Het moet nl niet zo zijn dat iemand zijn bedrijfje terugloopt in klanten, omdat jij bv elke dag aanwezig bent en niet wilt/kunt aanpassen..en het is juist zo heerlijk om lekker op een terras te zitten he..dus wellicht moet je ergens hulp kunnen krijgen om jezelf het 1 en ander aan te leren ;)

Succes!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:04

Mijn ex heeft een tijdlang een cafe uit gebaadt en we hebben ook wel eens een cafe verbod uitgegeven. Een enkele keer vanwege een vechtpartij maar ook wel eens vanwege dit soort gedragingen...

Het is voor klanten echt heel irritant als je gezellig met vriend(en) in een cafe/op een terras zit en er zit iemand naast je die denkt zich "gezellig" in het gesprek te moeten bemoeien. Zeker als er dan al wat lauw op je wordt gereageerd, of een vrolijk gesprek valt doodstil, dan is het tijd om je mond te houden. Ook wij hebben wel eens een vrouw een tijdje geweigerd omdat ze als ze(teveel) alcohol had gedronken nogal euhmm aanhankelijk werd naar mannen en dan op een bijzonder vervelende manier constant de aandacht probeerde te trekken.

Voordat een eigenaar besluit om iemand te weren heb je het echt vrij bont gemaakt over het algemeen... Dat jij niet inziet waar het fout gaat daar kan die eigenaar niks aan doen, die moet ook zijn boterham verdienen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:06

franka75 schreef:
Bienotje schreef:
Mijn visie, kan bot overkomen maar doe er je voordeel mee. :j

Als ik naar het terras ga zit ik er niet op te wachten dat een onbekende met een praatje al mijn aandacht opeist. gebeurt dit wel, reageer ik afwezig/ ongeïnteresseerd en verwacht ik dat de ander dat zeker doorheeft. Als dat niet gebeurt en ik volgende keer dezelfde persoon keer op keer weer zie zitten zou ik zeker liever een blokje omlopen (lees: andere lokatie zoeken). Ik vind het namelijk ook niet leuk om iemand botweg in zijn gezicht te moeten zeggen dat hij/ zij op moet sodemieteren voor de bedoeling duidelijk is O:)

Nogmaals, volgens mij ga je alleen naar die locatie en om je 'ADHD' kwijt te kunnen spreek je iedereen aan. Zorg dat je dus niet zulke sitatuaties alleen op zoekt, neem bv je vriend mee en richt je op hem. Hij kent je en zit er wel op te wachten, de rest heeft er geen behoefte aan blijkbaar. En dat is aan jouw om wat mee te doen..

Hoi ik begrijp je helemaal maar ik wil je de tip geven om het gewoon te zeggen tgen mensen want dat is echt duidelijker en iemand die het niet oppakt is dan erg blij met je, ik word daar niet boos om en de volgende keer weet ik het ook echt.

Wow, TS. Zit dit topic zo eens door te lezen, maar wat je hier doet lijkt mij precies de reden dat jouw probleem maar blijft voortbestaan.

Je opent een topic dat je een probleem hebt: je gaat over grenzen heen van mensen in situaties waar die mensen in de eerste plaats al niet op zitten te wachten, en vindt het eigenlijk gek dat men zich aan je stoort dan en het zelfs tot maatregelen komt.

Vervolgens posten er een heleboel mensen die aangeven: kom nou, je kan anderen niet lastig vallen in een horecagelegenheid. En als je al niet aanvoelt wanneer mensen je echt niet willen, kan je je beter gewoon je mond houden.
Prima tip lijkt mij.

En dan ga je de ander tips geven: Ik moet mijn gedrag niet aanpassen, nee die anderen moeten dat maar doen. Zoals ik het wil, namelijk mij dan even op de grens wijzen.

Leuk als je zes was geweest, maar een volwassen vrouw hoeft niet op grenzen gewezen te worden, keer op keer (als je al tot in 3 gelegenheden niet naar binnen mag...) die zorgt zelf dat ze haar probleem oplost.

De wereld op zijn kop, TS.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:20

Nou ben ik niet zó bekend met ADHD, maar geloof wel dat deze situatie deels is ontstaan hierdoor. Ik, als niet ADHD-er, zou er niet over nadenken om wildvreemde mensen op het terras zomaar zonder reden aan te spreken. Als ik op het terras zit, dan zit ik daar met vriendinnen o.i.d. Dan zit ik niet te wachten op iemand die dit gaat verstoren en mij 'lastig valt'. Nou moet dit wel in héél erge mate gebeuren wil ik dit melden bij het horecabedrijf waar ik op het terras zit. Dus ik vraag me echt af hoe bont jij het hebt gemaakt.
Daarnaast vraag ik me af, ga jij dan helemaal in je eentje naar het terras, daar een beetje rondlopen en met wildvreemde mensen praten die gezellig van hun drankje aan het genieten zijn? Ik kan me heel goed voorstellen dat dat irritant is voor mensen. Blijkbaar weet jij dit nu ook wel, maar vind je het nog moeilijk om je hierin aan te passen.

Heb je medicijnen (ritalin o.i.d.) voor je ADHD? Verder zou ik je aanraden om naar een psycholoog ofzo te gaan (weet niet of je dat al doet natuurlijk). Maar je weet het probleem, alleen lukt het aanpassen niet in je eentje. Laat iemand hierbij helpen, wie weet gaat het dan beter.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:24

Ik ken een hoop ADHD-ers en niemand daarvan vertoont dit gedrag, eerder wat meer in zichzelf gekeerd.
Er zijn natuurlijk veel uitingsvormen, maar ik denk dat er veel meer aan de hand is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:28

F_Orumster schreef:
Heino schreef:
Dit gedrag heeft geen zak met ADHD te maken, maar met je niet in kunnen leven in anderen. Als je al voor de derde keer weggestuurd bent en geen flauw idee hebt waarom, zou ik daar toch eens hulp voor zoeken want hier wordt niemand vrolijk van.

Nou, dat wilde ik nu al een tijdje typen maar ik wist niet hoe.

Ik vind het op een terrasje niet zo erg als je met een ander contact legt, maar dan moet het wel leuk contact zijn en uit voor een lolletje, en van beide partijen uit dus niet 1 partij die een stortvloed aan woorden uitkraamt die ik niet interessant vind. Als me dat meermalen door iemand overkomt dan zou ik diegene (en dus ook de bar) gaan mijden als ik die zie.

inderdaad.....ik heb er zelf een hekel aan als iemand zomaar tegen mij begint te praten.
Mensen doen dat vaak,gewoon ongevraagt,beginnen over alles en nog wat.Bij hele oude mensen wil ik dan nog wel een gesprek aangaan....maar in mijn hart denk ik...zout op.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:33

F_Orumster schreef:
Ik ken een hoop ADHD-ers en niemand daarvan vertoont dit gedrag, eerder wat meer in zichzelf gekeerd.
Er zijn natuurlijk veel uitingsvormen, maar ik denk dat er veel meer aan de hand is.

Precies, zo ervaar ik dit zelf ook. Soms wel een uitspatting natuurlijk, maar heus wel binnen de context van wat sociaal wenselijk gedrag is. Medicatie kan de prikkels om zulk gedrag te vertonen doen afnemen, maar wanneer je er al zo veel jaren naar handelt zal gedragstherapie vaak wel noodzakelijk zijn. Wederom eigen ervaring :Y)