Onzeker, verlegen, introvert.. Slecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:37

Wel grappig, de OP vraagt of dat het 'slecht' is om introvert te zijn tegenwoordig. Maar tot nu toe lees ik eigenlijk vooral dat de introverte mensen het zelf lastig vinden in de omgang met mensen.
Of klopt dat niet?

bromfiets

Re: Onzeker, verlegen, introvert.. Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:22

Ik denk dat het geen kwestie is van "slecht", waarschijnlijk veel meer een wederzijds niet begrijpen. Maar het is wel zo dat extraverten duidelijker laten zien dat ze zich aan je ergeren (Dat herken ik behoorlijk :=) en een introverte zal dat véél minder laten zien. En daar krijg je gewoon misverstanden door, bv dat de een denkt dat de ander hem/haar niet aardig vindt, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Dingen lopen sneller minder gesmeerd. :)

Ik heb zelf niet zo'n moeite met de omgang met mensen, ik oordeel weinig tot niet als ik mensen niet goed ken en dat werkt op de een of andere manier rustgevend :P

Maar ik zit nu bv ook in een situatie waarin iemand jaloers is dat ik met iemand die zij ook kent omga. Haar manier om daar mee om te gaan is om mij zwart te maken bij zowel die persoon als anderen die ons allebei ook kennen. Zij valt me daarbij aan op hoe ik dingen aanpak en ik begreep er niks van, waarom zou ze zoiets doen? Achteraf blijkt dus dat ze bang is om haar vriendin kwijt te raken, nu kan ik het beter snappen maar het is nog steeds onbegrijpelijk voor me dat ze het op deze manier probeert op te lossen. Maar dat gaat dus helemaal niet op mijn omgang met anderen, het ligt niet altijd aan mij, zeg maar :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:37

@ Sassol: ik vind dat ook een beetje een gevaarlijke stelling. Want als 1+1=2... Hoewel ik je punt begrijp. Eens ben ik het echter niet: verlies niet uit het oog dat onze maatschappij niet alleen draait op managers, CEO's en juristen. Ik ken een hele hoop academische ingenieurs (burgerlijk, architectuur, informatica...) en dat zijn stuk voor stuk introverte mensen. En in de academische wereld worden de ingenieurs toch echt wel gezien als de absolute top. Over dat laatste kan je dan nog twisten, maar dan nog blijft het een groep zeer succesvolle en hyperintelligente mensen... die introvert zijn, en waar niemand op de werkvloer of in de omgang problemen mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:21

Sassol schreef:
Wel grappig, de OP vraagt of dat het 'slecht' is om introvert te zijn tegenwoordig. Maar tot nu toe lees ik eigenlijk vooral dat de introverte mensen het zelf lastig vinden in de omgang met mensen.
Of klopt dat niet?

Denk dat het een combi is van beiden.
Sowieso denk ik dat niemand zal zeggen dat het slecht is om introvert te zijn, hoogstens dat sommige mensen er makkelijker of minder makkelijk mee om gaan..

Ik denk dat het wel in onze cultuur ligt dat er minder makkelijk met introverte mensen wordt omgegaan. In ons cultuur is het belangrijk om je te onderscheiden als individu, en als je stil in een hoekje gaat zitten doe je dat niet echt.
Maar er zijn zeker ook (aziatische, vooral) culturen waarbij het juist ongewenst is als je tegen andere mensen ingaat of een hele sterke mening hebt. In zo'n cultuur is er veel meer ruimte en waardering voor introvertie...
Dus ik denk dat het wel lastig is voor de mensen zelf, maar dat heeft dan wel weer te maken met hoe onze maatshappij is ingericht dat mensen het gevoel hebben dat ze minder de ruimte hebben voor hun introverte persoonlijkheid.

Mja, de maatschappij veranderen is wel lastig... dus dan moet je of maar emigreren, of iets aan je eigen persoonlijkheid doen op het moment dat je het als een last ervaart.
In dat opzicht heeft het niet zoveel zin om de oorzaak buiten jezelf (cultuur/maatschappij) te leggen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:39

bromfiets schreef:
Ik denk dat het geen kwestie is van "slecht", waarschijnlijk veel meer een wederzijds niet begrijpen. Maar het is wel zo dat extraverten duidelijker laten zien dat ze zich aan je ergeren (Dat herken ik behoorlijk :=) en een introverte zal dat véél minder laten zien. En daar krijg je gewoon misverstanden door, bv dat de een denkt dat de ander hem/haar niet aardig vindt, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Dingen lopen sneller minder gesmeerd. :)

Ik heb zelf niet zo'n moeite met de omgang met mensen, ik oordeel weinig tot niet als ik mensen niet goed ken en dat werkt op de een of andere manier rustgevend :P

Ik ben heel introvert, maar mensen kunnen toch wel aan mij merken dat ik me aan hun irriteer. Ik ben vrij direct, praat niet om zaken heen en oordeel juist best wel snel. Niet dat ik dit van de daken schreeuw hoor, maar ik heb gewoon geen zin om met iemand mee te praten ook al ben ik het niet met die persoon eens of gezellig tegen iemand te gaan doen terwijl ik die persoon niet mag.
In de omschrijving van een INTJ op deze website, daar herken ik mezelf ook wel heel erg in:http://www.personalitypage.com/INTJ.html
Laatst bijgewerkt door Meert op 15-06-13 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:41

Ik ben ook INTJ :j ....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:55

Meert: ik kan dat dan weer niet :P Maar dat hoeft niet alleen aan het introverte te liggen, ik denk wel dat het dat bij mensen kan versterken.

Aan mij kun je ook wel zien dat ik boos word, maar daar moet je me schijnbaar wel voor kennen. Vreemde mensen zien het vaak niet totdat ik ontplof, anderen zien het aan m'n ogen. Maar voor de rest laat ik niet veel zien, mensen zeggen juist dat ik dan verander in een ijskonijn :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:03

Hier nog een INTJ. :P En ik schreeuw inderdaad ook niet van daken wat ik vind, maar als iemand mijn mening vraagt, zal ik eerlijk antwoorden. Ik heb in Nederland eigenlijk nooit problemen gehad met die directheid, maar ik heb wel gemerkt dat het in andere landen soms wat minder gewaardeerd wordt. Ik heb een stel Amerikaanse vrienden die wel eens schrokken van mijn directheid. Zij noemden het soms eerder gemeen, terwijl ik het absoluut niet zo bedoelde. Ik zeg gewoon de waarheid en soms is de waarheid hard, daar kan ik ook niks aan doen. :+
Maar het ligt heel erg aan de situatie of ik dat wel of niet uit. Als ik me stil hou en van binnen ga zitten broeden, kan ik inderdaad ook als arrogant of als 'ijskonijn' overkomen. :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:22

Ik ben volgens mij een vrij extravert persoon geworden in de laatste jaren. Ik zeg altijd alles hardop en vaak zonder erbij na te denken, is ook niet altijd slim..... Maar het doet me niet zo veel wat andere mensen er van denken, of van mij zelf, of van mijn mening, ik moet er altijd om lachen als mensen zich druk maken om elke scheet. Ik zeg alles maar ik zal nooit iets kwetsends in iemands gezicht zeggen, zomaar. Alleen als iemand dat ook naar mij doet. Ik ben ook heel open en ik praat makkelijk met bijna iedereen.

Vroeger was ik zeeeer verlegen en durfde nooit wat te zeggen, en als ik aan het werk ben ben ik wel mezelf maar veel terughoudender tegen gasten. Wel goed mijn werk doen (restaurant) en een beetje geinen met sommige mensen maar verder houd ik mijn mond.
:P

Ik ga het topic vanavond ff goed lezen en kijken wat het nou echt inhoudt, want ik ben hier verder ook niet zo goed in thuis en ik vind het wel interessant.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:03

Ow, best wel een interessant gesprek, ik ben ook wel extreem introvert, val mensen niet graag lastig met mijn gepraat/vragen. Ik ben ook heel slecht in de gevoelens van andere mensen aflezen, waardoor ik dan nog iets meer onzeker word. Ik ben ook ENORM slecht in NEE zeggen, ik kan echt bijna geen nee zeggen tegen mensen dat ik graag zie. Mensen dat ik niet ken, geen probleem, maar vrienden/stalgenoten/werk collega's, ik kan het nee niet uit mijn mond krijgen.

Ik kan mij echt in bijna alles vinden wat in de OP staat