Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:19

jiehaaa schreef:
Hier legt de gemeente zelfs gratis geveltuintjes aan om de stad groener te krijgen.
Eerder las ik over een gemeente waar belemmerd uitzicht en lichtinval juist een gegronde reden was voor een kapvergunning, terwijl dat hier dus juist niet zo is.
Kan je nagaan hoe groot de verschillen tussen de afzonderlijke gemeenten zijn!

Als ik lees wat jouw gemeente allemaal doet om het groener te maken in en om de straat, zou ik mijn buren helemaal een werkbare tuin gunnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:21

jiehaaa schreef:
Veel goede argumenten natuurlijk. Gelukkig hoef ik de uiteindelijke beslissing niet te nemen. Als de gemeente bepaalt dat hij weg mag, wie ben ik dan?

Maar waarom zou ik als er een mogelijkheid is geen bezwaar aantekenen? Als die mogelijkheid er is, dan mag ik mijn recht om mijn zienswijze kenbaar te maken benutten. Daar is de procedure voor ingericht.

Dat mag je zeker, niemand gaat je lijfelijk stoppen. Maar bedenk wel of de boom je een burentwist waard is. Probeer het ook eens van de andere kant te bekijken. De mensen die het huis nu gekocht hebben, hebben nu al meteen kennis gemaakt met een buurvrouw die "nee" zegt. Ik kan me dus al eigenlijk voorstellen dat de relatie al koel is. Als je dan ook nog bezwaar gaat aantekenen, dan verwacht ik een koude oorlog.
Theoretisch sta je natuurlijk volledig in je recht, maar denk ook aan de praktisch realiteit. Je moet niet door het stof kruipen voor je buren, maar water bij de wijn moeten we allemaal wel eens doen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:29

Ellie_F schreef:
jiehaaa schreef:
Hier legt de gemeente zelfs gratis geveltuintjes aan om de stad groener te krijgen.
Eerder las ik over een gemeente waar belemmerd uitzicht en lichtinval juist een gegronde reden was voor een kapvergunning, terwijl dat hier dus juist niet zo is.
Kan je nagaan hoe groot de verschillen tussen de afzonderlijke gemeenten zijn!

Als ik lees wat jouw gemeente allemaal doet om het groener te maken in en om de straat, zou ik mijn buren helemaal een werkbare tuin gunnen.

Hun tuin is werkbaar. De boom staat achterin de tuin en er zijn vele vierkante meters over. Vind ik. Maar uiteraard is dat mijn bescheiden mening.

Qua vergelijking zit er natuurlijk wel veel verschil tussen een boom en een piepklein geveltuintje.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:38

Hoe weet jij of hun tuin werkbaar is, heb je zelf met een schop tussen de wortels van de boom gestoken? Ik verbaas me er over dat jij wel voor hun bepaald dat er voldoende tuin over is om in te werken en voldoende zon is (terwijl zij zelf aangeven dat zij dit niet zo ervaren) maar zelf verwacht je wel schaduw van hun boom. Wat ben ik blij met mijn relaxte buren, we gunnen elkaar ook daadwerkelijk wat. Zo zie je maar weer, je moet echt bij een buurt passen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:53

Ellie_F schreef:
Hoe weet jij of hun tuin werkbaar is, heb je zelf met een schop tussen de wortels van de boom gestoken? Ik verbaas me er over dat jij wel voor hun bepaald dat er voldoende tuin over is om in te werken en voldoende zon is (terwijl zij zelf aangeven dat zij dit niet zo ervaren) maar zelf verwacht je wel schaduw van hun boom. Wat ben ik blij met mijn relaxte buren, we gunnen elkaar ook daadwerkelijk wat. Zo zie je maar weer, je moet echt bij een buurt passen.

Ik gaf aan dat ik van mening ben dat hun tuin werkbaar is, maar dat het een mening is. Geen vastgesteld feit. Mijn mening baseer ik op wat ik heb gezien. Uiteraard ben ik geen expert. Maar jij weet toch ook niet of de tuin werkbaar is?

Ze hebben in die ene minuut enkel het licht genoemd, niet over de plannen die ze hebben. Hoeft ook niet, ze hoeven geen toelichting te geven als ze dat niet willen.

Toch nog een aanvulling. Stel nou dat inderdaad, zoals ik verwacht, de andere buren hier ook de boom willen behouden. Hoe kijk je er dan tegenaan?

Urielle

Re: Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:03

Ik neem aan dat je nieuwe buren plannen hebben met hun tuin en dat die boom in de weg staat. (was mij ook zo)
Ik kwam zelf ook nog eens tot de ontdekking dat er bij een stuk grond waar ik een bomenrij aan wilde planten (Japanse sierkersen, afwisselend een voorjaarsbloeier en een najaarsbloeier) op een meter diepte een dikke asfalt- of betonlaag in de grond zit, grrrrr, ik ga echt geen meter grond af laten graven, de harde laag eruit of stuk laten breken en dan alles weer terug ophogen! Nu wordt dat dus ook een klinkerplein, maar baalde er wel van. Voor mij werd het weghalen van de den of spar of wat het ook was des te belangrijker, kon ik nl. nog een stuk tuin groener maken.

Enfin, hoop geleuter, maar wat ik wil zeggen: misschien hebben ze wel een fantastisch tuinontwerp klaarliggen en krijg je een gigantische groene oase terug in ruil voor het kappen van die boom.
Vraag gewoon eens naar hun plannen, misschien word je nog verrast!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 17:05

Gini schreef:
jiehaaa schreef:
Veel goede argumenten natuurlijk. Gelukkig hoef ik de uiteindelijke beslissing niet te nemen. Als de gemeente bepaalt dat hij weg mag, wie ben ik dan?

Maar waarom zou ik als er een mogelijkheid is geen bezwaar aantekenen? Als die mogelijkheid er is, dan mag ik mijn recht om mijn zienswijze kenbaar te maken benutten. Daar is de procedure voor ingericht.

Dat mag je zeker, niemand gaat je lijfelijk stoppen. Maar bedenk wel of de boom je een burentwist waard is. Probeer het ook eens van de andere kant te bekijken. De mensen die het huis nu gekocht hebben, hebben nu al meteen kennis gemaakt met een buurvrouw die "nee" zegt. Ik kan me dus al eigenlijk voorstellen dat de relatie al koel is. Als je dan ook nog bezwaar gaat aantekenen, dan verwacht ik een koude oorlog.
Theoretisch sta je natuurlijk volledig in je recht, maar denk ook aan de praktisch realiteit. Je moet niet door het stof kruipen voor je buren, maar water bij de wijn moeten we allemaal wel eens doen.

Als het niet nodig was voor de boom hadden we nooit kennis gemaakt vermoed ik. We lopen hier niet de deur plat bij de buren. Is toch heel anders in de stad. Directe buren heb je wel wat contact mee, maar meestal niet meer dan nodig tenzij het echt klikt.

Een burenruzie lijkt me op voorhand dan ook vergezocht. Dat is meestal tussen directe buren en dat zijn wij niet. Bovendien ben ik geen ruziezoeker. En zo schat ik hen ook niet in.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 17:08

Urielle schreef:
Ik neem aan dat je nieuwe buren plannen hebben met hun tuin en dat die boom in de weg staat. (was mij ook zo)
Ik kwam zelf ook nog eens tot de ontdekking dat er bij een stuk grond waar ik een bomenrij aan wilde planten (Japanse sierkersen, afwisselend een voorjaarsbloeier en een najaarsbloeier) op een meter diepte een dikke asfalt- of betonlaag in de grond zit, grrrrr, ik ga echt geen meter grond af laten graven, de harde laag eruit of stuk laten breken en dan alles weer terug ophogen! Nu wordt dat dus ook een klinkerplein, maar baalde er wel van. Voor mij werd het weghalen van de den of spar of wat het ook was des te belangrijker, kon ik nl. nog een stuk tuin groener maken.

Enfin, hoop geleuter, maar wat ik wil zeggen: misschien hebben ze wel een fantastisch tuinontwerp klaarliggen en krijg je een gigantische groene oase terug in ruil voor het kappen van die boom.
Vraag gewoon eens naar hun plannen, misschien word je nog verrast!

Urielle, misschien is dat wel zo. Maar wat zou jij doen als je mij was? Ze wilden niet eens binnenkomen eigenlijk, toen ik vroeg of ze de boom even konden aanwijzen. Ging echt met frisse tegenzin. Dat heb ik zelden meegemaakt eerlijk gezegd. Ze waren ook echt binnen een minuut weg. Dan ga ik er toch niet achter aanlopen? Ze willen wat van mij, ik niet van hun. Ik heb helemaal niks met ze te maken verder.
Ze hebben op geen enkele wijze laten merken dat ze er graag over door wilden praten.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:09

Dat is best wel raar idd. Mijn buren deden het ietsje anders, hebben de boom die bij ons samen staat gewoon laten kappen zonder toestemming! Ook ons deel!! Ik begrijp jou. Een boom is mooi, en hij staat in jou tuin, dus, laat ze maar zwijgen... Zij hebben het recht niet, en ze hoeven niet zielig te doen, ze hebben het toch aan je gevraagd? Nou dan! :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:11

Ik sta met mijn oren te klapperen.
Ts, jij wil in feite bepalen wat jou buren met hun tuin doen, dat is niet erg gezond hoor!
Laat ze lekker gaan, die ene boom minder maakt ook niet uit.

En als jij zo gek bent op natuur ga je toch lekker buiten wonen? :)

Ik vind je buren zeer netjes dat ze naar jou toekomen van te voren, zonder eerst een vergunning aan te vragen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:12

jiehaaa schreef:
Ellie_F schreef:

Ik gaf aan dat ik van mening ben dat hun tuin werkbaar is, maar dat het een mening is. Geen vastgesteld feit. Mijn mening baseer ik op wat ik heb gezien. Uiteraard ben ik geen expert. Maar jij weet toch ook niet of de tuin werkbaar is?

Ze hebben in die ene minuut enkel het licht genoemd, niet over de plannen die ze hebben. Hoeft ook niet, ze hoeven geen toelichting te geven als ze dat niet willen.

Toch nog een aanvulling. Stel nou dat inderdaad, zoals ik verwacht, de andere buren hier ook de boom willen behouden. Hoe kijk je er dan tegenaan?

Een mening is leuk maar die baseer je toch ergens op? Je kan toch niet zo maar zeggen dat hun tuin werkbaar is, terwijl je dan niet zelf hebt ervaren!

jiehaaa schreef:
De buren zeiden dat ze dan een huis hadden gekocht met een tuin waar ze niks aan hadden en gingen diep verontwaardigd ter onverrichter zake en met hangende pootjes terug naar huis.

Je buren hebben aan jou aangegeven dat ze niets met die tuin kunnen. Wel weet ik uit ervaring dat de wortels van een flinke boom ver kan laten groeien en dat het heel moeilijk kan zijn om iets moois van je tuin te maken.

Hier een stukje over hoe ver de wortels van een boom door je tuin kunnen groeien: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.faqs ... 00473.html

Ik zou ze tegemoet komen door aan te geven dat je naar hun plannen wil luisteren om zo samen een goede oplossing te bedenken. Misschien komen ze wel toch iets heel moois waar jij ook van kan genieten. Succes ;)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 17:35

BarbaLala schreef:
Ik sta met mijn oren te klapperen.
Ts, jij wil in feite bepalen wat jou buren met hun tuin doen, dat is niet erg gezond hoor!
Laat ze lekker gaan, die ene boom minder maakt ook niet uit.

En als jij zo gek bent op natuur ga je toch lekker buiten wonen? :)

Ik vind je buren zeer netjes dat ze naar jou toekomen van te voren, zonder eerst een vergunning aan te vragen.

Waarom zou het wonen in de stad niet tevens kunnen inhouden dat er groen is? De gemeente hecht er niet voor niets zoveel waarde aan dat hier meer groen komt. Blijkbaar is daar bij veel mensen behoefte aan.

Ik vond het ook netjes dat ze naar me toe kwamen. Maar moet ik dan meteen maar zeggen dat ik het een geweldig idee vind als ik het daar niet mee eens ben?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 17:38

Ellie_F, als ze behoefte hebben om verder te praten zijn ze welkom. Ik ga er niet zelf achteraan lopen. Ik heb ze meteen de gelegenheid geboden en blijkbaar wilden ze daar geen gebruik van maken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:48

Nou ellie_f, aangezien jij van mening bent dat TS maar zijn eigen tuin groen moet maken terwijl TS heeft aangegeven op de vierde verdieping te wonen, ben je wel de laatste die het nu moet gaan hebben over ''een mening moet je ergens op baseren''. :')

En wat een hoop dramaqueens hier zeg! Hemel. :') ''jij wil in feite bepalen wat jouw buren met hun tuin doen''? Raar, een feit gebaseerd op fantasie?

Mag toch wel even beter gelezen worden hier. TS, respect dat je het volhoudt.

En de rare reactie's van ''dan ga je toch ergens buiten wonen''?
Waarschijnlijk heeft de TS gekozen voor deze wijk juist omdat er nog groen is en dat ook zo behouden blijft door de gemeente.
En ja een wijk in de stad met groen, dat vind ik helemaal niet absurd. Ik woon hier zelf in Groningen en in vrjwel iedere wijk is wel groen te vinden, alleen in een paar wijken en in de binnenstad niet. Je hebt dus de keuze dus ik zou het bizar vinden als mensen in een groene wijk dan gaan zitten zeuren over bomen... je weet toch wat je koopt? Je kan niet zomaar verwachten dat iedereen het allemaal grauw en grijs wil hebben.

TS heeft het recht om niet ja en amen te zeggen, dat is geen nieuwe bewoners pesten of bemoeien, dat is gebruik maken van je recht.
Ze moeten niet voor niets een vergunning aanvragen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 17:54

Air, ik moet wel even lachen om je reactie, dank je daarvoor. Ik merk ook dat niet iedereen alles even goed leest.

Maar toch ben ik blij met de verschillende meningen, want daar had ik naar gevraagd. Maar het zou fijn zijn als ze over de inhoud gingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:28

Maar als je "verplicht" bent je tuin te houden zoals hij was bij aankoop.

Mag je dan ook geen vijver aanleggen/zwembad dichtgooien/ schuurtje bouwen (of juist afbreken).
Moet dan echt dingen blijven zoals het was?

Wat als het huis een fantastisch mooie grote vijver had... mogen zij dan deze ook niet dicht storten (ondanks dat daar geen vergunning voor nodig is)?!
Maar moeten zij maar naar een huis zoeken die een tuin heeft wat beter bij hen past.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:34

Ik snap je buren wel, maar dan hadden ze die huis niet moeten kopen.

Een boom in mijn tuin zou ik niet willen hebben, het wordt te hoog en te groot.

Als je zo graag een boom wilt ivm privacy ofzo, zet er dan eentje in je eigen tuin.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:24

Waarom respect dat TS het volhoudt? Ze vraagt toch om advies? Om meningen? Sommigen neigen naar het ene extreem, andere naar het andere extreem en een hele hoop zit ertussenin. Maar dat TS haar eigen adviestopic zou volhouden, ik had eigenlijk niks anders verwacht.

Uiteraard houdt iedereen van groen en moet niet alles grauw en grijs, maar het is wel zo dat TS (bewust?) gekozen heeft voor een plek waar ze geen private tuin heeft (toch? correct me if I'm wrong TS). Dus eigenlijk werkt ze zelf niet mee aan het "groene beeld" (is niet erg, geen aanval), maar wilt ze wel anderen ermee "opzadelen".

Dat zou zijn alsof Maggie De Block een fitnessboek schrijft. :')

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:28

Brainless schreef:
Maar als je "verplicht" bent je tuin te houden zoals hij was bij aankoop.

Mag je dan ook geen vijver aanleggen/zwembad dichtgooien/ schuurtje bouwen (of juist afbreken).
Moet dan echt dingen blijven zoals het was?

Wat als het huis een fantastisch mooie grote vijver had... mogen zij dan deze ook niet dicht storten (ondanks dat daar geen vergunning voor nodig is)?!
Maar moeten zij maar naar een huis zoeken die een tuin heeft wat beter bij hen past.

Dat vind ik heel wat anders Brainless. Hoewel een hoge schuur ook overlast zou kunnen geven. Maar een vijver dichtgooien of zwembad aanleggen? Zou ik geen probleem mee hebben.

Maar dat heeft dan ook niks te maken met zuinig zijn op reeds bestaand groen in de stad en is dus niet relevant voor de vraag over de boom. Tenzij de boom gekapt moet worden om het zwembad aan te leggen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:29

Gini schreef:
Waarom respect dat TS het volhoudt? Ze vraagt toch om advies? Om meningen? Sommigen neigen naar het ene extreem, andere naar het andere extreem en een hele hoop zit ertussenin. Maar dat TS haar eigen adviestopic zou volhouden, ik had eigenlijk niks anders verwacht.

Uiteraard houdt iedereen van groen en moet niet alles grauw en grijs, maar het is wel zo dat TS (bewust?) gekozen heeft voor een plek waar ze geen private tuin heeft (toch? correct me if I'm wrong TS). Dus eigenlijk werkt ze zelf niet mee aan het "groene beeld" (is niet erg, geen aanval), maar wilt ze wel anderen ermee "opzadelen".

Mijn bijdrage aan groen in de stad zit in de beplanting die ik zelf op mijn balkon heb. Meer dan dat kan ik (nog) niet doen. Een groen dak zou ik in de toekomst ook wel willen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:30

Gini schreef:

Omdat er vanalles bij verzonnen wordt wat de TS helemaal niet heeft gezegd :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:33

Om eerlijk te zijn dacht ik ook gewoon aan twee woonhuizen met tuintje eraan, omdat in de openingspost huis staat. Maar ik heb even alle berichten van TS apart gelezen en dan krijg ik een beter beeld. In 7 pagina's kan er al eens iets over het hoofd gezien zijn of reageert iemand een beetje te enthousiast. Daardoor moet je de pret niet laten drukken hoor.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:34

Reactie op Air:
En dat klopt inderdaad, er worden allemaal zaken ingevuld over hoe ik zou leven en zwembaden die ik hier niet zo snel in een stadstuin zou zien verschijnen, om maar even wat voorbeelden te noemen.

Het gaat puur om de boom, en vooral of iemand een huis zou kopen als je van te voren niet zeker weet dat hij gekapt mag worden.

Maar ik filter de relevante reacties er wel uit. Daar is het me om te doen. Ze hoeven mijn standpunt niet te bevestigen, als ze maar goed gefundeerd zijn.

Opmerkingen als "wat ben jij egoistisch" neem ik niet serieus.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:36

Gini schreef:
Om eerlijk te zijn dacht ik ook gewoon aan twee woonhuizen met tuintje eraan, omdat in de openingspost huis staat. Maar ik heb even alle berichten van TS apart gelezen en dan krijg ik een beter beeld. In 7 pagina's kan er al eens iets over het hoofd gezien zijn of reageert iemand een beetje te enthousiast. Daardoor moet je de pret niet laten drukken hoor.

Doe ik ook niet hoor, ik krijg veel reacties die ik ook kan begrijpen. En alles wat het onderwerp te buiten gaat leg ik terzijde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:39

Dat hangt er echt vanaf. Als het echt mijn droomhuis is in de zin van goede ligging, leuke omgeving, indeling en grootte van het huis echt super, tuin groot genoeg (alleen jammer van die boom ;) ), dicht bij familie, dichtbij stadscentrum, maar toch niet er middenin en dat allemaal perfect binnen het vooropgesteld budget. Dan zou ik dat idd niet laten liggen omwille van een boom.

In mijn gemeente is het trouwens zo dat vergunningen voor het kappen van bomen relatief gemakkelijk gegeven worden wanneer het om woongebied gaat.