Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:44

ukkiepuk schreef:
Ik snap je beredenering van indruk maken niet echt. :)

Als we boodschappen doen helpt ze mee door spullen uit het schap te pakken en ik de winkelwagen te doen. Als ze iets pakt wat we niet nodig hebben, zeg ik tegen haar dat we dat niet nodig hebben en wijs iets aan wat we wel nodig hebben. Zo gaat het al een half jaar, gaat prima. Als ze ouder wordt zal die aanpak niet veranderen.

anneliesdj schreef:
Wat snap je niet aan het indruk maken?
Als je kind iets niet doet wat niet mag dan praat je met haar, dan is het de bedoeling dat dat gesprek indruk maakt toch? Anders mist het volledig zijn doel.

Wat als je door de winkel loopt en ze pakt in het wilde weg alles uit de schappen en is te snel om te kunnen zeggen 'dat niet maar dat mag je wel pakken' dan zeg je tegen haar dat ze moet wachten tot mama iets aanwijst wat ze wel mag pakken, wat als ze dat niet doet en doorgaat met willekeurig alles erin kiepen?

Of wat als je kind knoppen mieters intressant vind en daar dus aan zit, de vriezer in de super, kassa's thermostaat, enz enz. Je hebt al eens gewaarschuwd dat dat niet mag, maar de intresse wint het, wat dan?

Ik wil tijdens het gesprek geen negatieve indruk maken. Ik leg uit waarom iets wel of niet kan en ga dan samen met haar verder met mijn ding. Is het reden tot een teleurstelling dan benoem ik dat ik begrijp dat ze teleurgesteld is en leg het nogmaals uit en ga dan weer samen met haar verder met mijn ding. Raakt ze gefrustreerd, dan frustreren we er samen even op los en gaan dan weer samen verder met mijn ding. Tot een teleurstelling komt het wel eens (2x voor gekomen in het afgelopen jaar) en tot frustratie is het 1x gekomen. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar hiervoor te straffen (in mijn ogen is negeren van haar teleurstelling of frustratie ook straffen)

Ze loopt wel eens in het wilde weg door de winkel en soms pakt ze dan wat als ik niet snel genoeg ben, maar een simpel "dat hebben we niet nodig, leg maar hier terug en dan doen we dit in de kar" werkt prima. Evenals ergens aanzitten wat gevaarlijk kan zijn. Ik voorkom dat ze eraan zit door samen met haar iets te doen. Ze blijft nooit ergens aanzitten als ik uitgelegd heb hoe en wat en doorgegaan ben met mijn ding.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:46

Ik vind 3 uur eten wel een rare tijd op de creche! Hier wordt in het algemeen toch de gemiddelde dagindeling aan gehouden van tienuurtje, middageten rond 12 a 13 uur (afhankelijk van slaapje), vieruurtje. Ook om aan te sluiten op de schooltijden.

Ik ben thuis dus da's makkelijk 16 uur thuis en dan met een vieruurtje en een drankje even rustig bijkomen van school, daarna huiswerk maken (oudste, de kleuters hebben nog geen huiswerk) en dan is het alweer etenstijd. Enya probeer ik om 18 uur in bed te hebben, Gioya mag dan nog een uurtje met mij en gaat om 19 uur naar bed.
Dingen als eten en slapen zijn eigenlijk geen dingen die hier grote problemen opleveren gelukkig.
Zit even te bedenken wat wel:
- delen van speelgoed/samen spelen zonder elkaar te irriteren of in eerste instantie per ongeluk en daarna expres pijn te doen.
- kind wil op doodgewone doordeweekse dag een uitstap maken ( a la maandag om 16 uur naar de Efteling willen) en krijgt vervolgens een driftbui omdat het niet kan. Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat ze het blijven proberen.
- kleren (nee, ze mag van mij niet bij -5 in een kort rokje met blote benen naar school, gemene moeder he? :P )
- mijn stress aanvoelen als we laat zijn en dan kont tegen de krib. Dus niet in bad willen, niet willen afdrogen, niet willen aankleden, niet willen ontbijten, niet haren willen doen, niet tanden willen poetsen, geen jas aanwillen, geen schoenen aan willen, niet in de auto willen, geen gordel aan willen doen en erna weer niet uit willen stappen om naar school/.... te gaan. Ergens bij het niet willen aankleden of niet willen ontbijten ben ik mijn geduld kwijt.

En ook ik ben maar een mens, als ik met mijn ene hand sta te koken, met de andere de baby eten geef en ondertussen met een voet de kat wegduw bij de maxi cosy terwijl de telefoon rinkelt, mijn ene dochter mept een beker appelsap over de net gedweilde vloer en net op dat moment besluit mijn andere dochter te komen zeuren om een appel voor etenstijd dan heb ik daar niet altijd evenveel geduld mee :+

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:46

Dat vind ik deels wel waar eigenlijk. Ik plan die extra tijd in. Ik houd er altijd rekening mee dat het wat langer kan duren. Wat dan ook resulteert in dat áls ze haar schoenen niet aan wil, ik niet het gevecht met haar aan hoef maar de tijd heb om een kwartier bijv. gewoon erbij te zitten en met regelmaat te vragen of we de schoenen aan zullen doen, want we moeten weg naar .....

En meestal komt ze dan na een minuut a 5/10 zelf haar schoenen aandoen en kunnen we zonder enig gevecht weg. Ik doe dus echt mijn best om áltijd genoeg tijd in te plannen voor zulke momenten. En daardoor komen ze maar zelden voor. Ik neem echt de tijd voor haar en door dat zij dat merkt gaat ze al heel snel wel meewerken. Ik ben eigenlijk nog nooit echt te laat gekomen of zo ergens. De hele enkele keer dat ik wel wat meer moest doorpakken legde ik dat ook gewoon uit. Soms was ze dan wel wat bozig, maar eigenlijk zijn die momenten echt maar op één hand te tellen, en daar kwamen we dan ook vrij vlot uit. Dus als ik naar de winkel ga plan ik 45 min in om er te komen. En vrijwel altijd zijn we er veel eerder. Maar als ze net even een verkeerde bui heeft is dat dus ook niet erg en kan ik haar daar de ruimte voor geven.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:49

Urielle schreef:
En ook ik ben maar een mens, als ik met mijn ene hand sta te koken, met de andere de baby eten geef en ondertussen met een voet de kat wegduw bij de maxi cosy terwijl de telefoon rinkelt, mijn ene dochter mept een beker appelsap over de net gedweilde vloer en net op dat moment besluit mijn andere dochter te komen zeuren om een appel voor etenstijd dan heb ik daar niet altijd evenveel geduld mee :+

Niet! :oo Nouja zeg! ;) :D

Maar dat is toch ook heel menselijk? Het geeft ook niet als je uit je slof schiet. Wat je zegt, je bent maar een mens. En je meiden mogen ook best zien dat het soms voor mama ook even te veel van het goede is.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:50

ukkiepuk schreef:
Onze dochter is bijna 2 jaar, wij straffen niet :)

Wat als ze alle glazen op de grond laat vallen, of blijft krijsen?
Zeg je dan nee, en dat is het? meer uit interesse :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:52

Ik heb dochterlief ook wel eens zonder schoenen mee laten gaan. Schone sokken en schoenen in de tas. Ze vond er niets aan dus nooit meer strijd over schoenen gehad. Ook met jas, sjaal of wanten.

As we speak komt mijn dochter nu voor de derde keer uit bed terwijl ze haar middagslaapje behoort te doen. Ik weet dat ze echt moe is maar niet wil slapen omdat ze in de tuin wil spelen. In plaats van boos worden omdat ze haar bed uit komt, leg ik uit dat ik haar begrijp maar dat ze niet lekker kan spelen als ze heel moe is. Zonder problemen loopt ze weer naar boven en gaat haar bed in. Zonder strijd

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:53

Wij straffen ons kind ook niet. Straffen heeft helemaal geen nut namelijk voor de relatie op de lange termijn en dat is waar het om gaat bij opvoeden. Kinderen leren ook niets positiefs van straffen. Wij hebben en stellen wel grenzen en leggen vooral veel uit waar die grenzen liggen en waarom die er zijn. Als grenzen overschreden worden, leiden we zoonlief af.

En ja, opvoeden kost tijd en energie en geduld. Zeker wanneer je niet voor kortetermijn oplossingen kiest. Maar ik ben er van overtuigd dat het op de lange termijn leidt tot sociale, betrokken volwassenen met zelfvertrouwen en zelfbewustzijn.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:53

Lizzyy schreef:
ukkiepuk schreef:

Je zorgt er dus voor dat ze niet bij glazen kan om ze op de grond te gooien. En wat is er erg aan als ze krijst? Meestal zijn ze dan boos of verdrietig, wat een hele normale emotie is. Dat erken ik dan, ze mag best boos of verdrietig zijn. Ik ga haar niet zeggen dat ze niet mag huilen, wie ben ik om te beslissen wat voor emotie ze wel of niet mag voelen of uiten?

ik vind krijsen overigens een behoorlijk onvriendelijk en negatief woord :o Dat zou zelf niet eens in mij opkomen, om zo het gedrag van mijn dochter te omschrijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:55

Nou, die extra tijd dat lukt me echt niet elke dag hoor. Ik sta om half 6 op, de kinderen tussen 6 en half 7, om om half 9 op school te zijn. Maar het is best wel eens spits, er zijn gewoon van die ochtenden dat Gioya niks zelf wil doen omdat ze als een baby vertroeteld wil worden ofzo, Enya die haar staartjes losmaakt, haar boekentas al leeg zit te eten en haar schoenen niet aan wil, Viggo die net voor vertrek in zijn pamper poept en uiteraard ook bij het verschonen nog zijn hele kleren onder weet te smeren. Daar kan ik echt heel gestresst en geïrriteerd van raken.
Ik moet ook zeggen: mijn kinderen zijn heel koppig, als ze besloten hebben dat ze geen schoenen aan willen, dan is het echt niet zo dat ze die na een minuut of vijf zelf aan komen dragen. Ik moet dan echt zeggen dat ik doorga met de andere kinderen om er vaart in te zetten (en dan nog kan het zijn dat doodleuk de tv wordt opgezet, oke, zie je zo, doeiii!)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:56

Lizzyy schreef:
ukkiepuk schreef:

Als ze ze laat vallen is het een ongelukje, dus dan ga ik het opruimen omdat het voor haar gevaarlijk is. Als ze met een glas door de kamer wil gaan lopen dan zeg ik "dat is gevaarlijk, het glas kan vallen en breken. Kom we zetten het glas op de aanrecht/in de vaatwasser". Ik probeer de nee te vermijden en te kijken naar wat wel kan. Uiteraard wat in haar bereik ligt gezien haar leeftijd.

Als ze krijst zal ze daar een reden voor hebben, dus dan vraag ik daarnaar. Als ze dan antwoord geeft of ze kan het me duidelijk maken (ze praat nog losse woordjes) dan vraag ik of ik haar kan helpen en dan zegt ze vanzelf ja of nee. Wil ze lekker krijsen dan is dat prima, maar ik probeer haar dan wel af te leiden door iets leuks te gaan doen. Zullen we een boekje lezen/puzzelen/kleuren/dansen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:56

Dat extra tijd inplannen doe ik ook. Te laat komen we echt zelden. Meestal vindt ze de dingen die we gaan doen ook leuk dus dan gaat ze zelf al haar jas en schoenen pakken.

Bij het boodschappen doen zeurt ze ook bijna nooit. Ze weet dat ze op de terugweg iets van fruit krijgt en als ze daar al voor de kassa om vraagt dan leg ik uit dat we eerst moeten betalen. Ik laat haar ook zoveel mogelijk helpen en dat vindt ze geweldig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:58

met de zweep, net als bij mijn paard ;-)

Kon het even niet laten :o :o :o sorry.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:59

Sjapaz schreef:
Je zorgt er dus voor dat ze niet bij glazen kan om ze op de grond te gooien.

Met de rest van je post ben ik het eens, maar ik zet dus principieel geen dingen weg. Ze moeten van mij echt leren om a) van dingen af te blijven waar je niet aan hoeft te komen en b) voorzichtig te lopen en bewegen als het krap is in huis.
Ik vind het altijd vreselijk als er mensen op bezoek komen met een kind wat dat niet heeft geleerd want dan moet jij dus voor het bezoek alles op 2 meter hoogte zetten (overigens, heb ontdekt dat mijn dochters allebei via de planken van de kast of via het aanrecht toch overal bij kunnen. Het wordt vergeefse moeite om het weg te zetten als ze dat geleerd hebben)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:00

benangelique schreef:
Ik heb dochterlief ook wel eens zonder schoenen mee laten gaan. Schone sokken en schoenen in de tas. Ze vond er niets aan dus nooit meer strijd over schoenen gehad. Ook met jas, sjaal of wanten.

Wieger is in z'n pyjama naar school gegaan :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:02

NatasjavE schreef:

Gioya ook een keer. Foute beslissing. Alle kinderen vonden het bere-interessant en ze kreeg er superveel aandacht mee. -O-
Zonder schoenen lopen vinden ze allemaal geweldig hier, ook over steentjes enzo (au!) dus dat zou ook geen straf zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:02

Ik doe het andersom, geen schoenen aan is niet mee, dag :evaw: laat haar echt niet alleen thuis natuurlijk. Meestal genoeg aansporing om snel de schoenen aan te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:05

Urielle schreef:
NatasjavE schreef:

Gioya ook een keer. Foute beslissing. Alle kinderen vonden het bere-interessant en ze kreeg er superveel aandacht mee. -O-
Zonder schoenen lopen vinden ze allemaal geweldig hier, ook over steentjes enzo (au!) dus dat zou ook geen straf zijn.

Wieger werd door vriendinnetje een beetje uitgelachen...hihi...Wieger je hebt je pyjama nog aan....
Tis nooit mee een onderwerp geweest.

Ja ik zeg ook wel eens...Oh, ben je nog niet klaar. Wat jammer want wij gaan...

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:05

Dan verschillen we daar van mening. Ik spaar liever mijn energie voor leuke/andere dingen dan de hele dag achter mijn dochter aan te moeten rennen en haar constant in de gaten te moeten houden. Ik wil in mijn huis lekker en ontspannen kunnen leven, en niet als ik eten maak in de keuken constant bangig om het hoekje moeten kijken of ze niet iets kapot maakt.

Ik zet niet álles weg. Maar dingen die echt gevaarlijk zijn, goed stuk kunnen(zoals glas) of iets wat heel waardevol is wel. En er zijn ook dingen in huis waar ze niet aan mag zitten, maar dat weet ze ook en dat levert eigenlijk geen problemen op. Bij opa/oma mag ze ook aan minder dingen zitten en zet ik niet alles weg, dat gaat ook gewoon goed eigenlijk. En imo gaat het maar om een korte periode, vooral tot ze een jaar of 2 zijn. Daarna begrijpen ze al veel meer en snapt ze dat als ik uitleg dat ze ergens niet aan mag komen of het stuk kan gaan, ze er dus beter niet aan kan komen. Ik merk dat dat nu al begint te komen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:06

Urielle schreef:
Sjapaz schreef:

Met de rest van je post ben ik het eens, maar ik zet dus principieel geen dingen weg. Ze moeten van mij echt leren om a) van dingen af te blijven waar je niet aan hoeft te komen en b) voorzichtig te lopen en bewegen als het krap is in huis.
Ik vind het altijd vreselijk als er mensen op bezoek komen met een kind wat dat niet heeft geleerd want dan moet jij dus voor het bezoek alles op 2 meter hoogte zetten (overigens, heb ontdekt dat mijn dochters allebei via de planken van de kast of via het aanrecht toch overal bij kunnen. Het wordt vergeefse moeite om het weg te zetten als ze dat geleerd hebben)

Wij zetten ook niks weg. Zo weet ze bijv erg goed dat thee "au" is en dat ze daar ook niet aan mag komen.
Net als de oven weet ze dat ook. Tóch wilde ze de vorige keer voelen, en ik schrok daar heel erg van waardoor ik haar wegtrok en zij ook heel erg schrok en begon te brullen :(:) Dat voelen doet ze ook niet meer :+

Hier mag ze ook niet mee als ze geen schoenen aan wil. Dat zeg ik dan ook en mooi dat ze meteen komt om schoenen aan te trekken. Grappig om te zien dat zo'n kleine uk écht wel snapt wat je bedoeld :+

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:08

Urielle schreef:
Sjapaz schreef:

Ik zorg er ook voor dat ze niet bij de glazen kan komen, komt ze er wel bij dan pak ik het niet af en ga samen met haar het glas wegzetten. Als wij bij jou op bezoek zouden zijn hoeft je niets weg te zetten. Ik zorg ervoor dat mijn dochter het niet zo maar kan pakken. Mocht het wel gebeuren zorg ik dat ze het terugzet of op een plek neerzet die ik aanwijs. Het zal mss vaker dan 1x voorkomen dat ze iets pakt wat ze niet 'mag' maar zo lang er niets kapopt gaat is het geen probleem denk ik?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:10

Als ze ze laat vallen is het een ongelukje, dus dan ga ik het opruimen omdat het voor haar gevaarlijk is. Als ze met een glas door de kamer wil gaan lopen dan zeg ik "dat is gevaarlijk, het glas kan vallen en breken. Kom we zetten het glas op de aanrecht/in de vaatwasser". Ik probeer de nee te vermijden en te kijken naar wat wel kan. Uiteraard wat in haar bereik ligt gezien haar leeftijd.

Als ze krijst zal ze daar een reden voor hebben, dus dan vraag ik daarnaar. Als ze dan antwoord geeft of ze kan het me duidelijk maken (ze praat nog losse woordjes) dan vraag ik of ik haar kan helpen en dan zegt ze vanzelf ja of nee. Wil ze lekker krijsen dan is dat prima, maar ik probeer haar dan wel af te leiden door iets leuks te gaan doen. Zullen we een boekje lezen/puzzelen/kleuren/dansen.

Hoe doe je dat in godsnaam als je bijvoorbeeld visite hebt, drinken en hapjes op tafel. Ga je dan bij elke keer dat ze iets wil pakken iets met haar doen??
Hier is het gewoon "AFBLIJVEN " en als je het weer probeert nogmaals AFBLIJVEN,derde keer word je bij de tafel weggestuurd. Ik vraag me af in hoeverre je kinderen tot een jaar of twee duidelijk kan maken middels een "uitleg" dat iets gevaarlijk is, beseffen ze zelf wel wat "gevaarlijk is? En waarom niet gewoon Nee is Nee, ipv een uitleg. Later als ze groot zijn krijgen ze ook vaak een nee te horen toch?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:10

Grappig is dat, mijn 2 jarige wil niets liever dan schoenen aan, dus dat is hier echt never nooit een drama. Ik hoef ze maar te pakken en hij komt op me afgerend :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:13

Ik heb mijn dochter ook wel eens zonder schoenen in de auto gezet. Op de plaats van bestemming wilde ze haar schoentjes wel aan, dus heb ik ze daar aangedaan. Dreigen met weggaan en haar thuislaten doe ik nooit. Ik heb een hekel aan dreigen en helemaal aan loze dreigementen.

Ons huis is peuterproof met twee van die kleintjes ben ik al druk genoeg zonder steeds op te moeten letten of ze iets pakt wat ik niet wil.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:14

Patsab schreef:

Hoe doe je dat in godsnaam als je bijvoorbeeld visite hebt, drinken en hapjes op tafel. Ga je dan bij elke keer dat ze iets wil pakken iets met haar doen??
Hier is het gewoon "AFBLIJVEN " en als je het weer probeert nogmaals AFBLIJVEN,derde keer word je bij de tafel weggestuurd. Ik vraag me af in hoeverre je kinderen tot een jaar of twee duidelijk kan maken middels een "uitleg" dat iets gevaarlijk is, beseffen ze zelf wel wat "gevaarlijk is? En waarom niet gewoon Nee is Nee, ipv een uitleg. Later als ze groot zijn krijgen ze ook vaak een nee te horen toch?

Dan krijgt ze haar eigen beker en eigen schaaltje met iets lekkers en leg ik uit dat de rest voor grote mensen is

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:15

Lizzyy schreef:
ukkiepuk schreef:

sommige kinderen doen zoiets gewoon niet :)
klinkt mischien niet geloofwaardig. Maar wij hebben nooit dingen weggezet ofzo..dus gewoon glazen op de salontafel enz en nee was genoeg...soms had ze zin in een spelletje en deed ze net alsof ze er met een vingertje aan wou komen en lach ze helemaal in een deuk als je dan weer nee zei. Maar er echt aankomen..nee nooit

ook in lades kwam ze nooit, keukenkastjes bleven netjes dicht...

en nu is ze bijna 5 en is nee knikken vaak voldoende.
Ze is gewoon een makkelijk kind denk ik, ik heb nl niet de illusie dat het aan mijn geweldige opvoeding ligt :D