Duikers? hier melden :)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duik jij?

1. Nee.
26 (24%)
2. Nee maar wil wel graag keertje doen.
31 (28%)
3. Ja.
47 (43%)
4. Ja ooit intro'tje gedaan maar niks aan
4 (3%)

Totaal aantal stemmen: 108

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:19

Wauw Anthea, prachtig! <3

Ik duik ook in koud water (oke oke, niet zo koud als de foto's hierboven, maar Nederlands water is ook niet super warm ofzo :')). Ik heb een 7mm pak met een soort bodywarmer eroverheen.

Bij ons in de vereniging doen ze overigens ook gewoon ijsduiken (in een droogpak :j).
Edit: Iets wat ik overigens voorlopig dus niet zal doen :').

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:14

Anthea schreef:
Ohhh die winterfoto. := Ik ben ook wel benieuwd hoe lang je dan duikt! Hoe dik is je pak?

Hannanas schreef:
Wauw!
Hoe lang duik je dan in die kou?
En verder minder vissen dan de Nederlandse wateren?

Met de sneeuw was de duiktijd 110 minuten bij een diepte van 110m. ;) Dat was lang en koud. Watertemperatuur was 4 graden.
De onderste 2 foto's zijn gemaakt met Pasen, toen was het water aan de oppervlakte 8-9 graden, op diepte gewoon 3-4. De maximale duiktijd was hier 2 uur.
Kleding: droogpak, 3-vingerwanten, 500 grams onderpak en 4th element drybase.

Minder vis? nee, maar in Oostenrijk en Duitsland zie je wel forel en 'renken' (ook een soort forel), verder veel puitalen (hele grote ook), gewone paling, en in de zomer ook ondiep wel snoek en snoekbaars en voorn en baars.Net als bij ons dus eigenlijk.

IJsduiken is ook leuk hoor. Met ijsduiken vaak een 30 minuten onder het ijs.

En grotduiken is ook gaaf :D

Afbeelding

Afbeelding

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 02:16

Iemand toevallig nog interesse in een complete duikuitrusting?
Eerste trap en octopus van Mares Proton Ice. Eerste klas kwaliteit, heel de uitrusting!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:33

Vorige week eindelijk weer eens een duikje gemaakt. Duik op het moment niet zoveel, weinig tijd en soms kies ik ook gewoon voor even snorkelen ipv met de hele uitrusting te gaan slepen...
Wel nog een paar leuke foto's gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Debski

Re: Duikers? hier melden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:43

Twee heerlijke duiken gemaakt vandaag. De eerste op de vroege kentering op de Zeelandbrug. En dan bedoel ik echt vroeg.... We gingen 6 uur vanochtend onder. Maar wel een hele mooie duik. Veel gezien, grote harders en veel slakken.
2e duik op Dreischor gemaakt. Weer heel anders maar ook een leuke duik. En gisteren al 2 duiken gemaakt op de Kempervennen en tweemaal Big Mamma ontmoet. Kortom, heerlijk weekend gehad.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:26

Debski schreef:
Twee heerlijke duiken gemaakt vandaag. De eerste op de vroege kentering op de Zeelandbrug. En dan bedoel ik echt vroeg.... We gingen 6 uur vanochtend onder. Maar wel een hele mooie duik. Veel gezien, grote harders en veel slakken.
2e duik op Dreischor gemaakt. Weer heel anders maar ook een leuke duik. En gisteren al 2 duiken gemaakt op de Kempervennen en tweemaal Big Mamma ontmoet. Kortom, heerlijk weekend gehad.

Tof! Ik heb zondagochtend bij toolenburgerplas gedoken. :j

Zeeland schijnt ook heel mooi te zijn, maar daar mag ik volgens mij voorlopig nog niet duiken. (Doe cursussen via NOB).

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 01:57

Jammer Zeeland is erg mooi om te duiken. Moet wel eerlijk zijn dat ik niet elders heb gedoken. Duik liefst in zout water.

@picobello: eeeuhm denk dat ik bij jou juist vaker ga duiken. maar met snorkelen zie je ook al gave dingen. Zucht ik ga verhuizen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:29

@Tyke: toen ik nog in NL woonde dook ik elke vakantie, zoveel als maar mogelijk was. Sinds ik hier woon en het kan elke dag...wordt de drang wel echt minder. Klinkt verwend maar op een gegeven moment heb je alles wel gezien. Tuurlijk geniet ik wel nog van elke duik die ik maak, alleen doe ik het niet zo vaak meer.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:10

Hebben jullie ook ervaring met duiken en ''slechte oren''?

Vroeger had ik erg last van mijn oren waardoor ik geen diploma B heb kunnen halen omdat ik niet lang onderwater kon zwemmen. Heb buisjes gehad en daardoor is het iets beter gegaan.
In normale zwembaden is het geen probleem om te zwemmen naar -2.50m maar verder heb ik eigenlijk nooit geprobeerd omdat de algemene zwembaden meestal niet verder gaan.

Als ik nu, +/- 15 jaar later, het ga proberen, zou ik dan weer last kunnen krijgen?
Ik ga in juli namelijk naar Australie en het lijkt mij zo gaaf om daar te duiken maar als ik op voorhand al weet dat het niet gaat lukken kan ik beter voor een cursus snorkelen gaan :+

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:29

Ik duik met slechte oren. Ik zou geen cursus doen maar eerst een try out (zeker omdat het Great Barrier Reef een try out wel waard is!). Als dat goed gaat kun je alsnog een cursus gaan doen.. En nooit doorgaan als je pijn voelt, zowel bij dalen als opstijgen. Geef het ook aan bij je begeleiders dat je last van je oren kan krijgen tijdens het dalen/opstijgen. (Maar be carefull, niet te veel hier de nadruk op leggen want dan zeggen ze gewoon dat je niet mag duiken..)

Ik kan je evt nog een keer een pb sturen met meer uitleg. Ga nu slapen ;).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:58

Als je kunt klaren, dan kun je duiken zeg maar (ok, zijn nog andere factoren want je moet wel gezond zijn natuurlijk). Maar lukt het niet om je oren te klaren, dan kom je echt niet dieper dan 3m, dan gaat het pijn doen met kans op gescheurde trommelvliezen wat je echt niet wilt. Je kunt gewoon proberen om je neus dicht te knijpen en uit te blazen met je mond dicht. Voel je dan je oren ploppen? Dan kun je klaren. Er zijn nog andere methoden om te klaren, maar die zijn soms lastiger uit te voeren. Er wordt aangeraden om een bezoek aan een arts te brengen voordat je aan een cursus begint. In sommigen landen is het verplicht, in andere landen moet je op een lijst bij alle vragen nee invullen en dan hoeft het niet. Bij een ja moet het weer wel.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:17

Bij de NOB is een duikkeuring ook verplicht onderdeel van de cursus :j. Ik ben wel goedgekeurd, maar heb wel slechte oren. Ik heb soms ook meer moeite met klaren. Is iets wat ik per duik gewoon moet aankijken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:37

Zijn wel gave foto's Picobello hoor.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:13

Wauw jullie foto's en verhalen :~ zier er erg gaaf uit!

Mijn vriend en ik willen ook graag leren duiken..
We hebben een beetje op internet rondgekeken en het lijkt ons leuk om de open water cursus te gaan volgen.
En eigenlijk ook graag op korte termijn.. :D (mocht dit mogelijk zijn)

Nu hadden we het idee om zo'n cursus in NL te doen om vervolgens op vakantie te gaan duiken.
Dan heb je meer aan het duiken op vakantie denk ik? Of zou het leuker/beter/goedkoper zijn om het in het buitenland op vakantie te doen?
Hebben jullie nog tips?
Waar is het aan te raden om deze cursus te doen (in NL liefst niet te ver van Zwolle vandaan)?
Ik las op een site dat ze SSI Open water diver hebt en PADI open water diver aanboden, wat is het verschil? En wat is aan te raden?
En leuke, niet te dure duikplekken om op vakantie naar toe te gaan zijn ook welkom

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:53

Iemand ervaring met duiken bij Portugal? xD K ga over 4 weken voor 9 dagen naar Portugal (geen idee alleen nog waar :') vliegen op Lissabon maar hebben nog geen huis ofzo.) Maar zijn er goede duik mogelijkheden in de buurt van Algarve enzo? Of is dat niets/niet de moeite waard?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:43

Mijn man en ik hebben onze PADI OW op vakantie op Curacao gehaald (bij Atlantis diving). Groot voordeel vond ik dat we daar alle oefeningen in een ondiepe baai deden in plaats van in een zwembad, vanuit de oefeningen zwommen we dan door voor een duik. We hebben toen veel gezien en op een hele ontspannen manier kennis gemaakt met het duiken, mede doordat je in tropisch water veel meer zicht hebt (Curacao: 15-30 m, NL 0,5-5 m). We waren wel onze halve vakantie bezig met duiken, maar vonden dat juist leuk om te doen.
Van mensen die hun OW in Nederland gehaald hebben heb ik de indruk gekregen dat er (veel) meer nadruk ligt op theorie en technische oefeningen voordat je "echt" gaat duiken, ik denk dat ze daardoor ook meer "bevestigd" zijn als ze hun eerste OW duik maken.
SSI en PADI zijn twee verschillende duikassociaties, maar de opleiding is voor zover ik weer vergelijkbaar.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:09

Bedankt Lon :).
Curacao zal wel net wat buiten ons budget vallen hihi

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:33

Op zich zijn de prijzen voor een OW cursus hier op Curacao wel een stuk goedkoper dan in NL. Maarja, de kosten van een vakantie komen er wel bij ;-)
Het leuke is dat je gelijk wel veel ziet met duiken. Je OW oefeningen doe je lekker in zee ipv een zwembad. En daarna kun je nog even lekker rondkijken.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:51

Als ik alleen die ticketprijzen al zie wordt dat 'm niet denk ik :x
Maar lijkt me wel heel gaaf om een keer heen te gaan :))

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:58

Ja klopt, maar het hoogseizoen is nu aan het beginnen. Als je een leuke last-minute weet te scoren kun je al voor 500 euro een vlucht incl hotel vinden. Maarja, echt goedkoop wordt het nooit, het is nou eenmaal een eind vliegen...

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:11

Jaaaa ik meld me!
Op mijn 12e m'n eerste DSD gedaan, inmiddels Padi Open Water, Advanced en Rescue.
Over 4 weken vertrek ik voor 3 maanden naar Thailand, daar ga ik werken voor een organisatie van Mariene Biologen die zich inzetten voor de onderwaterwereld. Ik ga daar ook mijn Tropical Research diver halen.. Heeeel veel zin in, wel spannend :D

Tot nu toe gedoken op Aruba, Egypte, Canarische Eilanden en Thailand... En ik ben verslaafd *D

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:16

Ik ben geen echte duiker, heb het een keer mogen proberen toen ik jong was (was niet perse succesvol :') )
Ze hadden namelijk niet genoeg lood en daardoor lukte het mij met de beste wil van de wereld niet om echt onder water te komen.

Op dit moment zijn ze bij mij op kantoor wel druk bezig met het bouwen van een dive game (http://divegame.net/). Door alle duikverhalen om me heen (hier, op kantoor etc) krijg ik wel steeds meer zin om het nog een keertje te proberen. Met kantoor zijn we ook een keer gaan duiken (helaas kon ik er die dag niet bij zijn) Maar wie weet in de toekomst :D

Trouwens mochten jullie feedback hebben op de game vanuit een duikersperspectief is het natuurlijk welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:40

Oh, leuk topic! Ik heb net vorige week voor het eerst gedoken en mijn open water gehaald op Gili Air, Indonesië.
Vond het echt superleuk, en ben nu aan het bedenken wat mijn volgende duikplek eens zal worden :D
Duiken in Nederland lijkt me een beetje koud?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:43

Beetje dikker pak aan Wieke, dan is er niets aan de hand (sprak de vrouw met welgeteld één duik in Zeeland).

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 00:00

Mag ik mij hier ook melden?
ik 2 uur geleden mijn eerste * gehaald!

Klinkt allemaal heel leuk in warme landen duiken! Ik heb 4 duiken gemaakt in Spanje. In Nederland duiken is wel heel anders,maar het verbaast mij hoeveel leven er is onder water!