vriend die 11 jaar ouder is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:23

Op je 16e zit je over het algemeen wel in een andere levensfase dan iemand die 11 jaar ouder is. Maar de ene 16 jarige is de andere niet.

Het is makkelijk om er over te oordelen vanaf een afstand maar je kan pas een reëel beeld vormen als je beide mensen kent en weet hoe ze zijn.

Als TS gelukkig is en haar omgeving ziet geen probleem, is er mijn inziens niks aan de hand.

Ik ben 25 en verliefd op iemand die 19 jaar ouder is. De enige die daar een probleem mee lijkt te hebben is hij omdat ie niet begrijpt wat zo'n jonge meid met zo'n oude man moet. :')

Mijn ouders zeiden zelfs dat ze het vreemder hadden gevonden als ik met iemand van mijn eigen leeftijd thuis was gekomen. :+

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:26

pff een beetje minder generaliseren kan ook geen kwaad hier.
natuuuurlijk, elke zestien jarige houdt van feesten en gek doen en houdt zich helemaal nog niet bezig met de toekomst. Ik ben 16 en zie me zelf eerder op mezelf gaan wonen en mezelf onderhouden dan dat ik mezelf elk weekend op een feestje dronken zie worden.
Natuurlijk is het een andere 'levensfase' maar kom op, als je het toch gezellig hebt. Niet alle zestienjarige zijn even beïnvloedbaar.
Ik ken relaties waarbij ik zo iets had van, dit kan gewoon niet. Dat meisje gaat dingen doen die ze niet zou doen als ze alleen was geweest. Maar mijn zus heeft ook op haar vijftiende met een 7 jaar oudere vriend gekregen en dat ging echt meteen goed. Was een hele lieve vriendelijke jongen. Ze hebben nu 4 jaar verkering wonen samen en hebben het nog steeds super gezellig.
Omdat hij een groot kind was en zij gewoon heel volwassen voor haar leeftijd.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:27

Op mijn 16e begon ik een relatie met een man die 13 jaar ouder was. Ondertussen zijn we 5 jaar verder en zijn we nog altijd erg gelukkig samen.
Ik was op dat moment veel volwassener dan mijn leeftijd deed vermoeden, hij dacht (en denkt) nog lang niet aan kinderen etc.
Het was niet makkelijk in het begin, maar dat kwam dus voornamelijk door de verschrikkelijke vooroordelen waar de meerderheid van de wereld mee rondloopt. Nee, mijn vriend is geen pedofiel, zoals enkele posts hierboven vermeld werd. Dat vind ik trouwens een bijzonder boude uitspraak over iemand die je niet eens kent.

TS: je moet de situatie zelf proberen inschatten. Houden jullie van elkaar, mooi: dan kan jullie relatie zeker kans maken, net zoals die van mij. Laat geen misbruik van je maken, maar dat geldt voor elke relatie: zelfs een jongen die even oud is als jij zou dat kunnen doen. Loop gewoon niet te hard van stapel en doe alles rustig aan, dat is gezond voor elke relatie, ongeacht de leeftijd. En zelfs als jullie na verloop van tijd uit elkaar gaan, hoeft dat niet te betekenen dat het door de leeftijd is.
Betrek inderdaad je ouders erbij, dat heb ik ook gedaan. In het begin reageerden zij ook negatief, maar na verloop van tijd zagen ze in dat het serieus was, en steunden ze ons.

Ben wel weer geschrokken van de mentaliteit van sommige mensen. Niet alle 16-jarigen zijn pubers die alleen willen feesten of alleen met hun libido denken. Net alle mannen met een jongere vriendin zijn pedo's. Niet elke relatie die op jonge leeftijd aangegaan wordt, is gedoemd om te mislukken.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:27

Nanne schreef:
Mijn ouders zeiden zelfs dat ze het vreemder hadden gevonden als ik met iemand van mijn eigen leeftijd thuis was gekomen. :+

Dat zei mijn moeder ook over mij :')

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:29

Ik snap die extreme reacties nooit zo goed. Eind deze maand zijn vriendlief en ik 8 jaar samen. Ik was bijna 14 toen ik hem, toen 20, leerde kennen. Er is aan onze relatie helemaal niets vreemd en van alle relaties in onze vriendenkring staat de onze al het langst overeind. Aan liefde valt geen leeftijd te plakken. Ja, er zullen vast foute mannen van eind in de 20 zijn die vallen op een tiener, maar zo zijn er ook foute mannen die vallen op meiden van dezelfde leeftijd. Een goede relatie is niet altijd gemakkelijk als er zo'n groot leeftijdsverschil is, maar wij zijn het levende bewijs dat het echt kan.

Meid, als het goed voelt en hij is goed voor jou, dan is er imo niets raar aan :)

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:30

Ik vind ook dat leeftijd niet veel zeggend is.. Natuurlijk is 16 nog jong maar goed als het klikt en hij inderdaad oprecht is in zijn bedoeling dan zou ik mij niet teveel storen aan het verschil.

Ik ben bij mijn vriend gekomen toen ik 18 was geworden hij was toen 28, nu ben ik inmiddels 21 en zwanger van ons eerste kindje. Dus hier een succes verhaal betreft een iets hoger leeftijdsverschil! *\o/* <3

BigOne

Re: vriend die 11 jaar ouder is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:33

Als je maar happy bent en mannen kun je altijd drie jaar afhalen qua ontwikkeling. Houd er wel rekening mee dat jij de komende jaren nog flink zult veranderen, van puber naar volwassene is soms een grote stap en dan kun je heel anders tegen iets aankijken. Voor zolang het duurt, probeer er van te genieten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:33

Boomerang schreef:
Leeftijdsverschil bij partners die beide 18+ zijn, helemaal prima, we leven in een vrij land!

Mocht mijn 16 jarig kind met een kerel van in de 20 gaan zou ik het verschrikkelijk vinden. Het zou voor mij als falen voelen. Vaak meiden die op jonge (onvolwassen) leeftijd met een oudere vent gaan zijn ouderliefde en aandacht tekort gekomen.

Nu quote ik je hele reactie, maar ik zie nog steeds geen verschil. Er wordt hier nog steeds gewoon beweerd dat meiden die op jonge (onvolwassen) leeftijd met een oudere vent gaan vaak ouderliefde en aandacht tekort gekomen zijn. En dat vind ik onzin.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:34

En als ze 18 was en hij 29, dat klinkt al anders maar blijft hetzelfde leeftijdsverschil. Als jullie relatie ongedwongen is en jij je kansen krijgt en hij jou vrij laat jezelf verder te ontwikkelen, prima toch. Ik was op mijn 16/17 ook anders dan leeftijdsgenoten. Als jij je goed bij hem voelt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:35

Boomerang, 16 om 20 komt heeeeel vaak voor..
Als je je daarbij al vindt falen moet je je er echt even beter in verdiepen.
Ook kwa ontwikkeling ligt dat niet zo heel ver uit elkaar ;)

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:35

Boomerang schreef:
Leeftijdsverschil bij partners die beide 18+ zijn, helemaal prima, we leven in een vrij land!

Mocht mijn 16 jarig kind met een kerel van in de 20 gaan zou ik het verschrikkelijk vinden. Het zou voor mij als falen voelen. Vaak meiden die op jonge (onvolwassen) leeftijd met een oudere vent gaan zijn ouderliefde en aandacht tekort gekomen.

Maar nu moet ik daaraan toevoegen dat bij mannen de leeftijd 20 gelijk staat aan 15 bij vrouwen hahaha. :Y)

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:37

Ik ben 'opgelucht' dat er nu ook een aantal positieve reacties op dit topic komen.
Mijn vriend en ik zijn 5 jaar samen en iedereen in onze omgeving is er zo aan gewend om ons altijd samen te zien, dat niemand zelfs nog iets merkt van het leeftijdsverschil.
Iedereen hier gaat zo gewoon met ons om, dat sommige reacties in dit topic me bijna shockeren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:37

Goof schreef:
Ik vraag me af wat een 27 jarige man met een 16 jarig kind moet....

Ja ook mijn vraag.

Zelf schelen mijn vriend en ik 19 jaar, maar toen was ik 29 jaar dan is dat toch wat anders.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:38

Ik was 16 en mijn vriend was 21, bijna 22 toen we wat kregen. Ik zat in 6 gymnasium. We hebben meer dan 2 jaar verkering, nooit ruzie en het gaat prima. Had het voor geen goud willen missen. Ik ben nu 18 en hij is 24 en het gaat nog steeds goed. Of het kan, hangt helemaal van jezelf af :).

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:39

Ragdollcat schreef:
Goof schreef:
Ik vraag me af wat een 27 jarige man met een 16 jarig kind moet....

Ja ook mijn vraag.

Zelf schelen mijn vriend en ik 19 jaar, maar toen was ik 29 jaar dan is dat toch wat anders.

Niet alle 16-jarigen zijn nog kinderen. Nee, ze zijn ook nog niet volwassen, vandaar dat bemiddeling van de ouders gewenst is. Maar kinderen zijn ze vaak ook niet meer. (Er zullen heus ook nog kinderachtige exemplaren tussen zitten, veralgemenen is nooit goed. In geen van beide richtingen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:43

Op zich ben ik ook van het 'leeftijd is maar een getal' en alle andere hallmark uitspraken op dat vlak. Ik scheel met m'n vriend ook 7 jaar en daar was ik ook niet op bedacht in eerste instantie :+

Hier zit echter wel een maar aan vast. Ik heb het heel vaak met m'n vriend erover; wat als we elkaar eerder tegen waren gekomen. Daar is maar 1 conclusie uit te halen; dan had het niet gewerkt. Je zit in compleet andere fases en bent met hele andere dingen bezig. Jij zal je geen 16 voelen en hij ongetwijfeld ook geen 27, en ook al ziet hij eruit als 17/18; dat is hij niet, hoe je dat ook went of keert.

Wat vinden je ouders hiervan en van hem?
Mocht ik later een dochter hebben die op d'r 15e/16e met een vriend aankomt waarbij het leeftijdsverschil zo groot is, zou ik niet alleen met m'n dochter even een 1 op 1 gesprek voeren, maar net zo goed met de man in kwestie. En dan niet een boos gesprek, maar een heel nuchter en serieus en volwassen gesprek. Laat hem maar uitleggen waarom hij zo gek is op een 16jarig meisje. Volwassenen onder elkaar, kunnen dat prima bespreken ga ik vanuit. En dan eens uitvissen wat zijn intenties zijn. Want even heel eerlijk; ik snap ook niet wat een 27jarige met een 16jarige moet. Compleet andere levensfases, andere daginvullingen; ik snap het niet. En zeker als ik kijk naar hoe (jongere) vriendinnen van mij zijn nu, en hoe ik was op mijn 16e; daar was echt geen vent van 27 aan vast blijven plakken.

Over 4 jaar kan zo'n leeftijdsverschil heel anders zijn, maar je bent nog met compleet andere dingen bezig. Of je zit nog op de middelbare, of je zit nu net in je examens en gaat daarna een vervolgopleiding doen, je staat pas aan 't begin; je 27jarige vriend heeft dit hele traject als het goed is al doorgelopen en is met compleet andere dingen bezig. Ik zou zelf meer het gevoel hebben dat ik bij een kennis zat of bij familie, ik kon iemand van 27 toen niet als vriendjesmateriaal zien en als ik nu terugkijk snap ik ook niet hoe ik dat dan zou kunnen zien. Dat ik nu met m'n vriend ben is al meer toeval dan bewust gekozen, had hij met een sticker op z'n voorhoofd gelopen met 'ik ben 27' dan had ik hem waarschijnlijk zelfs ook nog voorbij laten lopen.

Misschien werkt het prima hoor, zou ook kunnen. Maar ik vind 16 en 27 niet zo'n geslaagde combinatie.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:46

Nativa schreef:
Er wordt hier wel veel geoordeeld zonder TS of die 27-jarige te kennen zeg. Ik vind het niet meer dan normaal dat er vraagtekens bij gezet worden, maar sommige formuleringen hier gaan - zonder de situatie te kennen - wel erg ver... Mijn man is 24 jaar ouder dan ik ben, en ja, ik was nog minderjarig toen onze relatie begon. Ik was nog niet zo lang 17, woonde al wel op mezelf en studeerde. Dat betekend dus dat wij toen 17 en 41 waren. Mijn man is noch walgelijk, noch gestoord, noch een pedosexueel. Soms gebeuren dat soort dingen gewoon en past het ook goed. Dat hangt helemaal van de betrokken personen af.

Mijn vader (en de rest van de familie ook wel) had er wel veel moeite mee toen ik het vertelde, hij riep in eerste instantie ook dingen als "wat een pedo" Maar hij was gelukkig óók oud en wijs genoeg te wachten met échte harde oordelen of verboden tot hij mijn man leerde kennen. Toen zij elkaar hadden leren kennen, was het gelijk klaar met bezwaren en die twee konden het snel goed met elkaar vinden, ook omdat snel duidelijk was dat mijn man geen rare of verkeerde bedoelingen had.

Betekend niet dat ik het zomaar goed keur als een volwassen vent met een minderjarige gaat hoor, maar ik vind het ook niet normaal zo hard te oordelen zonder de personen te kennen. Als mijn dochter met zo'n leeftijdsverschil thuis zou komen zou ik ook wel even slikken en héél geintresseerd zijn in wat het voor man is hoor, maar hij zou wél gewoon een eerlijke kans krijgen. Heeft hij het beste met mijn dochter voor? Prima, veel geluk samen. Zou hij dat niet hebben zou ik hem wel het huis uit schoppen.

Het lijkt mij belangrijk gewoon te genieten, maar wel je eigen grenzen in de gaten te houden en naar de mensen om je heen (die jou kennen, het beste met je voor hebben en je vriend ook hebben leren kennen) te blijven luisteren. Die mensen zien vaak sneller als er iets niet klopt. Een relatie hoeft niet voor eeuwig te zijn, en als TS en haar vriend nu gelukkig samen zijn, dat is dat toch geweldig. Mochten ze toch in té verschillende levensfases zitten, komen ze daar vanzelf wel achter.

Precies hoe ik er over denk.
Mensen kunnen heel goed oordelen en hebben snel hun vooroordeel klaar zonder de situatie te kennen.
Ik heb mijn vriend ontmoet toen ik ook nog minderjarig was en hij is het beste wat mij ooit is overkomen

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:17

Ik ben 22 en mijn vriend is 31. We zijn nu ruim acht maanden een stel en wonen sinds twee maanden samen. Het is voor ons beide onze eerste serieuze relatie. We zijn ontzettend gelukkig met elkaar en willen niet meer zonder elkaar.
Zelf merken we eigenlijk niks van het leeftijdsverschil. We denken over heel veel dingen hetzelfde en we zitten in dezelfde fase van ons leven. Soms denk ik zelfs al meer over de toekomst na dan hij. Natuurlijk heb ik mijn vriend weleens gevraagd of hij het niet erg vindt dat ik zoveel jonger ben, maar dan zegt hij "ik ben juist stiekem wel trots dat ik zo'n mooie, jonge meid aan de haak geslagen heb".
Ook onze omgeving heeft er nooit iets van gezegd. Iedereen ziet hoe gelukkig wij samen zijn.
Mijn ouders hadden bij mij ook wel verwacht dat ik met een ouder iemand thuis zou komen.

Ts allereerst, gefeliciteerd! Het is heerlijk om verliefd te zijn.
Ik vind het lastig te oordelen over jullie situatie zonder dat ik jullie ken. Als jullie beide achter je beslissing staan zie ik geen probleem. je weet toch niet hoe dingen gaan lopen. bespreek het anders eens met je ouders. of vind je dat lastig?
Ik wil je alleen wel iets meegeven. Pas op met jouw leeftijd en dan vooral omdat je minderjarig bent.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:24

Lara_Silver schreef:
Gatver, beetje pedofiele neigingen heeft jou vriend. Hoe kan een 27 jarige man nu op een 16 jarig kind vallen? Vind het maar vies, kan het ook niet begrijpen. Jou vriend maakt zich strafbaar en er is maar één aangifte nodig om hem in een hele grote hoop problemen te krijgen, hopelijk ben je je daarvan bewust en is dat je het waard.

Een pedofiel is iemand die zich aangetrokken voelt tot kinderen zonder secundaire geslachtskenmerken. Ik neem aan dat een 16 jarige wel al aardig ontwikkeld is. Verder vind ik het leeftijdsverschil ook wel wat te groot, omwille van andere levensfase, interesses, ervaring, ... waardoor ook de machtsrelatie binnen de relatie (onbewust) een probleem kan zijn.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:46

Lara_Silver schreef:
Gatver, beetje pedofiele neigingen heeft jou vriend. Hoe kan een 27 jarige man nu op een 16 jarig kind vallen? Vind het maar vies, kan het ook niet begrijpen. Jou vriend maakt zich strafbaar en er is maar één aangifte nodig om hem in een hele grote hoop problemen te krijgen, hopelijk ben je je daarvan bewust en is dat je het waard.

dus mijn ex is ook een pedofiel? die was 45 en ik 22 toen we een relatie kregen. :')
verschil is groter, maar nee zei is 16 en nog minder jarig tja je moet het ergens op baseren he, ik vind jullie echt overdrijven :o
bij 22 en 45 kan het wel want ik was 18+
(verschil van 23 jaar)
maar 16 en 27 kan niet
(verschil van 11 jaar)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:47

Iemand van 25 mag van mij best een relatie hebben met iemand van 65.
Maar iemand van 16 vind ik hele andere koek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:50

Leeftijd is natuurlijk maar een getal. Maar wat moet een jonge meid met een man die een stuk ouder is en vice versa? Dat zou wat mij betreft betekenen dat de man achter ligt in zijn ontwikkeling. Als 16 jarige ben je tentslotte wel met andere zaken bezig dan iemand van 27. Gesprekken over serieuze zaken kan je bijna niet voeren, omdat een tiener een hele andere kijk op zaken heeft dan een volwassen iemand. Dus wat is er precies de reden van dat een oud iemand iets met zo'n jonge meid wil? Ik snap dat zelf niet.
En andersom natuurlijk ook. Als 16 jarige ben je nu eenmaal niet bezig met zaken van een volwassenen. Of betaal je als 16 jarige ook huur/zorgverzekeringen/werk je fulltime/krijgen vrienden om je heen kinderen etc?
Je hebt zo'n andere (belevings)wereld, dat een dergelijke relatie volgens mij nooit op gelijkheid gebaseerd kan zijn.
En no offense, maar ik vraag me eigenlijk wel enigszins af of de personen die een relatie en een dergelijk groot leeftijdsverschil hebben een fatsoenlijke opleiding hebben genoten en uit welk milieu zij komen. Ik zou hier vroeger namelijk nooit mee thuis hoeven te komen. En nu nog niet overigens.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:03

Wauw, hier komen echt veel reacties over relaties met een groot leeftijdsverschil.

Toen ik 16 was (en dat is nog maar 3 jaar geleden) was ik er zo eentje die met haar vriendinnetjes giechelend naar de jongens keek en helemaal rood werd als ze terugkeken. Dagboeken bijhield en het al spannend vond om te dansen met een jongen :')
Ondertussen wel een vriend (1 jaar ouder) en die vind mij nog steeds mega kinderachtig als ik bij vriendinnen ben :')
Mijn punt is eigenlijk ik kan mij niet voorstellen dat er toen een jongen van 27 ooit interesse zou gehad hebben in mij..

TS, als je je er goed bij voelt moet je het gewoon doen hoor MAAR laat je niets opdringen! Als jij je ergens (en ik heb het niet alleen over 'het') niet klaar voor voelt moet je dat niet doen om volwassen over te komen!
Geniet ook nog een beetje van je leeftijd he meid, ik ken mensen van 27 die hun tijd van uitgaan en feestjes wel gehad hebben. Als jij dat leuk vind moet je dat daarvoor niet opgeven vind ik.
En nou wat vinden je ouders daarvan?

Veel succes samen!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:04

hanny_jelke schreef:
Lara_Silver schreef:

dus mijn ex is ook een pedofiel? die was 45 en ik 22 toen we een relatie kregen. :')
verschil is groter, maar nee zei is 16 en nog minder jarig tja je moet het ergens op baseren he, ik vind jullie echt overdrijven :o
bij 22 en 45 kan het wel want ik was 18+
(verschil van 23 jaar)
maar 16 en 27 kan niet
(verschil van 11 jaar)

Ja hehe, als 22 jarige ben je toch geen kind meer.
Je ziet hopelijk toch wel wat het verschil is tussen een 16 en 22 jarige?

Ik vind 22 en 45 ook raar, maar dan valt de man tenminste op een volwassen vrouw.
En niet op een kind/puber. (hoe 'volwassen' je je als 16 jarige ook kan voelen, en hoe jong je kunt zijn als je 22 bent)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:30

Een 22jarige weet al veel beter wie hij is en waar hij voor staat dan een 16jarige. Rond je 18e (tussen 16 en 21 zeg maar) maak je op dat vlak nog zo'n verandering door.
Het heeft ook geen nut om tegen een 16jarige te zeggen dat ze wel moet oppassen dat ze niet over haar eigen grenzen gaat. Dat kan een 16jarige namelijk nog helemaal niet goed, net als concequenties inschatten van je acties. Dit zijn vaardigheden die zich pas heel laat ontwikkelen. Het is niet niet voor niets dat je voor de wet pas met 18 volwassen bent en volledig verantwoordelijk wordt gehouden voor je daden.