Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 02:15

Geen kinderen...wel jonge paardenkinderen :D
Vind de straf ook veel te zwaar.. Zeg met mn paarden altijd dat ze in feite niets fout kunnen doen, ze zijn immers jong en weten veel dingen gewoon nog niet (ok...inmiddels ligt dat wel anders dan een jaar geleden natuurlijk) en geen fout=geen straf. Geldt voor jonge kinderen net zo hard. Je dochter snapte niet dat wat ze deed fout was, dus daar voor straffen lijkt me vrij zinloos... Zeker met zo'n gevoelig kind. Ben zelf ook heel gevoelig en uitleg had en heeft voor mij veel meer zin dat boos worden, daar word ik alleen maar zenuwachtig van. En dan ben ik 23 en toch redelijk zelfstandig en ontwikkeld...laat staan zo'n meisje van 6.
Natuurlijk moet je de juf niet willen ondermijnen, maar een gesprek is wel op zijn plaats hoor! Op school behoort je kind iets te leren.. Nu 'leert' ze dat pesters er beter af komen, dat rekenen stom is (want associaties zijn zeker nu zoooo belangrijk....en op deze manier associeert ze rekenen straks met een angstgevoel....), dat bloot een doodzonde is zonder zelfs maar enige uitleg en dat juffen 'eng' zijn. Met een beetje pech krijg je die negatieve dingen er nooit meer helemaal uit. Nee hoor, t ligt niet aan je tere moederhartje, zou ook een gesprek aangaan in jouw situatie. Deze 'overtreding' moet toch op een andere, betere manier aangepakt kunnen worden...

Succes in ieder geval morgen! :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 02:16

Gaat jouw dochter in Nederland of in België naar school? Daar zit nogal verschil tussen. Belgische scholen zijn strikter en strenger en zijn minder gediend van input van ouders maar met redelijkheid valt er veel consensus te bereiken.

Jouw dochter heeft afwijkend gedrag vertoond, hoe onschuldig ook, er zijn maar weinig kinderen die dit doen. Waar het vandaan komt weet niemand natuurlijk maar het komt wel ergens vandaan. Dat kan zelfs van een Disneyfilm komen om maar duidelijk te maken dat ik niets van jullie privé situatie wil insinueren want dat is zeker niet de bedoeling.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 02:59

Nou nou, kind van 6 laat billen zien, poeh zeg wat een crimineeltje.. :roll:

Ik haalde toen ik zo oud was samen met een vriendinnetje ook regelmatig van die streken uit. We konden ons prima vermaken door alleen maar poepie-scheetie-kakkie naar elkaar te roepen.
billen en scheet en kak zijn nou eenmaal hilarisch op die leeftijd.
We zijn er heus wel is op aangesproken, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n straf uit moest zitten. En ik ben geloof ik toch ook niet uitgegroeid tot potloodventer of nudist.

Ik vind het echt een heel onlogische straf, zeker als jouw meisje zo snel onder de indruk is, dan zou die juf toch moeten weten dat éen keer een goede preek en haar sorry laten zeggen genoeg is. Ik vind ook dat je beleefd verhaal mag gaan halen bij de juf. Misschien is het wel beter als je meisje daar inderdaad niet vanaf weet, het is denk ik opzich ook niet slecht voor haar om te leren omgaan met zo'n tegenslag.

_Luziream

Re: Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 03:06

Succes vandaag Urielle!!!

Wat ik nu in het hele verhaal zo mis?

Waarom ben jij als moeder niet even door de leerkracht op de hoogte gebracht? Of is daar tegenwoordig ook al geen tijd meer voor?

Ik kan me van mijn eigen schooltijd herrinneren dat onze leerkrachten cq directeur van school wel in de telefoon klommen met dat soort dingen om ouders van het gedrag van hun kinderen te verwittigen.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 03:09

Raar dat de juf rekenen als straf gebruikt.
Dit zou juist als een 'leuk' vak gezien moeten worden en niet als straf.
Ook vind ik zelf dat de juf nog even met jouw dochter de straf had moeten bespreken ; waarom mag dit niet en krijg je nu straf?

Verder, het is een lastige. Op deze leeftijd leren de kinderen hun geslacht kennen en zijn billen en blote buiken whatever allemaal een leuk grapje en is het grappig.
Maar toch is het niet handig om je blote billen op een schoolplein te laten zien.
Jouw dochter weet dit niet (en vind het hoogstwaarschijnlijk 'grappig' en zoals jij al zei loopt ze thuis ook liever naakt dan in kleren), dus is het handiger om als juf het er tijdens een pauze met haar erover te hebben (ook soort straf, je mag niet buiten spelen) en zij weet voor de volgende keer dat dit niet mag..

Ik zou dus met beide juffen praten.. Ook omdat jouw dochter nu bang is voor de 'strafjuf' en dus bang is om naar de volgende klas te gaan.
Misschien dat deze juf dan nog even met jouw dochter aan een tafel kan gaan zitten..

Succes morgen :)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 03:49

Ik lees hier dat het niet de taak is van de leerkracht om opvoeder te zijn. Daar ben ik het deels mee eens, kinderen horen opgevoed te worden door hun ouders of naaste familie, dat is primaire opvoeding.
Echter is het kind een heel groot deel van de dag op school, leerkrachten hebben dus wel degelijk een verantwoordelijkheid, het wordt dan ook secundaire opvoeding genoemd.

Als eerste vind ik het niet oké dat de school de ouders niet gecontacteerd heeft over het voorval.

Ten tweede is de straf niet enkel buiten proportie maar ook helemaal niet pedagogisch verantwoord!
Een vak als Rekenen gebruiken om een kind te straffen?! Dat gaat er bij mij gewoon niet in hoor, zo maak je enkel een negatieve sfeer rond dat vak voor het kind.
Het apart zitten tijdens de pauze kan ik in komen, hier zou het voor mij moeten ophouden.
De 2 middagen haar eigen lessen niet mogen volgen lijkt me niet eens reglementair..

Ik ben niet de grootste voorstander van straffen, is nu eenmaal bewezen dat kinderen daar niet zo veel van leren. Als je dan toch straft is uitleggen héél belangrijk, wat hier dus niet gebeurd is.
Ookal weet je enkel het verhaal van je dochter, als zij jou niet kan vertellen waarom de juf haar straf gaf heeft ze het niet begrepen, dus of de leerkracht heeft het niet uitgelegd of niet voldoende duidelijk.

Succes met je gesprek, ik zou het hier niet bij laten. Zoals hierboven al gezegd is, zo'n dingen hebben een grote impact en wees maar zeker dat ze zich dit zal herinneren later.
Ik weet uit eigen ervaring dat praktisch alles wat er gebeurt in de jonge jaren een grote invloed kan hebben op de verdere ontwikkeling van je kind. Mijn ouders hebben dit nooit gezien bij mij en ik neem hen dit nog steeds kwalijk. Ik vind het dus heel goed van jou dat je het opneemt voor je dochter, niets betuttelend aan, wel een zorgzame moeder ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:15

Precies. Als je een kind zo'n 30 uur per week onder je hoede hebt, en het een bijzonder belangrijke plaats is om contact op te doen met andere leeftijdgenoten, kun je niet doen alsof opvoeden je taak niet is! Als je het niet leuk vindt om kinderen te helpen ontwikkelen en op te voeden (dus niet alleen in didactisch opzicht maar ook sociaal en dergelijke) is leerkracht niet het juiste beroep, je kunt dan beter remedial teacher worden of lesmateriaal schrijven of iets dergelijks.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:38

Ik vind dit echt belachelijk, dit is toch geen straf voor zo,n meisje.Hoe oud is de leerkracht?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:50

Ben benieuwd hoe het af gaat lopen TS

ik vind de straf ook echt te zwaar, dat kan zeker anders!
En wat betreft de opmerkingen over opvoeding, de opvoeding ligt nog steeds bij mij als ouder en niet anders
IK bepaal altijd nog hoe, en niet anders.

Maar bij bepaalde opmerkingen hier mag het ook wel duidelijk zijn dat ze geen kinderen hebben en niet weten waar ze over praten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:57

Ik geef zelf al jaren les aan deze leeftijd en dit soort dingen komt regelmatig voor bij mij in de klas. Vooral als je de eerste keer met ze gaat omkleden voor de gymles. Ze zijn nou eenmaal bezig met het ontdekken van hun lichaam en vaak vinden sommige kinderen het dan wel heel grappig om elkaar even te laten zien hoe hun billen eruit zien. Meestal moet de rest van de klas er dan om lachen, omdat iedereen wel weet dat dit ongepast is, maar het toch wel heel grappig is om het stiekem even te doen. Ik maak er vaak een grapje over tegen het kind dat dat doet en dan is het vaak ook wel afgelopen.
Als een kind dit tijdens de pauze op het schoolplein zou doen, zou ik er ook zeker geen straf voor geven, maar even een gesprekje houden met dit kind. Lijkt mij voldoende. Mocht het dan vaker voorkomen, dan zou ik even contact opnemen met de ouders.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:03

Nou, ik heb je situatie nog even voorgelegd aan een ‘ervaringsdeskundige’, genoeg eigen kids en zit in bestuur van een (conservatieve) school en die riep al gelijk dat slaat nergens op. Straf is buiten proportie, veel liever uitleggen waarom dat niet de bedoeling is. Kinderen op die leeftijd hebben dat besef helemaal niet en dat moet je ze gewoon uitleggen. Op deze manier krijgen ze ook nog eens een hekel aan rekenen. Dus wat dat betreft zat je met je gevoel gewoon juist hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:07

Ojajoh schreef:
En wat betreft de opmerkingen over opvoeding, de opvoeding ligt nog steeds bij mij als ouder en niet anders
IK bepaal altijd nog hoe, en niet anders.

Tsja, dat is een misvatting. Opvoeding zit in grote en kleine dingen, en school heeft een dusdanig grote plaats in het leven van kinderen dat ook zij hun stempel op het kind zetten, in opvoedkundige zin. Je hebt als ouder indirect invloed door de school te kiezen, en soms wat directere invloed door met de school te praten, maar een deel wordt gewoon op school en door de school geregeld en zo hoort dat ook.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:16

Bovendien moet je daarom een school kiezen die bij jouw opvattingen past, niet omdat ie lekker dichtbij zit. (waarom zouden er anders RK,PKN,Islam, montisorri en allerlei andere openbare scholen zijn) Ik vind opmerkingen als ‘ik bepaal de opvoeding en niet anders’ echt zo kortzichtig. Ga dan zelf thuis onderwijs geven of zo. Een kind moet later functioneren in de maatschappij. Wat voor boodschap geef je je kind als je constant de leraar gaat ondermijnen. Ga je dat later ook doen op z’n stage of werk, als ie iets verprutst? Die jonge kinderen doen veel dingen onbewust en moeten nog gewoon ‘bijgeschaafd’ worden. Ze zitten de helft van de tijd op school, lijkt mij vrij logisch dat de school dus ook gewoon ‘opvoedt’. Wordt een erg onhoudbare situatie als je als je juf/meester geen consequenties op mag leggen aan bepaalde (bewust/onbewuste) handelingen. Krijg je ongeleide projectielen van.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:28

Hmm moeilijk.Je bent er niet bij geweest he?
Op zesjarige leeftijd kunnen ze billen poepen en scheten wel lollig vinden,maar hebben ze ook wel al geleerd dat dat in het openbaar niet hoort(als het goed is)Een kind naakt buiten laten lopen op zijn 6e vind ik ook echt not-done in deze tijd.

Nu is ze geschrokken van de straf die ze krijgt.Maar ik zou haar die straf wel gewoon laten krijgen.
Anders heeft ze straks het idee dat als ik mijn verhaal bij mama doe(en misschien wat aandik)dan ontloop ik mijn straf.Lijkt me ook geen fijne les voor de toekomst.Je ondermijnt het gezag van de leraar(wat in mijn ogen tegenwoordig al te vaak gebeurt.Ouders weten het allemaal beter)
Wel zou ik dan met de lerares in gesprek gaan waar dochter niet bij is,en vragen of het de volgende keer iets minder kan.Ik ben het ook niet altijd eens geweest met school,maar goed,dat kan ook niet.Feit is dat een juf de hele dag met die kinderen op moet trekken,ze moet ze dingen leren,en de kinderen moeten wel respect hebben voor de juf.

Maar ik lees dat je vaker problemen hebt gehad op deze school,ook met pesten waar niets aan gedaan werd?Als jou ideeen niet aansluiten bij deze school,is het dan geen idee rond te kijken voor een school die wel meer aansluit bij jouw ideeén?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:46

Shadow0 schreef:
Tsja, dat is een misvatting. Opvoeding zit in grote en kleine dingen, en school heeft een dusdanig grote plaats in het leven van kinderen dat ook zij hun stempel op het kind zetten, in opvoedkundige zin. Je hebt als ouder indirect invloed door de school te kiezen, en soms wat directere invloed door met de school te praten, maar een deel wordt gewoon op school en door de school geregeld en zo hoort dat ook.

ja dat is jouw gedachte erbij niet de mijne. Ik blijf ouder en ik blijf bepalen in hoeverre er dingen gedaan worden, zoals straffen bijv.
ik ben heus van de straffen als ze terecht zijn, maar ze moeten wel redelijk zijn. Zijn ze het niet hebben ze pech want dan gebeurd het niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:50

Sammie schreef:
Bovendien moet je daarom een school kiezen die bij jouw opvattingen past, niet omdat ie lekker dichtbij zit. (waarom zouden er anders RK,PKN,Islam, montisorri en allerlei andere openbare scholen zijn) Ik vind opmerkingen als ‘ik bepaal de opvoeding en niet anders’ echt zo kortzichtig. Ga dan zelf thuis onderwijs geven of zo. Een kind moet later functioneren in de maatschappij. Wat voor boodschap geef je je kind als je constant de leraar gaat ondermijnen. Ga je dat later ook doen op z’n stage of werk, als ie iets verprutst? Die jonge kinderen doen veel dingen onbewust en moeten nog gewoon ‘bijgeschaafd’ worden. Ze zitten de helft van de tijd op school, lijkt mij vrij logisch dat de school dus ook gewoon ‘opvoedt’. Wordt een erg onhoudbare situatie als je als je juf/meester geen consequenties op mag leggen aan bepaalde (bewust/onbewuste) handelingen. Krijg je ongeleide projectielen van.

constant de leraar ondermijnen is meteen ook wel heel dik opgelegd he, je kan natuurlijk ook meteen in het uiterste doorslaan bij een opmerking
dat je zelf de opvoeding bepaald dat betekent niet dat je continu de leraar ondermijnt. Maar als ik het er echt niet mee eens ben en het te streng vindt gebeurd het gewoon niet klaar uit
Ik zal namelijk nooit vergeten hoe het er bij mij op school aan toe ging. Ik werd gewoon geschopt door de leraar! ammenooit niet dat dat mijn kind gaat gebeuren :n
nee hoor, er zijn echt grenzen. En ik ben zeker wel van corrigeren, en normen en waarden. Dus denk dat het reuze zal mee vallen met het "leraar ondermijnen"

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:00

De leraar die een kind schopt lijkt mij aardig het uiterste?
Als jij zegt dat jij niet wil dat jouw school jouw kind opvoedt wordt alles wat de leraar doet ondermijnt door jou eigenlijk. Elke straf of berisping eerst thuis gaan overleggen met de ouders is een onwerkelijke situatie en als jij zegt ik ben het niet eens met een straf dus dan gebeurt het niet dan ondermijnt jij dus wel degelijk de leraar. Ik neem maar aan dat je iig wel twee kanten gaat aanhoren en niet een van die ouders bent die gelijk nav het verhaal van hun kind met hoge poten naar school stapt. Maar zoals jij het zegt behoort het kind niet opgevoed te worden op school, dus logischerwijs mag er geen enkele consequentie (straf, beripsing) aan een verkeerde/onjuiste handeling worden verbonden. Dát is nl. onderdeel van opvoeden, evenals het aanleren van normen en waarden. :) Dát niet willen is dus erg onrealistisch.

Als je het (grotendeels) niet eens bent met het beleid van school, wordt het tijd een andere te zoeken. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:03

Nou, ik ben vanochtend voor schooltijd (zonder kind) naar de juf gestapt en die had me geloof ik al verwacht :+
Ze heeft me doorgestuurd naar de juf van het tweede leerjaar. Die heeft uitgelegd wat er gebeurd was. Gioya heeft het inderdaad eerlijk verteld, alleen was de straf alleen gisteren, en niet meer ook nog vandaag dus dat heeft ze verkeerd begrepen. Wel heeft ze dus EN de pauze EN de middag straf gekregen in het tweede leerjaar, ik twijfelde zelf nl. nog een beetje aan die middag erbij ;)

Ik heb zelf besproken dat ik het eens ben met dat Gioya dit niet had moeten doen en dat ze daarvoor ook straf mag hebben. De juf was iets minder gematigd in haar toon ‘gedrag dat we op school absoluut niet kunnen tolereren natuurlijk’ ;) Ik heb nog uitgelegd dat er voor Gioya nog absoluut geen seksuele connotatie bij is en dat ze heel jong is in haar denken, dus dat deze actie voor haar hetzelfde is als een lange neus maken, wat ik hier ook al getypt had, en dat ik wel begrijp dat het op school niet mag, maar dat Gioya het zware van het vergrijp niet inziet/inzag. Ik heb ook mijn onvrede uitgesproken over het gegeven dat geweld op school (met een aantal voorbeelden erbij) nauwelijks bestraft wordt en dat ik dit dan in verhouding wel zwaar bestraft vind, omdat dit naar mijn mening een kleiner vergrijp is dan wat sommige van die kleine psychopaatjes uitspoken (heb ik niet zo genoemd hoor, is alleen mijn gedachte :P Ik vind het nog steeds bizar dat een kindje van 6 zover gaat om een klasgenoot in het gezicht te trappen of kleuters uit het instapklasje (2 jaar oud dus) de armpjes op de rug te draaien en dergelijke.) Daar zei ze niet veel op, maar was het volgens mij niet met me eens, als ik haar mimiek goed interpreteerde. We hebben afgesproken dat ze Gioya vandaag ook nog even apart neemt om ook uitleg te geven waarom ze nou eigenlijk straf gekregen heeft, want ik heb benadrukt dat ze geen enkel idee heeft waarom je billen tonen thuis geen probleem is maar in het openbaar niet mag. Enfin, het is nu gebeurd en de straf zit er al op dus dat is verder voor mij klaar.

Waar ik wel echt een onbevredigd gevoel aan over heb gehouden is het deel van het gesprek wat ging over de inhoud van de straf, nl. ze uit de klas halen en laten rekenen. Ik heb uitgelegd dat ik het niet eens ben met die manier van straffen omdat ik het belangrijk vind dat ze rekenen leuk blijven vinden (mislukte missie, maar zo lang mogelijk ;) ) en niet als straf gaan zien. Daar reageerde de juf heel geagiteerd op in mijn ogen. Ze zei: ‘Ik kan haar moeilijk bij me laten komen om een paar uur te komen spelen he! Wat stelt u dan voor?’ Dus ik opperde om haar zinnetjes over te laten schrijven, bijv. ‘Ik mag niet mijn blote billen laten zien op school.’ of een brief/opstel te laten schrijven waarin ze zelf moet uitleggen waarom haar gedrag als stout benoemd wordt. De juf reageerde daarop dat dat hetzelfde is, omdat ze dan een hekel krijgt aan schrijven. Daarop legde ik uit, dat ik die straf anders vind omdat hij gelinkt is aan het gedrag wat berispt is. Dat ik het belangrijk vind dat een straf niet alleen in verhouding staat tot het misdrijf maar ook inhoudelijk gekoppeld is, en dat ik zelf de pedagogische waarde niet inzie van het kind voor deze overtreding te laten rekenen. Daar kwam niet veel meer reactie op als ‘dat het hier op school gewoon gangbaar was om een werkje te maken’ en ‘dat is dan uw visie’. Dat vond ik dus wel een gemiste kans en een onbevredigend gesprek, ben een beetje teleurgesteld in dat gedeelte.

Ik overweeg ook om geheel los van deze situatie en straf een gesprek aan te gaan met de directie om deze manier van straffen schoolbreed aan te kaarten. In mijn ogen heeft het toch wel toegevoegde waarde voor alle leerkrachten om nog eens stil te staan bij de twee regels rondom straf: 1) De straf staat in verhouding tot het misdrijf 2) De straf heeft een connectie met het misdrijf. Als docent heb ik zelf ook geprobeerd om koppelingen te leggen: leerlingen met kauwgom konden kauwgom krabben of in mijn lokaal de tafeltjes poetsen; een leerling die steevast niet oplette, mocht in zijn vrije tijd (pauze, tussenuur of na schooltijd) het behandelde stuk komen overschrijven of aan me uitleggen zodat hij er nog iets van mee gekregen had. Dus ik vind het een beetje jammer om zomaar te laten rekenen of schrijven, zeker bij de eersteklassertjes die het nu net aan het leren zijn. (Een van Gioya’s vriendinnen moet vermoedelijk het eerste leerjaar al doubleren omdat ze geen zin heeft in schoolwerk en ze de motivatie om ook maar iets te doen nu al niet meer uit haar tenen getrokken krijgen, lijkt me vreselijk om daar nu al mee te kampen!)

Wat ik nog niet besproken heb (ivm half 9) en na school nog even wil doen is vragen aan de juf of ze me volgende keer even wil aanschieten over dit soort incidenten. Want ik ben het met jullie eens dat ik het als ouder had moeten weten, zeker omdat ze het nu nog eerlijk verteld maar over een paar jaar thuiskomt met de meest wilde verhalen waarvan de helft niet waar is :P Kun je beter alvast weten wat er gebeurd is, kind gelijk nul op rekest geven, ipv naar school moeten 'Is het echt waar dat de gymjuf mijn dochter in elkaar geslagen heeft omdat ze de matten niet mee op wou ruimen?' :+

Pffff, weet wel van wie dat gevoelig zieltje heeft want ik hoop toch stiekem nu ook dat ze na de zomervakantie bij de andere juf in de klas zit!

PS: de gemiste leerstof moet ze nu ook nog inhalen/bijwerken
Laatst bijgewerkt door Urielle op 04-06-13 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:04

Urielle schreef:
EDIT: ik vind het ook jammer om een kind dat net leert rekenen nu al rekenen als straf te geven, ze heeft er nu nog relatief plezier in nl.

Helemaal mee eens. Je gaat toch niet rekenen als straf opleggen. Te idioot voor woorden.

Dat ze die pauze even appart gezet werd prima.Maar je broek omlaag doen...en dan 3 dagen later het nog moeten horen?
Dat schiet ieder doel voorbij.

Ik had er eerder voor gekozen om haar uit te leggen waarom dit ongepast gedrag is en het met de ouders bespreken opdat die er ook nog even aandacht aan besteden.

Edit, lees net je gesprek..

Het rekenen was dus geen straf? Gelukkig maar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:16

Volgens mij was het rekenen wel een straf, omdat de juf niet iets anders kon verzinnen? En ze 'spelen' niet juist vond. Er zit toch wel een wereld van verschil tussen rekenen als taafstraf en kind laten spelen. Ik ben niet bij het gesprek geweest, maar ik vind de juf lichtelijk kortzichtig (als ik het zo leeg). Ach misschien heeft ze haar dag/week niet of is het er een van de oude stempel. Hopelijk denkt ze er vandaag nog overna en zal ze in een volgende situatie (bij welk kind dan ook) wel denken om wat strafregels op te leggen (of pauze binnen zitten). Want dat een kind dan een hekel krijgt aan schrijven ben ik ook niet met haar eens, de link wordt gelegd aan wat er fout werd gedaan niet aan het schrijven. Tenzij ze 1 + 2 blote billen = 3 blote billen moest uitrekenen, maar dat betwijfel ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:19

Wat een verkeerde juf, of ze nu naar het schoolbeleid handelt of uit zichzelf maar echt pedagogisch onderlegd vind ik haar niet. Het is ronduit belachelijk dat bij mishandeling de andere kant op gekeken word en zoiets onschuldigs en qua leeftijdsontwikkeling een volkomen normaal gedrag zo zwaar bestraft word. Ik zou me na deze dingen zwaar zorgen maken over de school en hun kwaliteiten.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:23

Ben het helemaal eens met Sammie! Hopelijk gebeurt z'n straf niet weer en vind de juf er ook nogal makkelijk over doen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:27

Goed dat je het hebt uitgepraat, van je verhaal krijg ik het idee dat de juf wel weet dat ze wat overdreven heeft gereageerd (zelf een trauma soms?) maar dat eigenlijk niet wil toegeven.
Jammer dat ze niet inhoudelijk in wil gaan op de straf, daar zal het 'ik ben de juf, ik heb ervoor geleerd' wel om de hoek komen kijken.

Ik vind het alsnog behoorlijk overdreven om een kind op die leeftijd al een paar uur apart te zetten en voor straf te laten rekenen en dan ook nog voor het oog van de hele oudere groep, dat is toch een beetje voor schut zetten. Bij mij zouden de tenen daar krom van trekken, ik had vroeger een leraar die dat ook maar wat leuk vond.
Ze had haar ook gewoon 20 min op een stoeltje op de gang kunnen zetten, hoewel ik dat ook rijkelijk lang vind (zoveel minuten als ze oud zijn is het toch?).

Wat ik me wel een beetje afvraag is wat haar eigen juf ervan vind? Ik zou als juf me toch wel verantwoordelijk voelen voor mijn klasje in die zin dat als een andere leraar zijn boekje te buiten gaat tegen een van mijn leerlingen ik ze daar wel op aan zou spreken.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-06-13 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:28

Ik zou het nog niet meteen aankaarten bij de school - ik vermoed dat dat meer schade doet (dan zien ze je namelijk onvermijdelijk als 'lastige ouder') dan iets oplevert. Veel beter kun je het denk ik even laten, en het bv op een klasseavond aan de orde stellen (ik weet niet of ze dat in Belgie hebben, maar op veel scholen hier is het dus gebruikelijk om aan het begin van het schooljaar de ouders naar school te halen om kennis te maken met de leerkracht, de klasseregels even door te spreken etc en ook dat soort dingen aan te kaarten.)
Dan kun je het ook eenvoudiger aan de orde stellen als punt, ipv kritiek. (Van de andere kant - als dat bij diezelfde juf is wordt het lastig.) Of anders gewoon even wachten, dat het in elk geval minder overkomt als je gelijk willen halen en meer als 'is dit wel een vorm van straffen die in het belang van de kinderen is.'

En het laten missen van lesstof die dan weer ingehaald moet worden?? 8)7
Het is in elk geval wel duidelijk dat zij niet zo'n pedagogische hoogvlieger is :o

Ohjajoh, schoppen is natuurlijk gewoon nooit toegestaan in Nederland.
Maar ook daar heb je slechts indirecte invloed op: je kunt er pas op ingrijpen als het gebeurd is. Echt niet dat een school jou de hele dag gaat bellen wat ze wel en niet mogen doen. En een docent die zo van het pad af is om lijfstraffen te gaan gebruiken gaat je ook echt niet om toestemming vragen. Je kunt er dus alleen maar indirect invloed op uitoefenen, door een school te kiezen die goed aansluit bij jouw visie, door te communiceren met de school, en door in uiterste geval van school te veranderen. Maar je hebt niet de volledige controle, de school voedt zelfstandig op (en kan anders ook niet functioneren.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:31

Haha ik moet zeggen dat ik dat wel een 'intressant' punt vind.
Hoe reageren jullie als je kind wordt geduwd/schopt/slagen midden op het schoolplein met vele ouders en juffen toekijkend?
Maar misschien iets voor een ander topic.