Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 14:46

Zitten ook nog weer regels aan. Aan een restaurant die alchohol schenkt is de minimum grens 16 volgens mij :)

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:47

Courses schreef:
Zitten ook nog weer regels aan. Aan een restaurant die alchohol schenkt is de minimum grens 16 volgens mij :)

Dat klopt, maar ik werk in de horeca van n vakantiepark.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:51

Wij hebben hier ook 15 jarige in de afwas staan en die werken echt wel later dan 7 uur :')
Maar we hebben ook wel eens 14 jarige in de afwas staan :x

Maar voor de bediening/keuken is echt minimum 16 jaar.
Ik ben met mijn 21 de jongste in de keuken..
En in de bediening zit ik er tussen in, wat oudere en wat jongere. Maar meestal wel 20+ (op enkele na)

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:02

Wij hebben voor 2 van 17 (bijna 18) 2 van 20, 1 van 24, 1 van 28 en 1 van 41. In de keuken is de jongste 20. We hebben op het moment geen afwasser, maar die zijn meestal een jaar of zeventien. Die hele jonge kun je ook niet zo veel mee.

Wij werken trouwens bijna nooit met werktijden tot een bepaalde tijd. Als je moet openen staat er niet bij dat je dan om vijf uur naar huis kunt. Scheelt een boel gezeik!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 16:15

^ Bij ons ook niet hoor :P Staat beetje stom als er 2 geopend hebben, 't om 5 uur knoert druk is en die de andere lekker laten stikken 'Ik ben klaar, houdoe!'

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:22

Bij ons wel vaak eind tijden, vooral als je opent.

Iedereen weet bij ons ook wel dat als het ramvol zit dat je langer moet blijven. Dat is ook voor niemand een probleem :)
Maar het geeft wel een richtlijn aan, zodat je eventueel nog wat kunt gaan doen :)
Ik vind het zelf wel prettig.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:23

Courses schreef:
^ Grinnik hahahaha. Wij hebben nu grote Wiekse Witte glazen, die dingen zijn zulke drama's om te lopen.

[ Afbeelding ]

En hopsa, daar ging er weer eentje over de grond :')

Wij hebben de Koning Lüdwig glazen
Afbeelding

Oohja nog een frustratie:
Op de tap hebben we standaard Warsteiner staan (ons 'huis'bier) dit tap je minimaal 2x (officieel in 7x maar daar hebben we de tijd niet voor). Ik probeer dan altijd een perfecte 'kop' erop te krijgen, zie afbeelding:
Afbeelding

Ik kan echt blij worden als ik die perfecte schuimlaag heb. Dit gevoel van euforie wordt dan snel verpest door gasten die met een viltje het glad strijken.. Bij Warsteiner moet je het schuim er niet af strijken grrrrr.. ;)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:29

Even reageren op de tijden:
In de horeca heb je geen 'vaste' (eind)tijden :)
Vorige week wel weer gemerkt.. okee het was extreem maar toch:
11.00 begonnen, 22.30 éíndelijk even 5 minuten zitten, 00.00 half uurtje pauze, 02.00 eindtijd.
Broodjes kaas tussendoor en om 00.00 pizza :') (werk ik een kroeg)

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:31

Ik had laatst ook iets bizars.. Er kwamen mensen binnen met een jong meisje, van ongeveer een jaar of 6. Ze bestelden voor haar een maltbiertje >;)
Toen ik langsliep hoorde ik: Proef maar, lekker he?
Er zit 0,0% alcohol in, staat erop, maar toch, ik vond het maar een raar idee...

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:39

Ik meld me ook even hier!
Werk in een italiaans restaurant, waar ook kan worden geluncht en ontbeten.
Wij werken indd ook bijna niet met eindtijden, alleen de persoon die opent is meestal om 5 uur klaar (maar mocht het dan druk zijn wordt er wel van je verwacht dat je nog even een uurtje of zoiets blijft tot alles op orde en onder controle is) en overdag is er vaak ook 1 iemand die alleen extra is voor de lunch. Die werkt meestal van 11 tot een uur of 3, 4 .

Helaas heb ik bijna nooit het geluk dat ik met een eindtijd wordt ingeroosterd :')

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:44

Hier nog iemand uit de horeca ^^

Oooh weet je waar ik zo'n hekel aan heb.. Mensen die met hun vingers knippen om de aandacht te krijgen.. Ik loop dan altijd perongeluk expres nog een rondje de andere kant op...
En mensen die vanaf het terras op het raam gaan tikken om de aandacht te krijgen wanneer je net druk in de weer bent met een vol dienblad oid ..

Verder vind ik het heerlijk ! Lekker een praatje maken met de mensen, leuke wijnen verkopen, mooie gerechten aanbieden! :)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:49

_Patriciaa schreef:
Hier nog iemand uit de horeca ^^

Oooh weet je waar ik zo'n hekel aan heb.. Mensen die met hun vingers knippen om de aandacht te krijgen.. Ik loop dan altijd perongeluk expres nog een rondje de andere kant op...
En mensen die vanaf het terras op het raam gaan tikken om de aandacht te krijgen wanneer je net druk in de weer bent met een vol dienblad oid ..

Verder vind ik het heerlijk ! Lekker een praatje maken met de mensen, leuke wijnen verkopen, mooie gerechten aanbieden! :)

Of nog erger, wanneer je met 3 of 4 hete borden loopt en iemand gaat onderweg aan je bloesje trekken om aandacht te krijgen :oo
Vorige week gehad |o

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:51

Jaa idd die ken ik ook ja..
Dat soort mensen zijn zooo vervelend.. Je ziet toch dat ik wat in m'n handen heb.. Koekoek !

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:52

Wat een heerlijk topic dit hihi.. Echt heel herkenbaar al die dingen..
Ook dat over medecollega's van een jaar of jong.. :+ Niet dat ik zelf zo oud en wijs ben met m'n 21 jaar..
maargoed... Twintig keer uitleggen hoe of wat en dan na 5 maanden nog vragen wat nou de droge witte wijn was .. Of borden uithalen terwijl mensen nog aan het eten zijn.. Op zul soort momenten verdwijn ik dan het liefst ergens door een luikje in de grond

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:07

Hier nog een horea-er bij He.ma :))
Zelfbediening dus en in het hok worsten verkopen :)
Ik erger me er altijd aan dat mensen maar denken dat jij de opruimer bent. Er staat duidelijk en vriendelijk gevraagd of de mensen hun dienblad in de kar willen zetten, zodat wij makkelijker kunnen afwassen, zie je toch regelmatig overal en nergens dienbladen staan |o

Ook kan ik gek worden van ongeduldige mensen die in de rij staan, mensen die voordringen, of mensen die het heel rustig aan doen bij de kassa terwijl het onwijs druk is!
En als er geen messen/vorken meer zijn, dat ze dan komen vragen of er nog messen/vorken net uit de vaat zijn, als we ze weer uit de vaat hebben, dan staan ze er, staan ze er niet, dan lijkt het me logisch dat we ze niet hebben :')

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:20

Yup toch overal wel dezelfde kleine dingetjes/ Had vanavond om tien voor acht nog gasten.. Als wij geen gasten krijgen op de avond gaan we om acht uur dicht. Ik heb liever gewoon gasten maar als je tot tien voor acht niets gehad hebt en er komen dan nog gasten baal ik altijd wel even. Zet me er altijd vrij snel overheen maar toch.

Ben zelf ook altijd degene die de pauzes overslaat. Ik kan altijd goed doorzetten die jongere meiden vaak minder. Sta ik weer met een bordje eten aan de pas. :')

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:23

Wij werken wel met begin en eindtijden. De eindtijd wordt nog wel een uitgerekt als een feestje toch iets langer duurt dan gedacht. Niemand gaat eerder weg dan dat alles schoongemaakt is.

Mensen die aandacht trekken heb ik ook en hekel aan! Aan de bar is dat ook het geval. Bij een bruiloft met veel gasten heeft iedereen een vaste taak. De barmensen doet de bar, de zaalmensen doen de zaal. Ik ben vaak van de zaal en moet dan ook glazen spoelen als het druk is aan de bar. Mensen willen dan ook bij mij bestellen, maar ik mag ze dan niet helpen. Maak ook nooit oogcontact met mensen is zo'n geval.

Pauzes doe ik vaak ook niet aan, vooral als het druk is. Dan eet ik tussendoor in de keuken van iets wat over is, als ik daar behoefte aan heb. Er zijn ook collega's die maar blijven eten als er hapjes oid over zijn..

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:26

Wij werken inderdaad ook zonder eindtijden. Dinsdag zo een dag van 11 uur gemaakt, terwijl ik gister na 7,5 uur alweer naar huis kon.

Waar ik me ook aan kan ergeren zijn mensen die komen op een nationale vrije dag. Niet reserveren, een 4 gangen menu uitkiezen en dan halverwege zeggen dat ze haast hebben en of we een beetje op Willem schieten. Dan denk ik reserveer even en zeg het van te voren. Kunnen we er rekening mee houden. Maar in de top drukte heeft de keuken het al super druk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:31

_Patriciaa schreef:
En mensen die vanaf het terras op het raam gaan tikken om de aandacht te krijgen wanneer je net druk in de weer bent met een vol dienblad oid

Oei, ik moet zeggen dat ik dat ook wel doe. Mijn hand opsteken of de aandacht trekken. Dat wil dat niet zeggen dat je meteen alles uit je handen moet laten vallen en linea recta naar mijn tafeltje moet komen, maar gewoon om te laten weten dat we klaar zijn om te bestellen, dus of je even langs kan komen wanneer je de vorige bestelling afgerond hebt.

Als klant weet je het ook niet altijd he. Soms zit je op een terrasje waar ze vliegensvlug bij je zijn om bestellingen op te nemen en soms moet je al bijna een spandoek in de lucht steken voordat iemand je opmerkt.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:46

@ Gini je hand opsteken is heel normaal hoor! Als je inderdaad maar niet verwacht dat je gastheer of vrouw direct alles uit haar handen laat vallen en bij je komt.

Vingers knippen en fluiten heb ik echt een hekel aan ik ben geen hond!

@ S_imonee Gasten gewoon niet aankijken vind ik persoonlijk niet zo netjes. Ik weet wel dat het vervelend is, draai zelf met grote partijen vaak de bar en dan neem ik ook geen bestellingen op. Maar ik leg gasten dan wel gewoon even uit dan wij geen bestellingen op mogen nemen en verwijs ze even door naar de juiste persoon.

Wat wel ideaal is, wij hadden laatste een partij en toen hadden ze eerst een praatje. Die Gastheer stelde ons personeel even voor. Bij deze meneer en dame kunt u bestellen laat u het andere personeel alstublieft gewoon hun werk doen.. Heerlijk! <3

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:53

Er is trouwens een groot verschil tussen hand opsteken of in je vingers knippen vind ik :)

Als iemand in de vingers knipt ga ik er echt niet met een rotgang naar toe hoor, nee ik ga eerst langs een ander tafeltje of neem mijn tijd..
Als iemand de hand op steekt of roept; mevrouw/juffrouw, dan sta ik wel gauw naast je tafeltje.

Laatst vroeg iemand hoe ik aangesproken wilde worden..
'Mevrouw, juffrouw, mejuffrouw, hé of joehoe?' :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:43

Iejoorr schreef:
Hier nog een horea-er bij He.ma :))
Zelfbediening dus en in het hok worsten verkopen :)
Ik erger me er altijd aan dat mensen maar denken dat jij de opruimer bent. Er staat duidelijk en vriendelijk gevraagd of de mensen hun dienblad in de kar willen zetten, zodat wij makkelijker kunnen afwassen, zie je toch regelmatig overal en nergens dienbladen staan |o

Ook kan ik gek worden van ongeduldige mensen die in de rij staan, mensen die voordringen, of mensen die het heel rustig aan doen bij de kassa terwijl het onwijs druk is!
En als er geen messen/vorken meer zijn, dat ze dan komen vragen of er nog messen/vorken net uit de vaat zijn, als we ze weer uit de vaat hebben, dan staan ze er, staan ze er niet, dan lijkt het me logisch dat we ze niet hebben :')

Ik heb 3 jaar lang bij de HEMA horeca gedraait haha :D Daar kan ik ook boeken over schrijven.

_Nancy schreef:
Er is trouwens een groot verschil tussen hand opsteken of in je vingers knippen vind ik :)

Als iemand in de vingers knipt ga ik er echt niet met een rotgang naar toe hoor, nee ik ga eerst langs een ander tafeltje of neem mijn tijd..
Als iemand de hand op steekt of roept; mevrouw/juffrouw, dan sta ik wel gauw naast je tafeltje.

Laatst vroeg iemand hoe ik aangesproken wilde worden..
'Mevrouw, juffrouw, mejuffrouw, hé of joehoe?' :')

Joehoe ... :') Hahahaha. Nou, ik zou zeggen 'Gewoon .. niet? :D '
Ik word ook heel vaak mevrouw genoemd dat ik denk .. Zie ik er echt zo oud uit? :(

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:00

Klopt bij ons ook altijd moeilijk. Zo oud ben ik ook nog niet.
Wat trouwens ook een ergernis is, als ze uitgevist hebben hoe je heet en dan om de haverklap je naam roepen. Net alsof ze dan meer recht op service hebben omdat ze weten hoe je heet. :?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:17

Skippy: ik weet het. Veel mensen die bij ons komen begrijpen dat alleen niet. In het begin van de avond leg ik dat ook uit. Veel mensen worden later op de avond ongeduldig en blijven maar zeuren of ik niet even een paar biertjes kan tappen. Ik kan wel blijven zeggen dat het niet kan, dan negeer ik het gewoon even en loop terug de zaal in als ik klaar ben.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:47

Ja heb je gelijk in, als je het al 100 keer verteld hebt ben ik er ook wel een keer klaar mee!