Waarom met Kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:30

Ik heb meer zoiets van, het is dan wel een werkwoord, maar de ziekte 'kanker kan zoveel mensen
pijn doen. De meeste hebben het niet eens door, maar mensen liggen nachten wakker omdat hun
moeder bijv. elke dag kans heeft om te sterven. Een jongetje dat ik erg goed ken heeft bij mij op
school de 9 jaar gehaald en is daarna overleden aan leukemie. Mijn moeder heeft 2 jaar geleden
dag na dag in bed gelegen, met kans om te overlijden. Mensen die kanker hebben wensen dit
niet, waarom zou je dan 'kanker op' of 'kanker homo' zeggen en dingen in die richting? Voor mij
lijkt het dan alsof je het bijna iemand toewenst.. Vind ik niet kunnen.. :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Waarom met Kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:37

Men is het erover eens dat toewensen niet deugt, dat slaat nergens op. Maar het is ook wel zo dat mensen heel snel zeuren/huilen/van slag zijn wanneer het woord kanker valt. Dat slaat ook nergens op.

Het ligt gewoon aan de context, iemand die zegt kankerzooi, gebruikt het als vloek, zoals ik al eerder zei, wat maakt het uit, niemand wordt verwenst. Als iemand zegt 'krijg kanker', dan mag je wat mij betreft diegene een flinke oplawaai geven. Dan is de reactie die hier over het algemeen gegeven wordt meer dan terecht.

Het lijkt wel of er aan de ene kant een gigantisch taboe zit op het woord kanker en aan de andere kant iedereen er te pas en te onpas mee gooit... Apart.

Leer nuance zien en je leeft een stuk fijner :+:.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:38

LoveBodin schreef:
eclair98 schreef:
Ik kan er niet tegen en ik zeg er ook altijd wat van. Mijn opa is eraan overleden en mis hem nog elke dag. Mijn oma heeft borstkanker gehad, de vriendin van mijn opa en mijn oma is herstellende. Het doet mensen veel verdriet en ik wordt er dan weer opnieuw, pijnlijk aan herinnerd.

Ik scheld zelf bewust niet met ziektes dat het een normaal werkwoord is, ik vind het schandalig :n

Waarom vind je dat schandalig?
Volgens mij is het werkwoord ouder dan de ziekte..

Ja en we leven nu in 2013, waar het woord de betekenis van een ziekte heeft gekregen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:43

Wat een onzin... Het woord heeft nog steeds dezelfde betekenis als in 1600, dat het nu ook een ziekte is, doet daar niks aan af.

Het sterrenbeeld Cancer ook maar een naamswissel geven, dan :')?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:51

Bijvoorbeeld!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:57

eclair98 schreef:
Bijvoorbeeld!

Waarom dan?
Kunnen we dan niet beter de ziekte van naam laten veranderen?

En volgens mij leggen de meeste mensen het gewoon naast zich neer en zien in dat iemand een andere betekenis gebruikt.
Bank heeft toch ook meerdere betekenissen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:43

Het is toch idioot om een ziekte een soort heilige status te geven? Oh jee, alleen schrijven met hoofdletter, alle woorden waar het in voorkomt aanpassen, en niet zomaar in het openbaar uitspreken want God verhoede, je zou wel eens iemand kunnen kwetsen. Het is een wóórd. Meer niet. En kanker is uiteindelijk ook 'maar' een ziekte. Een hele nare, venijnige, gemene ziekte. Maar ook niets meer dan dat. Doen of het een exclusieve status heeft en specialer is dan andere ziektes is niet nodig.

:)* Ik heb nog een idee: laten we ook meteen Grey's Anatomy en House maar verbieden. Tenslotte komen daar ook wel eens kankerpatiënten in voor en vermaak maken en zelfs geld verdienen met kanker, nee, dát kan niet! Hoe durven ze! Misschien ook maar niet meer uitspreken vóór het 8-uur-journaal, je wil tenslotte niet dat je kleine onschuldige kindje dat woord zomaar hoort!

Het. Is. Een. Woord.
Dat is het op het journaal en dat is het als iemand iets 'kankerstom' vindt. Technisch gezien vindt diegene het misschien wel 'heel erg vreselijk afschuwelijk stom' en impliceren ze dus juist dat de ziekte héél erg is. Weet jij veel..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:12

DaniBanani, Ik vind dit echt erg wat je hier boven typt (eerste alinea).
Misschien kan het werkwoord ook iets anders betekenen, maar de grappen? Kan iemand mij dat ook misschien uitleggen?
Laten we het erop houden dat mensen verschillende meningen hebben over dingen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:16

ik vind het een beetje respectloze post.

alles is maar "een woord", maar een woord kan wel lading hebben, wat andere pijn doet

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:03

Ben het van A tot Z eens met danibanani

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:21

Waarom is het erg en respectloos? Ik zeg nota bene letterlijk dat het een hele nare en hele, hele erge ziekte is maar het is en blijft toch echt gewoon een ziekte. Kan je wel gefrustreerd doen, maar dat verandert de feiten niet hoor. Het is ook tamelijk kansloos. Een beetje alsof je het respectloos vindt, of heel erg, als iemand rood een kleur noemt. Of gras groen. Die dingen. Kanker is een ziekte. En de lettertjes achter elkaar is een woord.

En natuurlijk kan een woord een lading hebben. Eerder schreef ik al dat het charmant zou zijn als mensen niet in het openbaar ermee zouden schelden of grappen omdat ze weten dat sommige mensen er slecht tegen kunnen. Maar ja. Niet iedereen is charmant. That's life. Dat wéét je toch?

Jullie reageren nu trouwens op de eerste alinea - nog iets te zeggen over de tweede? Ik zie namelijk het verschil niet. Als grappen respectloos is dan is (heel veel) geld eraan verdienen door te doen alsof dat toch ook? Dus: geen nepkankerpatiënten meer in ziekenhuisseries dan maar?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 22:23

je kan het wel degelijk anders verwoorden.

Mij gaat er vooral om dat de grens steeds verder verschuift wordt, nu worden zelfs grappen waar doelbewust kanker bedoelt wordt normaal gevonden. en omdat niet iedereen "charmant" is, moet het maar geaccepteerd worden??

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:28

Waarom moet ik iets anders verwoorden als ik gewoon zeg wat het is? :? Het is dus al respectloos als ik zeg dat kanker een ziekte is? Juist ja.
En jij hoeft 't van mij niet te accepteren hoor. Maar er zijn kankerpatiënten die er zelf mee schelden, dus verbieden lijkt me nogal overdreven. Los van dat je dat natuurlijk nooit goed kan controleren en er weinig zal veranderen. Je maakt het jezelf dus wel een stuk gemakkelijker door het te accepteren.

En ik scheld er zelf niet mee, vind het niet normaal om te grappen met willekeurig welke ziekte. Alleen zal kankergrappig lekkerder klinken dan tyfusgrappig dus krijgt dat de voorkeur.
Nee, kanker is niet grappig. Dat weten die mensen ook heus wel. Ze willen gewoon dat woord gebruiken en hebben geen zin om rekening te houden met anderen. En die mensen heb je nu eenmaal. Andersom kan je stellen dat jij geen rekening wil houden met mensen die het gewoon als woord zien en iets 'kankergrappig' willen mogen vinden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:40

Zelf probeer ik er niet mee te schelden, maar het vloept er wel eens uit. Maar om elke keer iemand aan te spreken die dit woord wel gebruikt vind ik ook zo'n dooddoener. Ik ga zelf met veel mensen om die het wel als scheldwoord gebruiken. En ik heb liever dat ze hun frustratie eruit schelden dan dat ze dingen gaan slopen of mensen in elkaar slaan. En wie weet, vinden hun K*tzooi etc. wel een heel vervelend woord om te horen. Maarja, leven en laten leven zeg ik maar. En de ziekte krijg je er ook echt niet van door er mee te schelden.

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:43

Inderdaad!!!

Bij mij op school komen dingen voorbij als 'kanker lekker weer' of 'wat een kanker chille dag'.
Maar er word ook veel mee gescholden wat ik zelf niet fijn vind om aan te horen...
Kanker is geen bijvoegelijk naamwoord, het is een ziekte waaraan genoeg mensen verdriet hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:47

Af en toe gebruik ik ook 'Kanker grappig' of 'kanker droog', zelfs thuis (waar ik zit met een moeder die net 2, 3 jaar genezen is van die van haar) en dit word geaccepteerd.

Maar laatst keek ik DWDD en toen zei iemand 'op dit kanker eiland', volgens mij gister nog, en ik vind dat zo asociaal.
Als mensen vloeken met 'kanker weer', 'dit is kanker', 'dat is kanker', 'krijg kanker' denk ik echt 'Hier heb je een touw, je weet wel wat je er mee moet doen'.

Heb persoonlijk het woord bij 'leuke dingen' in mijn taalgebruik, ja, hier heb ik ook geen uitleg voor, als ik ben 't vertellen over mijn pony die gewoon een super enorm heftig grappige/droge actie had, kanker...

Ik doe het trouwens niet om stoer te doen, als ik bij iemand anders dan mijn vriend/moeder ben is mijn taalgebruik al helemaal niet zo.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:08

xSlvna schreef:
Af en toe gebruik ik ook 'Kanker grappig' of 'kanker droog', zelfs thuis (waar ik zit met een moeder die net 2, 3 jaar genezen is van die van haar) en dit word geaccepteerd.

Maar laatst keek ik DWDD en toen zei iemand 'op dit kanker eiland', volgens mij gister nog, en ik vind dat zo asociaal.
Als mensen vloeken met 'kanker weer', 'dit is kanker', 'dat is kanker', 'krijg kanker' denk ik echt 'Hier heb je een touw, je weet wel wat je er mee moet doen'.

Heb persoonlijk het woord bij 'leuke dingen' in mijn taalgebruik, ja, hier heb ik ook geen uitleg voor, als ik ben 't vertellen over mijn pony die gewoon een super enorm heftig grappige/droge actie had, kanker...

Ik doe het trouwens niet om stoer te doen, als ik bij iemand anders dan mijn vriend/moeder ben is mijn taalgebruik al helemaal niet zo.

Uit jouw post blijkt dat je mensen die het woord 'kanker' gebruiken veroordeeld (zodanig dat je ze spreekwoordelijk wel wilt ophangen), terwijl je het zelf ook doet..? Beetje vreemd hoor.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:10

Ik scheld er niet mee, vind het gewoon niet eerlijk tegenover mensen met kanker en al helemaal voor een meisje die zich er voor ingezet heeft om niet met kanker te schelden en daarna 2 dagen geleden is overleden aan de gevolgen van kanker.
Misschien schelden ze er mee omdat ze het stoer vinden of wat dan ook. (niet dat ik dat stoer vind)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:12

DaniBanani schreef:
Waarom moet ik iets anders verwoorden als ik gewoon zeg wat het is? :? Het is dus al respectloos als ik zeg dat kanker een ziekte is? Juist ja.
En jij hoeft 't van mij niet te accepteren hoor. Maar er zijn kankerpatiënten die er zelf mee schelden, dus verbieden lijkt me nogal overdreven. Los van dat je dat natuurlijk nooit goed kan controleren en er weinig zal veranderen. Je maakt het jezelf dus wel een stuk gemakkelijker door het te accepteren.

En ik scheld er zelf niet mee, vind het niet normaal om te grappen met willekeurig welke ziekte. Alleen zal kankergrappig lekkerder klinken dan tyfusgrappig dus krijgt dat de voorkeur.
Nee, kanker is niet grappig. Dat weten die mensen ook heus wel. Ze willen gewoon dat woord gebruiken en hebben geen zin om rekening te houden met anderen. En die mensen heb je nu eenmaal. Andersom kan je stellen dat jij geen rekening wil houden met mensen die het gewoon als woord zien en iets 'kankergrappig' willen mogen vinden.

je had het ook anders kunnen zeggen en niet zo
Citaat:
Het. Is. Een. Woord.
. Dan krijg je dat mensen niet alles lezen/op reageren en alleen daarover vallen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:14

Ik had het over mensen die altijd met 'kanker' gooien, teksen als :
- Kankerleijer,
- Kankerwijf,
- Krijg kanker,
- Wat een kanker mooi weer,
- Dit is echt vette kanker,

en ga maar door, telkens tussen hun vriendjes (die op hun beurt ook weer 5 keer kanker zeggen in iedere zin) om stoer te doen. :')

Ik zeg het jammer genoeg, uit automatisme, en ik scheld er ook niet mee eigenlijk.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:26

Nogmaals, schelden heeft een functie. Je wilt van de frustratie af en de meest onschuldige manier is dan schelden (ipv geweld bijvoorbeeld) en ja, het werkt beter met een krachtig woord dan een woord als ''oepsiefloepsie!'' Dat mensen daar aanstoot aan nemen is het probleem van die persoon zelf, niet van degene die dat woord zegt.

Wat ik mij afvraag, zijn jullie dan ook voor de bond tegen het vloeken? Strenggelovigen die werkelijk waar óveral aanstoot aan nemen, houden jullie daar ook rekening mee? Besef je wel dat je ''jeetje'' ook niet mag zeggen van ze he, want dat is afgeleid van ''jezus.'' Dus daar kun je ook heel wat mensen mee kwetsen.

Mijn punt is, je kunt in een samenleving niet met alles en iedereen rekening houden. Je moet gewoon een beetje een schild ontwikkelen tegen dingen die de één geweldig vindt en de ander aanstootgevend. Laat mensen zeggen wat ze willen zeggen. Als die mensen het fijn vinden om dat woord te gebruiken en het helpt ze frustratie kwijt te raken, laat ze dan. Tenslotte is het precies zoals DaniBanani zegt, gewoon een woord. Er zijn tenslotte ergere dingen, zoals daadwerkelijk kanker hebben in plaats van gewoon het woord zeggen. Doe jezelf een plezier en maak je niet zo druk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:31

kankeren is gewoon een werkwoord staat in het woordenboek. Vroeger kon ik er ook niet tegen, maar intussen wel aan gewend en als ik iemand hoor schelden met kanker denk ik ook niet gelijk aan mn broer (of tante, of iemand anders) die kanker heeft gehad ofzo.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:32

echter zo veel streng gelovige zjn er niet in verhouding met mensen met kanker, 1 op de 3 heeft/krijgt kanker.

dus omdat niet dat beetje rekening met andere kan worden gehouden, moet het maar geaccepteerd worden.

er zijn ook genoeg andere woorden om mee te vloeken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:32

Veel mensen die het hebben (of hebben gehad) schelden er anders ook mee hoor :P

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:35

maar een zeer groot deel ook niet en dan heb je ook familie en (misschien) nabestaanden, en waarom zou er niet rekening met die gehouden kunnen worden?