Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:06

Ik heb net ook met volle verbazing de topics en de ontknoping van Miep gelezen. En hoewel ik in het begin van dit topic dacht, zou niet iedereen een aantal symptomen herkennen, zie ik nu toch wel een duidelijke scheiding tussen gezond en niet gezond. :')

Ik bedoel, ik denk dat niemand kan zeggen nog nooit gelogen te hebben. Zeker in je jeugd heb je een grote fantasie en kunnen kids de waarheid nog niet helemaal goed scheiden van de fantasiewereld. Ik kan niet geloven dat ik daar een zeldzaam geval in ben.

Zo heb ik als kind een denkbeeldige hamster gehad, kwamen mijn teddy's 's nachts tot leven en was ik echt 3 weken op ponykamp geweest (terwijl dat kamp maar 5 dagen was). En had ik op m'n 12e een denkbeeldig vriendje (al m'n vriendinnetjes hadden 'verkering' en ik niet, dus dacht ik die er voor het gemak er even bij). Zulke dingen zijn altijd kortstondig geweest en naar mijn idee onschuldig. Je valt door de mand en je leert ervan.

Alleen, gezond zou zijn dat die fantasieën in de loop van je groei en ontwikkeling afnemen en geheel stoppen.

Is het niet bij een dergelijke aandoening dat er iets mis is gegaan in de ontwikkeling als kind zijnde. Dat die mensen in een soort van fantasiewereld zijn blijven hangen. Dat ze echt in hun leugens geloven (ik geloofde ook ECHT dat mijn teddys' tot leven kwamen) en daarin helemaal worden meegesleurd?

Of ben ik wel een zeldzaam geval en heeft hier nooit iemand als kind iets verzonnen of heeft zich laten meeslepen in een bepaalde fantasie.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:56

Denk dat je daar wel een intressante theorie hebt Nelleke, maar zou het dan niet zijn dat je tegenover iedereen in dezelfde fantsie zou geloven? Jij hebt waarschijnlijk tegenover iedereen vol gehouden dat je 3 weken op ponykamp bent geweest. (ik iig wel :o ) De voorbeelden die hier genoemt worden zijn voor een groot deel mensen die maar tegn een bepaalde groep liegen bijvorbeeld de collega's en thuis wel gewoon kunnen erkennen dat vriendlief niks mankeert. Misschien dat daar dan nog verschillende types in zijn?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:08

Nou, mijn ouders wisten natuurlijk wel dat het kamp maar 5 dagen had geduurd, maar op de manege vond ik het natuurlijk wel stoer om te vertellen dat ik 3 weken op kamp was geweest.

Ik was er net tijdens het koken nog over na aan het denken.

Zou zoiets in het geval van Miep een vorm van verkeerd aangeleerd gedrag kunnen zijn geweest? Of zit er echt een konkeltje in de hersenen?

Stel dat je als kind veel positieve reacties en aandacht krijgt op je fantasieën en 'leugens' (in het geval van een kind zijnde die zegt dat ze een (denkbeeldige) hamster heeft wil ik niet per ce spreken over een leugen want dat klinkt zo hard) en daarbij niet wordt gecorrigeerd of door de mand valt.
Stel dat je in je latere ontwikkeling nog steeds niet door de mand valt maar wel opnieuw positieve reacties krijgt op je fantasieën en leugens.
Dan leert je onderbewustzijn op dat moment dat een leugen ervoor zorgt dat je aandacht en positieve feedback krijgt.
Natuurlijk val je een keer door de mand, kom je door je leugens in de knoop etc.. Maar als dit pas gebeurt als je al door die essentiële ontwikkeling heen bent, blijft je onderbewustzijn misschien wel doorzoeken naar die vroeger aangeleerde positieve feedback. Je gaat net zolang door totdat je een bevrediging krijgt en komt daarbij in situaties zoals Miep.

En dan in combinatie met een kind wat verder weinig aandacht krijgt, gepest wordt of iets dergelijks, daardoor wordt dat onderbewuste signaaltje alleen maar meer geactiveerd.

Kunnen we dan spreken over aangeleerd gedrag? Of kan dit geen mogelijkheid zijn en spreken we altijd over een afwijking in de hersenen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:17

Sorry TS, misschien allemaal een beetje off-topic. Je vroeg naar ervaringen, die heb ik (gelukkig) niet. Maar ik vind het wel interessante materie om over na te denken. :D

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 11:57

_Nelleke_ schreef:
Sorry TS, misschien allemaal een beetje off-topic. Je vroeg naar ervaringen, die heb ik (gelukkig) niet. Maar ik vind het wel interessante materie om over na te denken. :D

Geen probleem, ik ben een gelukkige lezer met alle verhalen hihi