Mag ik je legitimatie bewijs ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

01San

Re: Mag ik je legitimatie bewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:53

Vandaag nog bij de AH vroegen ze mijn id.. keek ze..oohhh van '87 ?? Ik had je 19 geschat
:+

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 05:11

Ik werk zelf op twee benzinestations en ik vraag altijd legitatie, doe ik dat niet kan het mijn baan kosten. Ivbm boetes.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:17

Okaay, ik heb het ook wel eens gehad dat ik iemand zijn legitimatie vroeg die zeg maar ook al 25 was.. Hij zag er érg jong uit!
Mijn bijna 30 jaar oude broer moet ook dagelijks zijn ID laten zien, terwijl ik als 18 jarig zusje kan vaak alles gewoon meenemen, en eigenlijk wel overal naar binnen? Dus dat zal wel goed zitten!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:06

Ooooh zooooo herkenbaar :=

Ik ben 28 en wordt ook altijd jonger geschat.
Ze schamen zich daarna altijd wel als ze zien dat ik in 1984 geboren ben.

Ook met uitgaan vragen ze altijd legitimatie. 1 x zelfs gehad dat ik ergens niet in kwam, omdat die man dacht dat ik mijn rijbewijs vervalsd had.
Hij geloofde echt niet dat ik al 18 was (was toen 25). :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:09

Samen kopen samen legitimeren is het. Ik ging een fles whiskey halen, ik ben 24. Ik moest me legitimeren :D mijn vent van bijna 30 moest zich ook legitimeren omdattie met mij was :+

Cassiere vertelde overigens dat ze tegenwoordig tot 25 verplicht zijn om een legitimatie te vragen :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:12

Ondanks dat ik de gedachte wel begrijp lijkt het me voor cassieres ook niet altijd leuk om te doen. Maar ik vraag me af he, als je nu met een groepje vrienden drank gaat halen en jij bent de enige die oud genoeg is. Je laat de rest buiten de winkel, haalt drank en je wordt met je vrienden buiten gepakt met de drank. Is de winkel dan nog steeds verantwoordelijk?
Die truc gebruikten wij vroeger al, ook toen moest je je bij sommige zaken samen legitimeren, dan laat je de jonkies gewoon buiten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:13

Mars schreef:
Ondanks dat ik de gedachte wel begrijp lijkt het me voor cassieres ook niet altijd leuk om te doen. Maar ik vraag me af he, als je nu met een groepje vrienden drank gaat halen en jij bent de enige die oud genoeg is. Je laat de rest buiten de winkel, haalt drank en je wordt met je vrienden buiten gepakt met de drank. Is de winkel dan nog steeds verantwoordelijk?
Die truc gebruikten wij vroeger al, ook toen moest je je bij sommige zaken samen legitimeren, dan laat je de jonkies gewoon buiten :P

Nope, winkel is dan niet verantwoordelijk. De gemeente is dat dan sinds januari 2013. En die boetes schijnen niet mis te zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:16

Even wat interessants: (gekopieerd van Goeievraag.nl)

Er lopen twee dingen door elkaar heen in de antwoorden: Zoals Amadea zegt: "Op 1 januari 2013 gaat de nieuwe Drank- en Horecawet in. Jongeren onder de 16 jaar zijn straks strafbaar als ze alcohol in bezit hebben. De nieuwe wet biedt nieuwe maatregelen om de verkopers aan te pakken." Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol

Maar het is ook duidelijk geworden dat veel partijen en zelfs de eerste kamer weer een aanpassing van die wet willen zodat je pas met 18 jaar alcohol mag kopen in winkels, dus ook zwak alcoholische dranken.

Op 5 juni werd het volgende bekend: " De Eerste Kamer vindt dat jongeren onder de 18 geen alcohol moeten kunnen kopen. Een Kamermeerderheid roept het kabinet op om met voorstellen te komen.

Nu is de leeftijdsgrens nog 16 en de Eerste Kamer ging pas nog akkoord met nieuwe regels daarvoor. Kern daarvan is dat jongeren onder de 16 jaar geen alcohol in bezit mogen hebben en dat verkopers strenger worden gecontroleerd." http://nos.nl/artikel/380442-senaat-gee ... er-18.html

Dit moet dus nog gebeuren en zal na de verkiezingen worden besproken. Of deze aanpassing gaat gebeuren is dus nog niet zeker maar die kans is heel erg groot, wanneer die aanpassing gaat gebeuren is nog niet bekend.

En eigen toevoeging:
En ik las in het NRC Next dat er apparaten op de markt zijn waarmee iedereen zich moet legitimeren. Zie ik opzich ook wel wat in. Maak legitimeren iets normaals bij de winkels als het gaat om drank of tabak.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:16

Navidad schreef:
Ik werk zelf op twee benzinestations en ik vraag altijd legitatie, doe ik dat niet kan het mijn baan kosten. Ivbm boetes.

Ik vind het ook meer dan logisch dat er om moet worden gevraagd, ik ken genoeg meiden van 16 die minimaal 21 lijken. Beter een keer te veel vragen dan te weinig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:17

Ik ging gister met mn broertje (8) en zusje (4) naar de ballenbak, ikzelf word over een maandje 17. Vraagt dat meisje achter de kassa; 3x?
Tot en met 12 jaar mag je in de ballenbak, ouders en begeleiders hoeven niet te betalen.
Ik dacht echt van zie ik er nou zo kinderachtig uit, of... ?!
:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:18

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:39

Prima keuze die leeftijdsverhoging :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:45

Vind ik ook, en nu er strenger gecontroleerd wordt is het ook zinniger. Ik kreeg zelf op mn 13e al sigaretten mee, maar das intussen 12 jaar geleden, toen waren ze nog niet zo streng als nu.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:51

Nu nog even voor alcohol invoeren en dan ook idd streng controleren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:49

Als kind ging ik altijd zonder problemen sigaretten halen voor m'n vader, geen haan die er toen naar kraaide. Ook in een automaat op café kon je zo een pakje kopen. Dat is later veranderd, toen moest je eerst je pakje betalen, dan kreeg je een jeton en daarmee kon je dan naar de automaat. Normaal moesten ze dan ook telkens bij twijfel een ID vragen, denk niet dat dat echt vaak is gedaan. Tenzij ze wisten dat er controle was natuurlijk :+

In de stad heb je ook tijdens juli en augustus steeds concerten in het park op maandagavond. Komt heel veel jeugd naartoe, met eigen drank. Onder 16 mocht je eigenlijk niks van drank kopen toen, onder de 18 alleen de zwakke alcoholische dranken. Gingen de oudste naar de winkel, hele hoop spul halen en dan gezamenlijk daar opdrinken met alle gevolgen van dien. Het is zo ver gekomen, ook door knokpartijen en druggebruik, dat sinds een aantal jaar zelfs de bereden politie die maandagavonden in het park aanwezig is, net als politie in burger. En wees maar zeker dat ID's nu strikt nagekeken worden.
Gevolg is dan weer dat het hele evenement ook gewoon flink aan het doodbloeden is. Er was sprake om alle eigen drank te verbieden maar niemand wil €2 betalen voor een klein plastic bekertje warm, flets bier of warme cola zonder prik.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:56

Lienek schreef:
Navidad schreef:

Ik vind het ook meer dan logisch dat er om moet worden gevraagd, ik ken genoeg meiden van 16 die minimaal 21 lijken. Beter een keer te veel vragen dan te weinig :j

Wij hebben overal, ook borden staan en dingen aangepakt van onder de 20 jaar laat je legitimatie zien. En voor ons is het echt niet leuk om te vragen. Sommige mensen kunnen heel raar en asociaal uit de hoek komen. Vooral die poolse dames.. die zien er toch al jonger uit dan ze zijn Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:39

Ik heb nou echt nog nooit problemen gehad met sigaretten of drank kopen :+ Nou ja, problemen.. Er is mij nog nooit echt om legitimatie gevraagd.

Daarbuiten werk ik ook in de supermarkt en wij vragen zelf legitimatie tot de 20 jaar. Dit moeten we zelf inschatten maar de meeste jongeren weten heus wel dat ze het moeten geven en houden hun rijbewijs of identiteitskaart al bij de hand voor ze überhaupt afrekenen. Je kan de zenuwachtige meisjes die voor het eerst op hun 14e een fles wijn komen halen er zo uit pikken :+ Beetje zenuwachtig lopen doen, en ze hebben noooooit hun ID bij zich op één of andere manier. Tsja, dan krijg je het bij mij ook niet mee.

Die samen legitimeren regel vind ik erg goed, maar voor cassieres wel bloedirritant :+ Hoe vaak ik wel niet ruzie heb gehad daarover.. Zie het scenario twee meiden komen de supermarkt binnen, eentje pleurt een fles wijn op de toonbank, de ander zet er een hekje tussen en haalt een kinder bueno ofzo. Ik heb ze samen binnen zien komen en ze lopen de hele tijd te kletsen, maar op het moment dat ik vraag of het tweede meisje zich ook even wilt legitimeren slaat de hele hel los op een of andere manier. Want neeee ze zijn niet samen en dat mag ik helemaal niet vragen. Nou ja dan weet je ook wel hoe laat het is, tweede meisje is dan duidelijk niet oud genoeg om alcohol te halen. Met sigaretten is het ook irritant.. Onze sigarettenbalie zit naast de ingang, dus ik zie vaak genoeg dat "kinderen" buiten geld geven aan iemand die wat ouder lijkt en dat die oudere dan even een pakje sigaretten komt halen. Mag eigenlijk gewoon helemaal niet, maar ik mag er niks aan doen omdat ze niet samen voor mn balie staan :+

Edit: Helaas weet ik ook dat het verhogen van de alcohol en tabaksleeftijd naar 18 niet echt veel gaat opleveren. Nou ja, tabak misschien wel, maar alcohol echt niet :n Clubs gaan hun beleid niet aanpassen, je hebt waar ik vandaan kom bijvoorbeeld overduidelijk de 16+ clubs en de 18+ clubs. Als die 16+ tenten geen alcohol meer mogen schenken loopt dat natuurlijk de soep in. Daarbuiten drinken heel veel jongeren in huiselijke kring. Ik dronk op mijn 14e ook al een glas champagne met oud en nieuw en op mijn 15e dronk ik af en toe gewoon wijn of een biertje bij mn ouders met het eten.
Dat taboe erop zetten gaat echt helemaal niks helpen, want hoe geheimer het allemaal moet hoe spannender het wordt.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:50

Ik werk in een supermarkt en moet ook altijd vragen.
Zoals al is gezegd, de handhaving ligt bij gemeente. Hierdoor is de boete voor een winkel 800 euro per keer. Na drie keer een boete mag de winkel drie weken geen alcohol verkopen.
Vandaar dat in supermarkten er zo streng wordt gecontroleerd. In ons bedrijf zijn al medewerkers ontslagen, omdat ze niet naar ID kaart vroegen bij een controle.
Tevens vinden er testen plaats. Zo is er vanuit ons bedrijf een waar testteam die winkels bij langs gaat met twee 15 jarigen om te kijken of de kassieres controleren op ID kaarten.
Doe je dit niet volgt er een officiële waarschuwing en kun je ontslagen worden. Ik neem het controleren dus erg serieus, want wil niet ontslagen worden. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:55

Ik heb ook een keer zo'n test gedaan in een ander filiaal haha. Ik lijk een stuuuuk ouder dan ik ben, 17, gewoon studente, ik kom overal binnen, zelfs 21+ tenten. Nou hebben ze mij een keer naar een ander filiaal gesleept om naar de slijterij te gaan. Nou gewoon meegekregen. Meisje vroeg er wel om, maar toen ik zei dat ik geen ID bij me had moest ik heel snel mijn geboortedatum opzeggen en toen was het prima :+ beetje een aparte test want als je gewoon 1 jaar van je geboortejaar afhaalt ben je natuurlijk wel oud genoeg.

Ik neem het controleren zelf ook altijd heel serieus, zelfs bij vrienden. Heb mijn beste vriend een keer terug naar huis laten gaan omdat hij zijn ID niet bij zich had :+

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:16

_Michelle__ schreef:
Ooooh zooooo herkenbaar :=

Ik ben 28 en wordt ook altijd jonger geschat.
Ze schamen zich daarna altijd wel als ze zien dat ik in 1984 geboren ben.

Ook met uitgaan vragen ze altijd legitimatie. 1 x zelfs gehad dat ik ergens niet in kwam, omdat die man dacht dat ik mijn rijbewijs vervalsd had.
Hij geloofde echt niet dat ik al 18 was (was toen 25). :(

HAHA dat is wel verlul :P ik voel met je mee :P

Bij mij met lessen ( ik 25 jaar.. ) was voor mij een jongen van 17 zij zo is dat niks voor jou? ik zo uh nee beetje jong hé haha :P
Hoe oud ben je dan? 25.. oh.

Zelfde als met bezoek van iemand zo banketstaaf: Oh ik dacht dat je niet ouder dan 15 was, 25 echt nooit verwacht, echt serieus waar?:o sjonge

Echt van die momenten?? dat je denkt was ik maar ergens anders hihi.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:23

Ach als mensen mij willen koppelen aan iemand die 10 jaar jonger is kan ik er nog om lachen. Erger vind ik het dat jongens die 10 jaar ouder zijn dik lopen te flirten en serieus denken kans te maken...
En dat mannen van mijn leeftijd niet eens naar mij kijken omdat ze er standaard vanuit gaan dat ik veel te jong ben voor hen >;)

Denk dat ik mijn geboortedatum maar op mn voorhoofd laat tatoeëren :j

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:28

Ja dat herken ik ook wel... :P
Altijd van die jongetjes die flirten :(

Pas 1 van 29 was een wonder? nee hij was nogal zat...

Goed idee! ik doe mee :P

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:14

mij maakt het echt niet uit,, ik weet gewoon dat ik er jonger uit zie dan dat ik ben,
en ik denk dat als ik de 21 gepasseerd alsnog mag laten zien,, ik heb gewoon standaard mijn id al
in me hand als ik drank haal, altijd grappig als ze dan kijken oh ben je al 19, uhm ja :)

wel grappig verhaal mijn vader ging drank halen met mijn nicht toen 9 maanden oud,
zei die voor de grap tegen de cassiere, moet zij (me nichtje) ook haar id laten zien
haha maar dat hoefde niet,,

vraagje je ziet moeders of vaders ook me kinderen drank halen, vanaf welke leeftijd moet die
kinderen dan hun legitimatie laten zien? het lijkt me logisch dat hele kleine kinderen dat niet
hoeven maar was erg benieuwd

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:14

Wanneer je als ouders met kinderen jonger dan zestien jaar drank gaat halen is dit geen probleem.
De ouder is verantwoordelijk voor het kopen van de alcohol of tabak. Je hoeft hier in de winkel dus niets mee doen. :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:50

En hoe zie je dat iemand de ouder is?