egoistisch he

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vivian__ schreef:Ahhhhhhh filosofie! Het is wel nog steeds een belangrijke waarde voor ons. Je hebt 1 bedpartner en het liefst nog dezelfde voor je hele leven.maar waarom zou je met iemand oud willen worden? Omdat het zo hoort?
Vivian__ schreef:vuurneon schreef:Is ons levensdoel eigenlijk niet hartstikke simpel? Wij zijn hier om te overleven én ons voort te planten. Meer is er niet aan eigenlijk
Maar de mensen die geen kinderen willen dan...? Die zijn hier voor janjoker? :p
Sammie schreef:[Ahhhhhhh filosofie! Het is wel nog steeds een belangrijke waarde voor ons. Je hebt 1 bedpartner en het liefst nog dezelfde voor je hele leven.
Eén van de voorwaarden om te kunnen streven naar ‘persoonlijk’ geluk is (en dat is al eerder genoemd) stabiliteit in een samenleving. Daarom normen en waarden en daarom regels.. Basisbehoeftes moeten vervuld zijn kun je meer willen (en behalen). Daarom bepaalde veiligheid en zekerheid in je leven, als in waar woon ik, waar leef ik (van) nu en in de toekomst stelt ons in staat om persoonlijke doelen en streven te willen en doen uitkomen. Een stabiel gezin (partner) is daar dus 1 voorwaarde voor. Immers iemand die gaat scheiden wordt uit zijn ritme gehaald en diens eerste doel is dan weer op zoek te gaan naar stabiliteit in de vorm van woonruimte en omgeving. Als dat er weer is kan de ego weer verder gestreeld worden.
En hoewel onze samenleving steeds individueler wordt.. laten we ons niet voor de gek houden. Ook wij zijn kuddedieren.
Vivian__ schreef:Veel mensen hebben het maar over 'genieten', maar wat is genieten nu echt? Leven naar de regels van de maatschappij? Huisje boompje beestje, doen alsof je ongelofelijk gelukkig bent (wanneer andere mensen vragen hoe het gaat altijd goed zeggen natuurlijk, want het interesseert niemand werkelijk), de man of vrouw van je leven vinden (uiteraard van dezelfde leeftijd en 'klasse')?
Vivian__ schreef:Nee, dat zeg ik niet. Het ging meer om monogamie an sich. Dus waarom verkiezen wij 1 partner boven meerderen (tegelijkertijd).Begrijp me niet verkeerd, ik gedraag me ook naar een 'kuddedier'. Maar wil je hiermee zeggen dat als je alleen woont, zonder vriend of vriendin, man of vrouw, dat je dan minder gelukkig zou zijn?
Citaat:Zwaar gehandicapten zijn biologisch gezien ook een zwakke schakel. En als mensen die geen kinderen willen (of kunnen krijgen) dan als "leuke opvulling" dienen. Horen zwaar gehandicapten daar dan ook bij?
OsMo schreef:@Laura_Zodine om je eerlijk te zeggen weet ik dat niet.
Wat ik weet is wat ik geloof, dat is wat ik in de bijbel lees.
Er staat niet om schreven wat het doel is maar wel hoe het zal zijn.
Openbaring 7:16/17 Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon zal hen niet steken, de hitte hen niet bevangen. Want het lam (Jezus) midden voor de troon zal hen hoeden, hen naar de waterbronnen van het leven brengen. En God zal alle tranen uit hun ogen wissen.
@Hannanas ik denk dat ik niet goed je vraag begrijp.
Bedoel je wat mijn doel nu is? of wat mijn doel is nog voor dat ik geboren was?
Ik zal proberen uit te leggen wat ik denk en geloof wat het eerste doel was toen de mens geschapen werd.
Genesis 1:27/28
En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
Het doel zoals ik het begrijp is om de aarde te bevolken en zorg te dragen voor wat leeft op de aarde.
Helaas door de Zondeval (de duivel verleid de mensen tot het plegen van zonde; het eten van de verboden vrucht) is ons eerste doel vertroebeld geraakt. Daarom stuurd God zijn zoon naar de wereld opdat we hem in ons leven kunnen ontvangen en te worden zoals hij is.
Het doel voor mij veranderd dus door Jezus in mijn hart toe te laten en steeds meer te willen worden zoals hij is.
Jezus maakt dan ook weer dat het eerste doel weer behaald kan worden.
Zo zie ik het, hier geloof ik in.
Ik hoop dat ik jullie vragen goed heb kunnen beantwoorden.
Hannanas schreef:Je had dan toch ook een doel voordat je geboren werd op aarde?
Als er een doel hierna is, dan is dat ook hiervoor.
Waar kom je vandaan, poef vanuit het sterrenstof om
1 leven te leiden, Jezus in je hart te sluiten en daarna in het walhalla te leven?
Beetje krom.
Soort van test uw liefde voor Jezus, kies a of b.
B? Gefeliciteerd u mag door naar het walhalla!
A? Helaas.. 1 kans en die heeft u verspild.. U zult eeuwig dolen op aarde.
Vivian__ schreef:Laat ik vooropstellen dat ik hier niet aan geef wat ik ‘denk’, dit is pure filosofie en ja ook wel af en toe een stukje eigen mening. Maar hetgeen ik hierboven tiep (of voorts hieronder) is niet dé waarheid en ook niet de weg naar ultiem gelukDus je denkt dat wij als 'mensheid' monogaam horen te zijn van nature..?
Waarom vind je dat dit zo is? En waarom is het doel dat je tijdens je leven hebt, niet gelijk aan het doel daarvoor? Immers ben je in de tijd dat je geboren wordt ‘onderweg’ om geboren te worden. Dus waarom zou het doel dan niet hetzelfde kunnen zijn tot aan je dood?Citaat:Als er een doel hierna is, dan is dat ook hiervoor.
Hannanas schreef:Ik visualiseer mij een kamertje waar alle ‘zieltjes’ zitten te wachten tot een ‘go’ krijgen tot de aarde.Echter vergeten wij vaak ook hetgeen voor dit leven. Waarom zou daar niets zijn?
Sammie schreef:Vivian__ schreef:Nee, dat zeg ik niet. Het ging meer om monogamie an sich. Dus waarom verkiezen wij 1 partner boven meerderen (tegelijkertijd).Begrijp me niet verkeerd, ik gedraag me ook naar een 'kuddedier'. Maar wil je hiermee zeggen dat als je alleen woont, zonder vriend of vriendin, man of vrouw, dat je dan minder gelukkig zou zijn?De vrijgezellen zullen en kunnen ook best gelukkig zijn, maar bij de meesten is er toch sprake van ‘iets missen’. Een partner (en kinderen) is toch een primaire levensbehoefte en een grote vrienden groep is en kan zeker gezellig zijn. Alleen thuiskomen is alleen bij de meeste weer zo wat, dus zoeken ze mensen op. Alleen al voor seks is een partner vaak welkom
Citaat:Zwaar gehandicapten zijn biologisch gezien ook een zwakke schakel. En als mensen die geen kinderen willen (of kunnen krijgen) dan als "leuke opvulling" dienen. Horen zwaar gehandicapten daar dan ook bij?
Ik denk dat hier twee dingen door elkaar gehaald worden. De zwakste schakel is niet perse zwak in die zin van je bent niks waard, maar binnen het “voortplantingsprincipe” sterf je wel uit. Overwicht door aantal zal er dus zeker niet zijn. Een groep met een bepaald gedachtegoed zal meer overwicht krijgen als er steeds meer mensen bij komen (kinderen) die dat gedachtegoed ook hebben of vinden. Survival of the fittest betekent niet wie het fitst is, maar wie zich het beste kan aanpassen. De persoon an sich is geen leuke opvulling, maar qua evolutie (aanpassen) zal hij weinig kunnen toevoegen, want hij plant zich niet voort.
Zwaargehandicapten is van een hele categorie en wij zijn 1 van de weinig soorten op aarde die deze groep opnemen in de ‘kudde’. Bij (wolven) puppies wordt er spelenderswijs gevochten, maar als blijkt dat zij zich op moment niet kunnen overgeven worden ze doodgebeten. Ze kunnen dan nl. een gevaar voor de kudde zijn. Leeuwen die een leeuwin tegenkomen met kittens bijten ze dood (de kittens). De leeuwin is dan namelijk weer eerder loops en dus heeft de leeuw eerder de mogelijkheid om zich voortplanten. Wij zijn een van de weinigen die de zwakkeren in onze samenleving (dwz diegenen die niet zelfstandig kunnen zorgen (en leven)) op te nemen. Maar eigenlijk ook alleen maar omdat dat nú tot onze samenleving hoort (onze normen en waarden) en wij nu de mogelijkheid hebben omdat te doen. Het is nog niet heel lang geleden dat zulke kinderen in een gesticht werden gestopt en in de periode daarvoor met het circus meegingen of werden achtergelaten. En wie weet in de oertijd ook gewoon werden geofferd of in de steek werden gelaten.
En als je het heel egoïstisch bekijkt leveren ze onze samenleving niks 'op'. Ze kosten geld, maar kunnen niks toevoegen (anders dan een draaiende economie in de zorg voor deze mensen). Maar hier over discussiëren is voor velen nog taboe. Ook omdat het gewoon niet met onze normen en waarden strookt. Het is dan wel grappig om te zien dat mensen zo slecht over ‘de mens’ praten, maar wij kunnen wel de liefde en genegenheid op brengen voor hen terwijl bij andere diersoorten diegenen in de steek gelaten worden die niet met de kudde meekunnen. Oók de allerkleinsten die bij de mens eigenlijk als heilig wordt beschouwd.
Zwerte schreef:Waarom ik leef? Omdat. Niks meer, niks minder :-D ik geloof niet in een hoger doel, er is geen reden waarom we op deze aardbol rondlopen. Ik vind het wel fascinerend dat de meeste mensen het idee hebben dat er wel meer moet zijn, dat het niet mogelijk is dat ons leven simpelweg geen f*** voorstelt. Dat maakt de mens toch wel boeiend want ik zie een dolfijn zich niet afvragen waarom ie in de oceaan zwemt....
countrygirl schreef:De man of de vrouw van je leven vinden... tsja, daar heb je een punt. Ik denk dat je geluk hebt als je dat overkomt.
Dat je met 1 en dezelfde partner oud mag worden. En of dat iemand van dezelfde klasse of leeftijd is... vind ik persoonlijk niet belangrijk.
Het gaat erom hoe jij je voelt bij die partner. Al is diegene pimpelpaars, oud en/of versleten.... het maakt niet uit.
Als dat de persoon is waarvan jij denkt: daar hoop ik samen oud mee te worden... nou, dan heb je heel veel geluk.
Vivian__ schreef:maar waarom zou je met iemand oud willen worden? Omdat het zo hoort?