magda_90 ik heb geen idee wat daslook druppels zijn.
Homeopathie is homeopathie, alleen is er een subdivisie tussen hoogverdund en "gewoon" verdund. Mijn moeder heeft bijv. een homeopatische zalf met gewoon 1:10 verdunning. Dus op de 100 gram creme zit 10 gram werkzame stof.
Ik kan me best voorstellen dat dat nog enige extra werking heeft behalve een placebo effect. En dit is ook te bewijzen.
Maar de hoogverdunde middelen zijn zo verdund dat het gewoon geen eens meer een molecuul bevat van de werkzame stof. Deze bestaan gewoon uit 100% suiker, alcohol of bijv. vaseline. Deze hoogverdunde middelen werken dan ook niet beter dan een placebo. Ze zijn alleen een heel stuk duurder.
Persoonlijk zijn de dingen die je noemt helemaal geen situaties waarbij je iets moet nemen. De meeste dingen verdwijnen namelijk gewoon vanzelf, opgeblazen gevoel kan met een nacht slapen weer weg zijn. Spierpijn is met 2 a 3 dagen over, verkoudheid duurt zonder pillen en poeders een week, en met 7 dagen. Het "gevaar" is dat je het natuurlijk verloop van de ziekte aanziet voor een gevolg van je pillen. terwijl je gratis en voor niets binnen dezelfde tijd genezen had zonder.
Nu moet ik een kleine noot plaatsen, namelijk de subdivisie tussen klassieke homeopathie en klinische homeopathie.
Klassieke homeopathie gaat uit van "genezen met gelijke". Iets wat dezelfde symptomen geeft als je ziekte zal dus de oplossing zijn voor de aandoening. Caffeine is volgens de klassieke homeopathie dus een geneesmiddel voor slapeloosheid. Daarnaast moet er per individu een beeld worden geschetst waarop een persoonlijke (individualistische) voorschrijving van een middel volgt.
Klinische homeopathie gaat veel meer uit van bijvoorbeeld kruiden, het idee van "genezen met gelijke" is daar niet tot nauwelijks meer aanwezig. Plus men gaat er vanuit dat wat voor het een werkt ook voor het ander werkt (en individuele aspect is weggelaten).
Wat liedje89 zegt klopt als een bus. En als ik ook maar in een vorm beledigend, grof of respectloos overkom wil ik me daar nu voor excuseren. Op het internet komen dingen sneller fel over dan in het echt. En natuurlijk is dit ook een discussie forum. Als iemand hier op m'n werk zegt dat hij wat homeopatisch pakt of zich lekker paranormaal laat in stralen zeg ik daar niks over, of enkel "Ik hoop dat het werkt". Voordat iedereen denkt dat ik constant alles af loop te bitchen