1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:29

Focussed schreef:
Liedje89: Overigens wat ik nog even wilde toevoegen... Placebo kan zeker een biochemisch (fysiek) effect hebben. Een mooie voorbeeld is een onderzoek waarbij patienten met Parkinson een dopamine agonist kregen of een placebo. Er werd bij gezegd dat het de dopamine hoeveelheid in de hersenen verhoogde.

En bij de patienten die de placebo kregen zag je een significante verhoging van dopamine én dopamine hechting op de receptoren... Het feit dat ze het verwachten zorgde er dus ook letterlijk voor dat er meer dopamine werd vrijgegeven in de hersenen. Best bizar en verschrikkelijk interessant :D

Maar is dat dan echt niet een effect van het placebo maar een effect van jezelf toch (van je overtuiging zeg maar). Het is niet he effect van water drinken, het is het effect van je eigen verwachtingen.

Odysseus

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:34

Ja daar heb je helemaal gelijk in. De pil doet helemaal niks maar je eigen "gedachten" zetten alles in werking. het enige wat je daarvoor nodig hebt is dus een pil, poeder, injectie, iemand met "helende" krachten etc. als kickstart voor het proces.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:51

....en dus werkt het als het ware toch alsnog....dat vind ik nu juist zo interessant.

"jamaar dat pilletje heeft het niet gedaan" Nouja....wel dus, zonder het innemen van het pilletje had het niet gebeurd :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:59

Nou het pilletje doet dus niks, maar idd het feit dat je wat inneemt, of dat je wat verwacht idd :j .

Dit is een leuk filmpje over gekke aspecten van een placebo (o.a. dat je verslaafd kan raken aan een placebo)
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 07-11-12 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:00

Focussed schreef:
magda_90 ik heb geen idee wat daslook druppels zijn.
Homeopathie is homeopathie, alleen is er een subdivisie tussen hoogverdund en "gewoon" verdund. Mijn moeder heeft bijv. een homeopatische zalf met gewoon 1:10 verdunning. Dus op de 100 gram creme zit 10 gram werkzame stof.
Ik kan me best voorstellen dat dat nog enige extra werking heeft behalve een placebo effect. En dit is ook te bewijzen.

Maar de hoogverdunde middelen zijn zo verdund dat het gewoon geen eens meer een molecuul bevat van de werkzame stof. Deze bestaan gewoon uit 100% suiker, alcohol of bijv. vaseline. Deze hoogverdunde middelen werken dan ook niet beter dan een placebo. Ze zijn alleen een heel stuk duurder.

Persoonlijk zijn de dingen die je noemt helemaal geen situaties waarbij je iets moet nemen. De meeste dingen verdwijnen namelijk gewoon vanzelf, opgeblazen gevoel kan met een nacht slapen weer weg zijn. Spierpijn is met 2 a 3 dagen over, verkoudheid duurt zonder pillen en poeders een week, en met 7 dagen. Het "gevaar" is dat je het natuurlijk verloop van de ziekte aanziet voor een gevolg van je pillen. terwijl je gratis en voor niets binnen dezelfde tijd genezen had zonder.

Nu moet ik een kleine noot plaatsen, namelijk de subdivisie tussen klassieke homeopathie en klinische homeopathie.
Klassieke homeopathie gaat uit van "genezen met gelijke". Iets wat dezelfde symptomen geeft als je ziekte zal dus de oplossing zijn voor de aandoening. Caffeine is volgens de klassieke homeopathie dus een geneesmiddel voor slapeloosheid. Daarnaast moet er per individu een beeld worden geschetst waarop een persoonlijke (individualistische) voorschrijving van een middel volgt.
Klinische homeopathie gaat veel meer uit van bijvoorbeeld kruiden, het idee van "genezen met gelijke" is daar niet tot nauwelijks meer aanwezig. Plus men gaat er vanuit dat wat voor het een werkt ook voor het ander werkt (en individuele aspect is weggelaten).

Wat liedje89 zegt klopt als een bus. En als ik ook maar in een vorm beledigend, grof of respectloos overkom wil ik me daar nu voor excuseren. Op het internet komen dingen sneller fel over dan in het echt. En natuurlijk is dit ook een discussie forum. Als iemand hier op m'n werk zegt dat hij wat homeopatisch pakt of zich lekker paranormaal laat in stralen zeg ik daar niks over, of enkel "Ik hoop dat het werkt". Voordat iedereen denkt dat ik constant alles af loop te bitchen :D

Daslook is een look van de knoflook familie, als je het juiste merk hebt dan heb je pure druppels (en het stinkt een uur in de wind daardoor) die je zelf nog moet verdunnen met water. Natuurlijk kun je het op het natuurlijke verloop laten gaan, maar sinds wanneer is er iets mis met ongemak verlichting?
Ik ben bijvoorbeeld snotverkouden en heb erg last van volle bijholten, stomen met kamille zorgt ervoor dat ik weer even een uurtje of 3 enigzins normaal kan ademen en niet meer zo benauwd ben.
Dat had ik wellicht net ook moeten schrijven, maar homeopathie is imo iets ter verlichting niet ter genezing.

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 07-11-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:06

O sorry ik begreep dat het ging om genezing. Ja verlichtende middelen kun je altijd gebruiken, maar er is nog een verschil tussen stomen met kamille of bijvoorbeeld menthol/eucalyptus, en gewoon water (hoogverdunde homeopathie), begrijp je wat ik bedoel?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:25

Echt middel versus placebo, dat heb ik al lang begrepen inderdaad. Vandaar dat ik met dit soort middelen heel kritisch kijk naar de ingrediënten lijst. En dat zouden meer moeten doen.

Qua kamille gebruik ik bijvoorbeeld gedroogde kamileplantjes, dan weet ik zeker dat ik de werkzame stof heb en niet een of andere B-iets (plus je kunt er heerlijke thee van maken). Net als met pure daslook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:14

Mendel schreef:
Kuggur schreef:
Waarom moet ik trouwens respect hebben voor mensen die irrationele zaken geloven? Ik vind het logisch dat mensen minder respect voor je hebben als je onzin blijkt te geloven.

Ho, ho ho..
Jij hebt geen respect voor mensen die in (VOLGENS JOU) irrationele zaken geloven? Wat een respectloze opmerking (wat dat betreft past het wel).
Net zoals "wij" niet kunnen bewijzen dat het wel echt is, kun jij niet bewijzen dat het irrationeel is. Dus stapje terug..
Ook typisch dat je zó antwoord na de discussie over respect. Er wordt geen respect ge-eist, dat is een algemeen bekende norm.

Dit was het eerste wat ik las. De rest van het topic gaat er gelukkig niet meer over. Toch wil ik het even gezegd hebben :).

Tjee wordt dit (dikgedrukte) stupide argument nog steeds uit de kast gehaald? Serieus, en jij beklaagt je over gebrek aan respect....?
Sla eens een boek open over methodologie en kom dan maar eens terug.
Oh nee, wacht, google liever Russel´s teapot, of celestial teapot, leuk voorbeeld en demonstreert meteen duidelijk je denkfout.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:32

Kentaro: jij vroeg nog wat voor een gevaren het bezoeken van een alternatief genezer met zich mee brengt. Toevallig zit ik daar nu een stuk over te lezen. Staan dingen bij waar ik nooit aan gedacht had! Zal het vanmiddag anders even samenvatten op de computer, zit nu in de tram met alleen een telefoon!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:33

Ben heel benieuwd!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:53

Russell's teapot is een mooi voorbeeld. Ik gebruik altijd het voorbeeld van 'the Flying Spaghetti Monster' (een geloof wat overigens best heel mooi is). Niemand kan bewijzen dat het er niet is, dus niemand mag ons uitlachen als wij Pastafari's erin geloven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:46

Ha, Vjestagirl, ben je een Pastafari? Nou dat is een irrationeel geloof waar ik respect voor heb... ;)
Is het trouwens waar dat die religie inmiddels in twee stromingen gesplitst is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:30

Kuggur schreef:
Ha, Vjestagirl, ben je een Pastafari? Nou dat is een irrationeel geloof waar ik respect voor heb... ;)
Is het trouwens waar dat die religie inmiddels in twee stromingen gesplitst is?

Jup, ik ben Pastafari. (voor iedereen die niet weet wat het is: kort samengevat geloof ik in het FSM, het Flying Spaghetti Monster. Engelse Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Pastafari, Nederlandse Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster)

Echt 2 stromingen hebben we niet, we hebben wel tegenstand, SPAM (spam is in Amerika een soort ingeblikt vlees).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:27

Hier ook een pastafari, maar niet een actief praktiserende.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:34

"actief praktiserende" Pastafari, hmmm, ik moet het maar eens googlen, dit maakt me nieuwsgierig.
Ik ben persoonlijk (nog?) niet aangeraakt door "His Noodly Appendix", en ben dus niet zo op de hoogte van de rituelen en gewoonten van de Pastafaris.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:40

Ik ben een gelovige van de onzichtbare roze eenhoorn :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:44

Ha, zoiets vermoedde ik al, de aard van de pastafarische religie maakt het redelijk moeilijk onderscheid te maken tussen praktiserende en niet-praktiserende pastafarians.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:24

@kuggur ja, dat kun je namelijk nergens aan afzien dat voel je...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:35

moest ik mijn aura reading beter onder controle hebben, graag! maar vraag me af hoe ze dat precies kunnen controleren, aangezien kleuren ook persoonlijke invulling hebben en aura's niet altijd even scherp zijn (ook invloeden van andere kleuren kunnen hebben)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:38

Als jij iemand zijn persoonlijkheid kan interpreten op basis van een auro zou je kunnen afspreken dat jij van een aantal personen een karakterbeschrijving maakt en dat vrienden van die persoon karakterbeschrijvingen maken en dat zou je kunnen vergelijken. Met een dergelijke methodologie hebben ze ergens halverwege de 20e eeuw karakteranalyse op basis van handschrift getest, dat bleek overigens niet een bijster nauwkeurige techniek.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:43

Of van bijv x aantal mensen een karakter beschrijving maken en dan de participanten 1 laten kiezen die het beste bij hem past. Zo hebben ze astrologie getest.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 08-11-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:43

ja zo zou het natuurlijk wel gaan. Ik kan een aantal personen goed beschrijven, maar na een tijdje heb je zo'n vermenging van energie/karakter dat je niet meer duidelijk de persoon die je moet beschrijven voor e hebt. Althans ik toch.
Nuja, het is sowieso geen exacte wetenschap.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:44

Hoeft ook niet perfect, het gaat erom dat je beter bent dan kansniveau.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:51

beter dan een kans niveau zeg je?
klinkt zeer aanlokkelijk om mee te doen. Maar ik ben nog een paar jaar te jong denk ik, ik zou meer ervaring moeten hebben. Ik heb het al gedaan trouwens, redelijk accuraat, maar na 2 mensen ben ik echt wel op.
en vraag me af of het mij zou lukken met de stress er bij.

vind het wel opmerkelijk, dat ze het zo proberen te 'bewijzen'. Wist ook niet dat het in Amerika liep.
En ze komen je eerst bij je thuis testen, om je een publieke teleurstelling te voorkomen.
Vraag me af of er veel mensen gaan mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:59

Hoe zal ik het zeggen; zogauw je voor paragnosten/helderzienden/paranormalen moet betalen kun je er vanuit gaan dat het oplichters zijn. Kort maar krachtig. Daarentegen vind ik het wel erg lastig om te 'bewijzen' of dit werkelijk bestaat of niet. En ik vraag me ook sterk af hoe eerlijk die tests zijn.