Lucide dromen aanleren, wie doet er mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:32

Daar dat 9gag weet ik niet of ik het nog wel durf..

FrenchFries

Re: Lucide dromen aanleren, wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:33

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:49

Ik kan ook mn eigen dromen besturen :) gewoon mezelf aangeleerd door er achter tr komen dat ik droom en dan keihard roepen dar ik het anders wil (had vroeger nogal enge nachtmerries) en daarna zelf besturen. Sinds mn 10e ofzo lan ik mn dromen helemaal besturen :)) maar vaak laat ik gewoon zoals het is, en als ik het niet meer leuk/te eng vind worden ga ik een stukje zelf besturen. Anders wordt het ook zo saai :') dan is de spanning er helemaal af.

Ik kan ook mezeld wakker maken in mn slaap, door mn ogen heel hard dicht te knijpen en dan opeens open te doen. Ook mezelf aangeleerd voor die enge nachtmerries vroeger *D

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:21

ik kan in nachtmerries wel mn eigen dromen besturen, alleen ik blijf wel hangen in de nachtmerrie, dus als er een huis in de fik staat, verzin ik zelf dat de brandweer moet komen, en die komt dan ook wel, maar daarnaast verzin ik ook dat die brandweerauto moet ontploffen, en dat gebeurt dan ook en dat is natuurlijk ook heeel eng bijvoorbeeld. ik kan niet terug gaan naar normale dromen waarin alles goed komt zegmaar..

ik kan in een normale droom wel gewoon alles doen zoals ik zelf wil..

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:24

Ik heb wel eens een lucide droom gehad
Ik liep in een soort futuristische stad, in de winkelstraat. Maar er was een tijger. En ik had honger, dus ik ging een bakkerij binnen, en daar hadden ze ook hele lekkere cakejes. Maar er was een vet lange rij en ik had geen geld. Toen dacht ik ''maar als dit een droom is, waarom zou ik dan wachten. Een voedselgevecht is ook heel leuk'' Dus toen sprong ik over de toonbank en begon een voedselgevecht :')

Ik droom echt heel vaak, en praat ookwel in mijn slaap.(mijn zus dacht eerst dat ik aan het bellen was ofzo omdat ze me zo duidelijk hoort praten af en toe). Dromen opschrijven is zeker een leuk idee :D Ik doe mee :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:31

BraveSpots schreef:
Ik ben in mijn dromen bewust dat er veel dingen niet waar zijn/niet kunnen. Het gaat wel niet zover dat ik weet dat ik droom. Ik weet ook elke dag waarover ik heb gedroomd als ik er snel genoeg over praat of schrijf.

Voor mij is prima zo, ik wil niet mijn dromen kunnen sturen net omdat ze heel belangrijk zijn om dingen te verwerken. Wel interresant concept.

Ik snap dit punt eigenlijk niet zo, je droomt zo'n 5 keer per nacht - als je daarvan één droom zelf zou besturen, daar is toch niks mis mee? Daarbij hoeft het ook niet elke nacht natuurlijk. Het grootste deel van je dromen blijf non-lucide. Ook is het voor veel mensen lastig om alles helemaal zelf te verzinnen, vaak bepaald de droom zelf ook nog dingen. Volledige controle is echt een hoge vorm van lucide dromen en veel mensen moeten daar behoorlijk op oefenen.
Verder zijn lucide dromen niks raars en krijg je die vaak gewoon ook al, alleen heb je er dan niet zoveel controle over.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:00

Goedemorgen!
Helaas niks gebeurd vannachts. Geen idee meer waar ik over heb gedroomd... Vanavond poging 2!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:13

Ik onthoud altijd al mijn dromen, dus ik vind dit wel heel intressant.

Even lezen en dan kijken of ik het wil en durf te proberen. Lijkt me wel echt supergaaf!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:15

Ik weet niet of het er onder valt, want hoewel ik niks kan besturen (volgens mij niet tenminste) ben ik wel heel bewust dat en vooral wát ik droom. Ik kan het vaak 's ochtends ook goed uitleggen aan andere en ik vind het ook heel mooi en leuk om te dromen. Ook de minder leuke dromen ''bekijk'' ik heel aandachtig, ik houdt echt van slapen en de daarbij horende dromen :+

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:21

Goedmorgen,

Ik heb sws gedroomd want ik weet ongeveer nog waar het over ging.
Ik praat heel vaak tegen iemand in m'n droom. Maar dan denk ik, zodra ik de zin heb afgemaakt: "Let op hoor, ik ben aan het dromen. Ik lig alleen in m'n bedje en diegene is er helemaal niet." En dan word ik wakker.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:40

Fiffill schreef:
BraveSpots schreef:
Ik ben in mijn dromen bewust dat er veel dingen niet waar zijn/niet kunnen. Het gaat wel niet zover dat ik weet dat ik droom. Ik weet ook elke dag waarover ik heb gedroomd als ik er snel genoeg over praat of schrijf.

Voor mij is prima zo, ik wil niet mijn dromen kunnen sturen net omdat ze heel belangrijk zijn om dingen te verwerken. Wel interresant concept.

Ik snap dit punt eigenlijk niet zo, je droomt zo'n 5 keer per nacht - als je daarvan één droom zelf zou besturen, daar is toch niks mis mee? Daarbij hoeft het ook niet elke nacht natuurlijk. Het grootste deel van je dromen blijf non-lucide. Ook is het voor veel mensen lastig om alles helemaal zelf te verzinnen, vaak bepaald de droom zelf ook nog dingen. Volledige controle is echt een hoge vorm van lucide dromen en veel mensen moeten daar behoorlijk op oefenen.
Verder zijn lucide dromen niks raars en krijg je die vaak gewoon ook al, alleen heb je er dan niet zoveel controle over.

Ow, je begrijpt het niet juist. Ik heb er helemaal niets tegen, kan me zelf voorstellen dat het voor mensen met nachtmerries heel fijn is :j.
Alleen vind ik persoonlijk leuk dat ik dat niet kan zeg maar. Ik vrees dat ik mijn eigen dromen zou verpesten :Y) .

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:44

ik praat ook in mijn slaap!
dacht dat ik s'nacht dus niet gedroomd had, maar keek net in mijn notitieboekje naast mijn bed...

18 juli/ 3:48

kermis en clown.

oké nu herriner ik een deel van mijn droom weer! ik ga straks de hele droom opschrijven(wat ik nog herriner).

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:54

Ik heb zo iets ook eens gehad alleen was dat slaap verlamming denk ik.
Ik woonde toen nog in het ouderlijk huis met een balkon aan mn kamer, toen keek ik naar buiten en zag ik een hele enge vrouw naar boven klimmen maar echt mega snel en gewoon over de muren heen, ze keek me recht in mn ogen aan dat was echt eng.
Toen werd ik `wakker` en liep naar de woonkamer toen zag ik ineens de dvd speler open en dicht gaan, de kraan lekte en ik zag allemaal vage kleuren. toen werd ik echt wakker en durfde haast niet te slapen.
Ongeveer een week later lag mijn vriend naast me en steeds toen ik bijna in slaap viel zag ik die vrouw weer een zei ik steeds nou!! heb dat ongeveer 2 uur lang volgehouden en vriend werd er gek van.. dit was echt heel eng.

Ook heb ik eens gehad dat ik dacht dat mijn toenmalige vriendje bij me in bed lag en dat hij zich ging verstoppen, toen ik wakker werd ging ik `m ook echt zoeken :=

En nog 1x toen was ik heel jong, droomde ik dat mn vader dood ging en de dag erna vroeg ik aan mn moeder wanneer is de begrafenis van papa.. ook vaag!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:11

Zo, heel de site gelezen en ik ben al best ver, ik had er alleen nog nooit van gehoord.

Ik deed al de dromencheck, dan kneep ik mezelf. Als je droomt, voel je dat tenslotte niet. Dan weet ik dat ik droom, en mocht de droom een nachtmerrie worden, kan ik mezelf wakker laten worden.

Ik heb nog wat checks opgeschreven die ik vannacht ga proberen en wat simpele dingen die ik wil doen als ik besef dat ik droom. Deze zijn nog wel heel makkelijk, om te testen hoever ik kan gaan. Ik heb nu al zin om het te proberen :+ .

Dromen opschrijven ben ik niet consequent genoeg voor, maar ik blijf ze toch herinneren ook al schrijf ik ze niet op.

Ik ben vooral benieuwd of ik een nachtmerrie kan ombuigen, dat zou wel heel interessant zijn!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:18

Volgens mij denlen alleen wel veel mensen hier dat je zo dromen kan besturen. Ik heb er een paar jaar over gedaan om volledige controle over mn dromen te krijgen :+
Mezelf wakker maken kon ik al wel iets sneller.

Ik jen eigenlijk nooit geweten dat het ook een naam had :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:32

Ik wil graag even twee dingen ophelderen

1) die "methode" van 9gag predikt géén slaapverlamming ipv lucide dromen, maar benoemt dat je via slaapverlamming in een lucide droom kunt terechtkomen. Er staat heel duidelijk omschreven "eerst zul je slaapverlamming doormaken en dat is heel eng (insert omschrijving van hoe dat dan gaat) maar daarna kun je lucide dromen". Ik kan me wel degelijk voorstellen dat deze methode werkt.

2) Bovenstaande methode is zeker niet de enige methode waarop je lucide kunt dromen, echter denk ik wel dat als bovenstaande methode werkt, dit aanzienlijk gemakkelijker en sneller gaat dan het complete proces doorstaan van je bewust worden van dat je droomt en reality checks in dromen. Als 9gag je afschrikt is dat niet helemaal terecht, echter bedenk je wel de "normale" weg naar lucide dromen niet zomaar in een nachtje wordt afgelegd.

Slaapverlamming is heel eng, maar je bent bij bewustzijn en kunt jezelf als je eenmaal weet wát het is, ook vertellen "het is maar slaapverlamming". Persoonlijk vind ik slaapverlamming niet eng (meer) en overweeg ik dan ook om eens te gaan testen of de 9gag methode inderdaad werkt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:46

Vanuit slaapverlamming kun je heel makkelijk in een lucide droom terecht komen (een die ook meteen hoog lucide is), ik zou het echter als je er net mee begint niet zo gauw via die weg proberen maar eerst rustig bewust worden van je dromen. Iemand zoals jij Nouks die slaapverlamming kent zou het idd best eens kunnen proberen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:06

Nou, vannacht uiteraard nergens over gedroomd. -O- Ben niet pas net wakker, hoor. :P

Via die slaapverlamming ga ik het niet proberen, ik heb nog nooit slaapverlamming gehad, maar het is volgens mij niet iets wat ik graag wil hebben.

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:16

nee, slaapverlamming ook niks voor mij!
als ik dat 1 keer heb kan ik waarschijnlijk hele tijd niet meer slapen...

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:17

ik kijk om het halfuur naar mijn handen!
dit ga ik dan ook doen in de dromen en in dromen zie je je handen niet... heb nu ook voor het eerst zinds tijden een horloge om!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:05

Ik heb mijn droom van afgelopen nacht opgeschreven.
Droom slaat werkelijk nergens op, maar op dat moment heel logisch en eng :))

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:33

ik ga als ik een lucide droom heb al mijn overleden dieren oproepen en nog 1 laatste keer aaien ;(
daar kwam ik net op en wil nu meteen gaan slapen :')

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:22

druppeltje schreef:
Ik deed al de dromencheck, dan kneep ik mezelf. Als je droomt, voel je dat tenslotte niet. Dan weet ik dat ik droom, en mocht de droom een nachtmerrie worden, kan ik mezelf wakker laten worden.

Is dat zo, dat je geen pijn kan voelen in een droom?

Die methode van het knijpen is natuurlijk een hele bekende, maar ik heb het nog nooit zo gecheckt en moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet een hele logische check vind :P Ik herken een droom over het algemeen aan de vage sfeer, m'n 'ijlende' denkpatroon en niet kloppende omgeving/situatie.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:17

Lijkt me wel leuk, lucide dromen! Heb het één keer gehad ooit, en heb toen zo fijn geslapen! Echter is het bij 1x gebleven..

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:39

Ik lees net dat je ook andere mensen kunt ontmoeten die lucide dromen in een lucide droom. Haha, ik zie het echt al voor me: 'Hé, ben jij ook van Bokt? Van dat ene topic?' :D