Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

gewoon mezelf aangeleerd door er achter tr komen dat ik droom en dan keihard roepen dar ik het anders wil (had vroeger nogal enge nachtmerries) en daarna zelf besturen. Sinds mn 10e ofzo lan ik mn dromen helemaal besturen
maar vaak laat ik gewoon zoals het is, en als ik het niet meer leuk/te eng vind worden ga ik een stukje zelf besturen. Anders wordt het ook zo saai
dan is de spanning er helemaal af.

Ik doe mee
BraveSpots schreef:Ik ben in mijn dromen bewust dat er veel dingen niet waar zijn/niet kunnen. Het gaat wel niet zover dat ik weet dat ik droom. Ik weet ook elke dag waarover ik heb gedroomd als ik er snel genoeg over praat of schrijf.
Voor mij is prima zo, ik wil niet mijn dromen kunnen sturen net omdat ze heel belangrijk zijn om dingen te verwerken. Wel interresant concept.
Fiffill schreef:BraveSpots schreef:Ik ben in mijn dromen bewust dat er veel dingen niet waar zijn/niet kunnen. Het gaat wel niet zover dat ik weet dat ik droom. Ik weet ook elke dag waarover ik heb gedroomd als ik er snel genoeg over praat of schrijf.
Voor mij is prima zo, ik wil niet mijn dromen kunnen sturen net omdat ze heel belangrijk zijn om dingen te verwerken. Wel interresant concept.
Ik snap dit punt eigenlijk niet zo, je droomt zo'n 5 keer per nacht - als je daarvan één droom zelf zou besturen, daar is toch niks mis mee? Daarbij hoeft het ook niet elke nacht natuurlijk. Het grootste deel van je dromen blijf non-lucide. Ook is het voor veel mensen lastig om alles helemaal zelf te verzinnen, vaak bepaald de droom zelf ook nog dingen. Volledige controle is echt een hoge vorm van lucide dromen en veel mensen moeten daar behoorlijk op oefenen.
Verder zijn lucide dromen niks raars en krijg je die vaak gewoon ook al, alleen heb je er dan niet zoveel controle over.
.
. 
.
druppeltje schreef:Ik deed al de dromencheck, dan kneep ik mezelf. Als je droomt, voel je dat tenslotte niet. Dan weet ik dat ik droom, en mocht de droom een nachtmerrie worden, kan ik mezelf wakker laten worden.
Ik herken een droom over het algemeen aan de vage sfeer, m'n 'ijlende' denkpatroon en niet kloppende omgeving/situatie.