Ik ben in groep 3 getest en HB stempeltje gekregen, kon al lezen in groep 1 en keek graag tv in het Engels. Was zeker op de kleuterschool een einzelgänger omdat ik altijd in de leeshoek boeken uit hogere klassen zat te lezen (of voor te lezen). Wilde verder ook slecht naar school, vaak proberen om thuis te mogen blijven.
Heb maar een paar weken in groep 3 gezeten en mocht toen naar groep 4, maar ook daar liep ik eigenlijk voor op de rest. De juf daar vond mij ook maar lastig, ik zat haar te vertellen hoe ze het beter uit kon leggen etc. Heb eigenlijk alleen in groep 6 een fijne meester gehad die mij begreep en waar ik het heel goed mee kon vinden. Ik had al wel goed door dat dat 'slimme' niet altijd voor vrienden zorgt, werd soms wel wat gepest maar heb ook altijd wel vrienden gehad. Het sociale spelletje heb ik leren spelen, het liefste was ik zelf met dingen bezig maar ik had wel door dat dat niet heel handig was. Als ik terugkijk wisselden die overigens best wel wat, ik kon ook soort wel uitgekeken raken ofzo. Of zij waren klaar met mij, was best wel een beetje bazig en zeker eigenwijs en 'belerend'. En mensen van mijn eigen leeftijd kon ik me al helemaal niet mee identificeren, vrienden waren (en zijn over het algemeen nog steeds) altijd ouder.
Op het VWO heb ik ook nooit iets hoeven doen en was ik er vaak niet. Daarna eigenlijk verkeerde studiekeuze gemaakt (té beta) op de universiteit, al gingen de 'niet-reken' vakken me daar ook heel gemakkelijk af. Geef mij iets wat ik echt interessant vind en ik vreet het op. Ik ben erg perfectionistisch maar dat uit zich maar tot op zekere hoogte in zelfdiscipline, ik ga heel ver maar kan er ineens de brui aan geven of het niet meer op kunnen brengen (als ik het idee dat het toch niet goed genoeg gaat worden). Maar eerst laat ik het nog tot het laatste moment liggen... Het vervelendste vond ik altijd dat de verwachtingen van de familie/leraren áltijd hoog waren (onbewust hoor!), bij mij was er iets 'fout' gegaan als ik met een 7 thuis kwam en mijn broertje had het dan heel goed gedaan. Soms was dat echt bijzonder frustrerend.
Over het algemeen merk ik dat ik ontzettend scherp ben in analyses en bijvoorbeeld processen heel goed overzie. Ik hoef iets maar 1x te lezen en ik weet het en ik leg erg makkelijk verbanden. Dit heb ik gek genoeg ook in sociale situaties, verhoudingen tussen mensen heb ik snel in de gaten en lichaamstaal valt me gewoon op, ik weet vaak dingen al voor ze gezegd worden. Ik vind het geen meerwaarde dat ik HB ben en maar weinig mensen in mijn omgeving weten het, ik vind het niet belangrijk om te melden. Als ik terug denk heb ik nooit leren leren, wat ik hier al eerder voorbij heb zien komen. Dat is jammer, wellicht had ik dan de studie die ik gekozen had wel af kunnen maken, al blijf ik erbij dat wiskunde ook gewoon niet mijn ding is... Sociaal gezien heb ik echt niet de behoefte om me met HB mensen te omringen ofzo, ik kruip lekker in mijn eigen gedachten als ik ergens over wil denken en hoef dat niet direct met anderen te toetsen. Wat dat betreft kan ik nog steeds best wel op mezelf zijn, zonder dat dat direct invloed heeft op mijn sociale leven. Wat ik wel eens irritant vind is dat ik mijn hersens niet uit kan zetten, het is echt altijd druk in mijn kop en kan over 1001 dingen tegelijk nadenken, doordenken, op de andere tak springen en vervolgens weer terug komen waar ik begonnen was met denken, en tot de conclusie komen dat ik nog steeds het antwoord niet hebt
Moet zeggen dat ik in heel veel posts toch wel veel herken ook!