Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:06

Wij waren nog aan ons laatste glas drinken bezig, maar ik had ondertussen wel de rekening gevraagd. Deze werd keurig aan tafel gebracht, ik heb betaald en we zijn nog rustig blijven zitten om onze drankjes op te drinken. In de tussentijd kwam de serveerster het geldkistje weer ophalen, telde het geld na (logisch, zou ik ook doen) en toen zei ze, 'geen fooi?'.

En dit is niet de eerste keer :'). Met pinnen heb ik dat ook wel eens gehad, dan geef ik aan dat ik het bedrag wil pinnen en dan krijg ik de vraag: hetzelfde bedrag? Ja. Geen extra'tje?

Daar zakt mijn broek van af, echt waar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:07

Erom vragen zal ik nooit doen, never ever ever.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:09

Ik heb daar nog nooit om gevraagd. Ik vraag altijd of alles naar wens is geweest en wens die gene ook altijd een hele fijne avond. Maar er om vragen vind ik echt heel asociaal!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:25

Vragen om een fooi, dat lef moet je maar hebben! Verschrikkelijk, ik vrees dat ik meteen ontslagen zou zijn! :')

Ach ja, ik werk nu een maand of 5 in de horeca, en vind het ook echt super leuk.
Het enige lastige vind ik, is dat ik inderdaad niet zo goed ben met de namen onthouden van de whiskeys en andere 'borrels'. Dus meestal zeg ik: prima! En dan loop ik naar m'n college met de vraag wat in heeeeeemelsnaam een ..... is! :')

Ik kan er heel slecht tegen als mensen trouwens zachtjes praten, helemaal als het redelijk druk is in het restaurant :+

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:51

Vjestagirl schreef:
Erom vragen zal ik nooit doen, never ever ever.

Nou inderdaad, dat is ook wel heeel asociaal :oo

Bij ons is het wel zo als je met creditcard af wil rekenen de automaat eerst om fooi vraagt, geen idee hoe of wat, zeg altijd maar tegen gasten dat het komt dat creditcards amerikaans zijn en daar fooien verplicht zijn :+

Zelf kan ik me ontzettend ergeren aan terrassen zonder bediening, laatst hebben we een half uur moeten wachten tot iemand bij ons kwam en een half uur op 2 glaasjes icetea.. Een collega van me zat toevallig tafeltje verderop, die zat al 3 kwartier op een smoothie te wachten.
Als het nou loeidruk zou zijn heb ik alle begip maar als hooguit een kwart van het terras vol zit... gaat er iets anders mis :7

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:12

Ik had dus in Mexico dat ik wel fooi gaf, de man alles natelde en naar me terug kwam met de mededeling dat "the tip is not enough".... :oo

Ik geef altijd fooi, dus bij het pinnen zeg ik altijd al dat het meer mag zijn. Ik snap dat mensen in de horeca daar juist hun winst mee maken dus alleen als ik echt ontevreden heb geef ik geen fooi.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:19

Ik geef nooit fooi. Niet helemaal waar, ik heb een keer fooi gegeven, maar dat was dan ook een meer dan uitstekende maaltijd.

Verder, fooi is onzin.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:24

Wuis schreef:
Citaat:
dat de borden van tafel gegrist worden terwijl je nog niet klaar bent

Moet je eens naar Tsjechië gaan. :D :D :D

Ja dan moet je inderdaad naar Tsjechië gaan!
We gingen met een hele groep dus naar Tsjechië en ik was iedere keer de laatste die klaar was. Ze pakken gewoon de borden weg als je nog zit te eten! Dan krijg je zo'n opgejaagd gevoel en is dus echt niet prettig!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:27

met de familie een keer...

hartstikke druk.. het duurde een uur voor het hoofdgerecht een kwam... voorgerecht was echt allang op..

bleek een gedeelte dus al koud te zijn,.. en 3 personen hadden echt koud half rauw vlees...

het is toen wel goed opgelost.. we hoefden niet te betalen voor dat rauwe vreten..

met kerst was ook erg.. uren duurde het voor het drinken er was.. de ober zou zo terug komen nou niemand die kwam uitleggen hoe het werkte.. we zijn zelf maar na het buffet gelopen..

naast ons kwamen 4 mensen die na een 3 persoonstafel werden gebracht.. pas toen die man zei maar we zijn met 4 .. kreeg de ober dat door..

het was ook gewoon te druk.. en nog haalden ze oude vieze tafels achter uit de berging.. tilden dat over de etende mensen heen kijken waar nog een tafel zou passen.. kwam een serveerster met tafelkleden aanzetten.. ging er zo over heen... terwijl het echt druk was bij het buffet...de ene helft stond in de rij de andere helft drong voor..

ik ben maar meteen aan nagerecht begonnen daar was het nog niet druk...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:30

Ik erger mij aan mijn schoonouders :+
Die mensen hebben in elk restaurant wel wat te zeuren.
Serveersters die een slecht humeur hebben krijgen geen fooi van mij, bij goede bediening geef ik wel fooi. Het zijn toch vaak rot tijden om te werken.

Ik ben zelf serveerster geweest, vond het heel leuk werk, tot ik een relatie kreeg en we elkaar dus nooit zagen.
Wat ik zelf altijd raar vond is dat mensen bijvoorbeeld zeggen als je bij de tafel komt met het drinken "de cola is voor piet" en dan een tafel van 8 personen met 4 mannen bijvoorbeeld :+

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:33

Of wat dachten jullie van een schurfterige hond van een meter hoog die op de tafel naast ons ligt te slapen? :+

Maar goed dat was in Thailand dus daar kan ik het nog wel hebben. :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:39

Ik ben twee keer in tsjechie geweest nu, en beide keren keurig behandelt in de diverse restaurants, ook heerlijk eten voor een paar centen, en vooral véél eten ;)
Dus ook in tsjechie ligt het er maar net aan ;)

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:46

Ja klopt hoor! Het was ook maar bij 1 restaurant maar je krijgt wel een opgejaagd gevoel van.
In Tsjechië waren zulke lekker aardappelkroketjes! Heerlijk. Sorry, offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:50

Laatst nog wilde ik afrekenen bij een restaurant en hadden ze wat tafels door elkaar of bij elkaar op gegooid in de kassa. Ik kreeg nogal een rekening voorgeschoteld en heb dus verteld dat dat niet klopte. Wat we gehad hadden. Twee vegetarische daghappen, twee ijsthees en twee cola's. Oh, daar heb ik er drie van in de kassa staan. Nou, echt maar twee gehad. Nou oké dan. Ik afgerekend, bonnetje mee, wat staat er op m'n bonnetje: twee vegetarische daghappen, twee ijsthees en twee Hertog Jans. Jaja, klinkt als..... :+

Edit: Oeh, wat Tsjechië betreft! Daar eens in een restaurant de fout gemaakt een vork te laten vallen. Al voor ik hem kon oprapen stond er iemand aan de tafel met een nieuwe vork. Goh, wat aardig. Tot je tot de ontdekking komt dat die nieuwe vork je net zo veel aan servicekosten heeft gekost als je hele hoofdgerecht. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:50

we zijn laatst spontaan naar de pizzeria geweest, waar we anders altijd wel tevreden over waren.
we waren op dat moment de enige gasten, en gingen aan een tafeltje zitten. normaal gesproken brengen ze de menu kaart, vragen of je wat wilt drinken en leggen het bestek spul neer.

er werd eigenlijk niet begroet, ze kwamen niet bij ons, er werd geirriteerd gereageerd toen we vroegen of we konden bestellen, vervolgens mochten we zelf de menu kaart komen ophalen, en bij de bestelling van een pizza kregen we alleen het bord met de pizza, zonder bestek of wat dan ook.

we hebben na de tijd maar niet meer bedankt, want we voelden ons echt niet welkom

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:54

DaniBanani schreef:
Donkerblauw schreef:
Haha, dat zal Mr. Jack's zijn, of niet? :')

Jep. :')

Courses: ik vind het ook geen enkel probleem als er wordt gezegd "Mijn collega kan u adviseren over de wijn, die komt zo bij u." Maar was laatst ergens waar ze niet eens wisten of rode of witte wijn beter paste bij het gerecht, laat staan wat voor wijnen ze precies in huis hadden.

Nee, dat is niet echt een strak plan nee :') Nja, wij schenken sowieso alleen maar Franse wijnen ( Frans georiënteerd restaurant ala Bistro ) dus dat is alvast 1 dingetje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:29

Ik heb een kleine blaas, ben ook vaak Bob dus ik overleef mijn avondjes uit vaak met frisdrank of max. 2 biertjes. Nadeel is alleen dat ik vaak naar het toilet moet en dat kost bij het uitgaan toch wel 0,5€/keer. Erger me daar zelf ook aan, dus ik probeer op te letten met hoeveel ik dirnk omdat ik ander smeer geld kwijt ben aan toiletbezoek dan aan drank :+
Of bij veel frisdrank gaat je maag echt zo'n overvol gevoel geven, dan kan er echt even niks bij.

Dat had ik dus een tijdje terug, zat met vriendje en zijn ploegmaats (basketbal) in een caféetje dat nog niet zo lang open is. Gezellig qua inrichting, de bediening was eerder... apart. Snap heel goed dat ze graag mooie dames met een flinke voorgevel presenteren om de mannen aan de bar te houden, maar wat die presteerde? Mijn vriend werk in het buitenland als soort van expat, en verdient dus best goed. Het gesprek ging daarover en 1 serveerster had dat blijkbaar gehoord. De hele rest van de avond heeft ze haar borsten zowat tegen mijn vriend gezicht aangedrukt, over zijn schouder laten "strijken" en het zelfs gepresteerd om waar ik bijzat even te melden dat haar shift bijna om was. Hilariteit alom natuurlijk, maar we gaan er toch maar niet terug.

Wat ook meespeelde: omwille van bovenaan uitgelegd "drankprobleem" sla ik wel eens een rondje over. Had ik net 2x gedaan, zat echt met opgeblazen gevoel, komt de uitbater naar me toe met de opmerking "Meid, dit is een drinkgelegenheid, geen sollicitatieplaats voor een woestijn. Ofwel drinkt u mee, ofwel ben ik genoodzaakt om te vragen dat u de zaak verlaat".

We hebben toen dus ons rondje afgewerkt en zijn weggegaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:31

Nu is consumptie meestal wel verplicht maar om dat nou op zo'n manier duidelijk te maken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:35

Als je met een bende van 14 personen bent die makkelijk elke 10 minuten een biertje bestellen + mixdrankjes, dan is het niet zo'n ramp als iemand 2 glaasjes fris even laat voor wat ze zijn omdat die persoon zich anders echt niet lekker gaat voelen?

Heb er nooit eerder wat over te horen gehad, als dat opgeblazen gevoel gezakt is bestel ik ook gewoon weer mee hoor. Vonden we ook erg apart, we waren daar trouwens omdat die bar de ploeg wilde sponsoren. hebben ze gelijk duidelijk gemaakt dat ze voor zo'n mentaliteit geen reclame willen dragen op hun shirt. Vond ik persoonlijk wel lief van die kerels, maar ook beetje overdreven want ze missen nu wel een sponsor :P

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:45

Varekaj schreef:
Dat had ik dus een tijdje terug, zat met vriendje en zijn ploegmaats (basketbal) in een caféetje dat nog niet zo lang open is. Gezellig qua inrichting, de bediening was eerder... apart. Snap heel goed dat ze graag mooie dames met een flinke voorgevel presenteren om de mannen aan de bar te houden, maar wat die presteerde? Mijn vriend werk in het buitenland als soort van expat, en verdient dus best goed. Het gesprek ging daarover en 1 serveerster had dat blijkbaar gehoord. De hele rest van de avond heeft ze haar borsten zowat tegen mijn vriend gezicht aangedrukt, over zijn schouder laten "strijken" en het zelfs gepresteerd om waar ik bijzat even te melden dat haar shift bijna om was. Hilariteit alom natuurlijk, maar we gaan er toch maar niet terug.

_O- Geweldig zulke mensen :')

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:25

Ik heb juist wel eens mannen aan tafels gehad die voor hun werk in het hotel naast het restaurant bleven slapen. Die vertelden mij doodleuk hun kamernummer zodat ik na mijn werk langs kon komen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:41

Varekaj schreef:
Mijn vriend werk in het buitenland als soort van expat, en verdient dus best goed.

Expat is geen beroep hoor ;)

Wat betreft fooi: ik ben 1 keer wel redelijk brutaal geweest, weet het nog precies. Ik werkte in een jachthaven, dus redelijk veel brallerig volk met centen. Was een grote groep, luidruchtig en veeleisend. Het soort dat met z'n 10en 6 drankjes bestelt, zegt dat je echt alles hebt opgenomen en dan als je 't komt brengen "oh doe mij toch nog maar een biertje" zegt en je dan zo nog 4 keer laat lopen. Nou ja, maakt mij het uit, ik ben er toch dus ik loop wel, trek ik me niks van aan. Ze bleven de hele middag zitten, dus ik was er best druk mee. Afrekenen, was een flink bedrag, laten we zeggen 399,90 euro. En dan 400 geven en "laat de rest maar zitten" zeggen. Ik heb die 10 cent terug op tafel gelegd en gezegd "dank u vriendelijk meneer, maar DAT kan ik echt niet aannemen" en ze nog een prettige avond gewenst.
Mooiste van het verhaal was dat later op de avond toen ik het terras aan het opruimen was de vrouw van die blaaskaak nog naar me toe kwam en me 20 euro gaf: "Kind, ik schaamde me dood! Alsjeblieft!" :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:47

Haha dat is dan wel weer heel tof van die vrouw zeg, vergt toch best wat moed om zo terug te lopen en toch nog fooi te geven denk ik :P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 01:14

De allerslechtste bediening hadden wij een paar jaar geleden, op een prachtig, idyllisch terrasje. We vroegen of ze iets eetbaars hadden, omdat er geen kaarten lagen. Het antwoord was "het is al 4 uur, natuurlijk hebben wij niets eetbaars meer wat denken jullie wel". Toen vroegen we om 2 koffie en een cola. De koffiemachine was al uitgezet dus nee, we konden geen koffie krijgen. En cola? Of we wel wisten dat ze om half 6 dicht gingen en dan moest ze een nieuwe fles aanbreken... Het was 4 uur! Risico van het vak!

Uiteindelijk na veel moeite een broodje kaas gekregen, een half afgebakken ding met een lading boter waar je spontaan van aan de dunne gaat en een enkel, verscheurd en versnipperd voormalig plakje kaas erop, omdat ik flauw dreigde te vallen en er geen andere gelegenheden waren in de min of meer nabije omgeving. Ding werd geserveerd met een knauw van hoe lastig we wel niet waren en een reminder van de tijd, dat ze om half 6 echt gingen sluiten... Het was inmiddels half 5. Ben nog nooit zo onbeschoft behandeld in een cafe-restaurant.

Wat ik gewoon storend vind is bediening die niet oplet, dat je eindeloos moet wachten om extra drinken te bestellen, dat je moeite moet doen om te mogen betalen, gebedel om fooien. Ook vind ik meer dan een half uur wachten tussen gangen eigenlijk ook wel flink veel. En niet min of meer gelijktijdig uitserveren heb ik een hekel aan. En het personeel hoeft echt niet heel aardig te zijn, ik vind het ook best als ze gewoon hun werk doen zonder iets extra's. Zolang ze niet hondssjacherijnig zijn valt het me niet eens op.

Of, wanneer 1 persoon bijvoorbeeld geen voorgerecht hoeft, dat die dan terwijl de rest het voorgerecht krijgt het hoofdgerecht maar vast voorgeschoteld krijgt. Als ik geen voorgerecht bestel, dan reken ik erop dat ik moet wachten tot de rest ook het hoofdgerecht krijgt.

Van etiquette heb ik zelf ook geen kaas gegeten, het zal me dan ook een zorg zijn of alles precies goed ligt. En het maakt me ook niet uit als ik eens iets moet doorgeven, vaak geef ik zelf al aan dat ik het wel doorgeef als een serveerster ergens moeilijk bij komt en ze hoeven voor mij echt hun nek niet te breken om het maar volgens de regels te doen.

Ik vind het trouwens ook niet prettig als de tafels te dicht op elkaar staan. Dat zodra je beweegt diegene die achter je zit meteen voelt dat jij beweegt. Of dat je de op fluistertoon gevoerde gesprekken van je buren gewoon kan volgen omdat je zo dicht op elkaar geperst zit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 01:21

Wat ik wel echt vervelend vind is als ik bij een tafel sta en ze gewoon niet luisteren. Denk: vier (!!!) keer moeten vragen of iemand koffie wil terwijl ik met een loodzwaar blad vol koffie aan de tafel sta. Prima als je niks wil maar zeg het dan, ik ben nou niet bepaald een onopvallend figuurtje :+