Enig kind..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:52

Quellian schreef:
Oeh, gevoelig onderwerp! Hier in elk geval :D

Wij hebben één kind en vinden dat genoeg, voor ons is ons gezin zo compleet. We kunnen hem alles geven, kunnen zijn studie over een aantal jaren gaan betalen, als hij een scooter wil dan kan dat gekocht worden, helemaal prima allemaal.
MAAR... ja er is een maar; van mensen die enig kind zijn hoor ik enkel nadelen. Mijn vorige manager zei zelfs tijdens mijn zwangerschap: 'doe het je kind niet aan'. Maar moeten we dan een tweede kind krijgen omdat het anders niet eerlijk tegenover hem zou zijn??

Precies, dat was dus ook mijn idee. Dan krijg ik zo'n vijfde wiel aan de wagen gevoel. "Jij bent er omdat het 1e kind anders alleen zou zijn geweest". Want in feite "neem" je dat kind dan niet omdat je het ECHT wil, toch..

050206051012

Re: Enig kind..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:56

Klopt Miracle_, zo zou het voor mij ook voelen.

NU willen vriendlief en ik geen tweede kind, dus dan moet je er ook heel niet aan beginnen. Misschien verandert dit nog, misschien ook niet. Maar zou ik anders een kind moeten krijgen omdat dat maatschappelijk beter wordt aanvaard? Omdat mijn zoon dan een gratis speelmaatje tot zijn beschikking heeft? Omdat het zo 'hoort' of omdat een gemiddeld NL gezin 2 kinderen heeft?
Waarom houden we het niet bij één kind waarvan de studie betaald kan worden met de tijd en verder alles bij het oude?
Ik heb 2 paarden die me heel dierbaar zijn en ik heb een práchtige zoon, ik zeg altijd: 'ik heb het beste van alle werelden!', dan zou er een tweede kind komen, dan moet er een paard uit, want dat redden we financieel niet meer. Dan zie ik al gebeuren dat ik het kind ga verwijten dat mijn paard verkocht moest worden.

Nee... je kunt niet missen wat je niet hebt en dat is momenteel in mijn geval een tweede kind :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:12

Quellian schreef:
Klopt Miracle_, zo zou het voor mij ook voelen.

NU willen vriendlief en ik geen tweede kind, dus dan moet je er ook heel niet aan beginnen. Misschien verandert dit nog, misschien ook niet. Maar zou ik anders een kind moeten krijgen omdat dat maatschappelijk beter wordt aanvaard? Omdat mijn zoon dan een gratis speelmaatje tot zijn beschikking heeft? Omdat het zo 'hoort' of omdat een gemiddeld NL gezin 2 kinderen heeft?
Waarom houden we het niet bij één kind waarvan de studie betaald kan worden met de tijd en verder alles bij het oude?
Ik heb 2 paarden die me heel dierbaar zijn en ik heb een práchtige zoon, ik zeg altijd: 'ik heb het beste van alle werelden!', dan zou er een tweede kind komen, dan moet er een paard uit, want dat redden we financieel niet meer. Dan zie ik al gebeuren dat ik het kind ga verwijten dat mijn paard verkocht moest worden.

Nee... je kunt niet missen wat je niet hebt en dat is momenteel in mijn geval een tweede kind :)

Helemaal mee eens!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:17

Ik heb wel eens een thriller gelezen volgens mij, van een Nederlandse schrijfster, van een vrouw die als meisje feitelijk geboren was als beenmergdonor voor ziek broertje. Da's pas erg :n Kan me ook nog voorstellen dat het daadwerkelijk gebeurt..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:18

Magrathea schreef:
Ik heb wel eens een thriller gelezen volgens mij, van een Nederlandse schrijfster, van een vrouw die als meisje feitelijk geboren was als beenmergdonor voor ziek broertje. Da's pas erg :n Kan me ook nog voorstellen dat het daadwerkelijk gebeurt..

Klopt... en zo is mijn zwager geboren om zijn blinde broer te kunnen helpen in alle dagelijkse dingen (zoals de bus naar school pakken).
Níet eerlijk! Een kind moet geboren worden uit liefde en niet uit gemak!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:19

Ik ben tot mijn 7e enig kind geweest, en soms denk ik wel van pfoe,
ik zou er nou toch wel hèèl veel voor over hebben om weer even enig kind te zijn hoor!
Maar ik merk er verder weinig van in mn omgeving :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:20

Ojajoh schreef:
TeckTonie schreef:
Ik ben 17 en "enig kind" (heb een broer van 29 die 3 dagen in de week komt eten, en een zus van 32 die ik sporadisch zie, de ene maand 2 keer, en dan weer 6 maanden niet) en ik mis ook nog mijn vaderfiguur. Ik ben ook iemand met ADHD dus ik moet m'n energie kwijt, en dat gaat erg moeilijk, want met een zus of broer (van dezelfde leeftijd) kan je "spelen" of gewoon gezellig samenzijn, wat ik wel mis. Ik heb nooit leren delen, dus ik was vroeger verschrikkelijk egoïstisch qua speelgoed delen met mijn stiefbroer, maar ondertussen heb ik dat afgeleerd, omdat ik vroeger ook gepest werd, en dan leer je wel om sociaal te zijn en te delen. Maar ik zou ZO graag een zus hebben om te zien of zij mijn stoornissen ook zou hebben, en dan zou ik kunnen leren van haar, en andersom ook, want het leven van iemand met erg hevige ADHD is niet zo gemakkelijk, en dan zou ik kunnen zien of zij ook zo is. Ik mis het dus wel.

ik ga hier toch even op reageren, ik heb namelijk ook een hoge vorm van adhd
ik denk juist niet dat het makkelijker is om een broer of zus te hebben
en dat jij het heb staat niet garant voor een broer of zus die ook adhd heeft

je energie kwijt kunnen daar zijn vele manieren voor, en leren van iemand met een stoornis is nou niet de beste leermeester
maar er zijn voor ons adhd'ers genoeg therapieen te krijgen waar we van kunnen leren

Mijn broer heeft het ook, dus opzich was het fijn geweest als ik geen 13 jaar met hem scheelde, of als hij nog thuiswoonde. Ik volg ondertussen al 4 jaar therapie, maar het helpt niet.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:27

Quellian schreef:
Magrathea schreef:

Klopt... en zo is mijn zwager geboren om zijn blinde broer te kunnen helpen in alle dagelijkse dingen (zoals de bus naar school pakken).

:oo
Jeetje, arme kinderen. :n Dan doe mij maar één kindje hoor!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:37

ik ben tot en met mijn 8ste enigst kind geweest en daarna kwam mijn broertje pas
ik denk dat ik wel goed mee kan praten over beide zijde zeg maar :o

toen ik enigst kind was verveelde ik me dood, ik wilde graag iemand om te spelen er bij, ook al had ik genoeg vriendje en vriendinnetjes ik wilde ook graag iemand waarmee ik altijd samen zou zijn zeg maar :o
ik ben erg goed opgevoed met betrekking eerlijk alles delen etc, dit hebben mijn ouders er altijd ingehamerd en toch...
toen mijn broertje geboren werd was ik stik jalours :Y) en nog steeds wel eens :+
ik kan alles delen met hem... behalve de tijd die mijn ouders hebben :o
als enigst kind most ik wel is waar alles delen van mijn ouders, maar hun tijd was onbeperkt voor mij... nu is dat niet meer zo :n
ook ben ik onwijs verwend in tegenstelling tot mijn broertje...
als ik heel heel heel eerlijk ben... is hij een heel sociaal en makkelijk kind :o
ik kan heel sociaal zijn, als het me uitkomt :o
voordeel is, ik ben heel zelfstandig... terwijl mijn broertje dus niet zelfstandig is :+
elk voordeel heeft zijn nadeel, maar als ik heel eerlijk ben zou ik nooit maar 1 kind willen :o
gewoon omdat ik het verschil zie tussen mijn broertje en ik :o

mpkz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:39

Ik ben ook enig kind maar ja ben niet anders gewend en erg vind ik het niet :)
alleen mijn ouders zijn heel bezorgd, had het er laatst thuis over en toen zij ma al, dat komt gewoon omdat je enig kind bent..

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:42

Vealosz schreef:
Ik ben enigskind, maar god wat heb ik me eenzaam gevoeld.. Geen broertje of zusje om mee te spelen, altijd maar hopen dat vriendjes of vriendinnetjes wouden spelen. Nee, 10 niks. Ik heb mezelf voorgenomen, dat ik niet 1 kindje wil, maar 2.. Ik wil niet dat mijn kindje zich later net zo voelt, zoals ik me altijd gevoeld heb.

Ja en dan heb je een broertje of zusje en dan slaan ze elkaar de hersenen in.... Nee kan niet zeggen dat ik wat aan mijn zus gehad heb hahaha..

Nu zijn we dikke vriendinnen hoor, maar in de leeftijd van 8-16 konden we elkaar niet luchten of zien..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:45

Mijn zussen zijn 6 en 10 jaar ouder, dus toen zij samen gingen stappen, speelde ik nog met poppen.
Ik had 3 moeders, dát wel :D Maar om mee te spelen, nee... daar had ik niets aan.
Tegenwoordig is het allemaal anders; we hebben alle 3 een gezin, zijn nu alle 3 volwassen en dan is 10 jaar geen verschil meer.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:53

Ik ben ook enig kind, inmiddels 37 jaar en moeder van 2 kinderen.

Zelf vond ik enig kind zijn niet altijd leuk, mijn ouders waren erg beschermend tov mij. En ik was mijn vaders oogappeltje dus hij regelde ook nog eens alles. Niets mis mee, maar soms zou ik willen dat ik iets zelfstandiger en onafhanklijker was opgevoed. Ruzie maken ehb ik niet geleerd, want dat legde ik af tegen mijn ouders. En vakanties vond ik soms erg eenzaam, er gingen nooit vriendinnetjes mee dus ik moest wel vaak zelf op pad om vriendschappen te sluiten. Mijn ouders wilden graag het beste voor mij, dus ook vriendjes werden behoorlijk door de "keuring" gehaald 8)7

Dat is ook de reden geweest waarom ik 2 kinderen heb. Er zit 22 maanden tussen, meisje is de oudste nu bijna 7, jongste is een jongen van net 5 en die 2 hebben zoveel aan elkaar. Spelen vaak samen, gaan samen op pad, maar kunnen zich ook prima alleen vermaken of allebei met een vriendje/vriendinnetje. Ik zou niet anders meer willen.

Helaas was het geen bewuste keuze bij mijn ouders, maar kon mijn moeder geen kinderen meer krijgen. En ik heb een fijne jeugd gehad hoor, het lijkt misschien wat negatief zoals ik het er heb neergezet, zo bedoel ik het niet. Mijn ouders waren er altijd voor me.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:01

Ik ben ook enig kind 21 jaar, maar ik vind het prima zo. Ik weet niet beter?
Zelf wil ik ook maar 1 kind, misschien wel omdat ik dat ook ben? Ik weet het niet maar ik wil mijn hele leven al 1 kindje dus ja.

Ik heb noooit het gevoel gehad dat ik een zusje of broertje wilden hebben, ja heel even toen mijn nichtje werd geboren maar dat gevoel was snel weer over.
Ik heb altijd alleen maar de na delen gezien van een zusje of broertje, altijd ruzie maken of elkaar treiteren alles moeten delen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:24

Sheran schreef:
Maar ook dat haren uittrekken bij elkaar lijkt me wel fijn :Y)

Als enig kind kun je nooit eens met iemand kibbelen of ruzie maken en ik voelde me dan vaak heel machteloos. Maak je met iemand ruzie, dan ben je meteen geen vrienden meer. Je moet altijd aardig doen, anders ben je weer alleen. En ruzie maken met je ouders werkt ook niet zo goed omdat zij altijd een een voordeelspositie zitten.

Oh ik kibbelde en maakte vaak genoeg ruzie met vriendjes en vriendinnetjes hoor. We lagen regelmatig over het gras te rollen.
Maar paar uur later was het dan meestal weer goed. Ik voelde me daarin nooit tegengehouden omdat ik enig kind ben.

ashley1 schreef:
Ik vind 1 kind dus inderdaad niet leuk, niet alleen voor mezelf maar ook voor het kind zelf.
Zo zal het kind ook nooit met iemand later herinneringen op kunnen halen over vroeger bijvoorbeeld 'weet je nog, vroeger toen we op daar-en-daar op vakantie waren / toen we het huis uit waren geslopen / vul-zelf-maar-in' en als mijn dochter straks gaat puberen en we hebben een keer ruzie of een discussie, heeft zij niemand waar ze even lekker kan gaan uitrazen in huis of noem het maar op.

Maar hebben jullie niet-enig-kinderen dit dan niet met vriendjes en vriendinnetjes gehad? :?
Ik heb nog steeds vrienden van toen waar ik dat soort herinneringen mee kan op halen. Ook herinneringen waarin mijn ouders betrokken zijn.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:34

Hier spreekt een enig kind :)

Ik ben dus enig kind en heb er nooit moeite mee gehad. Ben er niet minder sociaal om geworden en kan ook prima delen (ik gaf eerder mijn eigen spullen weg dan dat ik het voor mezelf hield)..
Heb gewoon wel alle aandacht gekregen en vind mezelf best verwend (alles wat ik krijg is ook echt van mij).

Soms denk ik wel eens dat het leuk zou zijn geweest als ik een broertje of zusje had gehad, puur omdat ik bij andere zie hoe leuk zij het soms hebben met elkaar (en ook vaak genoeg niet trouwens).. :)

Ik zou niet persé voor meer kinderen gaan iig :n

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:37

Ook ik ben enigkind. Nouja het zit een beetje ingewikkeld, mijn moeder had in het vorige huwelijk 2 zoons en mijn vader had in zijn vorige huwelijk 2 zoons en 2 dochters, wat dus maakt dat ik 4 halfbroers en 2 halfzussen heb, maar die hebben nooit bij ons gewoond.

Ik vond het heerlijk als hun allemaal als 1 groot gezin bij ons een paar nachtjes kwamen logeren, maar ik was ook zo blij dat ze allemaal weer weg waren en ik weer voor me zelf als klein kind kon doen wat ik wou. Kon me prima vermaken in mijn eentje, maakte snel vriendjes en delen was geen probleem.
Niet dat dit heel erg te vergelijken is met het 'echte' enig kind zijn, maar ik heb er nooit moeite mee gehad en vond het totaal niet erg om in mijn eentje te zijn.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:45

Quellian schreef:
Magrathea schreef:

Er wordt vast evenveel van de hem gehouden als van zijn broer hoor, anders zijn ongelukjes ook 'niet eerlijk' :+

Ikzelf ben zéér dankbaar voor het hebben van mijn zus, maar aan de andere kant zou ik ook niet weten wat ik zou missen indien ik enig kind was. Wel merk ik dat mijn vriend, die enig kind is, een iets minder leuke jeugd heeft gehad doordat hij heel vaak niemand had om mee te spelen.
Daarom heeft hij ook gekozen om op internaat te gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:00

BraveSpots schreef:
Ik vind het wel nogal sprekend dat enigkinderen hun voordeel zien in het krijgen van dure vakanties en een gratis paard.

Blijkbaar toch een opvoedingsverschil.

Nou ik denk meer verschil in financiele ruimte, was dan wel enigst kind, maar aangezien mijn ouders geen geldboom hadden,
zat paardrijden er niet in en die dure vakanties ook niet.
Ben daar niet zieliger om hoor, toen ik werk had en eerst wat gespaard had om te kunnen studeren ben ik op een manege gaan lessen.
Ken ook gezinnen zat met meerdere kinderen waar blijkbaar het inkomen dusdanig is dat nikes, paardijden, vakanties,
alle mogelijke computer spelletjes en noem maar op gewoon kunnen.
En als ouders dat geld hebben, waarom niet?

Echter een warm nest (wel boven de armoede grens met goed fatsoen he!?), kan meer waard zijn dan alle leuke spulletjes en vakanties op aarde.

Quellian schreef:
Vealosz schreef:
Quellian; Ik vind dat je niet alleen aan jezelf moet denken, maar ook aan het kind. Jij wilt moeder worden, en dan moet je ook kunnen beseffen dat het voor je kind heel eenzaam kan zijn als enig kind. Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar dat het mogelijk is. Iedereen ervaart het natuurlijk weer anders.

Kijk, dit is dan uit de mond van iemand die zelf enig kind is :j
Dit zet me wel tot nadenken hoor, maar jeetje... Ik vind juist ook dat ik aan mijn kind denk door niet nog meer kinderen te krijgen. Want als ik nog meer kinderen krijg, dan zal er financieel beknibbeld moeten gaan worden, dan moet mama méér gaan werken en dan hebben ze ook niets aan me.
Het moet ook wel te betalen blijven (dat is onze grootste zorg), want de huidige overheid maakt het redelijk onmogelijk.

Hier nog een enig kind, had graag broertje of zusje gehad, maar sommige dingen kunnen gewoon niet.
Toen ik 11 was zie ik heel wijs, nou hoeft het niet meer! Kan er dan toch niet zo leuk mee spelen (lekkere wijsneus niet?).
Toch had ik tot op de dag van vandaag het wel leuk gevonden als ons gezin groter was geweest.
Nadelen kunnen zijn in tijden van ziekte en overlijden, dat je alles helemaal alleen mag/moet regelen,
En niemand tot steun hebt. Aan de andere kant ken ik gezinnen met 4 kinderen, waar ook alles op 1 van de kinderen neer komt,
omdat de rest te beroerd is om ook maar een vinger uit te steken (totdat er om de erfenis gevochten kan worden).

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:34

unicorn_kiss schreef:
Er wordt vast evenveel van de hem gehouden als van zijn broer hoor, anders zijn ongelukjes ook 'niet eerlijk' :+

Ikzelf ben zéér dankbaar voor het hebben van mijn zus, maar aan de andere kant zou ik ook niet weten wat ik zou missen indien ik enig kind was. Wel merk ik dat mijn vriend, die enig kind is, een iets minder leuke jeugd heeft gehad doordat hij heel vaak niemand had om mee te spelen.
Daarom heeft hij ook gekozen om op internaat te gaan.

Maar ligt dat niet gewoon meer aan je vriend dan aan het enig kind-zijn? Ik ben ook enig kind en ik was zo'n beetje vergroeid met mijn beste vriendin! Verder had ik gewoon heel veel vriendjes en vriendinnetjes dus ik heb me nog nooit alleen gevoeld. Heb juist heel goed zelf leren spelen, lekker een boekje lezen of gewoon mijn fantasie de vrije loop laten gaan, mezelf vermaken zonder mijn ouders continu te vervelen als er geen vriendjes in de buurt waren :P Ook op vakantie op de camping, binnen een half uur na aankomst was ik beste vriendjes met de buurkinderen. Ik denk dat het niet zozeer een kwestie is van hoeveel broers en zussen je hebt, maar wat voor persoonlijkheid je hebt. Ik voel me prima op mijn gemak als enig kind, ben het niet anders gewend en ben blij met de rust en de ruimte die het biedt!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:38

ik ben enig kind en ik ben niet anders gewend!
als ik af en toe bij mijn neven en nichten kijk kom ik echt niets te kort!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:43

Ik ben ook enig kind en ik zou het zelf heel nders doen. Ik had al geen broertjes of zusjes om mee te spelen, maar ook werkte mijn ouders erg veel.
Ik zou zelf als het zou lukken graag 2 kinderen willen, omdat ik niet zou willen dat mijn kind net als ik zo'n gemis naar een broertje of zusje voelt. Maar dit moet wel lukken.
Voor ik aan kinderen zou willen beginnen, wil ik zorgen dat mijn situatie goed genoeg is voor 2 kindjes, omdat ik die heel graag snel na elkaar zou willen.
Maar goed, het moet allemaal wel lukken :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:00

ik wil ook maar 1 kind, ik had wel een broer maar speelde meer alleen of met vriendinnetjes uit de buurt. T kan ook zijn dat bijv. de oudste een hele moeilijke pubertijd heeft en dat de ander daar ook heel ongelukkig van wordt. Denk ook ergens dat je met 1 misschien meer een band hebt dan de ander? met 1 kind heb je ook wel alle tijd en het egoistische ligt denk ik aan de opvoeding.

pony85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:06

Ik ben ook moeder van een zoontje van 7 maanden. Wij kiezen bewust voor 1 kind.
Krijgen ook vaak comentaar er over dat het zielig is.. Maar ik maak me er niet meer druk om en ik zeg IK VIND dat voor ons toekomst beter! En als je kijkt naar de toekomst voor ons wordt het voor het kind ook niet echt beter.

gewoon doen waar jij je goed bij voelt.. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:10

ashley1 schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen maar zelf hebben wij maar 1 kindje... en hoe ouder ze wordt hoe sneuer ik het vind voor haar.

Ik zou er dan ook dolgraag nog een kindje bijwillen, sowieso omdat ik gewoon zelf nog echt een kinderwens heb èn ja, ook voor haar zou ik graag nog een kindje erbij willen.

Zelf kom ik uit een gezin met 4 meiden (binnen 5,5 jaar tijd) en dus erg dicht op elkaar en alhoewel we mekaar vroeger echt de hersens in sloegen en het altijd 2 tegen 2 was en het er ècht hard en vals aan toe ging, ben ik er wel blij mee geweest. Als wij op vakantie gingen hoefden we nooit persé naar andere vriendjes te zoeken want als er geen andere (leuke) kindjes waren van onze leeftijd, hadden we toch elkaar al. (als we geen ruzie hadden tenminste :') )
Als we weer eens ruzie hadden (puber ;) ) met vader/moeder hadden, konden we altijd bij elkaar uitrazen. We dekten elkaar waar nodig (en verraden elkaar ook net zo hard in een valse bui) en gingen samen op stap als andere vriendinnen niet konden / wilden.

Nu we ouder zijn en allemaal uit huis zijn wonen we met 3 vd 4 nog op hetzelfde dorp en wippen we altijd even bij elkaar binnen, zorgen voor elkaars honden bij dagjes weg / onverwachte dingen en helpen elkaar waar nodig.

Dit zou ik ook dolgraag voor mijn dochtertje willen maar zo lang er geen garantie kan worden gegeven dat het volgende kindje van ons wèl gezond is, durft mijn man het helaas niet aan om voor nog een kindje te gaan.
Hij heeft ook die kinderwens niet meer zo sterk, hij zegt 'we hebben toch een prachtig kindje, het is toch goed zo'?

Zelf heeft hij een zusje en die hadden ook altijd ruzie toen ze kleiner waren en hij zegt dus 'nou wat was dat leuk zeg vroeger, niks dan ruzie met m'n zusje' maar nu ze ouder zijn zit hij daar 's avonds wel heel vaak, samen voetbal kijken of gewoon even bijkletsen ofzo...

Ik vind 1 kind dus inderdaad niet leuk, niet alleen voor mezelf maar ook voor het kind zelf.
Zo zal het kind ook nooit met iemand later herinneringen op kunnen halen over vroeger bijvoorbeeld 'weet je nog, vroeger toen we op daar-en-daar op vakantie waren / toen we het huis uit waren geslopen / vul-zelf-maar-in' en als mijn dochter straks gaat puberen en we hebben een keer ruzie of een discussie, heeft zij niemand waar ze even lekker kan gaan uitrazen in huis of noem het maar op.

Dat gevoel ken ik wel van je (het sneu vinden voor je kind dat het alleen is). En jij hebt de ervaring van een erg leuk contact met je zussen. Dat heb ik minder. Een broer waar ik nu (nog) niet veel contact mee heb. Geen ruzie of zo maar totaal verschillende karakters. Met mijn zus kan ik het wel goed vinden maar zij was nog te klein (nakomertje) om er tijdens de kindertijd wat aan te hebben. Beide wonen buiten de stad dus met de zorg voor onze ouders heb ik er ook weinig aan. T komt toch een beetje op ons neer. Geen verwijt verder, maar je kunt dus nooit zeggen: eentje dr bij want dan hebben ze het zo leuk samen, want dat kan maar es zo niet het geval zijn.
Daarbij heb ik van dichtbij mogen meemaken wat (mijn zus) een gehandicapt kindje voor een invloed op je leven heeft. En dat maakt de keuze voor "nog eentje" wel een stuk moeilijker. Dat gaat niet meer onbevangen. Dus is het er bij 1 gebleven.