Leer van paardenhuid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:02

Arno, omg. :')

M_D_H schreef:
_Summerly_ schreef:
Tell us, tell us! :D

het verhaal/gerucht gaat dat de kapitein tijdens het martelen (dus het losweken van de huid en de martelingen daarvoor)bleef bidden tot jezus en god. dat de turken verbaasd en teleurgesteld waren dat deze kapitein niet wilde deserteren omdat hij tijdens de materlingen nooit heeft aangegeven dat hij pijn heeft, nooit gesmeekt heeft om te stoppen... hij heeft ze geen enkele lol gegunt een heeft laten zien dat de pijn hem niks deed... het enige wat hij deed was bidden...
de turken hebben hem meerdere malen een plaatsje in hun leger aangeboden...
maar de kapitein ging hier niet op in en bleef bidden...
uiteindelijk stierf hij...
de turken vulde de huid met stro en brachten de huid naar de sultan/leider...
tijdens de reis lichte de huid volgens het verhaal savonds op en leek het te leven...
de turken werden bang en durfde snachts niet meer aan het dek te komen.
uiteindelijk kreeg de sultan de huid en heeft hij het stro er uit laten halen en vervolgens de huid om een boegbeeld laten spannen als waarschuwing naar alle opstandelingen en landen...
echter bleef de huid oplichten en telkens als dat gebeurde dan gebeurde er een ongeluk...
de sultan durfde hierna niet meer verder te varen met de boot en heeft na de oorlog de huid terug naar de italianen gestuurd...

de mensen waren natuurlijk in die tijd aardig bijgelovig en niemand heeft dan ook ooit kunnen vinden of de huid iets bijzonders bevatte (meerder keren onderzocht ook in onze tijd :) )
persoonlijk denk ik dat er wel dingen gebeurt zijn, maar dat dit toeval was en dat de turken en italianen dit uit eindelijk steeds meer opgeblazen hebben :)
Hoe luguber het ook is, het klinkt allemaal best interessant eigenlijk. := De huid van die kapitein is dus bewaard gebleven als ik het goed begrijp?

M_D_H

Re: Leer van paardenhuid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:05

ja :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:07

Maar hoe hebben ze dat losgeweekt dan? :+
(Je weet maar nooit, misschien een vervelende aanstaande schoonmoeder. :)))

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:08

Vraag me ook af hoe ze die huid hebben losgeweekt?
Aan de kook brengen??

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:09

dat weet ik niet meer precies, dat zou ik moeten nazoeken :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:36

Begin me opeens af te vragen waar de uitdrukking 'zijn huid duur verkopen' vandaan komt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:48

Ahhhhhhh bah :')
Ach ja, wel creatief :j
En ik gruwel al van die gekrompen hoofden. Vrij onsmakelijk hoe je dat voor elkaar krijgt...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:57

Captain schreef:
Maar hoe hebben ze dat losgeweekt dan? :+
(Je weet maar nooit, misschien een vervelende aanstaande schoonmoeder. :)))

Heb het nooit bij mensen gezien (en wil het ook nooit zien), maar bij paarden gaat het verbazingwekkend gemakkelijk. Heb een paar keer bij een slachterij gekeken en voor zover ik het kon zien hoef je alleen maar wat snedes te maken zodat de huid los kán komen. Net als een sinaasappel: de schil krijg je er niet zomaar af, maar stel dat je een snede over de hele rondte maakt, dan kun je hem er zo afstropen.

Bij die slachterij hingen ze de paarden aan een haak en met een soort liftje konden ze er dan helemaal langs om de nodige sneden te maken. Dan maakten ze een stalen kabel ergens bovenin het paard vast. Die kabel was verbonden met een elektromotor op de grond die hem langzaam oprolde. Het vel werd dan langzaam eraf gestroopt. Bizar, maar een levend paard is echt binnen een half uur een paar hompen vlees.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:01

lucht helpt ook :o
gewoon een gaatje maken, luchtdrukcompressor er in duwen, aan zetten en de huid wordt los "geblazen"

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:19

Vel eraf stropen gaat inderdaad heel makkelijk.
Heb het bij een rat eens moeten doen (als voorbereiding) voor een snijpracticum. Vond het toen ook verrassend dat het zo makkelijk was..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:23

Oooo bah... Daarom was dierenarts worden niet mijn roeping haha als ik het lees krijg ik al kippenvel over mijn hele lichaam :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:24

Vel bij n paard eraf halen is niet zo moeilijk met een lier ;) gewoon zorgen dat de benen, en de vang los zijn(gevilt.losgesneden) dan trek je t vel er zo af :j :j

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:25

Ik word ook geen dierenarts, maar medisch bioloog (nog iets om te vermijden dus ;))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:28

Biologie vind ik erg leuk, zolang het maar in potjes zit of al kant en klaar onder mijn neus haha :')
Blegh, ik kan geen dingen prepareren. Ben een echte held :j
Dus zelf iets villen, jekkes. Al ben ik erg blij dat er mensen zijn die het wel doen natuurlijk!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:34

haha biologie vond ik geweldig, tot je ging ontleden :brr:

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:45

Hehe en ik vind het juist een van de meest interessante onderdelen, kan me ook echt verheugen op zo'n practicum (ben ik nu zo raar en luguber.. := )

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:51

M_D_H schreef:
haha biologie vond ik geweldig, tot je ging ontleden :brr:
Dat heb ik gelukkig nooit hoeven doen! Andere klassen hebben een mossel en een oog ontleed, het spannendste wat wij hebben gedaan was een verdoofde krekel natekenen. :')

Kijken vind ik niet zo erg, dat vind ik zelfs wel interessant, maar zelf ontleden hoeft van mij niet. Ik ben ook gek op opgezette dieren en dingen op sterk water. :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:56

wij hadden ogen, harten, inktvissen, kippen...
en op de paardenhouderijopleiding, de pennis en ballen, de baarmoeder, hart, longen en blaas :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:59

terlygert schreef:
Hehe en ik vind het juist een van de meest interessante onderdelen, kan me ook echt verheugen op zo'n practicum (ben ik nu zo raar en luguber.. := )

:j freak :Y) :D

Haha ik vind hersens in potjes of op tafel geweldig. Iemand anders mag het ontleden, ik kijk wel toe.
Demonstratie long van een koe laten opblazen vond ik ook leuk, net als wroeten in een luchtpijpen etc. Maaaar.... Zolang het maar kant en klaar is :')
(al heb ik dan totaal geen moeite met verbinden van ranzige snijwonden haha, kijk er altijd even goed naar, best gek om te zien als je het vetweefsel ziet. Maar dan is het leed al geschiedt :P )
Jaja, held op sokken!
Ik aai met liefde een prachtig vloerkleed, zit heerlijk op een schapen kleed maarre ik ga niet zelf ermee in de weer :P

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:00

Wat moet ik me voorstellen bij het ontleden van een mossel? ;)

Dingen op sterk water hebben ze in het ziekenhuis bij de uni een heel museum mee gevuld, heel vreemd om daar rond te lopen. Ik ben daar samen met een vriendin geweest en ook al was er toen verder niemand, we hebben alleen maar gefluisterd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:00

Koken en opeten? :D

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:02

hap slik weg, komt weinig ontleden bij kijken (tenzij je het uit de schelp peuteren meetelt :D)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:05

Een inktvis? Dat heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me wel heel interessant. :j

Geen idee hoe ze die mosselen hebben moeten ontleden, ik heb het niet hoeven doen. :)) Waarschijnlijk moesten ze ze wat netter openmaken dan ik doe als ik ze eet ( :') ) en natekenen of zo, daar waren ze bij ons op school gek op.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:12

Pijlinktvis hebben we vorig jaar ook gehad, heel mooi, heel glibberig.
Net als Rode Poon (had nog nooit van die vis gehoord, maar zie hem nu wel steeds bij de visboer ;))

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:16

hm wil je dat voor mij ook vragen jollie