Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:25

O wacht, beter plan; stuk tuinslang haha :D even de wasplaats slopen :j

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:28

Ik heb geen idee, maar krijg eerdaags de lessen op school, ik kan niet wachten! Wat ik nu zou doen is 112 bellen en ik verwacht wel dat zij me er doorheen praten. :P

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:29

Wij hebben de AED aan het huis hangen en ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik zou doen.. Mijn ouders zijn gediplomeerd AED bedieners en zij vertelden mij dat het apparaat precies zegt wat je moet doen. :)
Maar waarschijnlijk zou ik toch zéker wel hen roepen als ze er zijn!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:31

Het fijne van het aparaat is ook, dat hij nooit een 'stoot' zal geven wanneer deze een hartslag voelt!! In principe zelfs wanneer het slachtoffer geen hartslag heeft, maar jij houdt het slachtoffer vast op dat moment, doet ie het niet!
Dus daarbij hoef je helemaal niet bang te zijn dat je het fout doet!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:33

Maar hij geeft wel een schok als je op de knop drukt, of je vasthoudt of niet. Ik ken iemand die er een opdonder van heeft gekregen := maar goed, misschien zijn de nieuwste generatie anders natuurlijk! Die tellen al voor je.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:35

Ik weet hoe te reageren. Bij ons op het werk krijgen we BHV. Erg prettig. Dan voel je je niet zo machteloos.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:36

Vind ik echt heel apart! Maar ik ga het toch maar niet bij die van ons op de zaak uitproberen dan :+

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:36

Mijn reactie met de pen was als grapje bedoeld he :P

Ik Als EHBO zo gegeven word als in het filmpje hierboven denk ik dat het door mannen een stuk beter bezocht word :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:40

Haha nee, dat leek mij ook niet inderdaad... Maar je moet niet voor niets afstand houden met de schok. Dus ik ga er dan wel vanuit dat als je de knop indrukt voor de schok en je raakt het slachtoffer aan je alsnog een tik krijgt :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:41

arans schreef:
Mijn reactie met de pen was als grapje bedoeld he :P

:P

Haha weet ik :D. Maar ik zie het al helemaal voor mij, man zakt in elkaar en iemand komt aanzetten met een pen want dat werkte in de film ook :')

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:46

Ik heb mijn reanimatiediploma en EHBO diploma. Moet in februari terug voor een herhalingscursus.

Ik heb het ooit meegemaakt dat er iemand in elkaar zakte en ik herken me in jouw verhaal TS. Omstanders raakte alleen maar in paniek of liepen weg, ik was samen met nog 1 meneer het leven van een oudere man aan het redden. De meneer zakte 10 meter voor mijn neus in elkaar en wat mij het meest verbaasde was dat mensen die vlakbij waren gewoon doorliepen. We zijn meteen begonnen met de reanimatie toen bleek dat meneer niet meer ademde. De ambulance was er vrij snel en dan stort je in hoor..
Hoop het nooit meer mee te maken.

Dus ja, ik weet wel wat ik moet doen. Ik zou er in ieder geval NOOIT voor weglopen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:48

Dat hadden wij ook Robin, samen met collega was ik bij een supermarkt een oudere vrouw aan het reanimeren die wij bewusteloos in haar auto vonden. Maar iedereen bleef op een afstand. Niemand die vroeg of ze moesten helpen of 112 al gebeld was. Heel vreemd. Bang voor het onbekende denk ik?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:49

vuurneon schreef:
Maar hij geeft wel een schok als je op de knop drukt, of je vasthoudt of niet. Ik ken iemand die er een opdonder van heeft gekregen := maar goed, misschien zijn de nieuwste generatie anders natuurlijk! Die tellen al voor je.

Je hebt vol automaten en half automaten
Als het apparaat een schok adviseert en hij gaat een schok geven of de bediener drukt de knop in om een schok te geven en iemand staat er dan met zijn snuffert tegen het slachtoffer aan ja dan krijgt die ook een schok
Vandaar het afstand houden tijdens analyseren en het schok geven

Opzich is het geen ramp voor de gene die ook een schok krijgt maar voor degene die het nodig heeft is het minder

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:50

Dat denk ik ook, dat ze er gewoon bang voor zijn. En toch snap ik het niet, je kan toch niet om zoiets heen lopen? Ik zou dat niet kunnen in ieder geval..

Maandag lag er een bewusteloos meisje op Eindhoven station. Nou echt, hoeveel mensen dáár voorbij liepen. Toen ik het zag was er een meneer bij maar ik ben er meteen naartoe gerend om te vragen of ik moest bellen of iets kon doen. Dat is het minste wat je kan doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:51

Nee is ook geen ramp, maar doet verrekte zeer kon diegene vertellen... Dus ik houd braaf afstand. Want je hebt er niets aan als diegene die reanimeert even last krijgt van tintelingen oid.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:53

al vaak zat me moeder door dr epelepsie aanval moeten helpen en dat is echt niet fijn...
je moet weten wat je doet en vooral rustig blijven en niet in paniek raken heel vaak al gehad dat me zusje gewoon in een soort van angst schok kreeg en in een hoekie ging zitten huilen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:58

Mijn moeder is ook een paniek vogel... Dus als er wat is met papa word ik als eerste gebeld ter ondersteuning omdat mijn vader het toen al in de ambulance had gezegd hoe fijn hij het vond dat ik van a tot z erbij was. Ik kon hem ook rustig houden en dat was ook van levensbelang!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:29

Sizzle schreef:
Haha, ik moest er aan denken omdat ik ooit een paard gezien heb die geen lucht kreeg door een alergische reactie.
Wie weet zou ik het gewoon proberen als ik zie dat het paard tegen de vlakte gaat en de DA nog 20 minuten onderweg is.

Door een allergische reactie zal het probleem niet in de luchtweg zitten maar in de longen (door de allergische reactie kunnen de spiercellen om de longblaasjes ineens strak aanspannen waardpor je longen 'dichtgeknepen' worden. Of ze slijmcellen gaan ineens veel slijm produceren waardoor de luchtweg geblokkeerd raakt. In beide gevallen heb je niets aan een gat in de luchtpijp).

Ehbo cursus zou idd ook goed zijn en op het gebied van reanimatie waarachijnlijk beter ja.. Maar bij de bhv leer je geloof ik ook wat je bijv bij brand moet doen (mn moeder en broertje hebben dat iig wel gehad, inclusief praktijk oefeningen op locatie waar ze de boel (gecontroleerd) in de hens hadden gestoken).

Dus bhv is dan weer wat breder.. Of heb je dat bij ehbo ook?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:32

vuurneon schreef:
Hihi ik zie je al met een rietje in de weer of een stuk van een pen :P
Geen idee wat je ervoor moet gebruiken bij zo'n monster geval. Stuk van de stofzuiger slang? :=

Ja dat kan! op verschillende manieren namelijk ;-)
En ook verschillende redenen; noodtracheotomie (verticale insnede doorheen 5 trachearingen) of andere (die iets meer perfectie en sterieler moeten verlopen. Ik zoek even een prentje :

Afbeelding
Afbeelding

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:35

Dat omstanders niet helpen is trouwens een bekend fenomeen. Als er geen omstanders zouden zijn en er in de wijde omgeving geen mens te bekennen was en er loopt 1 iemand voorbij dan zal diegene waarschijnlijk wel helpen.
In grote groepen voelt elk individu zich niet verantwoordelijk en denken ze " iemand anders zal vast al wel 112 gebeld hebben" enz.
Wat dan helpt is specifiek mensen aanwijzen zoals: meneer met de grijze jas kunt u 112 bellen en mevrouw met het hoedje en de rode handtas kunt u opzoek gaan naar een aed apparaat. Iets in die richting. Als je mensen maar persoonlijk gaat aanspreken zullen ze niet weigeren.
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 14-12-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:36

Zwitsal schreef:
Door een allergische reactie zal het probleem niet in de luchtweg zitten maar in de longen (door de allergische reactie kunnen de spiercellen om de longblaasjes ineens strak aanspannen waardpor je longen 'dichtgeknepen' worden. Of ze slijmcellen gaan ineens veel slijm produceren waardoor de luchtweg geblokkeerd raakt. In beide gevallen heb je niets aan een gat in de luchtpijp).

Bij allergieen kan de luchtweg van een paard wel degelijk 'dichtzwellen'!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:38

Ah kijk! Dat wist ik niet dat het wel degelijk bij paarden kon. Bedankt voor die informatie :j

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:39

Graag gedaan ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:41

Ik weet wat ik moet doen ja, een vriend van mij vertelde laatst dat er in de metro een vrouw was flauwgevallen en mensen wilden haar gelijk weer rechtopzetten. Hij vertellen dat dat niet moest en dat ze moest blijven liggen maar dat geloofden ze niet..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:42

Hm is dat zo? Zitten er in de luchtpijp (het gedeelte wat kraakbeen etc bevat) cellen die zoveel mucus/slijm kunnen produceren? (of bedoel je dat niet met opzwellen?). is de luchtpijp van een paard anatomisch gezien eigenlijk hetzelfde als die van een mens?