Het is AUto, niet OOto!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:14

Ik vind dialect heel erg leuk....vooral uit Noord-Oost Nederland :j

Ik he helaas een Gooi's accent :') mijn man zegt altijd dat ik een kinderen voor kinderen (e)rrrrrr heb :') genant...... :o
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 24-06-11 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:14

Oehhh, honderd jaar geleden bij mijn eerste baantje toen ik op mijn eerste dag mijn eerste telefoontje aannam en nog even de naam van die meneer wilde noteren en dus ook die fout maakte was de reactie: 'Juffrouw, mijn naam IS, ik ben nog niet dood...' NOOOOIT meer die fout gemaakt dus :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:17

AngeliqueB schreef:
In Limburg is het auto, geen ooto.. Wat wel ergerlijk is, als 'Hollanders' de klemtoon verkeerd leggen bij de uitspraak van Kerkrade, het is KERKrade, niet KerkRAde!

Waarom noemen Limburgers mensen uit de rest van Nederland altijd Hollanders? :+

purny

Re: Het is AUto, niet OOto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:20

Is het jullie ook opgevallen hoevaak de gemiddelde mens op tv het woordje Uhhh zegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:22

Skygirl schreef:
AngeliqueB schreef:
In Limburg is het auto, geen ooto.. Wat wel ergerlijk is, als 'Hollanders' de klemtoon verkeerd leggen bij de uitspraak van Kerkrade, het is KERKrade, niet KerkRAde!

Limburgers (nou ja, de Limburgers die ik ken) noemen daarnaast ook nog het deel van NL dat boven de rivieren ligt 'het noorden'. Als ik van Limburgers de vraag krijg hoe het in het noorden is (even voor de goede orde, ik woon in de buurt van Utrecht, dus in het midden van het land :') ) antwoord ik ook altijd 'geen idee, ik kom niet zo vaak in Friesland of Groningen'.

Purny: is het je ook opgevallen dat alleen Peter R. de Vries nóóit 'uuhhh' zegt?

Ik geloof dat ik een auto ook een oto noem...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:25

Skygirl schreef:
AngeliqueB schreef:

Mwa, ik woon in Antwerpen, en ik zeg ook Hollander hoor.. Iedereen eigenlijk die ik ken..
En daar bedoelen we (ik in ieder geval) niks mis mee.. Da's gewoon dialect. Zoals dat wij Belgisch spreken; ipv Nederlands :+

En sorry ik moet het gewoon vragen. Hoe in godsnaam spreek ik dan Leeuwaarden correct uit?! Ik zou het gewoon zeggen zoals het er staat..

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:28

Kenyada schreef:
haha net zo erg als zeuven (zeven) en bert en urnie

:=

NatasjavE

Ffortuna schreef:
Purny: is het je ook opgevallen dat alleen Peter R. de Vries nóóit 'uuhhh' zegt?

Dan heeft hij vast heel goed geoefend :D

Kwanyin

Ik zeg als Belg ook hollanders, gewoon omdat het hier veel beter bekt dzan 'nééééderlander' :+ . Ik wist pas sinds ik lid was van bokt dat er effectief een provincie (noord/zuid)Holland bestond :') .

Kahawa

JunkDeLuxe schreef:
Skygirl schreef:

Mwa, ik woon in Antwerpen, en ik zeg ook Hollander hoor.. Iedereen eigenlijk die ik ken..
En daar bedoelen we (ik in ieder geval) niks mis mee.. Da's gewoon dialect. Zoals dat wij Belgisch spreken; ipv Nederlands :+

En sorry ik moet het gewoon vragen. Hoe in godsnaam spreek ik dan Leeuwaarden correct uit?! Ik zou het gewoon zeggen zoals het er staat..

Van Vlamingen begrijp ik het, maar als iemand uit Limburg (dus zelf ook Nederlander) het heeft over Hollanders dan denk ik persoonlijk aan de streek Holland. :D Want anders zijn ze zelf ook Hollander. En ik denk dat ze niet alleen dat gebied bedoelt, want ik leg die klemtoon ook verkeerd bij Kerkrade en volgens mij doen de meesten dat hier . :P
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 24-06-11 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:29

Ik maak me er dus echt geen zorgen over.. leven en laten leven.. jij zegt vast ook wel eens iets fout..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:29

Ik zal auto en alles wat daarop lijkt echt altijd als ooto uitspreken, ik vind het echt zwaar ordinair klinken als je dat als AUto doet, het beeld wordt dan echt compleet als ik iemand luidkeels kauwgom zie smakken en het over zijn/haar AUto heeft........nee, doe mij de "nette" versie maar :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:30

JunkDeLuxe schreef:

Als je in Antwerpen woont ben je hoogstwaarschijnlijk een Belg...dan is het redelijk normaal om alles wat in Nederland woont Hollander te noemen (Nederlander mag ook)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:32

Haha, alweer iemand die AUto ordinair vindt. Hoe komisch is dat?! :D
Wat kan NL toch verschillen in die kleine dingen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:32

Ik vind ooto juist zwaar ordinair klinken :') .

Maar spreken jullie dingen als "automatisch", "automaat", "autocad" (computerprogramma), "automutulatie"... ook allemaal met oo dan?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:33

daffodil schreef:
Ik zal auto en alles wat daarop lijkt echt altijd als ooto uitspreken, ik vind het echt zwaar ordinair klinken als je dat als AUto doet, het beeld wordt dan echt compleet als ik iemand luidkeels kauwgom zie smakken en het over zijn/haar AUto heeft........nee, doe mij de "nette" versie maar :D

:') ik zie het andersom.. ik zeg gewoon netjes: Kan ik de Auto meenmen..
Als ik dank denk: Kan ik de ooto meenemen, heb ik gelijk het gevoel dat ik met een hete aardappel in mijn strot aan het praten ben en aan het golfen ben. :')
Ik denk dat het er ook aan ligt waar je woont..

Kahawa

Ik zeg zelf ook auto, maar ik spreek de au niet zo nadrukkelijk uit. Dus wordt dan een beetje een combi van au en oo. :P

BiBiQ

JunkDeLuxe schreef:

Lee - u - warden

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:34

NatasjavE schreef:
Ffortuna schreef:

Dan heeft hij vast heel goed geoefend :D

:= :=

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:34

Het plaatsje Bergeijk spreken ze uit op t.v. als Berg-eik.
Voetbalclub Héracles spreken ze uit als Herácles.[en dat bij studio sport].

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:36

Kwanyin schreef:
Ik vind ooto juist zwaar ordinair klinken :') .

Maar spreken jullie dingen als "automatisch", "automaat", "autocad" (computerprogramma), "automutulatie"... ook allemaal met oo dan?

Nee, das dan weer heel gek..das bij mij allemaal met de AU

UMayDream

purny schreef:
Is het jullie ook opgevallen hoevaak de gemiddelde mens op tv het woordje Uhhh zegt?

:j :')

Sence schreef:
Ik woon in Leeuwarden, en als er dan eens een keer Leeuwarden in het nieuws komt, dan valt het voor mij wel op dat ze het altijd op de verkeerde manier uitspreken.

Dat heb ik ook ja :=

marleen_88

Kwestie van de klemtoon goed leggen. :)

De oma van mijn vriend kan de ieuw en eeuw klank niet uitspreken. Zij heeft het over het 'niels' ipv 'nieuws' :') en sneel ipv sneeuw. :')

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:37

Of facetogen. Nu ja, die heb ik altijd moeilijk gevonden, en héél vaak wordt ook daar de klemtoon fout gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:38

Kerstomaatjes wordt ook vaak fout gelezen/gezegd. Als kerst-omaatjes :') ipv kers-tomaatjes, hahahahaha.

Enneh: ik zeg ook automatisch etc. wel met een au, maar auto toch echt als oto.