Zinnen beginnen met, IK....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:28

Vinden gaat me niet meer lukken. Wel een leuke column gevonden die hier wel een beetje toepasselijk is. :D
Citaat:
Verbeteraars
Deze column verscheen in het maartnummer van “M”, het maandblad van NRC Handelsblad

Wat mensen anders maakt dan dieren is dat ze willen verbeteren (en dat ze het leuk vinden om kleren aan te doen, maar daar gaat het nu niet om). Mensen zijn dol op verbeteren. Niet alleen zinloze sportrecords en ‘de wereld in het algemeen’ (iets met bomen of sojaplantages of religieuze spanningen in conflictgebieden), maar ook: elkaar.
Verbeteren, ik heb het dieren nog nooit zien doen. Dat je een kat hoort miauwen (‘mi-AUW’) en dat zijn collega-kat dan kritisch kijkt en zegt: ‘Het is toevallig MI-auw. Hoor.’
Mensen hebben daarentegen een heel spectrum aan verbeteringen. De meeste mensen vinden het niet kunnen om te zeggen: ‘Hee, overnieuw bestaat niet, het is óf “over” of “opnieuw”.’ Verbeteren moet subtieler, bijna als iets stiekems dat je liever niet doet, maar toch niet kunt laten. Een soort verbaal neuspeuteren.

Voor het subtiel verbeteren bestaan verschillende strategieën.
Zo heb je de stille verbeteraars. Stel, je zegt: ‘Thais eten, daar kun je me ten alle tijde voor wakker maken!’ Dan zegt de stille verbeteraar, zonder je aan te kijken en heel zachtjes: ‘te alleN tijde.’ Alsof het een stem vanuit het niets betreft. Tegen een stem uit het niets kun je niets terugzeggen.
Je hebt ook verbeteraars die hun verbetering pseudo-natuurlijk in hun antwoord verwerken. ‘Ik had vroeger geen latijns op school.’ ‘Nee? Had je geen latijnnn? Nou ja, niets aan gemist.’ De verbetering is zo ingekapseld dat je er wederom niets op terug kunt zeggen.
Want dat is het ergste: ontmaskerd worden als verbeteraar. Dat komt omdat verbeteren zo duidelijk nutteloos is, en dus alleen maar gaat om het tentoonspreiden van kennis van de verbeteraar zelf. Zelfs verbeteraars zélf denken niet dat de wereld beter wordt als iedereen hun verbeteringen ter harte zou nemen.

Nu is niet iedereen even allergisch voor verbeteraars. Ikzelf wil mensen graag bloedig vermoorden als ze verbetergedrag vertonen. Dat komt natuurlijk omdat ik zelf in het diepst van mijn wezen een verschrikkelijke verbeteraar ben, maar dat krampachtig onderdruk (bedankt, Freud). Ik heb wel eens tegen iemand gezegd: ‘Zeg je nou bewust cataLOgus?’ En diegene is daar nog steeds door getraumatiseerd. Ik kijk dus wel uit. En als ik dan iemand anders schaamteloos zie verbeteren, dan kan ik dat niet uitstaan! Ik zou ook zo graag verbeteren, maar ik mag het niet van mezelf.

Ik sprak eens een man die zo droevig was geweest, dat hij zes weken onder zijn bed had gelegen. Niet erin, wat mij nog wel lekker lijkt, maar eronder, tussen de huidschilfers –
visualiseer het maar even. De enige reden dat hij niet was doodgegaan onder het bed, was dat hij besefte dat er konijnen bestonden in de wereld. ‘Konijnen,’ vertelde hij, ‘die zijn zó lief en zacht. Ze zullen je nooit beoordelen en ze nemen je gewoon zoals je bent.’ Hoe je het aan een konijn zou kunnen zien als hij je níét neemt zoals je bent, weet ik niet. Maar ik vond het zielig, verbeterend haast, om dit sfeerverpestende vraagje te stellen.

Wietsje92

Jij stoort je aan de mensen die zinnen met ik beginnen, dan neem ik aan dat je zelf geen zinnen met ik begint? Want als je, je er aan stoort bij een ander, moet je het zelf vooral niet doen ;)

BraveSpots

Op school ben ik vrijwillig om bij te leren, bokt is voor de leuk erbij. Ik hoef geen privé juffrouw die me hier ook nog eens loopt te verbeteren.

Een andere, onbekende forumgebruiker is niet de aangewezen persoon om mij op mijn fouten te wijzen lijkt me.
Sterker nog, ik mag volgens mij gewoon fouten maken zonder dat daar iets hoeft worden op gezegd, als ik me de regels goed voor de geest kan halen. Zolang het geen msn-taal is of onleesbare teksten iod.

Edit: Ik kan er dus gewoon niet tegen dat iemand me zomaar loopt te verbeteren. Ik irriteer :D me er ontzettend aan.
Net zoals anderen zich ergeren aan spelfouten en ik vervolgens opzettelijk zou lopen fout te schrijven.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 19-06-11 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Liesurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:29

Maritje1991 schreef:
Persoonlijk erger ik mij wel aan meer dingen.

Gelukkig is dit menselijk :)

En dan nog is het aan de persoon aan zich om dit te uiten of niet.
In dit geval heb ik ervoor gekozen dat wel te doen.
Dan is het aan de lezers om erop te reageren, en te laten weren dat het je irriteerd dat ik mijzelf eraan irriteer :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:30

Ik ( :=) moet wel lachen om dit topic zeg , die reacties van sommigen :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:31

In sollicitatiebrieven (en nette brieven in het algemeen) is het mij ook altijd geleerd om de eerste zin niet met 'ik' te beginnen. En de rest met mate. :) Maar op Bokt of in het dagelijks leven? Ik ( :D ) stoor me er niet aan. :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:34

Liesurt schreef:
En dan nog?
Het lijkt mij allemaal goed bedoeld.
Het is aan jezelf of je jezelf er druk om maakt of niet :)

The road to hell is paved with good intentions :Y) . Bedoelingen hebben niets te maken met het resultaat. Ik vind het ook een beetje vreemd om mensen ongevraagd verbeteren. Niet iedereen is overal goed in en vaak hebben ze ook geen intresse om dat te worden dus je kan je tijd echt beter besteden. Vooral omdat je van te voren weet dat veel mensen het vervelend vinden.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:36

liedje89 schreef:
Liesurt schreef:
En dan nog?
Het lijkt mij allemaal goed bedoeld.
Het is aan jezelf of je jezelf er druk om maakt of niet :)

The road to hell is paved with good intentions :Y) . Bedoelingen hebben niets te maken met het resultaat. Ik vind het ook een beetje vreemd om mensen ongevraagd verbeteren. Niet iedereen is overal goed in en vaak hebben ze ook geen intresse om dat te worden dus je kan je tijd echt beter besteden. Vooral omdat je van te voren weet dat veel mensen het vervelend vinden.

TS vroeg zich alleen af of zij de enige is die er moeite mee heeft. Het is je goed recht om aan te geven dat jij dat dus niet hebt. Net als het TS haar goed recht is om daar een topic over te starten.

liedje89

Re: Zinnen beginnen met, IK....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:42

Uhm, deze opmerking ging vooral over het verbeteren van mensen, ongevraagd en te pas en te onpas volgens mij. Ik vind dit trouwens ook een vreemd topic. Mag ik toch ook vinden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:42

Embe schreef:
liedje89 schreef:

TS vroeg zich alleen af of zij de enige is die er moeite mee heeft. Het is je goed recht om aan te geven dat jij dat dus niet hebt. Net als het TS haar goed recht is om daar een topic over te starten.

Nee hoor ze vroeg zich ook andere dingen af.
Liesurt schreef:
Ben ik de enige die zich hieraan ergert?

Zijn dit mensen die het liever over zichzelf hebben en geen intresse hebben in anderen?

Hoe laat je mensen merken dat je dit niet prettig vind?

Ik vind trouwens 'goede bedoelingen' ook niet een reden om iets te accepteren. Stel: jouw schoonmoeder wil wekelijks wel een handje helpen in jullie huishouden, maar haar kennende houdt dat ook in dat ze even al het ondergoed weer netjes stapelt en ook alle kastjes en laatjes opruimt. Daarom heb jij dit liever niet. Terwijl ze het echt alleen maar goed bedoelt en jullie werk uit handen wil nemen.

liedje89 schreef:
Uhm, deze opmerking ging vooral over het verbeteren van mensen, ongevraagd en te pas en te onpas volgens mij. Ik vind dit trouwens ook een vreemd topic. Mag ik toch ook vinden.

Inderdaad en ik snap ook precies wat jij bedoelde met jouw post.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:47

Embe schreef:
Citaat:
omdat de taalnazi's zich anders storen aan de spelfouten?

Ha, daar is ie weer de Wet van Godwin: Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's

Leuk stukje voor diegene die dat interessant vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law :D

Whahaha. Wel grappig dat je dan ook alleen op dat reageert en niet verder inhoudelijk op mijn post ingaat. Maarja, als je uitgaat van de wet van Godwin, dan is de discussie in principe ook afgelopen na mijn post. Is taalnazi inmiddels overigens niet een ingeburgerd woord?

Verder agree met BraveSpots.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:50

Volgende keer gewoon taalpuristen zeggen. :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:51

Hehe, alleen taalnazi bekt zoveel lekkerder :P

Liesurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:55

Wanneer ben je een Taalnazi/Taalpurist dan?

Als feedback niet gewenst is, dan zal ik deze ook niet geven. Feedback werkt alleen als deze gewenst is, anders is het inderdaad geneuzel.
Al vind ik feedback iets anders dan iemand ergens op wijzen, wie weet doet iemand iets onbewust?
Dit kan dan alsnog op een opbouwende manier.

Maar is een leerkracht dan ook een Taalnazi?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:58

Iemand die taalvaardigheid hoog in het vaandel heeft staan. :Y) Meestal wordt hiermee iemand bedoelt die valt over de kleinste interpunctiefouten valt, een kommaneuker dus.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:02

Het is me nog nooit opgevallen bij iemand, maar dat is misschien omdat ik er niet op let. Het stoort me dus ook niet :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:02

Hangt er vanaf mijn leraar nederlands wel :P, maar ik snap de mensen die het zelf leuk vinden op zich wel. Ik snap alleen niet dat je je er bij andere mensen aan kan ergeren? Hoe kan je je nu aan iets ergeren waar je eigenlijk geen last van hebt?

Maar als mensen daadwerkelijk intresse hebben in het verbeteren van hun spraak/schrijfstijl dan zijn ze prima in staat om daar zelf mee aan de slag te gaan, dus ik vind "misschien doen ze het wel onbewust" ook een beetje een rare reden. Ik doe vast van alles niet helemaal zoals het hoort maar als ik het belangrijk vind dan werk ik er zelf wel aan.

EDIT: trouwens leuk liedje over slecht zijn in taal: http://www.youtube.com/watch?v=Mj6QqCH7g0Q

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:09

Ik zal reageren op de rest van de post:
Citaat:
Ik zie een forum toch een beetje als een plek waar we gesprekken voeren....en dus ook waar je soms in spreektaal je zinnen formuleert....en waar je niet je post nog een paar keer gaat lezen voordat je 'm plaatst. Grote inhoudelijke discussies daar gelaten. Maar wat dat laatste betreft....vind ik het juist storend om elkaar steeds te gaan lopen verbeteren op vorm...het ging om de inhoud.

Volgens mij gaat de inhoud van dit topic toch juist om de vorm? Verder vind ik de vergelijking met nazi's onnodig, maar dat heeft ook met beleefdheid te maken.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:14

@Liesurt
Een leerkracht is toch een heel ander verhaal. Ik vind een docent alleen een taalnazi/purist als hij/zij op het niveau van kommaneuken (om die ook ff te gebruiken :D) gaat zitten, terwijl we nog bezig zijn met het grote verhaal en de inhoud. Maar dan heb ik het dus niet over basisschool of middelbare school.

Embe schreef:
Ik zal reageren op de rest van de post:
Citaat:
Ik zie een forum toch een beetje als een plek waar we gesprekken voeren....en dus ook waar je soms in spreektaal je zinnen formuleert....en waar je niet je post nog een paar keer gaat lezen voordat je 'm plaatst. Grote inhoudelijke discussies daar gelaten. Maar wat dat laatste betreft....vind ik het juist storend om elkaar steeds te gaan lopen verbeteren op vorm...het ging om de inhoud.

Volgens mij gaat de inhoud van dit topic toch juist om de vorm? Verder vind ik de vergelijking met nazi's onnodig, maar dat is ook een beleefdheidsvorm.

Klopt, we hebben een discussie over vorm, maar dat betekent niet dat er in deze discussie geen verschil meer is tussen inhoud en vorm. Vallen over spelling, woorden die iemand gebruikt, of hoe degene iets zegt, dat is vorm. Ingaan op wat degene zegt...dat is inhoud. En die opmerking bedoelde ik algemeen. Dus voor elke discussie op een forum...niet specifiek deze discussie.

Soms zie je dat in topics gebeuren.....iemand schrijft een lap tekst over het onderwerp...en hoe wordt erop gereageerd....iemand haalt er een spelfout uit. Tja...

Edit: ohja...die nazi's. Taalnazi is voor mij een ingeburgerd begrip.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:18

Er is zelfs een zelfuitgeroepen taalnazi actief op twitter:-p

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:23

lifaya schreef:
Mij is geleerd dat je bij een formele brief niet met "ik" mag beginnen bij de EERSTE zin. De rest maakt niet uit al moet je het wel met mate doen.

Zo heb ik het ook geleerd: enkel de eerste zin niet.

Erover druk maken?
IK heb wel wat beters te doen dan me over zoiets triviaals op te winden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:31

Ts, hoe antwoord jij als iemand je vraagt wat je in het weekend hebt gedaan :+ ?

Ik ben best wel een taalpurist vrees ik, maar dat je geen zinnen met 'ik' mag beginnen is nieuw voor mij (met uitzondering van wat hierboven oa door lifaya ook wordt genoemd).

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:54

Wat een discussies weer...

Het is een 'regel', maar komt niet uit de lucht vallen. De voornaamste reden dat het in sollicitaties niet oké is heeft te maken met de indruk die je met je brief achterlaat. Mensen die veel zinnen met 'ik' beginnen geven de lezer, bijvoorbeeld de werkgever, de indruk dat het ze om hun eigen gewin te doen is - en iedereen is uiteindelijk geïnteresseerd in zijn of haar éigen gewin. In sollicitaties, maar ook in andere sociale situaties, bereik je veel meer door andere mensen het gevoel te geven dat het om hén gaat.

Kortom, een regel die je verder helpt door toepassing van een simpel stukje psychologie dat veel mensen ontgaat. Niet iets dat je opgedrongen wordt omdat iemand dat toevallig eens heeft bedacht!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:05

Ik vind dat het in een sollicitatie niet hoort.
Maar als je tegen iemand zegt: ik vind het vervelend dat jij dit doet, komt beter aan als: jij bent vervelend.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 03:30

Om de één of andere reden probeer ik, vooral in een getypte tekst, ook altijd te vermijden
om mijn zinnen te starten met 'ik'..

Niet zozeer omdat ik het onbeleefd vind, maar het staat zo gek :)

"Ik ben Nicky" zou ik al snel vervangen door "mijn naam is Nicky"

Een 'negatieve' feedback geven doe ik meestal wel in de 'ik-boodschap', omdat je dan
inderdaad diegene niet op de persoon aanvalt, maar da's dan weer geheel wat anders :)