Heimwee naar een land waar je niet woont

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Re: Heimwee naar een land waar je niet woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:49

Fiffil en vele anderen in dit topic: het is heel herkenbaar. En ik heb ook precies hetzelfde met Engeland. Ik heb het met Devon, al voel ik me in bijna heel Engeland wel thuis. Alleen London niet, want ik houd niet van de grote stad. En van Lincolnshire vind ik het jammer dat het plat is, ik houd van heuvels :') .
Maar ik voel me Engels, spreek Engels net zo makkelijk als Nederlands (ik weet vaak dingen niet in het Nederlands te benoemen terwijl ik de Engels benaming er wel voor weet, zo irritant :') ) en ik houd van de cultuur en de mensen. Ik denk ook in het Engels, dat is ook raar :P .

Als ik daar ben kom ik tot rust, voelt alles bekend en ik blend daar heel makkelijk tussen. En dan die geweldige huisjes, de thatched cottages met beams en slates, aaaaahhhhh daar kan ik van huilen zo mooi vind ik het :o .
<3 <3
Afbeelding

Afgelopen week zijn wij naar Engeland geweest, je topic is een dag na onze terugkomst aangemaakt. Ik kon alleen nog niet reageren omdat ik nog enorm emotioneel ben dat ik weer in NL ben. Ik heb serieus heel hard moeten huilen dat ik weer terug moest :o :o .
Maar ja, ik heb een vriend die niet mee wil emigreren naar Engeland. Dus tja... Mijn dromen zullen dromen blijven, daarvoor houd ik teveel van mijn vriend.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:50

_/-\o_ Mijn man denkt dat ie in n vorig leven Abel tasman is geweest en wil dus heel graag naar tasmanie!!! :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:01

Nu ben ik waarschijnlijk een stuk jonger dan de meesten die het erover hebben dat ze niet kunnen emigreren, want vriend wilt het niet, maar ik kan dat echt absoluut niet begrijpen. Ik kan me niet indenken dat ik zó enorm van iemand houd dat ik ergens blijf wonen met het idee dat ik me ergens anders veel meer thuis zou voelen en met het idee dat ik het daar meer naar mijn zin zou hebben. Zou best kunnen dat dat komt door mijn leeftijd en het feit dat ik nog nooit écht verliefd ben geweest/van iemand gehouden heb op die manier, maar nee, ik kan er écht écht niet bij :=

Vind het wel heel loyaal trouwens, maar waarom? Bizar, ergens heel mooi, maar zonde. In mijn ogen althans.

Leuk trouwens, herken dat wel heel erg, weet ook heel vaak de nederlandse benaming niet, wat trouwens vooral vervelend is bij so's engels waar je de nederlandse vertaling op moet schrijven :') Verder kent gelukkig iedereen hier engels en dus kom ik wel weg met een nederlandsengelse zin haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:08

Weet je dat ik een week lang na heb moeten denken over wat nou een 'sink' in het NL's was :') ? Een gootsteen dus _O- .

Tja, het niet gaan om de liefde, ik houd onvoorwaardelijk veel van mijn vriend en hij is echt degene waarmee ik mijn leven wil delen.

Mijn vriend vind trouwens dat ik als Hyacinth Bucket van Keeping up Appearances praat _O- .

Oh ja, de Engeland liefhebbers: kijken jullie ook zoveel BBC?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:14

Nou als ik zeker zou weten dat ik in een ander land veel gelukkiger zou zijn zou ik het misschien wel overwegen, maar dat weet je nooit van tevoren. Straks woon ik daar in mijn eentje en valt het ontzettend tegen. Dan heb ik daar mijn 5 jaar lange relatie voor verbroken.. En daar komt bij dat ik zo'n stap niet zonder hem durf te maken.. := ergens heb ik nog de illusie dat ik hem nog van gedachten kan laten veranderen..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:21

Nooit opgeven zou ik zeggen haha. Ik hoop met je mee :P
En je weet het nooit van te voren inderdaad, snap wel dat dat erg mee kan spelen :j

Nu houd ik wel van wat avontuur en van mezelf in het diepe gooien, maar wie weet heb ik wel hetzelfde als jullie over een aantal jaar(om een reden niet weg kunnen/willen). Nu zeg ik dat zodra het kan ik hier weg ben, maar je weet natuurlijk nooit hoe het over een aantal jaar zit.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:27

Haha dank je :)

Ik ben ook wel zo hoor, van het avontuurlijke.. Veel mensen zeggen ook wel dat ze mij zo zien emigreren.. maar er spelen nu zo ontzettend veel dingen mee. En dan nog niet eens het missen van vrienden en familie, maar we hebben net beide een vast contract, een huis in de verkoop, een kinderwens.. Maar goed als je echt wil laat je je natuurlijk nergens door tegenhouden..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:34

Verander wat je niet accepteren kunt en accepteer wat je niet veranderen kunt. Dat past hier wel perfect dan denk ik :P

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:38

Haha daar heb je helemaal gelijk in!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:14

Wat toepasselijk zeg!!!! Ik lijst hem in, haha!!

Hier een beetje 't zelfde probleem wat al meer genoemd is; vriendlief is erg gehecht aan Nederland, helaas! Zou hem misschien nog net de Duitse of Belgische grens over krijgen, maar dan houdt het wel op... Geen idee waar ons dat in de toekomst gaat brengen, aangezien ik echt heel graag weg wil hier, ik heb gewoon niks met Nederland...

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:04

Haha ja hij is erg toepasselijk inderdaad..

Ja lastig hè. Ik heb ook echt niks met Nederland, wel frustrerend hoor.. Het word ook steeds erger, ik word echt gek van hoe de mensen hier met elkaar omgaan. Bah..

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:28

Pff jeetje.. Ik kan alleen al van het lezen van dit topic emotioneel worden.
Het is zó enorm herkenbaar allemaal, dus het is ook fijn om te lezen dat er (veel) meer mensen zijn die hier last van hebben. Zelf zou ik niet één specifiek land kunnen noemen waar ik heimwee naar heb, maar eerder andersom, er is in elk geval één specifiek land waar ik me níet thuis voel en dat is Nederland. :) Laat ik duidelijk zijn; ik ben enorm blij en dankbaar dat ik hier ben geboren en zo'n enorm goed en rijk leven heb gehad, maar ik heb niet 't idee dat ik mijn hele leven in Nederland zal blijven wonen.. Waar dan wel? Geen idee.

Maar bijna altijd als ik op reis ben geweest ga ik (al dan niet bijna) huilend terug naar Nederland. Bij mij zit het hem vooral in het klimaat en de maatschappij hier. Of nouja, eigenlijk ook de natuur en cultuur. :') Maar ik ben echt géén mens voor dit klimaat.. Heb last van 'winterdepressie' en ben alleen in de zomer nog redelijk op mijn gemak hier. Daarnaast is het asociale, gestresste, individuele en jachtige bestaan hier ook niets voor mij. Om het hier vol te houden leef ik een heel ander leven dan veel mensen die ik ken. Ik trek niet veel, moet veel rust nemen en me echt afzijdig houden van het jachtige bestaan hier, anders trek ik het niet. Dan kan ik letterlijk instorten.

Ik houd erg van mediterrane landen, maar ook Bonaire trekt mij enorm. Daar ben ik 2x geweest en dat voelt echt een beetje als 'mijn' eiland.. Maar ook Azië, thailand, Bali, dat soort landen.. Ik ben er nog nooit geweest maar op de een of andere manier trekt het me. Maargoed, zo kan ik door blijven gaan, ik wil nog zoveel van de wereld zien! En dus ook ooit emigreren, maar hoe en waarheen? Dat komt vanzelf.. :)

Overigens wel grappig, ik ben samen met een goede vriend van me een album aan het schrijven/maken, en daarvoor zit ik bijna elk weekend bij hem thuis.. Hij woont in Den Haag maar zijn huis is alsof je niet meer in Nederland bent. Alle muren zijn geel, hij heeft veel indonesische elementen in zijn inrichting (is zelf half indo) en zijn tuin is juist weer net Italië ofzo. Witte muren, mooie bomen, bloesems van lichtroze tot knalrood die zwaar overhangen.. Zeker op een warme zomer avond van een tijdje terug, als we een vuurkorf aanhebben en lekker in de tuin muziek maken.. Dan kan ik zooo genieten en wil ik niet meer uit dat moment weg. Laatst waren er 2 Iraanse vrienden die kwamen ook muziek maken met traditionele perzische instrumenten en dan kan ik gewoon huilen zo 'thuis' voelt zoiets..

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:25

Faux: Ik herken me heel erg in jouw post! :j Heb echt precies hetzelfde wat Nederland betreft.

Ik ben chronisch vermoeid (ivm chronische pfeiffer) en ik houd die gehaaste-drukke-volle-agenda-cultuur van Nederland ook echt niet bij. Dat kan ik minstens 2 weken doen en dan stort ik in. In de winter word ik ook nog is getroffen door een zware winterdepressie. Hierdoor ben ik afgelopen winter amper mijn bed uit geweest, ik was gewoon ziek van vermoeidheid.

Ik krijg de kans om voor een paar maanden naar Israël te gaan.. Bij het ziekenhuis hebben ze zelfs al geadviseerd om in de winter naar Israël te gaan zodat ik een volle zomer en volle winter kan bijkomen van de afgelopen winter. Ik heb nog steeds last van de gevolgen hiervan (ernstig verstoord ritme, lichamelijk oververmoeid). Vrij dramatisch dus, en ook gelijk HET bewijs dat ik niet in Nederland hoor :').

Mijn tante is opgegroeid in Indonesië en heeft ook nog een tijdje in Saoedi Arabië gewoond, haar huis is dus ook een en al cultuur. Ze kookt ook altijd oosters (en nog goed en lekker ook). Haar hele familie is Indonesisch en op verjaardagen etc voel ik me altijd helemaal thuis. Heerlijk :). Mijn andere tante heeft juist in Aruba en Zuid-Afrika gewoond, dus ook daar is het veel cultuur in huis, ook daar voel ik me dus thuis :=. Mijn ouders dus in Israël maar hier zul je in huis niet veel van terug vinden. Wel wat antieke oosterse spullen, maar dat is het dan ook. Vind ik ergens wel jammer eigenlijk.

En de vraag over wat me zo aantrekt in de landen.. Ja Israël heb ik eerder al verteld. Spanje.. Ja geen idee. Ik voelde me als klein kind al niet thuis in Nederland. Werd ook veel gepest (zo'n beetje overal wel, manege, school, muziekschool etc) dus dat droeg ook wel een steentje bij denk ik. Ik wilde het liefst gewoon weg. En nu ik erover typ krijg ik weer helemaal die steken en kriebels in mijn buik. Ik droomde echt van weg gaan. Ik kon uren uit het raam kijken en mezelf verbeelden dat de wolken aan de horizon bergen waren. Ik wilde hier niet wonen. Echt niet. En dat wil ik nog steeds niet, maar inmiddels heb ik er vrede mee om het zo maar te zeggen. Maar als ik denk aan die jongere jaren, wauw. Elke dag weer diezelfde droom. Ik wilde dolgraag naar Canada of het Noorden van de VS (Engeland en Schotland stonden ook hoog in het vaandel). Ik ben nog steeds in geen van de 4 landen geweest, en ik ben echt nog een keer van plan om erheen te gaan. :)
En wat het is met Spanje? Geen idee. Het is een bepaald gevoel die je niet kunt uitleggen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:38

DarkDreamer: en ik herken me weer in jouw post.. Het pesten vroeger, het weg willen hier.
Ik ben al zo dankbaar dat ik zoveel culturen in mijn vriendengroep heb zitten, waardoor ik me in Nederland af en toe lekker in het buitenland kan wanen. :j

Ik vraag me soms ook wel af wat mijn echte, échte roots zijn. Ik weet dat mijn familie voordat hij naar nederland kwam in Frankrijk leefde, daar komt mijn achternaam (.) ook vandaan.. Maar mijn vader heeft ook weleens iets gezegd over een Joodse geschiedenis. Hier ben ik zó benieuwd naar! Zeker omdat ik zo enorm geraakt werd vanaf het eerste moment dat ik Perzische muziek hoorde.. :j

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:42

Ik heb ook last van winterdepressies en chronische vermoeidheid, alhoewel ik nu ook fulltime werk en daarnaast een opleiding doe. Maar ook Engeland heeft geen fantastisch weer, maar toch ben ik daar veeeeeel meer ontspannen dan hier en ken ik daar geen donkere gevoelens en gedachten die ik hier wel heb. Ik kan de hele snelle maatschappij ook moeilijk bijhouden, maar ik wil wel mijn opleiding afmaken, heb dus ff geen keuze vind ik zelf :o .
Alleen het altijd moe zijn, daar wordt ik echt niet goed van.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:46

Pff ja, die eeuwige vermoeidheid. Ik moet me echt regelmatig (en dan heb ik het over wekelijks meerdere keren) terugtrekken uit de wereld. Mezelf echt opsluiten in mijn huis en alleen maar ontspannen. Bepaalde muziek luisteren, thee drinken, even geen contact, geen drukte.. Anders trek ik het niet. Ik ben ook erg vaak moe en gevoelig voor het weer hier.. Hahaha, wat DOE ik nog in Nederland? :))

Zeg DD, kunnen we geen meeting organiseren dat we met zijn alleen een weekje ertussenuit gaan naar dat franse plekje van je? :Y)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:50

ik heb hier ook last van. ik verlang elke keer zo naar azie. ben in vietnam en thailand geweest. geweldige landen!!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:57

Sorry, maar ook ik kan nu alleen zeggen dat ik het erg fijn vind dat ik niet de enige ben hierin :) Ik ben dus ook enorm gevoelig voor het weer, wat echt alles behalve fijn is in een land als dit :+ Vroeger droomde ik er altijd van om in Frankrijk te gaan wonen, dat zou ik ook gaan doen later, met een boerderij, 3 paarden (uiteraard wist ik precies hoe die er uit zouden zien), een groep kleine geitjes en een wijngaard. Oh heerlijk dat dromen :+:

Dat terugtrekken ken ik ook wel een beetje, lekker thuis, LP opzetten en op de bank neerstorten met een theetje en minstens 5 koekjes met suiker, haha. Meestal stort ik om 10 uur ook in slaap op de bank, wat ik mezelf gelukkig al een beetje af heb weten te leren, want heb de laatste tijd erg veel last van mijn rug en vrees dat dat onder andere daardoor komt :P

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:05

Daarom ga ik ook liever in bed uitrusten dan op de bank, voor 't geval ik in slaap val. :+ Mijn rug is ook niet een van de sterksten.

Ja dat dromen ken ik... Gelukkig maar. Zou wat zijn als je geen fantasie had. En je dán niet thuisvoelen in je land. :=

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:14

Faux, ik snap wederom precies wat je bedoelt :+. Ik ben ook gevoelig voor het weer. Bij o.a. regen ben ik chagrijnig, bij zon ben ik dan weer hyperactief en vol leuke plannen, ideeën en creativiteit..

Mijn echte roots.. Hmmm. Ja ik weet het niet eigenlijk, ik heb geen Nederlandse achternaam.. Volgens mij.. Maar mijn ouders zijn beide geboren in Amsterdam en daar ook allebei opgegroeid.

Rinske: Ik zit vol in mijn afstudeer periode en woon op mezelf, dus kom ook niet veel aan rust toe helaas.. Heb idd ook geen andere keuze verder..

Faux schreef:
Pff ja, die eeuwige vermoeidheid. Ik moet me echt regelmatig (en dan heb ik het over wekelijks meerdere keren) terugtrekken uit de wereld. Mezelf echt opsluiten in mijn huis en alleen maar ontspannen. Bepaalde muziek luisteren, thee drinken, even geen contact, geen drukte.. Anders trek ik het niet. Ik ben ook erg vaak moe en gevoelig voor het weer hier.. Hahaha, wat DOE ik nog in Nederland? :))

Zeg DD, kunnen we geen meeting organiseren dat we met zijn alleen een weekje ertussenuit gaan naar dat franse plekje van je? :Y)

Haha ja, dat vraag ik me ook af inderdaad! Ik krijg in het ziekenhuis nu ook het advies om komende winter naar het buitenland te gaan (en dan wel naar het verre zuiden), dat zegt eigenlijk al genoeg he? :')

Haha natuurlijk _O-. Een meeting in Frankrijk, leuk :Y).
Colorado: Ik denk dat het huisje van mijn ouders dan wel aardig in de buurt komt. Het is namelijk een twee onder een kap woning, die gebruikt is als boerderij, mooi stukje land erbij met fruitbomen.. De overburen hebben nu nog schapen in hun weides lopen, maar die worden vervangen door paarden, dus ik weet wel waar ik te vinden ben in de vakanties :+.
Mijn ouders hebben het trouwens echt voor een heel laag bedrag weten te krijgen, echt top! :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:18

Gok trouwens dat ik vanavond voor de verandering een keer niet op de bank in slaap zal storten, morgen worden al mijn verstandskiezen tegelijk verwijderd, stress _O-
Best slim om dan op bed te gaan liggen trouwens, bed is ook dichter bij mijn installatie, maar kan daar niet lekker met een laptop liggen of lui tv kijken haha :P

Dat lijkt me inderdaad ook onmogelijk :+ Haal trouwens ook veel energie uit het uitkijken en gaan naar festivals(een keer per jaar de laatste 3 jaar), terwijl dat juist vermoeiend zou moeten zijn, heb dan meer het idee dat ik leef en dat geeft me energie ofzo :))

Hmm, heb je toevallig nog een bed over in dat huisje? O:)

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:23

Hier nog iemand, ik heb dat met Denemarken.
ik ging nu z,n 10 a 11 jaar geleden voor het eerst heen voor mijn buitenlandse stage na veel twijfel.
Maar eenmaal daar aangekomen voelde ik mij helemaal thuis.
Er viel z,n rust over mij heen onbeschrijvelijk.
Ging na mijn stage vele malen terug elke school vakantie of gewone vakantie later een paar maal per jaar.
Tot dat de kids geboren zijn werd dat iets minder natuurlijk maar al wel vakanties toch daar gehad.
Elke keer als ik weg reed uit NL was ik helemaal happy en eenmaal de grens over naar DK voelde ik mij weer thuis.
Ik kan daar helemaal tot rust komen ondanks dat ik daar ook veel mee werkte enz.
Zou als ik geen kids had daar ook direct heen verhuizen.
Dus ik begrijp het heel goed dat sommige mensen dat met een ander land hebben.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:34

Colorado schreef:
Gok trouwens dat ik vanavond voor de verandering een keer niet op de bank in slaap zal storten, morgen worden al mijn verstandskiezen tegelijk verwijderd, stress _O-
Best slim om dan op bed te gaan liggen trouwens, bed is ook dichter bij mijn installatie, maar kan daar niet lekker met een laptop liggen of lui tv kijken haha :P

Dat lijkt me inderdaad ook onmogelijk :+ Haal trouwens ook veel energie uit het uitkijken en gaan naar festivals(een keer per jaar de laatste 3 jaar), terwijl dat juist vermoeiend zou moeten zijn, heb dan meer het idee dat ik leef en dat geeft me energie ofzo :))

Hmm, heb je toevallig nog een bed over in dat huisje? O:)

Ik haal inderdaad ook veel energie uit Festivals. Heel raar. Maar ik word daar zo gelukkig van. En van geluk krijg je energie. Dus dat zal het wel wezen dan. := Lichamelijk ben ik dan wel gesloopt, maar geestelijk kan ik er nog weken op voort. Kan echt nog weken nagenieten dan :j.

Haha je moet nu nog even zelf je matras meenemen :P. Mijn ouders zijn vol aan het renoveren en meubels bij elkaar aan het verzamelen :Y).

Afbeelding
Dit is de 'straat'. Loopt dood in het bos (die paar bomen, dat is dus het begin van een gigantisch bos :j). Rechts zijn de bosjes waar onze tuin achter schuilt, links, dat huisje.. Dat is ook een huisje die nu gerenoveerd word. Is ook gelijk het laatste huisje in de straat.

En dit grenst er aan onze achtertuin:
Afbeelding
Hier staan van die typische witte franse mega koeien in. Zoals je ziet zit de tuin dus tegen de berg op, wat betekent dat we aan de andere kant uitzicht hebben over een vallei.

Ik ben zo blij dat mijn ouders eindelijk de knoop hebben door gehakt :j. Het is alleen wel moeilijk om zo vaak zonder mijn ouders te zitten. :o Ik kan immers niet mee, zit vol in de studie, woon op mezelf in Amsterdam etc. Ga deze zomer voor het eerst echt erheen. Deze foto's heb ik afgelopen zomer gemaakt, toen zijn we even een middagje er langs gereden, het ligt namelijk op de route naar Spanje :P. Ik heb verder ook even geen andere foto's bij de hand helaas. (Overgestapt naar een MacBook en zins dien word ik chagrijnig van mijn oude Windows computer dus die heb ik al een paar maanden niet meer aan gehad :o :+).

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:44

Oh maar dat is geen probleem, als het echt niet anders kan slaap ik net zo goed buiten op het gras in mijn slaapzakje, wel met een vliegennet uiteraard :Y)

Wat een enorm gave omgeving trouwens en heerlijk altijd, die vervallen huisjes langs de weg :+: Is de weg naar dat huis ook zo doorboord met gaten en kuilen? Mijn ma en ik deden nog wel eens een dagrit te paard, de wegen naar die stallen, onmogelijk :)) En ach, ik neem mijn camera wel mee dan, digitaal of analoog? Allebei mag ook? :Y)

En dat zou best eens kunnen inderdaad, zelfs met slecht weer, stampend in de modder en soppend in een dixitoilet wordt ik daar nog gelukkig. De sfeer, de mensen, de muziek, het strompelen en de weg kwijt raken op de route station-camping, een gevoel van euforie, élke keer weer <3

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:42

Faux schreef:

Wat een goed idee! *\o/*

Mijn ouders 'wonen' in de winter altijd 6 weken in Turkije.. Daar knappen ze zo van op. Vooral mijn vader heeft ook altijd last van een winterdip. Mijn vriend en ik gaan dan in voorjaarsvakantie naar ze toe en dan gaan we met z'n 4en weer terug.. Ze zijn aan het overwegen om daar wat te kopen.

Mijn familie komt oorspronkelijk ook uit Frankrijk, maar daar heb ik toch niet zo heel veel mee.

Maar nog even over dat onthaasten. Ik kreeg vandaag de Happinez van mijn moeder, daar zat een 'Out of the box' boekje/doosje bij. 80 tips en ideeën om creatief te denken. Op 1 van die kaarten staat: 'Gefeliciteerd! Je hebt tweeënhalf uur tijd cadeau gekregen. Wat ga je ermee doen?' Ik vind hem zo goed! Zo is het bij mij ook.. Ik heb vandaag van 3 tot 7 de tijd om wat voor mezelf te doen. Om 7 uur heb ik rijles. En toch loop ik te stressen omdat ik nog zoveel moet van mezelf.. Waarom ga ik nou niet gewoon lekker buiten zitten en niks doen??