Werk je om te leven of leef je om te werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Re: Werk je om te leven of leef je om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:23

Ik werk om te leven, één van de redenen dat we geëmigreerd zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:45

Maar dat wil niet zeggen dat je het daar beter voor elkaar of makkelijker voor elkaar zou krijgen dan hier. Denk dat het vooral een mindset is.

Ik werk in een soort combi van zorg/onderwijs en welzijn. Heb gewoon werk wat ik ontzettend leuk vind, wat ik nuttig vind en wat er dus toe doet. Heel afwisselend, geen dag (uur ;-) ) hetzelfde. Heerlijk vind ik dat.

Natuurlijk ben ik graag thuis, doe ik mijn eigen dingen etc maar zonder werk of bezig op die manier die ik doe zou ik echt (nog) niet willen. Denk er soms ook wel over hoe het zou met pensioen te zijn, lijkt me zo raar :+

Ik verdien niet zo veel, werk ook meestal parttime, heb een lekkere woning, soms wat over aan het eind van de maand, soms niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:07

Ik werk nu alleen nog maar om te leven.
Lange tijd is dat anders geweest, maar mijn zaak is nu dicht door corona, ik ben erg hard met mijn neus op de feiten gedrukt, er is geen steun of uitkering voor deze ex-ondernemer, maar ik heb wel jarenlang alles netjes betaald.

Dat is nu dus voorbij. Ik zal de komende 10 jaar niets bijdragen aan het systeem, dat heb ik genoeg gedaan en als puntje bij paaltje komt krijg ik niks. Nou, dan doe ik dus niet meer mee :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 01:40

Sterkte Palmera, ik begrijp je instelling wel. Ik heb hetzelfde maar dan gewoon in NL...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:05

xSCWx schreef:
Sterkte Palmera, ik begrijp je instelling wel. Ik heb hetzelfde maar dan gewoon in NL...

Snap hoe je je voelt :(:)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:25

Leuk topic is er van stal gehaald :)

Ik vind mijn werk een belangrijk onderdeel van m'n leven en daarom ben ik heel blij met mijn huidige baan, waar ik echt plezier in heb. Ik werk 4 om 5 dagen en zou minder kunnen werken, maar daarvoor haal ik er teveel uit (plezier, zingeving, uitdaging o.a.).

Edit: ik werk in de juridische branche, maar niet (meer) als jurist.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:34

Tiggs schreef:
Leuk topic is er van stal gehaald :)

Ik vind mijn werk een belangrijk onderdeel van m'n leven en daarom ben ik heel blij met mijn huidige baan, waar ik echt plezier in heb. Ik werk 4 om 5 dagen en zou minder kunnen werken, maar daarvoor haal ik er teveel uit (plezier, zingeving, uitdaging o.a.).

Deze geld ook voor mij.
Ik vind leven om te werken of werken om te leven wel erg zwart wit.
Komt op mij nu over als;
- leven om te werken is alleen ambities in je werk hebben, alleen maar werken en verder geen leven hebben.
-werken om te leven is totaal geen ambitie in je werk hebben en dat het leven ‘even stopt’ op het moment dat je dat rotwerk doet en pas na je werk weer verder gaat.
Even erg zwart wit neergezet.

Zo zwart wit is het voor mij niet. Ik heb ambities in beide en zie mijn werk als inspiratiebron, zingeving en een ontwikkelingsmogelijkheid. Ik leef en een deel van mijn leven is mijn werk waar ik veel plezier en voldoening uit haal.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:56

Ik heb tijdens dit nu bijna al een jaar 'corona crisis gebeuren' gemerkt dat ik mijn werk echt heel belangrijk vind vwb het 'uit huis zijn', het tussen de mensen zijn (woon alleen met zoon van 18), het praatje pot en het samen ergens voor gaan (als team). Dus eigenlijk is het veel belangrijker voor me dan dat ik eigenlijk dacht. Zonder werk zou ik tussen die 4 muren echt stapelgek zijn geworden. Kun je zeggen vrienden, familie etc maar als je die minder of niet kunt bezoeken (en laten we wel zijn, op een gegeven moment ben je daar volgens mij ook wel klaar mee :P ), is het toch wel ff anders 'alleen maar only the lonely thuis'.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:21

Ik werk om te leven. En dat heeft in het verleden betekent dat ik ook banen heb gehad, die ik niet leuk vond, maar het geld moet wel binnenkomen.
Op een gegeven moment wel weer een baan binnen gerold, waarbij ik én leuk verdien voor voor het leven buiten mijn werk én het werk leuk vind.

Ik vind de geestelijke uitdaging in mijn werk vaak leuk. Als ik niet zou werken, dan zou ik die zelf moeten zoeken en zo. Als ik ooit met pensioen ga, dan moet ik daar nog iets voor bedenken, want veel uitdagingen worden nu door anderen aangedragen. :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:27

Ik werk ook zeker om te leven. Heb op zich prima banen hoor en zou wel wat willen doorgroeien, maar om het echt ambities te noemen?
Zou vooraf willen doorgroeien naar een leuke baan die meer verdient dan nu, maar waarbij ik toch veel minder hoef te werken :Y) .

Nu in Corona tijd is werk een fijne afleiding, maar toch neem ik regelmatig nog een vrije dag om even wat anders te kunnen doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:36

Grootste nadeel aan de meeste banen is dat alles draait om zoveel mogelijk productie leveren en zo min mogelijk geld uitgeven (aan bvb personeel)

Dacht dat dit voornamelijk in de logistiek zo was, maar in de klantenservice gaat het net zo :=

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:02

Ik werk om te leven maar leef ook wel een om te werken. Ik ben vreselijk ambitieus maar niet ten koste van alles. Ik heb zeker wel een plan wat ik wil in mijn werk en wil ook graag doorgroeien. Ik hou van de uitdaging en zodra een baan die verliest ga ik opzoek naar een nieuwe uitdaging.

Dilan93 schreef:
Grootste nadeel aan de meeste banen is dat alles draait om zoveel mogelijk productie leveren en zo min mogelijk geld uitgeven (aan bvb personeel)

Dacht dat dit voornamelijk in de logistiek zo was, maar in de klantenservice gaat het net zo :=

Ik werk zelf in de logistiek en dan o.a. personeelszaken en inkoop arbeid. Ik heb hier totaal niet de ervaring dat het enkel om zoveel mogelijk productie gaat. Tuurlijk moet er op de kosten gelet worden, maar zeker niet ten koste van de mensen die het werk uitvoeren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:18

Fijn om te horen dat het ook anders kan :j
Snap ook zeker wel dat er productiviteit moet zijn. Maar heb bvb voor een bedrijf gewerkt waar er al moeilijk gedaan werd als je, terwijl je aan het inpakken was, een praatje maakte met de collega aan de tafel naast je. Of waar er bijgehouden werd hoe lang je naar het toilet ging.

Voor toiletbezoek moet ik nu trouwens ook klokken :+

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:24

Wij hebben een paardenfokkerij dus tjsa.... ik leef om te werken :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:10

xSCWx schreef:
@Lara: Klinkt een beetje als een "quarter life crisis" of "dertigers dip"...
1. https://www.cosmopolitan.com/nl/lifesty ... -een-hebt/
2. https://www.thestartupofdreams.nl/20-te ... fe-crisis/

Heel interessante artikels en ik herken me toch in een paar dingen ja! Opzich doe ik wel het soort werk wat ik wilde doen, maar zit ik niet fijn op de plek waar ik nu werk. En vaak vraag ik me af of mijn werkveld (autoindustrie) genoeg evolutie mogelijkheden biedt.

Kaitlyn schreef:
Lara_Silver schreef:
Ideaal gezien qua instelling werk ik om te leven, maar mijn 45 u baan denkt daar anders over.. Ok ik heb een leuk salaris, maar zou graag meer willen doen, meer willen 'leven naast mijn werk'. Nu ben ik tot mijn grote frustratie vaak behoorlijk moe in mijn vrije tijd. Het 'is het dit nu?' idee speelt vrij vaak in mijn hoofd.

Oh ja vertel mij wat, hier hetzelfde. Doordeweeks overdag werken, in de avond naar mijn paard (waar ik overigens wel echt van geniet), maar mis soms wel meer tijd. Mijn weekenden prop ik zo vol mogelijk (is nu wat minder mogelijk) want ik wil eruit halen wat kan in mijn vrije tijd, maar ik rust dan ook niet uit.

Ook zo herkenbaar. Tussen het paard, de hondjes en toch twee keer per week sporten denk ik soms geen wonder dat ik moe ben.. Maar daar helpt een fulltime baan die niet op rolletjes loopt niet aan mee. Idem voor de weekenden, helemaal volproppen om maar niet die vervelende 'ik heb er niet genoeg van geprofiteerd' zondag dip te krijgen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:47

Dat is dan wel weer het voordeel van boer zijn, naar de sportschool hoef ik niet meer :Y)
Op een beetje doorsnee dag loop ik al snel 10000 stappen bijvoorbeeld

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:10

palousa_boy schreef:
Dat is dan wel weer het voordeel van boer zijn, naar de sportschool hoef ik niet meer :Y)
Op een beetje doorsnee dag loop ik al snel 10000 stappen bijvoorbeeld

Dat is wel het fijne aan actief werk idd :j

Toen ik van magazijn naar kantoor verhuisde, kwam er mooi 5 kg bij :')

Inmiddels heeft mijn eetlust zich aangepast op een zittend beroep en zijn er gelukkig weer wat kilo's af. Alleen moet ik nu dus wel wandelen buiten werk om :))

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 02:05

VanHuisUit schreef:
Ik heb tijdens dit nu bijna al een jaar 'corona crisis gebeuren' gemerkt dat ik mijn werk echt heel belangrijk vind vwb het 'uit huis zijn', het tussen de mensen zijn (woon alleen met zoon van 18), het praatje pot en het samen ergens voor gaan (als team). Dus eigenlijk is het veel belangrijker voor me dan dat ik eigenlijk dacht. Zonder werk zou ik tussen die 4 muren echt stapelgek zijn geworden. Kun je zeggen vrienden, familie etc maar als je die minder of niet kunt bezoeken (en laten we wel zijn, op een gegeven moment ben je daar volgens mij ook wel klaar mee :P ), is het toch wel ff anders 'alleen maar only the lonely thuis'.

Bij mij was het net omgekeerd. Eens even niet onder de mensen moeten komen van maart tot augustus was een verademing. Ik vond het zalig. Nu mis ik die maanden echt enorm. Het liet me helemaal herbronnen. Mijn dagen vlogen voorbij en ik had terug echt zin in het leven.