Waarom zijn we bang voor spinnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Waarom zijn we bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:24

Waarom? Omdat ze gewoon zo.. naar zijn. Blegh. Ik kan er helemaal van over mijn toeren raken als er ineens zo'n monster opduikt. Kleine spinnen zoals hooiwagens kan ik nog wel handelen maar die grote dikke huisspinnen.. Dat trek ik echt niet := Gelukkig heb ik ze nog niet kunnen ontdekken in mijn appartement maar bij mijn ouders zitten ze echt heel veel. Dan ren ik brullend naar mijn moeder toe die ze dan naar buiten zet. Want dood maken vind ik zielig. Het zijn nuttige beestjes die er ook niks aan kunnen doen dat ik zo hysterisch van ze wordt :+ Maar binnen wil ik ze niet hebben.

De foto's die hier geplaatst worden *huiver* %)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:31

Spytgnieskje schreef:
Oke.. Dan ga ik jullie nu heeeeeeeeel bang maken :=

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NNSV7UUR.jpg

Deze zat bij ons in de bijkeuken. En ja, ik ben als de dood voor spinnen!

Gelukkig heb ik een goede camera die heel ver kan inzoomen :+

Die viezerds ben ik nou al 3 keer tegengekomen in mn leven en elke keer weer krijg ik kippevel en ga ik gillen :')

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:51

Brrr gadver waarom klikte ik nou op die link :s
Ik heb gisteravond nog zo'n hele dikke vette zwarte spin vermorzeld met een bezem.
Ik zat in bed, zou het licht uit doen en in 1x zie ik die viezerd op het plafond zitten.
Heb eerst een bakje gehaald, daar zou ik hem in doen en dan naar buiten gooien, maar ik kon er niet bij als ik op een stoel stond.
En vriendlief van bijna 2 meter lang durfde hem niet te pakken! :')
Nou ja toen maar een bezem opgehaald en hem daarme geplet, toen door het slaapkamerraam de geplette spin naar buiten gegooid.
Vriendlief helemaal boos, die sprong uit bed omdat ik langs het bed ging met een geplette spin haha.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:02

DjunDjun schreef:
Brrr gadver waarom klikte ik nou op die link :s
Ik heb gisteravond nog zo'n hele dikke vette zwarte spin vermorzeld met een bezem.
Ik zat in bed, zou het licht uit doen en in 1x zie ik die viezerd op het plafond zitten.
Heb eerst een bakje gehaald, daar zou ik hem in doen en dan naar buiten gooien, maar ik kon er niet bij als ik op een stoel stond.
En vriendlief van bijna 2 meter lang durfde hem niet te pakken! :')
Nou ja toen maar een bezem opgehaald en hem daarme geplet, toen door het slaapkamerraam de geplette spin naar buiten gegooid.
Vriendlief helemaal boos, die sprong uit bed omdat ik langs het bed ging met een geplette spin haha.

Wat is dat voor watje? :D
Die van mij is er bijna nooit om me te redden, waardoor ikzelf enorm stoer geworden ben. Maar als ie er is, dan MOET! ie me redden.
Kom op zeg, t is een man, een strijder, ridder enzovoorts.
Mijn ex was ook zo bang, die stond met de stofzuigerstang onder zijn arm, alsof ie een bazooka vast had. Toen heb ik me echt bescheurd.
Als anderen banger zijn dan mij dan vind ik dat enorm grappig en voel ik me een hele held.

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:40

DaniBanani schreef:
En dat is dus echt niet waar, dat over die langpootspin. Is een heel leuk fabeltje maar er klopt niks van. ;)

Mij maakt het echt niet uit in ieder geval........ het zijn maar spinnen groot en klein.
Betreft het niet weten hoe ze heten, tsjaaaa dat kan maar mij maakt het echt niet uit.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:11

Ik weet weer waar het radioprogramma met spinnen over ging!
Het schijnt zo te zijn *alleen van horen zeggen op de radio he, don't blame me * , dat mensen die bang zijn voor spinnen. Moeite hebben met relaties aan te gaan .. daar kwam het op neer :P!
Was vorige week bij Radio 538

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:41

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:16

Ik merk wel dat ik mijn huishoudelijk territorium wil vrijhouden van grote bruine hardlopers... Die ongedisciplineerde beesten lopen echt óveral, zo irritant. Terwijl ik wekenlang een kruisspin in de badkamer gedoogd heb, omdat ie braaf honkvast, nou ja, webvast, hing te hangen in een hoekje...

Mijn dochter vindt ze eng.

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:14

*Voelt vanalles kriebelen :x *

Ik vind het doooodeng! Moederlief heeft verschillende keren geroepen: Ik zet je op een cursus! :n
Nog nooit gebeurt.... Papalief haalt ze wel voor me weg. Alleen 1 keer gooide hij hem naar mij toe. :(
Werd me toch boos, en huilen.. Alles te gelijk... -:(-

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:46

Ik ben ook als de dood voor spinnen en ik zou er graag vanaf willen komen, maar lukt echt niet.. :')

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:02

Ragebol1977 schreef:
Ha! Dat weet ik toevallig!

Heul vroeger in de oertijd, toen de vrouwen nog in groepjes in grotten woonden waren spinnen levensgevaarlijk. Zij konden dodelijk bijten.
Nou ja, die vrouwen zaten daar met hun kinderen, moesten voor nageslacht zorgen, dan wil je niet dat je kroost doodgeprikt/gebeten wordt door gevaarlijke beestjes.
Daarom werkt ons instinct zo op spinnen. Het is een natuurlijke angst om je te beschermen.

Nu zijn we natuurlijk duizenden jaren verder, de meeste spinnen zien er hooguit vreemd uit maar zijn ongevaarlijk, toch is dat instinct bij veel vrouwen gebleven. Het wordt vaak overgedragen van moeder op kind.

Dit klopt, daar wil ik aan toevoegen dat wij als kruipende peuter nog helemaal niet bang zijn voor spinnen of muizen. Moeders maken hun kind (veelal dochters) er eigenlijk bang voor.

Nu is mijn moeder absoluut niet bang voor spinnen, wel hysterisch voor muizen. En dat heb ik heel lang niet eens geweten, tot ze op een keer panisch werd toen onze kat iets meegenomen had naar binnen. Ik vertelde vrolijk dat het wel eens een rat kon zijn. Nou die zat bijna op de kast!!
Maar ik ben al van klein kinds af aan bang voor spinnen..... hoe kan dit dan eigenlijk? Mijn vader is er trouwens ook niet bang voor, ook niet voor muizen/ratten.

Voor kleine spinnetjes ben ik niet meer bang maar voor alles groot en harig... brrrrrrrrr! Ik heb er zelfs een keer voor op de logeerkamer geslapen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:16

Ik maak van dieren in en om het huis vaak een woordgrapje, meer een naamgrapje. Zoals; Conny Mus, John en Linda de Mol en zo ook de John de Wolf-spin. Ik vond deze laatste zelf erg geestig, maar zelfs met een grapje lukt het niet om de angst voor deze griezels kwijt te raken.
Toen John bij mij op mijn slaapkamer bivakeerde heb ik hem geprobeerd te vangen met een vel papier en een voerbak je van de hond en die vieze John stond te springen in dat plastic bakje! Aaaaaaaaaaaaaaaaaarrrghh! En toen gooide ik het raam open, klaar om hem eruit te mikken... springt ie weg! Ik ben naar de logeerkamer vertrokken. Ajuus!

Spin de volgende dag niet meer teruggezien, hij was weg.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:15

Zinia schreef:
Ragebol1977 schreef:
Ha! Dat weet ik toevallig!

Heul vroeger in de oertijd, toen de vrouwen nog in groepjes in grotten woonden waren spinnen levensgevaarlijk. Zij konden dodelijk bijten.
Nou ja, die vrouwen zaten daar met hun kinderen, moesten voor nageslacht zorgen, dan wil je niet dat je kroost doodgeprikt/gebeten wordt door gevaarlijke beestjes.
Daarom werkt ons instinct zo op spinnen. Het is een natuurlijke angst om je te beschermen.

Nu zijn we natuurlijk duizenden jaren verder, de meeste spinnen zien er hooguit vreemd uit maar zijn ongevaarlijk, toch is dat instinct bij veel vrouwen gebleven. Het wordt vaak overgedragen van moeder op kind.

Dit klopt, daar wil ik aan toevoegen dat wij als kruipende peuter nog helemaal niet bang zijn voor spinnen of muizen. Moeders maken hun kind (veelal dochters) er eigenlijk bang voor.

Nu is mijn moeder absoluut niet bang voor spinnen, wel hysterisch voor muizen. En dat heb ik heel lang niet eens geweten, tot ze op een keer panisch werd toen onze kat iets meegenomen had naar binnen. Ik vertelde vrolijk dat het wel eens een rat kon zijn. Nou die zat bijna op de kast!!
Maar ik ben al van klein kinds af aan bang voor spinnen..... hoe kan dit dan eigenlijk? Mijn vader is er trouwens ook niet bang voor, ook niet voor muizen/ratten.

Voor kleine spinnetjes ben ik niet meer bang maar voor alles groot en harig... brrrrrrrrr! Ik heb er zelfs een keer voor op de logeerkamer geslapen!

Ik heb het nog even nagezocht en een paar paginas terug staat ook wel een link.
Om precies te zijn ben je genetisch gemerkt of niet.
Je moeder heeft waarschijnlijk geen genetische marker om een spinnenfobie te ontwikkelen en jij wel.
Zelfs als je de marker zou dragen wil dit niet zeggen dat je ook een fobie voor spinnen ontwikkelt, je hebt er echter wel een grotere kans op.
In hoeverre je de fobie ontwikkelt hangt af van ervaringen, het gedrag van je naasten en hoe je verder zelf in het leven staat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:36

En wat is het verhaal voor muizen eigenlijk? Want spinnen waren vroeger gevaarlijk, maar waarom zijn mensen bang voor muizen?

Ik moet zeggen dat als ik iets uit de (hooi)schuur zou moeten pakken en Ciske (de rat) en zijn vrienden tevoorschijn komen gesprongen dat ik dan ook echt wel even schrik hoor! Maar echt bang voor ratten en muizen? Nee.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:41

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:44

DaniBanani schreef:
"Ik ben een boom, ik ben een boom, ik ben een boom..."

Maar dan kruipt-ie in mijn kleren..en zo snél. :+
Als-ie nou gewoon op z'n dooie gemakkie over mijn arm liep had ik 't nog niet eens zo erg gevonden denk ik..

Om nog even op het "boom-idee" terug te komen: die spin wilde natuurlijk lekker onder een los stuk schors kruipen!

Logisch toch?

:D

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:20

Hier geen spinnenfobie :n

Ik heb maar 1 aversie tergen beesten en dat zijn schorpioenen en varanen... Zelfs krokodillen vind ik niet eng maar als ik in de dierentuin ben en ik zie een van deze 2 krijg is spontaal toch wel de koude rillingen over mijn rug :=

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:41

Bang ben ik er niet voor, vind de meeste alleen zo smerig eruit zien (behalve de grotere zoals tarentula's, die vind ik gaaf), maar zo vind ik dat van alle insecten..