Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:35

Blijf me toch verbazen dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat je die voedingsstoffen alleen uit vlees kunt halen...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:36

Fiffill schreef:
Partijtjes naar de Mac zou ik sowieso niet zo blij mee zijn eigenlijk maar meer omdat 't gewoon allemaal rommel is wat ze daar hebben. :+

Nee hoor, dat is niet waar. Ik werk er, en wij hebben hele mooie producten.
Al het rundvlees word zonder vet bereidt. En al het frituurvet is plantaardige olie.
Gezond zal ik het niet noemen, maar rommel is het absoluut niet.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:39

Fiffill schreef:
Blijf me toch verbazen dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat je die voedingsstoffen alleen uit vlees kunt halen...

mensen zijn alles eters, dat is niet voor niks zo, zonder vlees is voor mensen dus eigenlijk niet natuurlijk

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:42

sjorsie schreef:
Fiffill schreef:

mensen zijn alles eters, dat is niet voor niks zo, zonder vlees is voor mensen dus eigenlijk niet natuurlijk

En in de natuur zijn mensen ook bedoeld om hun eigen vlees te jagen :Y)

Anno 2011 bevatten de vleesvervangers vergelijkbare/ gezondere! stoffen dan die dode koe op jou bord (waar je niet voor gejaagd hebt :P )
(geen persoonlijke aanval, ik wordt er gewoon een beetje melig van :o )

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:43

Citaat:
Hebben je zoons en dochter dit zelf mogen kiezen? (nieuwsgierig)

Zoons hebben dit op latere leeftijd zelf mogen kiezen, een baby/peuter/kleuter kan namelijk nog niet kiezen.
Nu eten ze eigelijk bij ons vegetarisch en bij hun papa vlees.
Onze dochter is nog maar 7mnd, dus die kan voorlopig nog niet kiezen.
Mocht ik merken dat ze voedingstoffen te kort komt dan ben ik niet moeilijk en gaat er gewoon vlees in, maar wel biologisch!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:44

Fiffill schreef:

Het grootste gedeelte kan je wel vervangen, echter niet alles en bv. niet dierlijke eiwitten leveren minder eiwit (0om het zo maar te zeggen) dan dierlijk eiwit. Daarom bereken je voor een vegetarier ook op een andere wijze de benodigde eiwitinname dan een standaard vleesetend persoon.
Ik blijf me erover verbazen dat mensen die geen achtergrond qua opleiding hierin hebben dat zo keihard zeggen. Als je genoeg van voeding weet kan je inderdaad de juiste voedingsstoffen uit andere producten halen zodat het niet schadelijk is, maar sommige tekorten bij kinderen kunnen wel voor een minder goede ontwikkeling zorgen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:45

annebe schreef:
Citaat:
Hebben je zoons en dochter dit zelf mogen kiezen? (nieuwsgierig)

Zoons hebben dit op latere leeftijd zelf mogen kiezen, een baby/peuter/kleuter kan namelijk nog niet kiezen.
Nu eten ze eigelijk bij ons vegetarisch en bij hun papa vlees.
Onze dochter is nog maar 7mnd, dus die kan voorlopig nog niet kiezen.
Mocht ik merken dat ze voedingstoffen te kort komt dan ben ik niet moeilijk en gaat er gewoon vlees in, maar wel biologisch!

Okee, super dat je je kinderen zelf laat kiezen in plaats van je eigen belang voorop te stellen! Ik zie genoeg kinderen die geen vegetariër mogen worden omdat de ouders het niet willen (eigenlijk nooit andersom), maar vind het goed om te zien dat je kinderen zelf mogen kiezen :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:53

Ik eet niet alleen geen vlees omdat ik het zielig vind, al is het wel zo begonnen trouwens, maar ook omdat het eten van vlees in principe de wereld om zeep helpt, je hebt namelijk veel meer land nodig voor het produceren van genoeg vlees voor het aantal mensen dat er is dan dat er aan land beschikbaar is, waardoor de bio-industrie is ontstaan, wat ik echt onmenselijk/ondierlijk vind. Voor niet-vlees is er voor hetzelfde aantal voedingsstoffen veel minder land nodig en daarbij heb je er minder van nodig, omdat een groter deel van het eten voedzaam is. (Dieren eten planten voor voedingsstoffen, een deel hiervan wordt opgenomen en verbruikt en is voor ons dus nutteloos, terwijl we, wanneer we dieren eten juist die stoffen nodig hebben die zij gegeten hebben. Je kunt dus veel beter voedingsstoffen uit de eerste orde(niet-vlees) eten dan voedingsstoffen uit de 2e orde(vlees). Insecten e.d. zijn trouwens veel voedzamer dan koeien/kippen/iets anders, en er is minder land voor nodig, een idee?) Verder is vlees helemaal niet nodig, ook niet voor een jong kind. Ik zou mijn kind dus wel als vegetariër opvoeden, maar als hij/zij later wel vlees zou willen eten dan vind ik dat prima, dat is dan zijn/haar keuze, maar zolang ze nog niet kunnen kiezen, eten ze geen vlees. Ik zou ze zodra ze zelf kunnen gaan kiezen, wat al vroeg is uiteraard(zo ongeveer vanaf het moment dat ze op school zitten), wel vertellen waarom ik vlees eten geen goed plan vind en waarom ze het dus ook nog nooit gegeten hebben. Zodat er meer meetelt in hun keuze dan nieuwschierigheid of 'iedereen eet het behalve ik'.

Nu maar hopen dat ik het uitgelegd heb zoals ik het bedoel en ook belangrijk, dit is hoe ik het geleerd heb, als er volgens jou iets fout lijkt te zijn aan mijn verhaaltje, dan hoor ik dat graag, heb ik weer wat om mijn bioleraar mee uit te dagen :))

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:57

__Elizabeth schreef:
Er zitten idd stoffen in vlees die een jong kind niet mag missen.
Daarom vind ik het egoistisch om ze vegetarier te laten zijn als ze zich er nog niet bewust van zijn. Als ze dat wel zijn en er zelf voor kiezen zou ik beter vinden :)

hier ga ik in mee!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:07

Ten eerste kun je ook als vegetariër heus wel naar de Mac, dus dat argument is echt onzin (oké, niet elke Mac heeft groenteburgers, maar frietjes kun je echt wel eten als vegetariër hoor). Daarnaast is het Mac-argument per definitie onzin naar mijn mening, want als je daar het wel of niet vlees-eten aan vast hangt dan klopt er volgens mij iets niet.

Daarnaast vind ik dat je je sowieso, ongeacht of je nou vegetarisch eet of niet, moet verdiepen in voedsel. Want ik ben van mening dat als je wel vlees eet ook aardig wat voedingsstoffen kunt missen als je niet juist eet en je verdiept in eten e.d. Daarnaast is het heel gemakkelijk om volwaardig te eten als je vlees uit je menu schrapt. Mensen denken ook altijd zo moeilijk. Als ik zeg dat ik vegetariër ben denken ze dat ze iets heel aparts of raars moeten koken voor mij.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:07

madelief88 schreef:
Fiffill schreef:

Het grootste gedeelte kan je wel vervangen, echter niet alles en bv. niet dierlijke eiwitten leveren minder eiwit (0om het zo maar te zeggen) dan dierlijk eiwit. Daarom bereken je voor een vegetarier ook op een andere wijze de benodigde eiwitinname dan een standaard vleesetend persoon.
Ik blijf me erover verbazen dat mensen die geen achtergrond qua opleiding hierin hebben dat zo keihard zeggen. Als je genoeg van voeding weet kan je inderdaad de juiste voedingsstoffen uit andere producten halen zodat het niet schadelijk is, maar sommige tekorten bij kinderen kunnen wel voor een minder goede ontwikkeling zorgen.

Dan weet je zeker ook dat het gemiddelde kind in nederland veeeel meer eiwitten binnen krijgt dagelijks dan aanbevolen en gezond is ;)
Met 1 boterham kaas en een bekertje melk per dag zit je al ruim aan de aanbevolen hoeveelheid eiwitten per dag. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de gemiddelde vegetarisch opvoedende ouder veel bewuster met eten bezig is dan de gemiddelde ouder die zijn kind vlees en olvaritpotjes geeft. Kijk veganistisch opvoeden is heel wat anders, daar zou ik ook niet voor zijn, maar vlees niet geven is niet zo enorm spannend. Ik heb veel gelezen van kinderdietist Stefan Kleintjes voordat we met bijvoeding begonnen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:24

odetteke schreef:
Dan weet je zeker ook dat het gemiddelde kind in nederland veeeel meer eiwitten binnen krijgt dagelijks dan aanbevolen en gezond is ;)
Met 1 boterham kaas en een bekertje melk per dag zit je al ruim aan de aanbevolen hoeveelheid eiwitten per dag. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de gemiddelde vegetarisch opvoedende ouder veel bewuster met eten bezig is dan de gemiddelde ouder die zijn kind vlees en olvaritpotjes geeft. Kijk veganistisch opvoeden is heel wat anders, daar zou ik ook niet voor zijn, maar vlees niet geven is niet zo enorm spannend. Ik heb veel gelezen van kinderdietist Stefan Kleintjes voordat we met bijvoeding begonnen.

Nou, met een broodje kaas en bekertje melk zit je echt nog niet aan de hoeveelheid eiwitten, en al helemaal niet ruim erover (levert even snel zo'n 15g eiwitten). Een kind van 30 kg bv heeft zo'n 24 g eiwit op een dag nodig (30x0.8) en bij een kind dat vegetarisch eet zou je die 24 nog eens maal 1,2 moeten doen. Dus een beetje overdreven is dat wel. Je zit er uiteraard al wel snel aan, als je veel zuivelproducten neemt.

Maar het ging mij meer om de vergelijking, dat in de vleesvervangende producten niet altijd dezelfde voedingsstoffen zit als vlees, dat het niet altijd even veel levert zeg maar.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:25

Toen ik een aantal jaar vegetarisch heb gegeten, kookte mijn moeder niet anders dan daarvoor. Gewoon vlees voor ons vijven, ik pakte het alleen niet op mijn bord. Geen probleem hoor, ik snap dat mijn ouders er niet mee eens waren. Maar het is absoluut niet zo dat ze me opdrongen om vlees te eten.
edit; en als ze nou een gerecht met bijvoorbeeld gehakt erin maakte, vistte ik dat er maar uit. Of ik at een boterham :+
Laatst bijgewerkt door Connie op 25-02-11 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:26

unika schreef:
__Elizabeth schreef:
Er zitten idd stoffen in vlees die een jong kind niet mag missen.
Daarom vind ik het egoistisch om ze vegetarier te laten zijn als ze zich er nog niet bewust van zijn. Als ze dat wel zijn en er zelf voor kiezen zou ik beter vinden :)

hier ga ik in mee!

Verdiep je eerst eens in de stoffen die een mens daadwerkelijk nodig heeft en bekijk dan eens het vlees eten en het bewust vegetarisch eten (dus in combinatie met vleesvervangende voedingsmiddelen). Praten we dan verder, want met dit soort kortzichtige opmerkingen ben ik snel klaar.

Oh, en de Mac kan ook prima vegetarisch, hoor, ben er toevallig vorige week een keer geweest, waar we gewoon patat met saus en salade konden eten, ijsje als toetje en goh, toen kwam ik er weer achter hoe ranzig te Mac is trouwens. :+
Je kunt best zonder die gore hamburgers. :P

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:41

madelief88 schreef:
[***] schreef:

Nou, met een broodje kaas en bekertje melk zit je echt nog niet aan de hoeveelheid eiwitten, en al helemaal niet ruim erover (levert even snel zo'n 15g eiwitten). Een kind van 30 kg bv heeft zo'n 24 g eiwit op een dag nodig (30x0.8) en bij een kind dat vegetarisch eet zou je die 24 nog eens maal 1,2 moeten doen. Dus een beetje overdreven is dat wel. Je zit er uiteraard al wel snel aan, als je veel zuivelproducten neemt.

Maar het ging mij meer om de vergelijking, dat in de vleesvervangende producten niet altijd dezelfde voedingsstoffen zit als vlees, dat het niet altijd even veel levert zeg maar.

Ik heb het, vanuit eigen perspectief, over een peuter van een kilo of 16. En tel bij de eiwitten nog, de rest van het eten op, een paar boterhammen, boter, avondeten, dan zit je zo aan de hoeveelheid die je niet hebben per dag.

Ik ben het met je eens dat plantaardige voedingsstoffen en niet een op een te vergelijken zijn. Plantaardig ijzer wordt een stuk slechter opgenomen, dus daar ben ik erg allert op. Heb het een keer aan de stok gehad met het consternatiebureau... die waren het er niet mee eens dat ik geen toetje na het eten gaf, maar een stukje fruit :+ Maar daar stonden zeer ook verbaasd te kijken toen ik vertelde geen smeerworst en smeerkaas op brood te geven, en de rapleymethode vonden ze maar alternatief (uitgesproken alsof het een heel vies woord was)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:42

Oh, nou, ik vind die groenteburger van de mac toch best lekker! Maar ik kan de mac sowieso wel waarderen :o Ook als vegetariër dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:51

Ik heb geen kinderen, maar mocht ik ze ooit krijgen dan zouden ze in eerste instantie vegetarisch en gezond eten, omdat ik dat ook doe. Ik zou ze ook voorlichten. Geen horrorverhalen, maar ze mogen best weten wat het wezenlijk betekent om een dier te eten. En dan zou ik ze de keuze laten. Als ze er op een gegeven moment toch voor zouden kiezen om vlees te eten, so be it. Maar dan zou ik wel erg hameren op biologsch vlees, ook omwille van hun gezondheid. Er zit zoveel troep in bio-industrie vlees.

Mijn ouders hebben mij er overigens ook altijd vrij in gelaten, daar ben ik ze erg dankbaar voor. Ze eten allebei vlees, maar toen ik op mijn achtste vegetariër wilde worden mocht dat gewoon en werd er ook gezorgd voor gezonde vleesvervangers.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:18

Het verbaast me wel hoe veel mensen er vegetarisch zijn. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:19

En we vallen niet eens om van de nare ziektes en de zware tekortkomingen. :D

Overigens ken ik inmiddels erg veel mensen die vegetarisch zijn of die bewust een paar dagen in de week geen vlees eten.
Het worden er steeds meer. :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:24

En dat vind ik alleen maar positief. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:26

Ik ook!!! :j

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:27

Ik ben zelf vegetarisch opgevoed :) Op een gegeven moment ben ik wel wat vlees gaan eten en toen heb ik er na een paar jaar zelf voor gekozen om weer vegetarier te worden. Ik ben blij dat ik ermee opgevoed ben, omdat ik anders nu misschien wel nooit vegetarier was geweest. Misschien had ik er anders wel niet eens aan gedacht om vegetarisch te gaan eten.
Ik vind het trouwens een ander verhaal wanneer je ouders je compleet verbieden om vlees te eten. Dat moet je als kind toch wel mogen uitproberen, om later zelf een keuzen te kunnen maken die op ervaringen gebaseerd zijn :j

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:28

Nee zeker niet!
Ik vind het ook niet gezonder om vlees te eten, als je eens bekijkt hoeveel troep er in dat vlees zit van wat de dieren te eten krijgen... Hmm nee ik bedank.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:37

Ik ben vegetarisch opgegroeid, tot mijn vierde ongeveer. Toen ging ik naar school en vond ik het wel heel interessant dat mijn klasgenootjes worst op brood hadden. Dus toen wilde ik dat ook :') Mijn moeder heeft er nooit moeilijk over gedaan. Toen ik 16 was ben ik weer vegetariër geworden.
Heb ik wat gemist doordat ik mijn eerste levensjaren vleesloos heb doorgebracht? Neuh... geloof dat ik een toonbeeld van Hollands glorie ben _O-
Ik denk niet dat ik ooit kinderen krijg, maar dan worden ze ook vegetarisch opgevoed. Als ze zover zijn dat ze zelf kunnen kiezen mogen ze van mij kiezen. Willen ze vlees? Prima, maar dan wel verantwoord en biologisch. En met mate. Veel vlees eten is helemaal niet gezond.
Vegetariër of niet, ik zou graag zien dat mijn kind bewust is van wat het eet en waar het vandaan komt. Dat is imo het allerbelangrijkste, niet eens het wel of geen vlees eten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:44

Ik eet geen vlees en op de hond en de kat na krijgt niemand vlees van me. ;) Dus als ik kinderen zou hebben, dan zou worden ze vegetarisch opgevoed. Ik wil ze graag mijn ideeën hierover bijbrengen, maar ik zou ze nooit dwingen. Als ze zelf wel vlees willen eten dan is het uiteraard hun keus. Ik hoop dan wel dat ik ze voldoende heb kunnen bijbrengen om in elk geval voor scharrel- of biologisch vlees te kiezen.