Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fiffill schreef:Partijtjes naar de Mac zou ik sowieso niet zo blij mee zijn eigenlijk maar meer omdat 't gewoon allemaal rommel is wat ze daar hebben.
sjorsie schreef:Fiffill schreef:Blijf me toch verbazen dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat je die voedingsstoffen alleen uit vlees kunt halen...
mensen zijn alles eters, dat is niet voor niks zo, zonder vlees is voor mensen dus eigenlijk niet natuurlijk
Citaat:Hebben je zoons en dochter dit zelf mogen kiezen? (nieuwsgierig)
Fiffill schreef:Blijf me toch verbazen dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat je die voedingsstoffen alleen uit vlees kunt halen...
annebe schreef:Citaat:Hebben je zoons en dochter dit zelf mogen kiezen? (nieuwsgierig)
Zoons hebben dit op latere leeftijd zelf mogen kiezen, een baby/peuter/kleuter kan namelijk nog niet kiezen.
Nu eten ze eigelijk bij ons vegetarisch en bij hun papa vlees.
Onze dochter is nog maar 7mnd, dus die kan voorlopig nog niet kiezen.
Mocht ik merken dat ze voedingstoffen te kort komt dan ben ik niet moeilijk en gaat er gewoon vlees in, maar wel biologisch!
madelief88 schreef:Fiffill schreef:Blijf me toch verbazen dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat je die voedingsstoffen alleen uit vlees kunt halen...
Het grootste gedeelte kan je wel vervangen, echter niet alles en bv. niet dierlijke eiwitten leveren minder eiwit (0om het zo maar te zeggen) dan dierlijk eiwit. Daarom bereken je voor een vegetarier ook op een andere wijze de benodigde eiwitinname dan een standaard vleesetend persoon.
Ik blijf me erover verbazen dat mensen die geen achtergrond qua opleiding hierin hebben dat zo keihard zeggen. Als je genoeg van voeding weet kan je inderdaad de juiste voedingsstoffen uit andere producten halen zodat het niet schadelijk is, maar sommige tekorten bij kinderen kunnen wel voor een minder goede ontwikkeling zorgen.
odetteke schreef:Dan weet je zeker ook dat het gemiddelde kind in nederland veeeel meer eiwitten binnen krijgt dagelijks dan aanbevolen en gezond is
Met 1 boterham kaas en een bekertje melk per dag zit je al ruim aan de aanbevolen hoeveelheid eiwitten per dag. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de gemiddelde vegetarisch opvoedende ouder veel bewuster met eten bezig is dan de gemiddelde ouder die zijn kind vlees en olvaritpotjes geeft. Kijk veganistisch opvoeden is heel wat anders, daar zou ik ook niet voor zijn, maar vlees niet geven is niet zo enorm spannend. Ik heb veel gelezen van kinderdietist Stefan Kleintjes voordat we met bijvoeding begonnen.
unika schreef:__Elizabeth schreef:Er zitten idd stoffen in vlees die een jong kind niet mag missen.
Daarom vind ik het egoistisch om ze vegetarier te laten zijn als ze zich er nog niet bewust van zijn. Als ze dat wel zijn en er zelf voor kiezen zou ik beter vinden
hier ga ik in mee!
madelief88 schreef:[***] schreef:Dan weet je zeker ook dat het gemiddelde kind in nederland veeeel meer eiwitten binnen krijgt dagelijks dan aanbevolen en gezond is
Met 1 boterham kaas en een bekertje melk per dag zit je al ruim aan de aanbevolen hoeveelheid eiwitten per dag. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de gemiddelde vegetarisch opvoedende ouder veel bewuster met eten bezig is dan de gemiddelde ouder die zijn kind vlees en olvaritpotjes geeft. Kijk veganistisch opvoeden is heel wat anders, daar zou ik ook niet voor zijn, maar vlees niet geven is niet zo enorm spannend. Ik heb veel gelezen van kinderdietist Stefan Kleintjes voordat we met bijvoeding begonnen.
Nou, met een broodje kaas en bekertje melk zit je echt nog niet aan de hoeveelheid eiwitten, en al helemaal niet ruim erover (levert even snel zo'n 15g eiwitten). Een kind van 30 kg bv heeft zo'n 24 g eiwit op een dag nodig (30x0.8) en bij een kind dat vegetarisch eet zou je die 24 nog eens maal 1,2 moeten doen. Dus een beetje overdreven is dat wel. Je zit er uiteraard al wel snel aan, als je veel zuivelproducten neemt.
Maar het ging mij meer om de vergelijking, dat in de vleesvervangende producten niet altijd dezelfde voedingsstoffen zit als vlees, dat het niet altijd even veel levert zeg maar.