Wie betaalt op eerste date?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:51

Suus_ schreef:
Betaal eigenlijk altijd mn eigen dingetjes, tenzij iemand er echt op staat dat hij het betaald! Dat vind ik wel heel lief!
Maar voor mij hoeft het niet perse, ik geef meestal uit mezelf geld.

Tsss...betaalt ;(

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:52

Vudress schreef:
Lekker je date laten betalen...... ;) Daar is het een man voor, zo wordt zijn jachtinstinct nog eens goed aangewakkerd.

Met zo'n instelling zou een vrouw niet bij mij hoeven te komen, als ik man was.

Bij een juiste/aantrekkelijke meid heeft zo'n man geen geld uit te geven om zijn 'jachtinstinct' aan te wakkeren :+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:52

pmarena schreef:
Hihi , maar dat heb ik (en andere vrouwen) dus ook , ik ben geen klein kind dat zelf niet kan betalen :P

Werk ook gewoon voor mijn centjes en je kunt zo'n kerel toch niet krom laten liggen terwijl je zelf je bankrekening ziet groeien :P

Wel lief dat je alles betaald hebt....maar ik vind dat de relatie dan toch wat scheef trekt hoor , tenzij je natuurlijk ècht een ouderwetse rolverdeling hebt van man werkt voor de centjes , en vrouw zorgt heel goed voor het nest zodat de man daar geen omkijken naar heeft :)

(als je dat allebei fijn vindt , zo'n rolverdeling)

wat heet kromliggen. Een normaal/goed restaurant is max 100 euro. :)

of het de relatie scheef trekt weet ik niet. Ze was 3 jaar jonger. School en paar uur werk.

Ik heb een baan en een eigen bedrijf. Dus kon het gewoon beter betalen.

Maar ik ben af en toe ook een vreemde :j zijn weinig mensen die hun ex uit de brand helpen terwijl het net uit is. :o

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:56

Als ik word gevraagd om een keer mee te gaan naar de film verwacht ik dat hij betaald! Ik heb toen (lang geleden) aan mijn vriend gevraagd of hij met mij naar de film wil... Vervolgens heb ik dus betaald!

Als je in dilemma zit kun je ook gewoon zeggen... Wat is tegenwoordig eigenlijk normaal bij n eerste date? Betaald de man, betaal je samen of laat je betalen? Wat vind jij? (misschien wel vragen voor de eerste date erdoorheen komt?)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:57

bellenadie schreef:
Als ik word gevraagd om een keer mee te gaan naar de film verwacht ik dat hij betaald! Ik heb toen (lang geleden) aan mijn vriend gevraagd of hij met mij naar de film wil... Vervolgens heb ik dus betaald!

Als je in dilemma zit kun je ook gewoon zeggen... Wat is tegenwoordig eigenlijk normaal bij n eerste date? Betaald de man, betaal je samen of laat je betalen? Wat vind jij? (misschien wel vragen voor de eerste date erdoorheen komt?)

scheelt als ze mij meenemen. Heb al een pathe unlimited pas :7

_merel_

Re: Wie betaalt op eerste date?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:58

tjah... Dan krijg je volgens mij ook korting voor je passagier!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:59

Disa : ik zie dat ik ook schuldig ben in mijn reacties , schakel ineens naadloos over op een d aan het eind waar het niet hoort....is denk ik het Bokt-effect , deze fouten zijn nog zeer subtiel vergeleken met alle paarden die hier een "bid in de mont" hebben , de "zei zij dat ze zich erg irriteerde aan het ligt van de lamp" en de "me" in plaats van mijn , om over de verkeerd gebruikte mitsen enzo nog maar te zwijgen :P

Robert : ja dat is 1 keer :D
Moet je elke maand een keer gaan eten , zit je al op 1200 euro....en die ander maar lekker zijn (haar) hand ophouden....

Kijk als de ander amper of geen inkomen heeft dan ligt het nog anders inderdaad , maar voor het idee zou diegene met minder inkomen dan toch ook af en toe wel moeten betalen , om wel te tonen dat het initiatief er is en het niet als normaal wordt gezien dat de ander altijd maar betaalt , het moet wel gewaardeerd blijven ook :j

Netjes hoor als je je ex uit de brand helpt , voor jezelf ook wel zo fijn want dan weet je tenminste dat jij je best hebt gedaan om het netjes af te sluiten , ook al zal het in sommige situaties best wat moeite kosten om niet keihard alle banden te verbreken....

(edit : even d/t fout wegpoetsen , hopelijk ben ik nog op tijd := :P )
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-01-11 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:59

snoetie schreef:
Een vrouw mag toch wel als een prinses behandeld worden? ik vind echt dat een man zijn best mag doen (en geld is hierbij alleen maar een middel).

ik vind dat er altijd nog een verschil tussen een man en een vrouw, en betalen op de eerste date is bij mij zo'n soort verschil.

Ik ga je even selectief quoten. Ja, als vrouw mag je als een prinses behandeld worden, maar 1. dat werkt 2 kanten op, en 2. daar is geen geld voor nodig in mijn geval.

En omdat jij vindt dat er verschil is tussen man en vrouw, zijn wij het waarschijnlijk niet eens. Ik kom uit een feministisch nest, ik plak fietsbanden beter dan mijn broer, die op zijn beurt beter kookt dan ik. Er is voor ons geen verschil, ik ga na mijn studie gewoon werken, ik verdien mijn eigen geld, huishoudelijke taken worden eerlijk verdeeld en ik stel mezelf in geen enkel opzicht onder, maar ook niet boven mijn vriendjes.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:00

Dat weet ik eigenlijk niet eens.

we gaan altijd met 3 man naar de film. ieder heeft de pas.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:27

snoetie schreef:
Ik vind het niet 'profiteren van' als hij op een eerste date betaald.

je gaat toch naar die date met de intentie om een relatie te starten? dan kun je op een later tijdstip toch iets leuks voor hem doen? (of moet dat dan ook nog gelijkwaardig zijn aan het bedrag dat hij aan jou etentje heeft uitgegeven :') )

Ik weet niet, maar ik ga niet altijd naar een date met de intentie om een relatie te starten... Dat komt een aantal stappen verder pas! Ik ga naar een eerste date om te kijken of het klikt en of ik hem een beetje aardig vind. Vind het een beetje raar overkomen als je hem meteen maar laat betalen, omdat je over 3 maanden zijn vieze onderbroeken wel wast of de boodschappen voor hem betaalt...

Vudress schreef:
Lekker je date laten betalen...... ;) Daar is het een man voor, zo wordt zijn jachtinstinct nog eens goed aangewakkerd.

Sorry, maar dit vind ik ronduit denigrerend tegenover mannen. Dit is een beetje een zelfde soort uitspraak als "Het enige recht van de vrouw is het aanrecht". Zo van "hij is alleen goed zolang ie de rekening voor me betaalt". Ik zou hier als man wel zo hard op afknappen dat ik waarschijnlijk tijdens de eerste date door het wc raampje zou vluchten (en jou met de rekening zou laten zitten :P )!

Edit: Robert: Leuk dat je, als man zijnde, ook even je mening geeft! Vind het erg lief hoor, als de man betaalt. Maar heb er wel een hekel aan als vrouwen daar maar gewoon botweg vanuit gaan en maar gewoon vinden dat dat hoort. Ik zei al, ik vind het wel een andere situatie als de vrouw weinig verdient (door studie oid) en de man wel een flinke baan heeft. Dan verdeel je dingen toch al wel wat anders en ook als je een langere relatie hebt, is het ook logisch dat je over bepaalde verdelingen afspraken hebt. Maar dan nog vind ik niet dat je als vrouw maar een beetje achterover moet leunen en er vanuit moet gaan dat er betaald wordt. Jij geeft aan je ongemakkelijk te voelen als zij betaalt... Ik voel me ook ontzettend ongemakkelijk als er iemand (wie dan ook) voor mij betaalt. Ik heb dan echt het gevoel bij iemand een schuld te hebben. Ik zal dus ook altijd tenminste aanbieden om (een deel) te betalen. Dan heb ik het iig geprobeerd! ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:12

Denigrerend? Nee hoor! Mannen zijn dom en werken een beetje simpel. Daar moet je gebruik van maken in plaats van moeilijk over te doen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:18

op de eerste date met mijn huidige vriend heeft hij alles betaald :o
maar goed dat had ik em al als grap duidelijk gemaakt van tevoren, ik was namelijk eigenlijk helemaal niet van plan om te gaan daten.... laat mij maar met rust dacht ik haha
hij wilde per se, prima maar dan is het op zijn kosten ;)
nu zijn we 1,5 jaar verder en is de verdeling gewoon netjes hoor

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:46

Een goede vriend van mij neemt me ook soms mee uit eten, en daarna gaan we nog gezellig salsadansen. Hij staat erop dat hij me thuis ophaalt, dat hij rijd, dat hij betaalt.. heb de optie al een keer geopperd om 50/50 te doen maar wilde hij niks van weten. En welke man houdt er nu nog de autodeur voor je open?! Ook heeft hij áltijd een hele mooie bos bloemen bij als hij voor mijn deur staat.. echt heel galant!

Wat vinden jullie eigenlijk? Wel of geen bloemen krijgen als je date je komt ophalen? ik vind dat persoonlijk erg attent!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:45

Ik ben van het 50/50, voel me heel erg ongemakkelijk als iemand alles voor me wil betalen. Ik werk ook evengoed voor mijn geld. Bij m'n huidige 'lover' gaat het 50/50 eigenlijk heel vanzelfsprekend, we halen gewoon om de beurt een drankje in de kroeg, gaat al zo vanaf date nummer 1. _O- Af en toe betaalt hij wel de hele rekening, maar daarentegen rij ik altijd dus neem de brandstofkosten voor mijn rekening.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:51

Vudress schreef:
Denigrerend? Nee hoor! Mannen zijn dom en werken een beetje simpel. Daar moet je gebruik van maken in plaats van moeilijk over te doen.

Ik vind jou een beetje dom en simpel overkomen. Misschien woon jij in de Apenheul, maar de mannen waar ik mee date zijn intelligent, beschaafd en welbespraakt.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:13

een mooie bos bloemen is erg cliche! maar ik zou er ook erg blij van worden :D

enne Lieveli, is het toch waar he.... soort zoekt soort ;)
mijn date en nu dus vriend is ook intelligent, beschaafd en welbespraakt :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:29

Imo is het degene die vraagt betaald, máár ik zou het wel netjes vinden als je daarna nog ergens naar toe gaat de ander ook iets betaald (drankjes of/en intree) of betaald op de volgende date .
Het delen (50-50) van de rekening vind ik nogal klungelig overkomen eigenlijk... en zou ik bij en slechte date pas "buiten" het restaurant wat geld geven om mezelf geen profiteur te vinden met daarbij ook de mededeling dat het niet voor herhaling vatbaar is..

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:55

Ik stel het ergens wel op prijs als de man er op staat om te betalen tijdens de eerste date (toch wel een beetje van de oude stempel blijkbaar), maar omdat ik ook geen profiteur wil zijn bied ik wel altijd aan om mee te betalen, want dat vind ik ook geen probleem.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:04

MarcoBorsato schreef:
snoetie schreef:
Een vrouw mag toch wel als een prinses behandeld worden? ik vind echt dat een man zijn best mag doen (en geld is hierbij alleen maar een middel).

ik vind dat er altijd nog een verschil tussen een man en een vrouw, en betalen op de eerste date is bij mij zo'n soort verschil.

Ik ga je even selectief quoten. Ja, als vrouw mag je als een prinses behandeld worden, maar 1. dat werkt 2 kanten op, en 2. daar is geen geld voor nodig in mijn geval.

En omdat jij vindt dat er verschil is tussen man en vrouw, zijn wij het waarschijnlijk niet eens. Ik kom uit een feministisch nest, ik plak fietsbanden beter dan mijn broer, die op zijn beurt beter kookt dan ik. Er is voor ons geen verschil, ik ga na mijn studie gewoon werken, ik verdien mijn eigen geld, huishoudelijke taken worden eerlijk verdeeld en ik stel mezelf in geen enkel opzicht onder, maar ook niet boven mijn vriendjes.

Ik denk dat je het hele ''de man betaalt'' te serieus neemt. Je stelt het een beetje alsof een vrouw die er zo over denkt sowieso voor de ''klassieke rolverdeling'' is, of zie ik dat nou verkeerd? Terwijl dat er natuurlijk geen bal mee te maken heeft. Ik kan ook prima banden plakken, mijn vriend kan voor geen meter koken maar wel strijken, wassen en elke avond doen we gezellig samen de afwas. Ik denk dat je het allemaal wat te zwartwit ziet, en véél te veel waarde hecht aan die eerste date (of denkt dat ''wij'', degenen die vinden dat een man de eerste date betaalt, dat doen).

Mensen het is toch maar de eerste date? Dat zegt toch niet per se iets over iemand of over de rolverdeling in een relatie? Waarom zou je daar in hemelsnaam zo extreem veel waarde aan hechten? Of nav iemands mening over de eerste date zeggen dat dat bij een bepaald beroep past (wat ik overigens een opmerking vind die niet door de beugel kan, ik laat me verdorie geen hoër noemen :? ) of dat diegene geen zelfrespect heeft of niet onafhankelijk is. Ik kan me ergens wel voorstellen dat zulke hersenspinsels dan als eerste door je hoofd spoken, maar wees nou eerlijk: zulke speculaties zijn toch nergens op gebaseerd en oneerlijk?

(Dit is niet per se allemaal tegen jou bedoelt hoor lieveli, de meeste dingen zijn vrij algemeen.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:17

JuliaMaria, zoals je kunt zien heb ik niet meer direct over de date, maar over de opmerking van snoetie die vindt dat er verschil is tussen man en vrouw.

En verder blijf ik bij wat ik gezegd heb. Mijn 'speculaties' zijn toch wel ergens op gebaseerd, het zijn mijn normen en waarden, het is wat ik heb meegekregen van huis uit. Ik ben waarschijnlijk niet zo traditioneel/ouderwets opgevoed.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:22

MarcoBorsato schreef:
Misschien woon jij in de Apenheul, maar de mannen waar ik mee date zijn intelligent, beschaafd en welbespraakt.

En diezelfde mannen, die jij beschouwd als intelligent, beschaafd en welbespraakt, zijn nog steeds in het bezit van een oeroud jachtinstinct. Dat staat los van elkaar, hoewel het in Heiloo vast anders werkt. :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:24

MarcoBorsato schreef:
JuliaMaria, zoals je kunt zien heb ik niet meer direct over de date, maar over de opmerking van snoetie die vindt dat er verschil is tussen man en vrouw.

En verder blijf ik bij wat ik gezegd heb. Mijn 'speculaties' zijn toch wel ergens op gebaseerd, het zijn mijn normen en waarden, het is wat ik heb meegekregen van huis uit. Ik ben waarschijnlijk niet zo traditioneel/ouderwets opgevoed.

Nu doe je het wederom: Waarom zou ik ouderwets/traditioneel zijn opgevoed? Waar baseer je dat op? :?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:28

Joh Vudress & Julia Maria: lees eens 1 keer in jullie leven een Opzij*, dan hoef je Lieveli ook niet continu haar boodschap te laten herhalen.

*ik pleit echt niet voor een abonnement - want ook de Opzij-boodschap is soms tamelijk vermoeiend -

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:30

Vudress schreef:
MarcoBorsato schreef:
Misschien woon jij in de Apenheul, maar de mannen waar ik mee date zijn intelligent, beschaafd en welbespraakt.

En diezelfde mannen, die jij beschouwd als intelligent, beschaafd en welbespraakt, zijn nog steeds in het bezit van een oeroud jachtinstinct. Dat staat los van elkaar, hoewel het in Heiloo vast anders werkt. :j

Heiloo is qua mannen niet veel anders dan London eigenlijk... Maar in Wassenaar zitten dus alleen domme mannen die simpel werken? Is Wassenaar niet net zo'n VVD gemeenschap als Heiloo?

En zijn mannen door dat instinct gelijk dom en simpel? Is het niet zo dat niet bij elke man dat instinct nog even goed werkt? Niet elke vrouw zit tegenwoordig nog thuis in potjes te roeren toch? Misschien zou je het iets individueler kunnen bekijken, wij vrouwen vinden het toch ook niet zo tof als mannen zeggen dat ons enige recht het aanrecht is?

Een beetje meer respect voor mannen zou je sieren ;)

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:31

Vudress schreef:

Last van het syndroom van "Feminisme"? Spreek hier als "man" en ik weet dat er genoeg type's als jouw tussenzitten, maar daar moet je eigenlijk niet eens aandacht aan besteden. Het motto van tegenwoordig is : "Behandel je een vrouw niet met respect dan heb je al geen kans meer". Vind dat ze helemaal gelijk hebben, want zo ben ik ook opgevoed en je moet toch zorgen voor ELKAAR. Waarom zet ik ELKAAR in hoofdletters? Omdat respect niet van 1 kant hoeft te komen. Stel jezelf niet in van, als ik geen respect krijg dan hij ook niet. Wees gewoon open en observeer. Vind het erg kortaf en bot hoe jij zo reageert dat mannen dom zijn, want als we daar over gaan beginnen wil ik gerust wat botte reacties terug geven waar jouw mond van openvalt...
Laatst bijgewerkt door DonRoubos op 18-01-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt