Verslaving---> Algemeen Beschaafd Nederlands

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Verslaving---> Algemeen Beschaafd Nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:08

Ben ook nog wel van voor de sms, maar woonde toen niet in NL, vandaar dat mijn taalkennis ook her en der wat gaten kent :D

Vindt overigens zelf m'n in schrijftaal niet netjes staan (in zakelijke stukken of artikelen/papers).

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:14

VogeltjeM schreef:
Ik ken het! Het is mij aangeleerd toen ik de lerarenopleiding Nederlands deed en ik ben er nog steeds niet vanaf. Heb wel geleerd om het een beetje los te laten, want echt iedereen maakt spelfouten. Ik zit nu op de uni en zelfs die hoogleraren kunnen niet eens fatsoenlijk spellen soms :P Vooral werkwoordsfouten ergeren (edit: IRRITEREN :') ) me...

mag ik jou wat vragen? kennen dat is toch ook geen ABN... Jij gebruikt het dan toch ook niet goed. Ik weet het ipv ik ken het....
werkwoordelijk is het kunnen. dat moet jij dan toch wel weten....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:15

Of moet het niet zijn: ik herken het.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:16

sefanja schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik ken het! Het is mij aangeleerd toen ik de lerarenopleiding Nederlands deed en ik ben er nog steeds niet vanaf. Heb wel geleerd om het een beetje los te laten, want echt iedereen maakt spelfouten. Ik zit nu op de uni en zelfs die hoogleraren kunnen niet eens fatsoenlijk spellen soms :P Vooral werkwoordsfouten ergeren (edit: IRRITEREN :') ) me...

mag ik jou wat vragen? kennen dat is toch ook geen ABN... Jij gebruikt het dan toch ook niet goed. Ik weet het ipv ik ken het....
werkwoordelijk is het kunnen. dat moet jij dan toch wel weten....

En is "ken jij Piet" dan ook fout? ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:17

Ken jij Piet?
Ik kan Piet wel iets leren.

Allebei goed, heeft andere betekenis

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:17

hestejente schreef:
Marieke_K schreef:
M'n is een verbastering van mijn volgens mij (beetje smstaal) :) Me.. brr.. inderdaad TOKKIE! :D Me en mij is hetzelfde, maar me en mijN niet ;)

Nonsens. M'n bestond al toen ik klein was en dat was ver voor het sms-tijdperk.

M'n is spreektaal. Het bekt makkelijker dan mijn. En op schrift gebruik je een apostrof om aan te geven dat je eigenlijk een foneem weglaat.

Horsii_mine: taalontwikkeling is één woord. Het is een samenstelling. ;)

Oeps :D Daarom is dit topic wel goed voor mij haha :+

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:19

mika11 schreef:
Nee juist heel makkelijk, als je het eenmaal snapt!
(ik heb er wel lang bijles voor moeten hebben zoals hierboven staat)

Het is alleen erg vervelend wanneer de persoon het eindelijk begrijpt, de regels van geschreven taal weer veranderd bv: de "k" en "c"

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:20

Hahaha. ik ben een uurtje weg en er zijn 6 pagina's vol gediscussieerd :+

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:21

sefanja schreef:
mika11 schreef:
Nee juist heel makkelijk, als je het eenmaal snapt!
(ik heb er wel lang bijles voor moeten hebben zoals hierboven staat)

Het is alleen erg vervelend wanneer de persoon het eindelijk begrijpt, de regels van geschreven taal weer veranderd bv: de "k" en "c"

Inderdaad, hetzelfde met pannekoek--->pannenkoek
apekop--->apenkop

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:22

Of: Ik ken het fenomeen. Of, ik ken de frustratie. Waarbij "de frustratie' dan "het" wordt. Niet zoveel fout aan dus.

Typ- en spelfouten maken mij niet zoveel uit, maar inderdaad dingen als "me paard" "Me boek", "mijn vriendin zij:"bladiebla"", "Zei is lief", als en dan hebben we al gehad, dus eigenlijk de gewone, ook in spreektaal gebruikte dingen waar gewoon domweg maar wat mee gedaan word.
Het verschil tussen zij en zei is écht niet zo moeilijk. En heeft ook absoluut niks met dislectie te maken. Evenals "me" ipv "mijn".
Nog zo'n tenenkrommend gebeuren: Mits en tenzij. Wij gaan zondag leuk op stap, tenzij ik mijn kamer opruim. Euh, dus als je je kamer níet opruimt ga je wat leuks doen? En als je je kamer wel opruimt, ga je niet weg? Jij krijgt je geld, mits je mijn pakket niet opstuurt. Oké....????? Tenzij is vergelijkbaar met "behalve als" en mits met "op voorwaarde dat". Hoe moeilijk kan het zijn????

En dan kan je zeggen, wat maakt het uit? Nou ja, als je als volwassene graag wilt dat mensen denken dat ze met een twaalfjarig kind van doen hebben, niks. Maar persoonlijk valt mijn mond toch wel open, als ik denk een topic te lezen van een tiener (en dan ook nog een basisschool tiener!!) die dan dik in de twintig blijkt te zijn......

Edit numero zoveel: Lastig, zo'n taaltopic. Ga je ineens op elke letter letten.....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:24

Haha, wat een grappig topic!
Ik herken de irritatie! Ik zit nu in mijn vierde studiejaar van het HBO en ik moet er bij mijn medestudenten op blijven hameren dat ze controleren op spelling. En zelfs daarna check ik het nog een extra keer en haal ik er nog bergen fouten uit :x

Waar ik me altijd nog het meeste aan erger zijn de gemakzuchtige fouten zoals 'me moeder' en 'ik ga maar is naar mijn paard'.
Dat zijn geen fouten die te maken hebben met de moeilijkheid van de nederlandse spelling, dat is gewoon verloedering... en dat vind ik wel irritant op zijn tijd :j

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:25

Veel Nederlanders gebruiken vooral de vormen leggen en kennen in alle posities, terwijl foutief gebruik van liggen en kunnen meestal als hypercorrectie geïnterpreteerd moet worden. Deze vormen behoren zeker niet tot de aanvaarde standaard

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:26

Lalidan schreef:
Of: Ik ken het fenomeen. Of, ik ken de frustratie. Waarbij "de frustratie' dan "het" wordt. Niet zoveel fout aan dus.

Typ- en spelfouten maken mij niet zoveel uit, maar inderdaad dingen als "me paard" "Me boek", "mijn vriendin zij:"bladiebla"", "Zei is lief", als en dan hebben we al gehad, dus eigenlijk de gewone, ook in spreektaal gebruikte dingen waar gewoon domweg maar wat mee gedaan word.
Het verschil tussen zij en zei is écht niet zo moeilijk. En heeft ook absoluut niks met dislectie te maken. Evenals "me" ipv "mijn".
Nog zo'n tenenkrommend gebeuren: Mits en tenzij. Wij gaan zondag leuk op stap, tenzij ik mijn kamer opruim. Euh, dus als je je kamer níet opruimt ga je wat leuks doen? En als je je kamer wel opruimt, ga je niet weg? Jij krijgt je geld, mits je mijn pakket niet opstuurt. Oké....????? Tenzij is vergelijkbaar met "behalve als" en mits met "op voorwaarde dat". Hoe moeilijk kan het zijn????

En dan kan je zeggen, wat maakt het uit? Nou ja, als je als volwassene graag wilt dat mensen denken dat ze met een twaalfjarig kind van doen hebben, niks. Maar persoonlijk valt mijn mond toch wel open, als ik denk een topic te lezen van een tiener (en dan ook nog een basisschool tiener!!) die dan dik in de twintig blijkt te zijn......

Edit numero zoveel: Lastig, zo'n taaltopic. Ga je ineens op elke letter letten.....

Hihi.. Hier lees je dan een topic van een 16-jarige die je als 20-jarige schat of gaat het zover niet?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:30

gabjj8 schreef:
Sorry ervoor als dit verkeerd staat of als het een zinloos topic is, maar ik moest mijn ergenis even kwijt :+

Ik heb op school geleerd dat het ergernis is. Want je ergert je. "Sorry ervoor" lijkt me ook niet correct. Dus leuk voor je dat je een verslaving hebt, maar als je het zelf niet foutloos kan, hoef je je ook niet aan anderen te ergeren.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:32

Vroeger schreef ik alles correct, was een kei in grammatica/spelling.
Maar na een tijd er niet meer bezig te zijn geweest, ben ik het toch wel een beetje kwijt hoor!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:34

venga schreef:
gabjj8 schreef:
Sorry ervoor als dit verkeerd staat of als het een zinloos topic is, maar ik moest mijn ergenis even kwijt :+

Ik heb op school geleerd dat het ergernis is. Want je ergert je. "Sorry ervoor" lijkt me ook niet correct. Dus leuk voor je dat je een verslaving hebt, maar als je het zelf niet foutloos kan, hoef je je ook niet aan anderen te ergeren.

De eerste die zo sterk is dit te vinden :)
Deze zin stond hier juist zo, om te kijken wie er de ergenis als 1e zag.
En dat van sorry ervoor is misschien niet goed neergezet, maar daar zit geen fout in.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:38

Er zijn natuurlijk veel fouten door sms taal, al die afkortingen, die dan ook worden gebruikt in een normale tekst.
Zoals w8 ff

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:39

:)
'Sorry ervoor' klopt qua spelling wel, maar klinkt onhandig. Het woordje ervoor zou denk ik weg gelaten kunnen worden.
Overigens herken ik je verslaving wel :j maar tikfouten zijn snel gemaakt (heb ik nogal eens) en over sommige dingen kun je nog interessant discussiëren.
Meld u nu aan, bijvoorbeeld. Zou er geen t achter meld moeten?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:40

amyz schreef:
(echt geen flauw idee meer wat t was, maar t was hardstikke fout).

Dat moet hartstikke zijn. ;) (sorry, kon het niet laten!)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:55

Ik heb datzelfde maar dan met Engels

Zoals jouw onderschrift, dat kan niet zo.
Laatste stuk moet zijn "Without you I wouldn't have been here" of "without you I would not be here"
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 07-01-11 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:56

Het is jouw onderschrift. ;)
Ik word fanatiek van dit topic haha.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:58

Tja. Zit op mijn iPhone. Dan mist er wel eens een lettertje.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:59

Dat is lastig idd.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:02

Ik heb het eigenlijk alleen met spreektaal, vind het zo zonde als mensen van die stomme dingen zeggen. Ik
Verbeter trouwens nooit iemand, dat vind ik niet gepast.

Heb trouwens nog een leuke voor jullie, wat is het meervoud van klavertje vier?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:03

Klavertjes vier