Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:36

Ik denk dat het probleem er voor de TS vooral in ligt dat de fotografe niet in is gegaan op haar vragen, mailtjes of voorstellen (de foto's te tonen na nabewerking bijvoorbeeld). En inderdaad, nu de paarden in de wintervacht zitten en het weer wat grauwer is, snap ik ook dat het aanbod voor een nieuwe fotoshoot niet zo goed valt. (Ondanks dat het een heel net aanbod is natuurlijk :j ) Ik zou persoonlijk als fotograaf ook in eerste instantie ook een nieuwe reportage aanbieden, maar mocht de klant dat niet willen, dan denk ik dat je er als fotograaf verstandig aan doet om het naar wensen van de klant op te lossen als je daar zelf niet bizar veel op moet inleveren. TS heeft aangegeven reiskostenvergoeding + vergoeding voor de paar uur van de shoot te willen geven, dat vind ik persoonlijk een mooie compromis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:22

Even kleine update, ik heb een e-mail ontvangen en er zijn 3 opties:

- een nieuwe shoot
- extra afdrukken/cd-rom (neem aan dat ze dat als optie bedoelt want anders kom ik niet aan 3)
- geld terug, minder dan de helft van het betaalde bedrag

Ik ga het eens overleggen met de rest van de partijen, zelf weet ik het niet goed.

Verder vraag ik me af: kreeg ook de opmerkingen dat ik haar goede naam nu wel erg aangetast heb, zelfs dat ik de feiten niet juist heb weergegeven. Kan je iemands naam aantasten zonder deze te noemen? Iets wat ik me zomaar even afvraag...

(via pb heb ik enkele fotografen de foto's laten zien om een onafhankelijke mening en ik heb een paar mensen die een bepaalde naam in gedachte hadden bevestigend of ontkennend geantwoord.)

Marchador

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:24

Joh niemand in dit topic weet over wie je het hebt, hoe kan je haar 'goede' naam dan aantasten? Je hebt geen foto's geplaatst hier, geen link van haar site en geen naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:36

Marchador schreef:
Joh niemand in dit topic weet over wie je het hebt, hoe kan je haar 'goede' naam dan aantasten? Je hebt geen foto's geplaatst hier, geen link van haar site en geen naam.

Misschien is 't goed om voor jezelf te spreken.
Want er zijn wel degelijk een aantal mensen in dit topic die weten over wie het gaat ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:38

Alsof die mensen het allemaal aan de grote klok gaan hangen... Dat neem ik toch aan van niet?
Er is niet openbaar gemaakt over wie het gaat.
Misschien had ik het anders moeten formuleren

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:43

[***] schreef:
Even kleine update, ik heb een e-mail ontvangen en er zijn 3 opties:

- een nieuwe shoot
- extra afdrukken/cd-rom (neem aan dat ze dat als optie bedoelt want anders kom ik niet aan 3)
- geld terug, minder dan de helft van het betaalde bedrag

Ik ga het eens overleggen met de rest van de partijen, zelf weet ik het niet goed.

Verder vraag ik me af: kreeg ook de opmerkingen dat ik haar goede naam nu wel erg aangetast heb, zelfs dat ik de feiten niet juist heb weergegeven. Kan je iemands naam aantasten zonder deze te noemen? Iets wat ik me zomaar even afvraag...

(via pb heb ik enkele fotografen de foto's laten zien om een onafhankelijke mening en ik heb een paar mensen die een bepaalde naam in gedachte hadden bevestigend of ontkennend geantwoord.)

Iemand zijn naam wel of niet aantasten is geen juridische maar een subjectieve kwestie. Als mensen weten wie het is en hem/haar nu minder goed vinden, dan is dat inderdaad gebeurd. Zolang jij alleen feiten/jouw bevindingen noemt, is er geen sprake van laster of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:48

Er is in het topic geen naam/toenaam genoemd. Inderdaad.
Maar uit de beschrijving van de stijl van de fotograaf kon ik direct al halen over wie het ging.

Als voorbeeld:
Als iemand problemen zou hebben met een bepaalde bekende man.
En besluit daarover een topic te maken in detail, maar noemt z'n naam niet, maar wel dat bij zijn typische stijl hoort dat je hem vaak 'Tsjakka' hoort roepen, dan maak je hem min of meer alsnog bekend. Veel mensen zullen namelijk heel goed weten dat je het dan over Emiel Ratelband hebt.

Dus ook zonder direct een naam te noemen in een openbaar topic, kun je toch iemand z'n naam schaden.

Bovendien is het openbaar bespreken van dergelijke problemen niet "handig" voor je onderhandelingen met de fotograaf; want je kweekt er nou niet echt goodwill mee. ;)

En ja, dingen die in zo'n topic beschreven worden, hebben wel degelijk effect op de fotograaf. Mensen roddelen nou eenmaal graag. En het is niet eerlijk dat nu alleen de "klagende" partij aan het woord is geweest.
Er zijn áltijd 2 kanten van een verhaal, en we krijgen er hier maar 1 te horen. Dat is niet eerlijk ten opzichte van de fotograaf; die nu openbaar veroordeelt wordt op basis van de helft van het verhaal.

Ik wil geen partij voor TS of de fotograaf trekken, maar ik ben wél van mening dat zo'n topic gewoon maar 1 kant van 't verhaal laat zien. Dus dat je hieruit gewoon géén eerlijke conclusie kunt trekken of mensen kunt veroordelen. Terwijl zo'n topic dat wél doet, ten nadele van de fotograaf in kwestie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:54

Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Zo heb ik er niet tegenaan gekeken om eerlijk te zijn.
Er zijn zoveel mensen die fotoshoots aanbieden op Bokt, omdat ze een nieuwe camera hebben, dat het haast onmogelijk is te weten over welke persoon het is.
Althans, als je niet bekend bent met deze persoon.
Maar wat betreft de andere kant van het verhaal, ja de fotograaf moet ook zijn of haar kant kunnen vertellen.. absoluut.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:55

Eens, maar in dat geval, de persoon staat vrij om haar verhaal hier ook te doen. Lijkt me. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:57

De fotograaf wordt mijns inziens helemaal niet openbaar beoordeeld, er wordt uiterst respectvol gepraat over beide betrokken partijen.

Bovendien, als ik voor mezelf spreek, ik weet over wie het gaat en heb de foto's gezien. In mijn geval ken ik ook ander werk van de fotograaf, en vind ik het werk net als de TS erg tegenvallen. Ook ik ben van mening dat een beetje nabewerking en een strakkere (of überhaupt) selectie waarschijnlijk al een heel ander beeld had gegeven van de foto's dan nu het geval is (geweest).

Maar het valt me wel tegen van de fotograaf in kwestie, omdat ik ook ander werk van haar ken. Met als gevolg: deze situatie valt me tegen van haar (de fotografie, maar ZEKER en MET NAME de communicatie), maar dat zie ik los van haar fotografie normaal gesproken en zodoende ook van haar goede naam.

En daarin zal ik vast niet de enige zijn denk ik zo...

Daarnaast nog het feit dat de TS de fotograaf absoluut niet negatief te kijk zet en dat bovendien in dit topic niet duidelijk wordt om wie het gaat. Dus nee, goede naam aantasten vind ik persoonlijk niet aan de orde.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:58

Negatieve ervaringen delen op internet, ook als die de naam schenden van een bedrijf, is niet verboden hoor. Als je nog in onderhandeling bent is dit inderdaad misschien niet handig.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:59

Femke,... Tsjakka is van Emiel Ratelband :')

Anyway, erg vervelend voor je TS. Altijd jammer dat het niet aan je verwachtingen voldoet.
Ben stiekem ook wel benieuwd naar de foto's :+
Hoop dat je zo tot een oplossing kunt komen :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:59

En geloof me, wanneer er een fotograaf fotos laat zien (op FK bv) die níet goed zijn, krijgen zij dit te horen.

Zelfs iemand die een shoot heeft gehad, waarvan de fotograaf niet op bokt zit, kreeg de wind van voren omdat de shoot niet netjes was. Kan me dat topic nog heel goed herinneren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:00

Lastig zulke dingen.... Laat dit een les zijn zou ik zeggen. Altijd een contract laten opstellen als je veel geld gaat uitgeven :j En verder hoop ik voor beide partijen dat het wordt opgelost! Ik vind het overigens wel heel netjes van de fotograaf dat ze met eventuele oplossingen aankomt....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:01

Inderdaad, de laatste oplossingen vind ik zeker heel netjes, en ik vind niet dat je nu nog meer kunt verwachten [***].

Voor de fotograaf in kwestie is het ook niet fijn, om zulke dingen te lezen (mocht zij dit topic tegenkomen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:03

Cyntje schreef:
Femke,... Tsjakka is van Emiel Ratelband :')

Lol, ik haal die 2 altijd door elkaar... Thanks :)
Me = :Z :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:05

Nog even aanvullend op mijn vorige post: Als het om fotoshoots gaat is het zéker aan te raden om een contract op te laten stellen. Er zijn zó veel oorzaken te noemen waardoor foto's kunnen mislukken. Ik heb ook wel eens een shoot gehad die voor een bepaalde datum af moest zijn, maar op de dag van de shoot regende het. Dat is bijna niet te voorzien natuurlijk, zeker niet in kort tijdsbestek. Toen heb ik aangeboden om alsnog een nieuwe shoot te doen als de foto's niet naar wens zouden zijn. Dat soort dingen moet je van te voren regelen. Je weet nooit met wat voor iemand je in zee gaat, en wat de omstandigheden zijn.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:05

Als het een dure shoot was zou ik zéker meer dan de helft van het bedrag terug willen. Fotograaf heeft niet voldaan aan de opdracht. Wil ze dat absoluut niet, dan zou ik er rechtsbijstand op af sturen. Is ze nou helemaal?

Waarom zou iemand geld moeten betalen voor een kwalitatief slechte shoot terwijl je betaalt voor bijna pro kwaliteit? Ik zou zeker geen genoegen nemen met de helft. Ben je geld kwijt én heb je nog niets.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:07

Kiwipitje schreef:
Als het een dure shoot was zou ik zéker meer dan de helft van het bedrag terug willen. Fotograaf heeft niet voldaan aan de opdracht. Wil ze dat absoluut niet, dan zou ik er rechtsbijstand op af sturen. Is ze nou helemaal?

Waarom zou iemand geld moeten betalen voor een kwalitatief slechte shoot terwijl je betaalt voor bijna pro kwaliteit? Ik zou zeker geen genoegen nemen met de helft. Ben je geld kwijt én heb je nog niets.

Maar wáár trek je de lijn van wanneer je als fotograaf je geld terug kan krijgen? Zodra de klant al zeurt dat de fotos niet mooi genoeg zijn?

Dat is een onbegonnen zaak! Dan kan iedereen wel roepen dat de fotos niet mooi zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:08

Kiwipitje schreef:

Dat kan waarschijnlijk niet, omdat er van te voren geen eisen zijn gesteld. Het enige waar ze aan vast kan houden is dat de fotografe niet op mailtjes ed reageerde, maar of dat duidelijk na te trekken is is ook maar de vraag. Denk dat ze met rechtsbijstand ook niet ver komt..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:09

Ik ben het eens met Femke, al ben ik zelf momenteel nog even niet helemaal zeker over die het nu precies gaat. Wat voor foto's kon je eerst op de site terugvinden dan? Ook foto's waar je atributen nog op zag o.i.d? Gezien een professioneel fotograaf dat soort foto's niet echt snel zou doorsturen [Ik ben zelf een amateur, enorm kritisch, maar echt slechte foto's zou ik never doorsturen aan klanten, zeker niet als ze ervoor betaald hebben?] Had de fotograaf trouwens ook een tijdslimiet zeg maar aangegeven voor wanneer ze de foto's zou sturen o.i.d? Lastig bereikbaar zijn is namelijk ook niet echt handig wat betreft het fotograaf zijn, gezien dat al snel negatief gevolg kan hebben. Ik weet niet hoeveel je voor de fotoshoot hebt neergelegd, maar na het horen van hoe de foto's zijn zou ik zeker de helft terugeisen. Misschien nog wel meer ;) Ik weet niet of de fotograaf in kwestie hier ook op Bokt zit, want anders kon je misschien ook even bij haar verhaal halen. Of je legt zoals je hier alles hebt verteld bij haar neer, misschien dat ze er dan wat mee doet? ;)

Marjoow, als meerdere partijen aangeven dat ze niet tevreden zijn, lijkt het me dat er iets niet helemaal pluis is.

Ik moet zeggen dat ik nu wel ENORM nieuwsgierig ben geworden naar de foto's, ik weet niet of de TS bereid is om eentje op te sturen? [Of stel ik dan een heel associale vraag?]

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:11

Ik heb de foto's gezien, volgens mij was gewoon alles op de site gezet (onbewerkt) inclusief paarden met afgesneden neuzen, foto's met een niet al te mooie achtergrond (paarden, mensen) etc. en daardoor vielen de mooiere foto's nogal weg.
Volgens mij zijn ze nu van de site afgehaald.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:11

Nee, 1 partij: De klant. Deze bestaat in dit geval uit meerdere personen, maar het blijft 1 partij.

Rechtsbijstand inschakelen kost je klauwen met geld, het enige wat je dan doet is het leven van de fotograaf compleet ruineren, omdat deze na zo'n zaak nooit meer een klant krijgt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:12

Neem aan dat de TS ze nog heeft? Zag namelijk al verscheidende berichtjes langskomen dat de site van de fotograaf in kwestie verbouwd werd? ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:13

Courses schreef:
Neem aan dat de TS ze nog heeft? Zag namelijk al verscheidende berichtjes langskomen dat de site van de fotograaf in kwestie verbouwd werd? ;)

Ja, maar toen stonden ze er nog op. ;) Ze zijn er pas net afgehaald. Wss naar aanleiding van dit topic, of toch omdat de site verbouwd werd.

Er zaten wel leuke plaatjes tussen hoor :j maar het was lastig zoeken tussen alle mindere foto's.... ik zou zelf een selectie van de mooiste foto's maken en die aan de klant geven, dat lijkt me handiger, ook voor de klant.