Kinder te weining discipline?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:52

funnyhorses schreef:
Ayasha schreef:
FH: En hoe verklaar je dat Lieveli er best een wild leven op na houd terwijl haar broers op het gemakje studeren enz?

Hoe moet ik dat verklaren?
Ik ken ze toch niet,weet niet hoe hun opvoeding en communicatie gaat.
Feit is wel dat als een kind rare dingen doet dat het vaak wel af te leiden is van de thuissituatie.

3 kinderen, zelfde situatie, 1 kind doet gekke dingen.
Hier 2 kinderen, zelfde situatie, 1 kind doet gekke dingen.
Hoe je het moet verklaren weet ik niet want ik ben het niet met je eens. :+ Maar als jij er zo van overtuigd bent dat het de opvoeding is dan zal je dat vast ook kunnen onderbouwen. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:53

Tot een bepaalde leeftijd!
Ik bedoel als ze met bijv. 25 jaar nog niet weten wat goed en wat slecht is dan houd het wel op,ook voor ouders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:54

Op zijn 22e ongeveer was ie terug op het rechte pad. Heeft gespeelt tussen zijn 16e en 22e dus. Hoe het met Lieveli zit weet ik niet. Ik ben inmiddels 20 en heb beslist fouten gemaakt zoals iedereen maar de dingen die broerlief heeft gedaan heb ik nooit bedacht, zelfs niets wat in de buurt kwam. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-11-10 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:55

Dan ben je het maar niet eens Ayascha,zal me worst wezen! ;)
Feit blijft dat een kind zich niet zelf kan opvoeden en vaak is het een schreeuw naar aandacht als ze al gekke streken uithalen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:56

Leuk dat je basicly zegt dat het ouders zijn die er voor zorgen dat kinderen aan de drugs gaan maar dat je dat vervolgens niet kan onderbouwen.... :+ Ik vind het een behoorlijke beschuldiging om verder niets aan onderbouwing te hebben. :) Hoop van harte dat je het niet zelf hoeft mee te maken. :) Want mán wat ga jij dan keihard tegen de muur knallen als je tot de conclusie komt dat je opvoeding waar je zo hard je best mee hebt gedaan en die zo goed leek te gaan geen jota uit blijkt te maken. :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:00

MarcoBorsato schreef:
Kiwipitje schreef:
Fijn dat je op accountants in opleiding kotst en ook op mij :) Lee. Mij is altijd geleerd om mensen met respect te behandelen of dit in ieder geval te proberen. Natuurlijk lukt dit niet altijd, maar als je al kotst op je broertje z'n studie :=.
Je hebt voor het gemak even het stukje overgeslagen waarin ik zei dat ik vooral ook trots op hem ben? :)
Oké je bent trots op je broertje maar kotst op accountants in opleiding. Als je nou zou kotsen op pedofielen, of weet ik het wat, maar nee. Jij kotst op accountants in opleiding :j.

Ayasha schreef:
Want mán wat ga jij dan keihard tegen de muur knallen als je tot de conclusie komt dat je opvoeding waar je zo hard je best mee hebt gedaan en die zo goed leek te gaan geen jota uit blijkt te maken. :)
En ja, opvoeding maakt wel uit. Als kinderen niet opgevoed zijn dan hebben ze gewoon geen normen en waarden. Van die kinderen die in de supermarkt de groentenweegschaal slopen omdat pappie en mammie hem of haar een vrije opvoeding geven. Van die kinderen die vleeswaren tussen de chips gooien omdat pappie en mammie hem of haar een vrije opvoeding geven. Van die kinderen die tegen je schenen schoppen omdat pappie en mammie hem of haar een vrije opvoeding geven. En je maakt mij niet wijs dat fatsoenlijk opgevoede kinderen dit ook doen :n.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:00

funnyhorses schreef:
Feit blijft dat een kind zich niet zelf kan opvoeden en vaak is het een schreeuw naar aandacht als ze al gekke streken uithalen!

Schreeuw naar aandacht? Ik was 18 dat ik begon met harddrugs, ik woonde toen op mezelf, denk je dat ik mn ouders vertelde wat ik in het weekend uitvrat := Of dat ik niet wist dat het niet oke was?

Ik had en heb gewoon een hang naar het onbekende, ik wil experimenteren, uitproberen. Op het gebied van drugs heb ik alles geprobeerd wat haalbaal is, ik heb er nu ook totaal geen belangstelling meer voor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:02

Kiwipitje schreef:
Oké je bent trots op je broertje maar kotst op accountants in opleiding. Als je nou zou kotsen op pedofielen, of weet ik het wat, maar nee. Jij kotst op accountants in opleiding :j.

Ja inderdaad, als je er mee zit mag je me altijd pben, maar we kunnen ook gewoon ontopic gaan? :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:02

Ik kan nergens lezen waar ik iemand beschuldig van het feit dat een ouder het schuld is als zn kind aan de drugs gaan?!Ik heb het geneens over drugs maar over kinderlijk misdragen.Dus niet zo fitten Ayascha.

Wel zeg ik als een 12 jarige aan de drugs raakt dan ben je het als ouder schuld,niet dat je je kind ertoe gedreven zou hebben maar wel om het feit dat je dan tomaten op je ogen hebt en het niet eerder gezien/gemerkt heb.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 10:02

funnyhorses schreef:

Bij mij was het meer van uit proberen.
Ik ben heel nieuwschierig.
En denk vaak , Aa dat valt wel mee.

Als je deo hebt en je zegt die stinkt , wil ik er toch aan ruiken.

Iedereen maakt fouten ,
De een wat meer als een ander.

En de een wat dommere als een ander.

Zolang je het verschil tussen goed en slecht maar weet.
Ik had nooit gedrift als er een teggen ligger had kunnen kommen , of iets anders.
En ook niet als er iemand bij in had gezeten.
Ik wil niet dat iemand door mij in de kreukels ligt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:03

Kiwipitje schreef:
En ja, opvoeding maakt wel uit. Als kinderen niet opgevoed zijn dan hebben ze gewoon geen normen en waarden. Van die kinderen die in de supermarkt de groentenweegschaal slopen omdat pappie en mammie hem of haar een vrije opvoeding geven. Van die kinderen die vleeswaren tussen de chips gooien omdat pappie en mammie hem of haar een vrije opvoeding geven. Van die kinderen die tegen je schenen schoppen omdat pappie en mammie hem of haar een vrije opvoeding geven. En je maakt mij niet wijs dat fatsoenlijk opgevoede kinderen dit ook doen :n.

Het ging over druggebruik Kiwipitje. ;) Daarvan heb ik gezegd dat het voor 99% in het karakter lag.

fh: zoals ik al zei, ik hoop van harte dat je het nooit hoeft door te maken. :) Want zelfs áls je het al ziet, dan nog, wat ga je doen? :) Ze opsluiten? :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-11-10 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:03

MarcoBorsato schreef:
funnyhorses schreef:

Schreeuw naar aandacht? Ik was 18 dat ik begon met harddrugs, ik woonde toen op mezelf, denk je dat ik mn ouders vertelde wat ik in het weekend uitvrat := Of dat ik niet wist dat het niet oke was?

Ik had en heb gewoon een hang naar het onbekende, ik wil experimenteren, uitproberen. Op het gebied van drugs heb ik alles geprobeerd wat haalbaal is, ik heb er nu ook totaal geen belangstelling meer voor.

Tja en toch schreeuw je hier naar begrip!!!!!!?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:04

MarcoBorsato schreef:
Kiwipitje schreef:
Ja inderdaad, als je er mee zit mag je me altijd pben, maar we kunnen ook gewoon ontopic gaan? :)
Dit is ontopic :). Jij zegt dat je vrij opgevoed bent, nou volgens mij zijn dat soort uitspraken het gevolg van een slechte / vrije opvoeding. Uitspraken waarmee je onnodig en expres mensen beledigt :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:04

Niet meer of minder dan jij zelf FH :? Noemt ook wel "mening geven". :) Iets wat je doet in discussie's.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:06

Overigens vind ik de voorbeelden van vrij opvoeden hier echt wel extreem. Ik beschouw mezelf als vrij opgevoed, maar als wij niet normaal konden doen met boodschappen kregen we gewoon een tik, of we moesten in de auto wachten. Grote mond tegen mijn ouders, zeuren of ruziemaken met mijn broers was kamertijd, en omdat ik sinds mijn 10e een eigen pony heb werd mij ook geleerd dat ik uit school moest mesten en rijden, en dan pas tijd had voor leuke dingen. Ik spreek met 2 woorden, zeg u en bedank altijd. Ik was vroeger geen irritant kind, ik heb 1 keer een woedeuitbarsting gehad op mijn 3e, toen heeft mijn moeder me in de Middelandse Zee gezet.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 10:07

Kiwipitje schreef:
Ja inderdaad, als je er mee zit mag je me altijd pben, maar we kunnen ook gewoon ontopic gaan? :)[/quote] Dit is ontopic :). Jij zegt dat je vrij opgevoed bent, nou volgens mij zijn dat soort uitspraken het gevolg van een slechte / vrije opvoeding. Uitspraken waarmee je onnodig en expres mensen beledigt :).[/quote]

Slechte uitspraken zijn niet het gevolg van een vrije opvoeding.
Je hebt goede en slechte vrije opvoedingen.

Mij is wel geleerd dat ik iedereen , in zijn of haar waarde moet laten.
En niet expres mag beledigen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:08

funnyhorses schreef:
Tja en toch schreeuw je hier naar begrip!!!!!!?

Jij bent hier degene die uitroeptekens gebruikt. Ik niet. Ik schreeuw nergens naar begrip imo :) Ik ga alleen in discussie met je.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:09

Quandro schreef:
Kiwipitje schreef:
Dit is ontopic :). Jij zegt dat je vrij opgevoed bent, nou volgens mij zijn dat soort uitspraken het gevolg van een slechte / vrije opvoeding. Uitspraken waarmee je onnodig en expres mensen beledigt :).[/quote]

Slechte uitspraken zijn niet het gevolg van een vrije opvoeding.
Je hebt goede en slechte vrije opvoedingen.

Mij is wel geleerd dat ik iedereen , in zijn of haar waarde moet laten.
En niet expres mag beledigen.[/quote]

Het was helemaal niet beledigend bedoeld, het was gewoon een rottige sarcastische opmerking, vandaar dat ik er onder zette dat ik heus wel trots op mijn kleine broertje ben. Excuses als iemand wel beledigd is.

Quandro

Re: Kinder te weining discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 10:14

Rottige sarcastische opmerkingen hoef ik niet te geven.

Dan kan je beter oprecht zijn en het gewoon recht door zee zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:20

jongens maak nou niet zo'n drama van een ongelukkige en fout geïnterpreteerde opmerking. Lieveli heeft al gezegd dat het niet zo bedoelt was. Maak er dan niet zo'n punt van.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:11

Ik denk dat opvoeding hier te veel wordt afgeschoven op de ouders...
Opvoeding heeft ook te maken met allerlei omgevingsfactoren:
je school, de tijdschriften die je leest, de tv-programma's die je kijkt, de mensen waar je mee omgaat, de dingen die je ziet op straat... enz.

Een ouder kan nog zó zijn best doen, maar dan nog kan het kind verknipt zijn doordat het simpelweg pech heeft wat betreft de dingen die hij/zij ziet/tegenkomt.
Aan de andere kant kan een ouder ook helemaal niet zijn best doen mbt. opvoeden, gewoon voor een vreselijk slechte opvoeding zorgen, en dan nog kan het kind daar beter uitkomen doordat hij/zij met de goede dingen in aanraking komt.

Verder denk ik dat een deel van het karakter gewoon aangeboren is, daar kan niemand wat aan veranderen.

Zelf ben ik redelijk tevreden met wat er tot nu toe van me gekomen is. Sommige dingen van mezelf vind ik echt niet goed, maar dat is er gewoon ingeslopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:15

Oh zeker is karakter aangeboren, maar je probeert met je opvoeding je kind zo te sturen dat het kind leert omgaan met zijn karakter.
Dat kan zijn van heel timide tot overdreven aanwezig zijn, van heel makkelijk tot zeer snel driftig.
Ik heb 3 kids met alle drie een zeer eigen (en zeer verschillend) karakter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:20

Brainless: en sommige dingen heb je simpelweg niet onder controle... Elk kind leert op zijn eigen manier. Sommige moeten 7x met hun kop tegen de muur knallen ook al probeer je als ouder wanhopig om duidelijk te maken dat het zo niet kan door gaan... Tenzij je ze wil opsluiten heb je weinig andere keuze dan hopen en bidden... Dan mag je opvoeding nog zo goed zijn als het wil... :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:26

Oh absoluut.
Mijn jongste kent geen bijna geen angst (ook moeilijk oorzaak/gevolg, ze denkt voordat ze doet).
Nu is ze 7 en door veel met haar over dingen te hebben leert ze nu beter dingen te begrijpen.
Maar ze is echt een kind dat 100x in een boom klimt en tot de conclusie komt... hee ik kan er niet meer uit.
En ja ik heb er al eens laten zitten, maar op een gegeven moment moet je haar er toch maar eens uithalen. En dan deed ze het de week erop zo weer. (toen was ze 3 jaar). Nu is ze motorisch handiger en kan ze er zelf weer uit komen (gelukkig :) ).
Het voordeel, ze kon met 2 1/2 zonder zijwieltjes fietsen omdat ze niet bang was om te vallen.
Nu leren wij haar ook dat ze niet alle dingen kan doen die grotere kinderen wel kunnen en mogen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:31

Quandro schreef:
Heb met mijn eigen auto een paar keer gedrift.
En kwam er zo achter dat een boom niet mee geeft.
Had gelukkig niets.
Was wel in paniek , vader weer gebeld.
En die mij werdom op een rustige manier heeft uitgelegt dat ik dom bezig was.

En sinds dien mocht ik zijn auto lenen.
Aangezien hij een nieuwe auto wou , maar net niet genoeg geld had , heb ik mee betaald en hebben we samen een auto.

De leraars mening:
Ik had je rijbewijs afgepakt.
En je had een schop onder je kont gekregen en je had mogen fietsen .
En zelf een auto mogen kopen.

Dit voorbeeld had ik afgelopen winter nog met mijn man... Met "mijn" auto...
Hij mocht toch echt van zijn eigen "zakgeld" een nieuwe auto voor mij kopen...
Hij beweert nog steeds dat het het waard was :P
Ik was enorm pissig, en was dat ook geweest als het "zijn eigen" auto was geweest.
Als gezin wil ik niet dat we op hoeven te draaien voor zijn speelse risicovolle uitspattingen... :(