De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:29

H_Nalanta schreef:
Goede vraag! :D En eerlijk, ik heb daar geen antwoord op. Denk dat dat te moeilijk is voor het menselijk brein om te begrijpen. ;)

dan nog jezus kan geen god zijn geweest, nog zijn, god is god, en god is niet zo narsitish, om zich zelf aan te roepen.
Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" Matteus
anders zou hij hier zeggen, mezelf, mezelf waarom heb ik me zelf verlaten
Ik ben van God uitgegaan; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden. Lucas

Captain

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:31

Jezus roept hier toch tot zijn Vader? Nog een teken dat God en Jezus apart zijn maar wel hetzelfde. Nogmaals: Ik begrijp het ook niet maar ik geloof het wel, ik denk niet dat we alles kunnen begrijpen, daar kunnen wij gewoon niet bij. :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:33

Wij, omdat god groot is, Beatrix en andere grote staatshoofden zeggen toch ook wij.

Inderdaad god beheerde toen de natuur en alles, dit doet god nog steeds, in ieder detail. Maar god heeft ons geschapen met een stel hersenen, waarmee wij deze natuur etc kunnen beinvloeden in zekere maten, op een manier die andere wezens niet kunnen.

Monniken roepen ook Vader aan. Vader omdat het de schepper is. God zegt wees, en het is. God bevrucht niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:34

H_Nalanta schreef:
Jezus roept hier toch tot zijn Vader? Nog een teken dat God en Jezus apart zijn maar wel hetzelfde. Nogmaals: Ik begrijp het ook niet maar ik geloof het wel, ik denk niet dat we alles kunnen begrijpen, daar kunnen wij gewoon niet bij. :)

dat kan niet want god dult niet dat mern andere goden aanbid dan hij zelf, dus is elke christen, een heiden in het woord van de bijdel

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:35

Daphna schreef:
Wij, omdat god groot is, Beatrix en andere grote staatshoofden zeggen toch ook wij.

Dat is wel appels met peren vergelijken. Als Beatrix wij zegt bedoelt ze daarmee de tweede kamer en die andere gasten waarmee ze besluiten hebben genomen. Hoe kan God het nu over wij en ons hebben als er helemaal geen andere mensen waren? ;) Alleen God was er, en hij heeft het over ons en wij, dus een meerderheid, dus de drie-eenheid. ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:37

Moll schreef:
dat kan niet want god dult niet dat mern andere goden aanbid dan hij zelf, dus is elke christen, een heiden in het woord van de bijdel

Jezus bid hier tot God. Dus daar is niks heidens aan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:38

Om in te gaan op de OP (heb de rest van het topic -nog- niet gelezen); de bijbel is een mooi boek, maar ik denk dat je het niet te letterlijk moet nemen. Je kunt bij mensen met rust heel veel angst weghalen en je kunt een gespleten zee of verduistering ook op een andere manier verklaren (denk aan eclipse). Ik geloof dat Jezus wel gaven had, maar meer in de zin van de 'helderzienden' vandaag de dag, de natuurlijke gaven, maar niet de goddelijke gaven.

Ik ben absoluut een aanhanger van de Darwin theorie, dus meer dan een 'mooi boek' is de bijbel niet voor mij. Ik vind het eng als mensen strikt met de bijbel onder de arm leven, die mensen doen zichzelf ook imo erg tekort.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:39

H_Nalanta schreef:
Moll schreef:

Jezus bid hier tot God. Dus daar is niks heidens aan.

nee maar elke christen bid tot DE here jezus, dus dit zou niet mogen volgens de 10 geboden

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:41

Moll schreef:
nee maar elke christen bid tot DE here jezus, dus dit zou niet mogen volgens de 10 geboden

Wie zegt dat?

Je kunt tot God bidden, je kunt tot Jezus bidden, je kunt tot de Heilige Geest bidden.. Ik doe het alle drie.. Apart en ook tegelijk.
Jezus was de Zoon van God, Hij was God maar ook mens. Moeilijk te begrijpen maar het is wel zo, dus waarom zou je daar dan niet naar mogen bidden? ;)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:42

Volgens mij is het zo dat God, de Heilige Geest en Jezus ZO verbonden zijn dat ze samen èèn zijn. Dat wil niet zeggen dat het alledrie dezelfde persoon is, maar dat ze èèn zijn. Oftewel: Je mag Jezus aanbidden van God want hij is èèn met zijn zoon.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:45

H_Nalanta schreef:
Daphna schreef:

Dat is wel appels met peren vergelijken. Als Beatrix wij zegt bedoelt ze daarmee de tweede kamer en die andere gasten waarmee ze besluiten hebben genomen. Hoe kan God het nu over wij en ons hebben als er helemaal geen andere mensen waren? ;) Alleen God was er, en hij heeft het over ons en wij, dus een meerderheid, dus de drie-eenheid. ;)

Citaat:
Elohim. Meer dan God alleen

Wie de taal van het Oude Testament wil begrijpen, moet zich ook bewust zijn hoe het Hebreeuws spreekt over God. Het woord voor God is ‘el’, dat zoiets als ‘machtige’ betekent. Maar we vinden God gewoonlijk aangeduid met het meervoud: elohim. Dit weerspiegelt een kenmerkend Hebreeuws taaleigen. Dingen die als onbegrensd worden gezien, worden vaak aangeduid met een meervoud. Water is zoiets onbegrensds, en wordt daarom aangeduid met de meervoudsvorm mayim. De NBG’51 vertaalt dat in de eerste hoofdstukken van Genesis consequent met ‘wateren’, maar de NBV gebruikt daar het enkelvoud: water. Evenzo vinden we voor ‘hemel’ een meervoud, dat in Genesis echter in beide vertalingen met een enkelvoud is vertaald, al vinden we dat meervoud in de NBG’51 later weer wel (zie bijv. Deuteronomium 32:1).

En zo vinden we dus ook God aangeduid met een meervoud, omdat ook Hij wordt gezien als onbegrensd. Let overigens wel op dat dit iets wezenlijk anders is dan het zogenaamde majesteitsmeervoud dat we bijv. vinden in koninklijke proclamaties: “Wij Beatrix …”. Dit laatste is geen weerspiegeling van de onbegrensdheid van de vorst/vorstin, maar een uitdrukking van zijn/haar verhevenheid. Het Hebreeuws kent dat majesteits-meervoud niet, maar wel het meervoud van het onbegrensde. Overigens is er dan weer wel een overeenkomst gelegen in het feit dat noch de vorst, noch God op zichzelf meervoudig is.

http://www.broedersinchristus.nl/blad/blad_taal_13.htm

Ook de broeders in Christus vergelijken appels met peren :D ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:45

hij kan geen god zijn want als hij gods wie is dan zijn vader, en als je dus bid tot hem en tot zijn vader dat staat god almachtig niet toe, gij zal geen andere goden dienen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:46

Moll schreef:
hij kan geen god zijn want als hij gods wie is dan zijn vader, en als je dus bid tot hem en tot zijn vader dat staat god almachtig niet toe, gij zal geen andere goden dienen

Prima! :D

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:47

Voor zover de drie eenheid ga ik het er hierbij laten, ik ben het er niet mee eens, anderen daarin proberen te overtuigen kan overtuigen kan oneindig duren. Sometimes you have to agree, to disagree.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:47

Daphna schreef:
Ook de broeders in Christus vergelijken appels met peren :D ;)

Haha, zo zie je maar weer dat iedereen iets op een andere manier kan interpreteren! :j Ik wist trouwens niet dat Beatrix zei: Wij Beatrix.. Vind ik ook een beetje vaag.. :=

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:48

dan het volgende punt waar het boek zich zelf tegen spreekt, god is almachtig en al wetent, is dit zo? dit klopt ook niet als we naar de afvalige engel kijken, had god dit toch van te voren moeten weten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:49

Ik zal morgen/overmorgen eens wat opzoeken in een heel mooi boek over de Bijbel.. :) Staat ook het een en ander in over de drie-eenheid!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:55

Moll schreef:
dan het volgende punt waar het boek zich zelf tegen spreekt, god is almachtig en al wetent, is dit zo? dit klopt ook niet als we naar de afvalige engel kijken, had god dit toch van te voren moeten weten

Dit vind ik ook een lastige maar... er is geloof ik wel een interessante interpretatie. Ik geloof, weet het niet zeker, dat God enkel de goede mensen wil hebben in de hemel. God heeft Satan dus zelf geschapen, om te zien wij hij kan verleiden, of zo dus eigenlijk het koren van het kaf te scheiden van de mensen. Wat ik dan weer lastig vind is, dat gezien wij ook geschapen zijn door God, en dus ook onze karakters, dat een flink gedeelte toch blijkbaar met Gods weten, naar Satan neigen. Het leed wat daarbij komt is misschien erg zwaar voor de mens in het hier en nu, maar het gaat natuurlijk niet om het hier en nu, dat is echter wel het punt waar Satan maar al te graag mee speelt, het plezier van korte duur.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:00

Het woord Satan is ingevoerd door de katholieke kerkt zo ook het beeld van hem wat zij hebben gepikt van uit de egyptishe mythologie, en dit was de god van de vrugtbaarheid, en het pentogram van uit de wicca.
echter klopt het niet want god schiep alles naar zijn evenbeeld, dus betekend dat dat god dus een duistere kant heeft, en als dit zo is dan zou hij bevooroordeeld zijn
Laatst bijgewerkt door Moll op 04-11-10 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:00

Intressant topic dit. Ga ik even bijhouden.

Ik word op dit moment christelijk opgevoed, maar ik heb er helemaal niks mee. Ik kan er niet bij dat er een wezen is ergens boven het heelal die alles in handen heeft en bestuurd. Als ik morgen in bed blijf liggen is hij niet degene die me eruit komt halen. Dat moet ik helemaal zelf doen. Alles wat ik presteer, presteer ik zelf en met de mensen om me heen. Geen god die daaraan te pas komt.
Blijf dit topic zeker volgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:48

Charlie_P schreef:
Ik heb wel een vraag. Ik ben zelf christelijk opgevoed, maar ik ben er vanaf gestapt. Er zijn te veel dingen waar ik me niet in kan vinden. Ik krijg bijvoorbeeld nooit een antwoord/reactie op de volgende vraag. God is alwetend en almachtig etc. Dan wist hij toch ook van te voren wat hij schiep (de mens)? Er wordt steeds maar gezegd dat de mens een vrije wil heeft en zelf voor de zonde heeft gekozen, maar imo wist God dan toch van te voren wat de mens zou gaan kiezen? Waarom dan toch aan dit project (met alle ellende van dien) beginnen? Ik begrijp het werkelijk niet. Misschien kan iemand hier daar iets zinnigs op zeggen?

Ik geloof zeker dat God wist wat de mens ging kiezen. Eigenlijk hebben we te maken met 2 grote machten; God, het goede, en de duivel, het kwade. In het begin in het paradijs was alles goed. Er was geen kwaad. Tot dat de duivel adam en eva verleidde en zij daarin meegingen. Zij hebben het zelf over hen afgeroepen, door te kiezen voor het kwade. Sindsdien is de mens zondig. God vond dit geloof ik jammer, maar werd niet boos. Sterker nog; Hij is zo vol liefde dat Hij zijn Zoon naar de aarde zond. Om ons te helpen, om onze zonden te dragen. Jezus staat garant voor ons (allen die in Hem geloven) als wij voor God moeten verschijnen.

Een ellendig project is het zeker niet, zo ziet God het niet denk ik. God houdt zoveel van ons dat Hij alles voor ons over heeft. Hij heeft ons alleen zelf de keuze gegeven; ga je met God mee, of kies je ervoor met de duivel mee te gaan en God de rug toe te keren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:53

Moll schreef:
Het woord Satan is ingevoerd door de katholieke kerkt zo ook het beeld van hem wat zij hebben gepikt van uit de egyptishe mythologie, en dit was de god van de vrugtbaarheid, en het pentogram van uit de wicca.
echter klopt het niet want god schiep alles naar zijn evenbeeld, dus betekend dat dat god dus een duistere kant heeft, en als dit zo is dan zou hij bevooroordeeld zijn

zou jij alsjeblieft ook in normaal leesbaar NL kunnen schrijven?

Dat is de wet van tegenstellingen. Schep je licht, moet er ook duister zijn, want zonder duister geen licht. Schep je het goede, moet er ook kwaad zijn, want zonder kwaad is er geen goed :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:10

Ik vergelijk het weleens met een stel ouders dat een kindje krijgt. Nog voor je zwanger wordt, weet je dat dat kind ook dingen zal gaan doen die jij niet leuk vindt, en waar hij jou en anderen verdriet mee zal doen. En toch krijg je dat kind, omdat je denkt dat je het nog genoeg liefde te bieden hebt.
Zo is het met God ook. Hij wist wel welke kant wij in zouden gaan, maar hij wilde ons toch.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:14

Wat een gewoebel over de drie-éénheid.. Ik denk dat die voor de mens amper te vatten is. Hoe ik ernaar kijk:

God is één, het Al, de Ene. Maar hij heeft een Geest die hij uit kan laten gaan, en die dus ook apart aangesproken kan worden, en hij is zelf IN HET LICHAAM VAN Jezus naar de aarde gekomen. Jezus is niet God, Jezus is 'maar' een mens. Maar wel de mens die God verkoos om zichzelf in te vertonen. Omdat hij dan voor mensen beter te begrijpen zou zijn. En op het moment van de kruisiging, waar Jezus roept: "Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten?".. Daar hééft God Jezus ook verlaten. Hij trok zich voor even terug uit dat lichaam, en dus waren op dat moment de MENS Jezus en GOD gescheiden.

Vergelijk het een beetje met jezelf; jij bestaat ook uit geest, ziel en lichaam.
God ziel, Geest geest, Jezus lichaam. :)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:24

Moll schreef:

Typ het woord almacht, almachtig of alwetend maar eens in bij een bijbel-zoekmachine. Deze 3 woorden komen nauwelijks (echt maar 3 of 4 keer ofzo) in de bijbel voor. :) Als ze voorkomen, is het vaak in aanbidding, dat men zegt: U bent almachtig.

Maar wie zegt dat, omdat mensen dat zeggen, het ook waar is? Wie zegt dat God almachtig is?

Hier zou je wel een vergelijking kunnen maken.. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen: "Ja, maar hij kan altijd alles maken. / -krijgt alles voor elkaar. / -weet alles."

Da's beeldspraak. Want de persoon waarover het gaat KAN helemaal niet alles maken, KRIJGT helemaal niet alles voor elkaar en WEET al ZEKER niet alles. ;)

Wij kunnen ook nooit weten of een ander alles weet, want wij weten zelf niet alles. En dat zullen we nooit kunnen weten ook. Misschien is er wel zoveel om te weten dat zelfs God niet alles weet. Je weet het niet. ;)

En als hij dan WEL wist dat mensen verkeerde keuzes zouden gaan maken, dan nog.. Hij weet dan waarschijnlijk ook waarom hij TOCH de mens geschapen heeft. En wij kunnen wel proberen dat te snappen, maar dan kun je proberen tot je dood bent. Want pas dan zul je het snappen. ;)

Zie het als een vork door een papier geprikt. Mensen onder het papier zullen zeggen: Hee, dan zijn 3 afzonderlijke punten, hoe kan dat nou, wat is het verband, waarom? Maar boven dat papier is duidelijk dat die 3 punten met elkaar verbonden zijn en een doel hebben. Maar dat is een andere dimensie die wij (nog) niet kunnen zien. :)