kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:37

Twiggy2008 schreef:
anneliesdj schreef:
Ja dat ben ik met je eens maar ik geloof dat het meer van de laatste tijd is dat ze minder consequent zijn, ik ben ook pas 3 jaar uit huis en toen waren ze nog consequenter, hoewel, consequent, het is meer dat ze durven straffen en dat doen ze nu eigenlijk nooit meer, ook omdat het dan vaak uit de hand loopt waardoor de drempel alleen maar hoger wordt.

Ojee, dat klinkt wel heftig...... Zo'n puber pubert wel lekker door, hoor. :\
Als zij eenmaal weet dat ze ver kan gaan, zie het maar eens in te dammen..... Moeilijk.

Het is echt heel heftig, ik ken mijn moeder toch als een zelfverzekerde vrouw die niet van een ander hoefde te horen hoe het moest en nu vraagt ze mij soms zelfs om raad, vind dat echt shocking.
Gelukkig kunnen mijn zus en ik nog wel wat sturen hier en daar en proberen de boel wat te sussen enz maar ik vind het moeilijk. Enerzijds vind ik dat mijn ouders er wat teveel op zitten maar tegelijk maakt mijn zusje werkelijk overal misbruik van en heeft ze een vuile mond waar je steil van achterover slaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:37

Bij mij hebben ze een lijst,daar staan verschillende dingen op die ze moeten(soms mogen) doen.Bv de vaatwasser leeg ruimen, de hond uit laten,s,morgens alles goed gedaan voor het naar school gaan.Kamer opruimen, en zo staan er nog meer dingen op.Als ze iets doen krijgen ze een streepje,de 1 spaart voor een slaapbankje en de ander voor een 2e hands fiets.Ze moeten 250 punten hebben, en dat valt niet mee hoor.Soms wordt de vaatwasser leeg geruimd of de hond word uit gelaten,dat gaat nu eigenlijk steeds meer vanzelf.Want vaak moet ik dan zeggen je krijgt er een streepje voor hoor.Ook moeten ze op vrijdag hun bed af halen en weer op maken.Als ze dan uit school komen ligt er een kleinigheidje op bed.En het eerste wat ze doen als ze uit school komen is naar boven rennen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:38

Leuk topic!
Ik werk met 'kinderen' van 10 t/m 18 jaar. Echte pubers dus en deze hebben ook nog gedragsproblemen en een zeer slechte opvoeding van thuis meegekregen.
2 dagen in de week sta ik alleen op een groep van 40 in een jongerencentrum.
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik denk dat bovenstaande makkelijker is dan je eigen kinderen opvoeden.
Omdat je dat helemaal perfect wilt doen. Je wilt dat je kind 'aardig' en 'leuk' gevonden wordt door anderen.

Volgens mij moet je tijdens het opvoeden sch*t hebben aan de mensen om je heen, maar echt focussen op je kind. Er zijn 1000 manieren van opvoeden, maar niet alles past bij een bepaald kind.
Kinderen leren door fouten te maken. Als volwassene weet je dat je bepaalde dingen niet moet doen (met je vingers aan een hete kachel zitten), maar kinderen leren echt het meest door te ervaren. Dus ben ik het ook erg eens met 'het probleem bij het kind laten'.
Op mijn werk staan ze allemaal om t hardst te schreeuwen als er een keer iets uitgedeeld wordt. Ik ga daar echt mijn stem niet aan verspillen door terug te schreeuwen dat ze dat niet mogen. Ik geef die schreeuwerds gewoon niets, maar laat de achterste die zijn mond houdt naar voren komen en die geef ik wel wat.
Geleerd: als je schreeuwt, krijg je dus niets. Gevolg: niemand schreeuwt de volgende keer.

Consequentie is het allerbelangrijkst. Je beloftes nakomen ook. Zowel positief als negatief.
Humor ook zeer belangrijk. Niet in het negatieve blijven hangen. Als er ook maar iets positiefs te benoemen valt, doe dat dan. Zo zien kinderen dat je niet alleen de zeikerd bent, maar ook leuk bent als zij ook leuk zijn.

Ik vind het superfijn om kinderen een bepaalde blik aan te leren. Ik houd niet van schreeuwen, rennen enz.
Als je superconsequent bent weten kinderen na verloop van tijd als jij je hoofd om de deur steekt als je kind te laat is met aankleden, dat hij of zij nu als de sodemieter op moet schieten, want anders zwaait er wat.
Daar heb je in het begin even werk mee, maar later scheelt het je een hoop energie ;)

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:39

Rocamor dat doet ze dus inderdaad wel buiten nog "even" doorgaan met gillen en ik kom pas als ze stil is, dus ze maat dan wel uit hoelang, maar ze vind het in ieder geval niet leuk om op de gang/buiten te staan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:40

Ik heb een boek how to talk to kids,dat is een heel goed boek.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:42

anneliesdj schreef:
Het is echt heel heftig, ik ken mijn moeder toch als een zelfverzekerde vrouw die niet van een ander hoefde te horen hoe het moest en nu vraagt ze mij soms zelfs om raad, vind dat echt shocking.
Gelukkig kunnen mijn zus en ik nog wel wat sturen hier en daar en proberen de boel wat te sussen enz maar ik vind het moeilijk. Enerzijds vind ik dat mijn ouders er wat teveel op zitten maar tegelijk maakt mijn zusje werkelijk overal misbruik van en heeft ze een vuile mond waar je steil van achterover slaat.

Ze is 13??? Hmmm, nou, bij mij was ze nog niet jarig. Misbruik overal van maken en vuile taal, ik geloof dat ze de deur bij mij niet meer uitkomt. Echt!!! Kijk, het is altijd lastig om over zo'n situatie te oordelen. Want vaak is het ook een wisselwerking tussen mensen. En dat zien we hier nu niet, natuurlijk.

Hoe dan ook, je ouders hoeven haar taal en misbruik maken van situaties niet te pikken. Zo zie ik het tenminste.
Sterkte en ik snap wel een beetje hoe moeilijk en heftig dit is...........

Edit: Ik kan jullie het boek van Annette Heffels 'Praten Met Je Puber' wel aanraden. Heb het zelf jaren geleden gelezen en ga ik geheid nog eens doen tegen de tijd dat die van mij gaat puberen. Goed, interessant boek, met hele herkenbare situaties!!! :j
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 16-09-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:43

Een grote mond ben ik absoluut niet van gediend, dat hoor ik gelukkig heel zelden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:43

Def schreef:
Leuk topic!
Ik werk met 'kinderen' van 10 t/m 18 jaar. Echte pubers dus en deze hebben ook nog gedragsproblemen en een zeer slechte opvoeding van thuis meegekregen.
2 dagen in de week sta ik alleen op een groep van 40 in een jongerencentrum.
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik denk dat bovenstaande makkelijker is dan je eigen kinderen opvoeden.
Omdat je dat helemaal perfect wilt doen. Je wilt dat je kind 'aardig' en 'leuk' gevonden wordt door anderen.

Dat weet ik wel zeker, ik denk dat het vooral is dat je bij je kind meer gevoelens hebt, je wilt eigenlijk niet straffen, weet precies waarom je kind iets doet enz.
Bij een vreemd kind is het veel zwart-witter; kind schreeuwt en moet ophouden dus zet je hem op de gang (om maar een voorbeeld te noemen)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:44

Herkenbaar Def!
Mij vinden ze de eerste 2 dagen op kamp ook superstreng, maar wel met het gevolg dat ik ze daarna veel meer vrijheid kan geven, door structuur aan te brengen gaan ze dingen uit zichzelf doen, ze zijn uit zichzelf niet te luidruchtig met eten, en je kunt gewoon gekke dingen met ze gaan doen en geinen. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:46

rainbow8 schreef:
- Dochter (12) daar heb ik elke dag ruzie mee over haar huiswerk. Ze zegt dat huiswerk stom is en dat ze geen huiswerk heeft.........ook al print in haar huiswerk uit, wat ik dan van de schoolsite afhaal. Tenzij ik helemaal uit mijn stekker ga, dan is het huilen en gaat ze onder protest aan haar huiswerk. Het schooljaar is inmiddels alweer 4 weken oud...... en het is al 4 weken ruzie hier in huis. Als ik me omdraai om iets anders te gaan doen (kan moeilijk er de hele tijd bij blijven zitten) dan zit ze alweer tv te kijken of op panfu of op msn. Ik word hier dus echt schijtziek van. Wat haar betreft word ik na 4 weken ruzie een beetje heel erg wanhopig. En dan zegt ze nog dat ze wil dat ik trots op haar ben :roll:. Yeah right!!!

Ik weet niet of het wil Rainbow maar ik probeer mee te denken.
Is het niet iets om die strijd om het huiswerk te laten zitten en te spreken over de resultaten? Maak een lijst afspraken over de resultaten. Op de lange termijn zou dat kunnen zijn per rapport: elk punt beneden de 6 is iets inleveren tot het volgende rapport (gsm, Ipod,..) dus 5 is 1 ding inleveren, 4 is 2 dingen inleveren, twee keer 5 is 2 dingen inleveren. Op de korte termijn (maar dan moet je wel inzage hebben in haar cijferlijst) zou dat kunnen zijn dat ze gekort wordt op haar zakgeld of op haar computertijd of bel/smstegoed ed. Dus als ze een 4 haalt voor Frans, dat ze 2x 10 Euro gekort wordt.
Als ze een lijst heeft zonder onvoldoendes en daarbij gemiddeld een 7,5 staat zou ze dan juist een beloning kunnen krijgen.

Als ze dan gaat zitten MSNen dan hoef je er geen ruzie over te maken, op zijn hoogst herinner je haar er dan nog eens aan dat het aan het eind van de periode haar probleem is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:48

Twiggy2008 schreef:
Ze is 13??? Hmmm, nou, bij mij was ze nog niet jarig. Misbruik overal van maken en vuile taal, ik geloof dat ze de deur bij mij niet meer uitkomt. Echt!!! Kijk, het is altijd lastig om over zo'n situatie te oordelen. Want vaak is het ook een wisselwerking tussen mensen. En dat zien we hier nu niet, natuurlijk.

Hoe dan ook, je ouders hoeven haar taal en misbruik maken van situaties niet te pikken. Zo zie ik het tenminste.
Sterkte en ik snap wel een beetje hoe moeilijk en heftig dit is...........

Edit: Ik kan jullie het boek van Annette Heffels 'Praten Met Je Puber' wel aanraden. Heb het zelf jaren geleden gelezen en ga ik geheid nog eens doen tegen de tijd dat die van mij gaat puberen. Goed, interessant boek, met hele herkenbare situaties!!! :j

Ze is wel vrij wijs voor de leeftijd hoor, en een wisselwerking is het zeker, mijn ouders doen ook genoeg domme dingen en mijn vader is zo taktisch als een deur maar evengoed, ze maakt daar ook keihard misbruik van dus ze is zelf ook fout.

Maar hoe pak je dat aan? Soms krijgt ze huisarrest voor een week ofzo en is ze dus de eerste 2 dagen poeslief en doet ze alles voor je om vervolgens de vragen of ze op dag 3 de deur uit mag, nee mag niet want... en dan breekt de hel los.
Hetzelfde als bv de telefoon of laptop wordt afgepakt, ze vliegt mijn pa gewoon aan en als hij zich verdedigd en een tik uitdeelt is ze hysterisch en smijt ze met allerlei dreigementen, en dan druk ik het nog lief uit.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:48

Ik las over een puber die niet luistert, mijn ervaring is dat pubers graag praten op een volwassen manier en afspraken willen maken waarin zij ook iets te zeggen hebben. Nu weet ik niet waar precies de schoen wringt bij je dochter van 13,5 jaar oud. Maar misschien kan je de punten eens opschrijven voor jezelf met oplossingen die jij graag wilt en een 'volwassen gesprek annex vergadering' invoeren waarin jullie de punten bespreken, jullie gevoelens uitten en oplossinggericht bezig zijn? Vergeet hierin niet dat jij/jullie de ouder/opvoeder zijn en altijd het laatste woord hebben!!

Kind op de gang is wel een hele goede, wel zorgen dat het kan op het moment dat het jou uitkomt. Wil je net weg dan is het moeilijker.
Anders idd laten schreeuwen en als ze klaar zijn vragen of ze weer normaal kunnen doen. Kan dit niet dan deur dicht en paar minuten later nog eens terugkomen. Als ze positief antwoorden dan meteen een gesprekje over het waarom ze op de gang staan. Zorg ervoor dat je het negatieve gedrag benoemt en je gevoel erbij geeft 'Mama vind dat niet leuk want dan krijgt ze pijn in haar oren' 'Mama vind dat niet leuk want dat maakt mama verdrietig' etc Op een gegeven moment kunnen ze hun eigen gevoel ook benoemen en word het praten met ze een stuk minder eenzijdig. Aan het einde van het gesprek maak je het goed en krijg je een knuffel en kus en sorry.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:50

Urielle schreef:
rainbow8 schreef:
- Dochter (12) daar heb ik elke dag ruzie mee over haar huiswerk. Ze zegt dat huiswerk stom is en dat ze geen huiswerk heeft.........ook al print in haar huiswerk uit, wat ik dan van de schoolsite afhaal. Tenzij ik helemaal uit mijn stekker ga, dan is het huilen en gaat ze onder protest aan haar huiswerk. Het schooljaar is inmiddels alweer 4 weken oud...... en het is al 4 weken ruzie hier in huis. Als ik me omdraai om iets anders te gaan doen (kan moeilijk er de hele tijd bij blijven zitten) dan zit ze alweer tv te kijken of op panfu of op msn. Ik word hier dus echt schijtziek van. Wat haar betreft word ik na 4 weken ruzie een beetje heel erg wanhopig. En dan zegt ze nog dat ze wil dat ik trots op haar ben :roll:. Yeah right!!!

Ik weet niet of het wil Rainbow maar ik probeer mee te denken.
Is het niet iets om die strijd om het huiswerk te laten zitten en te spreken over de resultaten? Maak een lijst afspraken over de resultaten. Op de lange termijn zou dat kunnen zijn per rapport: elk punt beneden de 6 is iets inleveren tot het volgende rapport (gsm, Ipod,..) dus 5 is 1 ding inleveren, 4 is 2 dingen inleveren, twee keer 5 is 2 dingen inleveren. Op de korte termijn (maar dan moet je wel inzage hebben in haar cijferlijst) zou dat kunnen zijn dat ze gekort wordt op haar zakgeld of op haar computertijd of bel/smstegoed ed. Dus als ze een 4 haalt voor Frans, dat ze 2x 10 Euro gekort wordt.
Als ze een lijst heeft zonder onvoldoendes en daarbij gemiddeld een 7,5 staat zou ze dan juist een beloning kunnen krijgen.

Als ze dan gaat zitten MSNen dan hoef je er geen ruzie over te maken, op zijn hoogst herinner je haar er dan nog eens aan dat het aan het eind van de periode haar probleem is.

op zich is dit wel een goed idee, ik denk alleen dat het een te lange termijn is om haar aan te leren dat ze huiswerk moet doen. Hoe vaak krijgen ze een cijferlijst op het middelbaar?
Bij mij rijst de vraag: Waarom wil ze geen huiswerk maken? En waarom heeft ze toegang tot msn etc als ze eigenlijk huiswerk zou moeten maken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:52

guccio schreef:
Ik las over een puber die niet luistert, mijn ervaring is dat pubers graag praten op een volwassen manier en afspraken willen maken waarin zij ook iets te zeggen hebben. Nu weet ik niet waar precies de schoen wringt bij je dochter van 13,5 jaar oud. Maar misschien kan je de punten eens opschrijven voor jezelf met oplossingen die jij graag wilt en een 'volwassen gesprek annex vergadering' invoeren waarin jullie de punten bespreken, jullie gevoelens uitten en oplossinggericht bezig zijn? Vergeet hierin niet dat jij/jullie de ouder/opvoeder zijn en altijd het laatste woord hebben!!

't Is niet mijn dochter maar mijn zusje hoor :P

Maar dit wordt gedaan idd, ze lopen nu ook bij een maatschappelijk werkster en die zorgt ook dat er daar afspraken worden gemaakt, daar moet iedereen het dan mee eens zijn maar vervolgens komt dat een paar dagen later van toepassing en dan is mijn zusje het er ineens niet meer mee eens.
Of ze wil weg 's avonds, dan moet er afgesproken worden hoe laat ze thuis moet komen, onderling overleg wordt dat dan afgesproken maar vervolgens komt ze gewoon een half uur of soms een uur later en dan heeft ze allerlei smoesjes, varierend van 'lekke band' tot 'iedereen mag langer blijven', dat er een afspraak is gemaakt intresseert haar gewoon niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:55

Doet me denken aan mijn tante.
Als die niet om een bepaalde tijd ergenst stond te wachten om opgehaald te worden kwam moeders in haar roze duster en pantoffeltjes de discotheek in om ze eruit te plukken. :D
Reken maar dat die netjes op tijd klaarstonden.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:56

Urielle:
Thanks voor het meedenken. Ipod, heeft ze wel ergens. Maar boeit haar niet. Gsm, moet ze meenemen voor het geval dat er onderweg iets gebeurt. Zeg ik het 's morgens niet laat ze die rustig thuis liggen. Computertijd inkorten..... is een hele goede...... sommige vakken moet ze perse op de pc maken. Maar een beloningssysteem invoeren van cijfers met geld is misschien een optie. Ze is een soort Dagobert, maar dan met uitgeef aanvallen. Beltegoed moet ze zelf bij elkaar sparen van haar zakgeld. En dat is misschien 1x per half jaar dat ze het nodig heeft.

Ik had net een vriendin aan de telefoon en die woont vlakbij school en haar dochter zit in een paralelklas. Vanaf volgende week gaat ze na schooltijd, naar haar toe en maken ze gezamelijk het huiswerk. Misschien dat dat ook werkt.

guccio:
Als het goed is krijgt ze 4x per jaar een cijferlijst. En ze zit op voortgezet onderwijs. Vorig jaar is ze van de basisschool afgekomen. Ze heeft toegang tot msn, omdat ze voor sommige vakken het werk moet maken via de site van school. (als ik het zo goed heb getypt). Ze wil geen huiswerk maken, omdat ze dit stom vindt (echt een goede reden..... niet dus). Huiswerk maken is altijd al een oorlog onderwerp geweest, ook toen ze nog op de basisschool zat. En daar is ze doorheen gefiets met 2 vingers in haar neus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:00

guccio schreef:
Hoe vaak krijgen ze een cijferlijst op het middelbaar?

De meeste scholen hebben tegenwoordig een cijferlijst op internet, waar de ouders inzage hebben. Zodra een vakdocent de cijfers heeft ingevoerd (na het nakijken) kun jij dus al zien wat je kind voor resultaat heeft. Maar ik weet niet of dat bij die school zo is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:01

Miss_Malfoy schreef:
Doet me denken aan mijn tante.
Als die niet om een bepaalde tijd ergenst stond te wachten om opgehaald te worden kwam moeders in haar roze duster en pantoffeltjes de discotheek in om ze eruit te plukken. :D
Reken maar dat die netjes op tijd klaarstonden.

Ja dat zou je denken maar helaas.
Dat heeft mij pa dus weleens gedaan, niet in roze pantoffels maar goed, hij is wel zo van staat ze d'r niet dan haal ik haar wel maar dan breekt ze dus echt de tent af en is ze de eerste 2 weken niet te genieten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:02

Ik heb 2 meiden en een jongetje. De meiden zijn bijna 8 en 5 en het jongetje bijna 4. Ik dreig nooit: Ik beloof iets en voer het ook uit. Zo heb ik al een keer op het punt gestaan om er één in pyama op school te zetten en ondanks de desinteresse ging dit haar toch echt te ver! Ze was nog nooit zo rap aangekleed! Sindsdien hoef ik dat niet meer te beloven. :+ Volgens mij is dat concequent zijn. Ik beloof nooit dingen die ik niet waar kan maken. En geloof me: Ik hoef dat maar één keer te demonstreren.

Maar idd, ik heb er één bij, die van 5, die kan echt overal de tijd voor nemen. Aankleden doet ze nu wel, maar dan de rest nog. Ik streef naar 8 uur klaarstaan. De televisie blijft hier uit, dat scheelt enorm! En 8 uur betekent nog een kwartiertje speling.

Een collega'moeder heeft het ook voor elkaar gekregen om haar kids vlugger te krijgen. Die is gewoon één keer vet te laat gekomen. Met die leeftijd sta je in de klas voor schut. Sindsdien was haar oudste supergemotiveerd om op tijd klaar te staan! Dus mss moet je het er een keer op aan laten komen? Hoe genant ook? Laat ze het op school maar uitleggen. Met 8 mogen ze naar mijn idee onderhand wel leren wat verantwoordelijkheidsgevoel is. :+ Die van mij moet nog 8 worden, maar die weet dat al heel erg goed!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:03

rainbow, dus eigenlijk heeft ze nooit huiswerk hoeven maken en heeft ze het toch gehaald?
Tja dan snap ik haar wel, misschien eens flink laten schrikken en er niet achteraan zitten. Dan haar cijferlijst afwachten. Is het een goede omdat ze idd geen huiswerk hoeft te maken dan heeft ze mazzel, is het een slechte omdat ze dus wel huiswerk moet maken dan consequenties. Je zou met haar mentor kunnen afspreken om de cijfers bij te houden zodat het niet de spuigaten uitloopt als ze slechte cijfers haalt?
Moeilijk hoor, het enige dat ik weet is dat dwang vaak averechts werkt. En belonen met geld? Ik zou haar dan haar zakgeld laten verdienen oid..

Annelies, het lijkt wel alsof je zusje de broek aan heeft in huis als ik het zo hoor. Tis zonde voor je ouders.
Echte tips kan ik je niet geven behalve dat ze consequent moeten zijn, maarja dat is lastig :(:)
En de post die ik eerder had geschreven was (geloof ik) voor iemand anders maar kon het niet meer terugvinden..
Laatst bijgewerkt door guccio op 16-09-10 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

guccio

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:05

Mijn dochter van 5 is ook zo langzaam smorgens, maar haar boeit het ook niet als ze te laat komt :(
Nu is het zo dat ik consequenties die haar wel boeien koppel aan niet opschieten smorgens en opeens kan het wel snel :(

guccio

dubbel
Laatst bijgewerkt door guccio op 16-09-10 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lame

marleen_usar schreef:
Bij mij hebben ze een lijst,daar staan verschillende dingen op die ze moeten(soms mogen) doen.Bv de vaatwasser leeg ruimen, de hond uit laten,s,morgens alles goed gedaan voor het naar school gaan.Kamer opruimen, en zo staan er nog meer dingen op.Als ze iets doen krijgen ze een streepje,de 1 spaart voor een slaapbankje en de ander voor een 2e hands fiets.Ze moeten 250 punten hebben, en dat valt niet mee hoor.Soms wordt de vaatwasser leeg geruimd of de hond word uit gelaten,dat gaat nu eigenlijk steeds meer vanzelf.Want vaak moet ik dan zeggen je krijgt er een streepje voor hoor.Ook moeten ze op vrijdag hun bed af halen en weer op maken.Als ze dan uit school komen ligt er een kleinigheidje op bed.En het eerste wat ze doen als ze uit school komen is naar boven rennen.

O dat laatste is een leuk idee!! En dat spaar systeem ook.. Ik merk wel dat belonen helpt.. vooral bij het opruimen van hun speelgoed.. En ze krijgen het niet elke keer, dus blijft het een trigger om op te ruimen..

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:08

Guccio zo als jij beschrijft doe ik het ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:09

zo'n lijst hebben wij ook op de keukendeur hangen. Daar staan dan dingen op als hond uitlaten, kippen voeren, planten water geven etc.
Zowel de kinderen als wij staan daarop, en de taken zijn zo dus 'eerlijk' verdeeld. De sociale controle is groot. Er staat niets tegenover verder, het zijn gewoon dingen die moeten gebeuren. Op zich werkt dat prima, iedereen houd zich redelijk goed aan de lijst.