Zeer dringend hulp gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:04

odetteke schreef:
Er worden nog steeds genoeg hypotheken verstrekt boven de executiewaarde hoor, anders zouden starters nooit een huis kunnen kopen ;) De hypotheekverstrekkers willen vaak wel een taxatierapport zien waaruit blijkt dat de taxatiewaarde en aankoopwaarde overeenkomen, maar executiewaarden hebben wij bij onze hypotheekaanvraag niets over gehoord.

Boven de excecutiewaarde wel, maar dat is maar voor een bepaald percentage. Jouw excecutiewaarde is vastgesteld geweest in het taxatierapport dat naar de bank is gegaan..Jullie aanvraag met inkomens dekken dat voldoende.

Excecutiewaarde is voor een bank nl altijd belangrijk. Immers dat is de bodemprijs wat een huis waard is, stel je komt tot een gedwongen verkoop, dan zal de bank heeeeel erg gaan verliezen als de excecutiewaarde veeeel lager is dan de hypotheekwaarde, de hypotheekwaarde is nl geconformeerd aan de marktwaarde/koopwaarde. Een huis wordt getaxeerd op bodemprijs en verkoopprijs, daar rolt een 100% hypotheek uit, of een inleg van overwaarde met restwaarde die hypotheek is. Dus een huis zal nooit 100% hoger in hypotheekwaarde liggen dan de executiewaarde van het huis, mits je dus eigen geld in legt en er dus feitelijk een lagere hypotheek voor nodig is.

Ons huis is voor 2 keer zoveel gekocht als dat er aan hypotheek is genomen, de executiewaarde is 60.000 onder wat de verkoopprijs was, Nu met de marktwaarde ligt de executieprijs gelijk aan de marktwaarde van ons huis. Wij verliezen 60.000, de bank niet. Gaat het huis voor de executiewaarde weg, dan heeft de bank zijn geld weer terug en wij ook nog wat, gaat hij onder de executie waarde weg, dan hebben wij een restschuld, maar ik vrees dat dat alleen zo zal zijn als we een ton gaan verliezen op het huis. Dan nog heeft de bank weer zijn geleende bedrag terug, wij zijn een stuk overwaarde kwijt......

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:41

De bank kijkt bij het verstrekken van een hypotheek naar de executiewaarde omdat dat de basis vormt van dekking van de schuld in geval van gedwongen verkoop. Maar daarnaast spelen heel veel andere zaken een rol, zoals de hoogte van het inkomen, aanwezigheid van eigen vermogen, vaste andere lasten etc.
Daarom zijn financieringen voor starters juist zo moeilijk te krijgen. En is er de nationale hypotheekgarantie om beginnende huizenkopers op weg te helpen.

Maar de situatie van TS ligt gecompliceerd omdat daar de lasten van 2 huizen maandelijks opgebracht moeten worden. Dit 'pakket' opnieuw herfinancieren bij een bank is dan niet zo makkelijk ...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 14:02

Tjeempie, wat een reacties en zoveel! :o
Er zitten bruikbare tips tussen en ik ga daar zeker gebruik van maken. ;)

Het meest belangrijkste momenteel is het kwijtraken van de flat.
Verhuren is geen optie; daar hebben we geen toestemming voor gekregen van de bank en de curatoren blijven dezelfde regels hanteren.
Wij denken zelf ook, vergeleken met andere verkoopfoto's van andere huizen, dat hier iets aan moet gebeuren.
Het huis is nu zo goed als leeg, dus kan makkelijk gerestyled worden.

Het schilderwerk aan het dijkhuisje is geen simpel karweitje gebleken: sommige delen moeten al vervangen worden, dus een lik verf zal het probleem niet oplossen.
En daarbij moet er ook op hoogte gewerkt worden, dus dat is niet echt veilig te doen op een ladder.
Verfwerk in de flat is niet nodig: alles is gewit, de buitenboel wordt onderhouden door de VvE.

En nogmaals: Tom wordt niet verkocht hierdoor.
Dat heeft geen enkele zin; de opbrengst zal slechts een druppel op een gloeiende plaat zijn.
Zijn onderhoudskosten zijn gedekt door de verhuur van stal 2, ook zijn verzekering.

Het dijkhuisje was een buitenkans die we hebben gegrepen.
Op dat moment was er nog geen vuiltje aan de lucht in verkoopland; de flats bij ons in de buurt verkochten snel.
We hebben toen het risico genomen, ja...
Maar als de maand erna de hele wereldeconomie inklapt, tja...

Ik heb ook een heleboel pb's binnengehad, die ik ook nog ga beantwoorden, maar even geduld.
Eerst moeten we de prioriteiten goed rangschikken en dan een plan de campagne maken.

juval

Re: Zeer dringend hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:07

staat jullie flat ook al op marktplaats?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:50

juval schreef:

Nee, daar moeten we voor betalen.
Wel op Funda, Jaap, Speurders, Hyves en ik vergeet er vast nog wel 1.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:35

MarvanTom schreef:
juval schreef:

Nee, daar moeten we voor betalen.
Wel op Funda, Jaap, Speurders, Hyves en ik vergeet er vast nog wel 1.

Maar toch is Marktplaats de meest bekeken site.
Op Kapaza miss. ook advert. zetten?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 19:39

Daar heb je een punt: misschien handig om ook daar aan te melden als de restyling is gedaan.
Inmiddels heb ik al contact gehad met Inge81 hierover en hoop dat de boel gaat rollen,lopen of wat dan ook met de flat.
Als er maar snel een koper komt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:42

Volgens mij is funda en jaap de meest bezochte...maar Jaap is niet betrouwbaar ons huis staat er nog steeds op met een volkomen verkeerde koopprijs, dan is de taxatie van wat het nu waard zou zijn volkomen kul met ook nog eens het inkomensniveau van de buurt. Als je daar met je flat in benadeeld wordt, zoals ons huis dus, dan ben je niet blij..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:43

marktplaats kost 15,- voor een maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:47

Met marktplaats verkoop je je huis niet, hoogstens verhuur.

Via Makelaarsland zou ook een optie kunnen zijn...hebben wij gedaan, zeker wel de moeite waard. Je krijgt goede tips. Ze helpen je met alles.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:52

makelaarsland kost iets van 995,- ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:55

Ja, maar dan heb je wel een NVM makelaar, zelf doen durven heel veel mensen niet...

Zij hebben herkenbare borden, adverteren desgewenst in blaadjes, kosteloos doe je mee met de openhuizendagen...juist op die openhuizendag hebben wij ons huis kunnen verkopen. Mensen zijn dan nl niets verplicht, vaak zijn er meerderen die komen kijken waardoor ze zelf kunnen rondlopen....ze hebben niet die drempel dat er meteen een makelaar bij staat waardoor ze het gevoel hebben dat ze een bod moeten uitbrengen of moeten zeggen dat ze het niet leuk vinden.

Als je huis is verkocht, is die, volgens mij 950 euro, dubbel en dwars waard. Zij hebben alles met de kopers van ons huis 1000x beter, netter en geduldiger afgehandeld dan de makelaar waar wij ons huidige huis van hebben gekocht, daar hebben wij geen goed woord voor over..... Makelaarsland heeft ondertussen een goede naam opgebouwd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:08

ja, dat snap ik, maar de flat van ts staat nu ook al bij een nvm makelaar voor zover ik begrijp. die kost nu ook al geld neem ik aan, ook als je een andere makelaar of makelaarsland gaat inschakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:11

Dan doet die makelaar niets voor zijn geld, dan is wisselen vaak de beste optie.

Ken zo een gevalletje in mijn omgeving, in 2 jaar tijd geen 1 bezichtiging...ze gaat wisselen van makelaar en binnen een paar weken was het huis verkocht.

Goede afspraken maken met makelaars, shoppen over de courtage, afspreken wat hij moet doen, hoe lang hij de tijd krijgt, van te voren afspreken wat hij voor advertentiekosten berekend, want dat kan ook heul erg veel schelen, tot bijna oplichting aan toe....dan ben je niets verplicht je kan elke dag je overeenkomst met de makelaar opzeggen...kosteloos....laat je niet naaien...

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:12

russel, bedankt voor de tip... Ik neem hem ook gelijk mee. Ons huis staat nog niet zo lang te koop, maar door de scheiding verkoop ik het liever vandaag dan morgen!! 2 makelaars is ook een idee, dus makelaarsland samen met je eigen makelaar....

TS; heb je al reacties gehad van juristen? Daar moet toch meer mee te doen zijn? Ik ken wel een goede advocaat, maar of hij ook iets voor je kan/wil doen zonder kosten, durf ik niet te zeggen.

En als je hulp nodig hebt, dan zeg je het maar. Ik ben liever ergens anders bezig, dan dat ik thuis zit op dit moment. Klussen hoort daar ook bij! En als je gewoon eens iemand anders over de vloer wilt hebben, om te kletsen is dat ook geen probleem.

Heel veel sterkte!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:20

Is er al iets bruikbaars geweest ts?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 08:45

Douce schreef:

Kleine update is inderdaad wel nodig.
Aangezien ik helemaal niet zo ben om ellende op een forum te knallen, is dit toch wel een goede zet gebleken. :j
Zoveel mensen met goede tips en daardoor konden wij weer acties ondernemen, omdat je zelf bepaalde dingen niet (meer) ziet.

Voor zondag aanstaande heb ik een afspraak voor restyling met Inge81. 8-)
Vanaf dat punt kijken we verder wat er veranderd moet worden.
Ik heb na de restyling nog een fotograaf m/v nodig; de foto's van de makelaar zijn prut en niet eens alle kamers staan erop...
Verder ben ik bezig met een verhuurmakelaar, die gaat helpen met de goedkeuring bij de bank conform de leegstandwet.
Die kennis hebben zij wel en ze hebben al vaker te maken gehad met een onwillige bank.
Het appartement blijft dus gewoon te koop, maar is dan wel bewoond en dat is vaak beter om te verkopen.

Nieuwe tips blijven welkom trouwens. ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:01

kijk, nu kom je uit de wanhoop en gaat weer wat proberen cq ondernemen.

Daar moet je jezelf ook alleen maar beter bij voelen!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:05

Dat klinkt al wat positiever! :))

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:15

Als stille meelezer ben ik blij te lezen dat je nieuwe moed hebt gevonden om in actie te komen n.a.v. allerlei lieve mensen hier en tips die jullie kregen.
Ik kan je verder niet helpen, woon tever bij je vandaan maar hoop van harte dat jullie de flat snel verkopen en uit jullie zorgen raken.

Mocht het nodig zijn dat je je paard ergens anders moet onderbrengen, ik weet dat meer mensen het hebben aangeboden en ik ver weg zit, maar kom ik hem met liefde halen en mag hij hier staan totdat de boel weer 'veilig' is. Het zal behelpen worden met m'n eigen paarden maar daar vinden we dan wel wat op.

Sterkte.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:18

om heel eerlijk te zijn heb ik niet alles door gelezen.. Maar wil er toch even op reageren: Want ik vraag me af;
ben ik de enige die spontane migraine van ergernis krijgt door de zielige toon in de posten? Ik kan me heel goed voorstellen dat als mij op zo'n toon iets gevraagd wordt, ik voor het aflezen van de brief er al klaar mee ben.. Wellicht is het een idee om eens kritisch naar de situatie te kijken, eigen fouten toe te geven en dingen positief te benaderen ipv op te sommen hoe ellendig alles wel niet zou zijn! Daarmee krijg je zeker veeel meer voor elkaar, waar een wil is, is een weg ;)

igg succes

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:18

MarvanTom schreef:
Douce schreef:

Voor zondag aanstaande heb ik een afspraak voor restyling met Inge81. 8-)
Vanaf dat punt kijken we verder wat er veranderd moet worden.
Ik heb na de restyling nog een fotograaf m/v nodig; de foto's van de makelaar zijn prut en niet eens alle kamers staan erop...

Ik heb het al eerder aangeboden in het topic maar voor foto's etc mag je me pben.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:29

Hoi hoi, ik las nog ergens dat iemand opperde om van makelaar te wisselen. Toevallig is dat ook gedaan bij een huis tegenover mij. Dat huis stond denk ik al 3.5 jaar te koop. Toen is er van makelaar gewisseld en binnen een half jaar (vast eerder, maar dat zie je niet van de buitenkant tot het verkocht bordje erop geplaatst is) was het verkocht. Ik hoor het wel vaker moet ik zeggen. De ene makelaar is de andere niet. Collega van mij is ook gewisseld van makelaar....de eerste krijgt ook niet al hun geld, want die zijn tekort geschoten. Als ik hoor over slechte foto's etc, dan denk ik dat dat bij jou ook wel een beetje het geval is....

Heel veel succes ermee, ik ben blij dat je hulp krijgt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:41

hier een meelezer die je heel veel sterkte wilt toewensen.

kop op!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:46

4. Je dochter kan een lening aangaan bij de IB-groep voor zolang dat mogelijk is... desnoods alleen voor het lesgeld van €1500 tot €1600 euro. Zo'n lening is vervelend aan je broek maar als ze dat één jaar doet is er geen man overboord.

In je oude huisje moet je vooral veel spullen weghalen en eventueel in het nieuwe huis opslaan voor foto's en kijkers. Ons appartement (wij hebben gelukkig tijd genoeg) gaat ook de verkoop in en de helft van de inboedel verdwijnt in een opslag... allemaal rommel waar mensen niet doorheen kijken.

Succes.