Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:13

Aurelle_ schreef:
Daarentegen vind ik het op z'n minst 'verrassend' dat degenen die het hardst schreeuwen dat dit echt niet kan, niet eens fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven.

_O-

Het is mij ookal eens overkomen (in NL) dat een 'buitenlander' mij een bepaalde Nederlandse feestdag beter kon uitleggen dat ik dat kon.... Ik wist alleen dat we vrij waren... O:)

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:16

Sjonge jonge, als ik die uitspraken van Moontje zo lees...
Ik woon zelf alweer 12 jaar in Nederland, heb eerst op een Duitse internationale school gezeten (want ja, die bestaat, net als de Britse, Amerikaanse, Franse, Internationale, etc scholen). Zijn al die kinderen die op deze scholen zitten dan ook niet geintegreerd? Ik zat dan wel op een niet-Nederlandse school, ik ging wel gewoon naar een Nederlandse kerk, ging met mijn Nederlandse buurmeisjes om, heb de taal vrij snel geleerd en ben na 7 jaar naar een Nederlandse school gegaan. Ik gedraag me op ten top Nederlands, en omdat ik een Belgische vlag opgehangen heb toen ik geslaagd ben, ben ik niet geintegreerd?
Ik denk niet dat je aan de uitgehangen vlag kan zien of iemand wel of niet geintegreerd is :)...

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 01:37

Eerlijk gezegd sta ik er best van te kijken hoe verdraagzaam iedereen hier is.
Ben ik nu echt een van de weinigen die hier redelijk zwart-wit over denkt? :=

Ik vind dat als je gaat emigreren naar een land toe, dat je dan een deel van je oude cultuur achter je laat.
Je gaat immers niet voor niets verhuizen, je hoopt dat je het ergens anders beter hebt.
Als ik naar mezelf kijk en ik ga ooit naar het buitenland verhuizen, doe ik dat omdat ik het land en de cultuur juíst mooi vind :)
Ik kies voor een ander land en daarbij dus een andere cultuur. Nederlandse gewoontes als boerenkool met worst en Sinterklaas zal ik
niet ineens weglaten, maar dan niet in het openbaar. Natuurlijk heeft iedereen het recht om trots te zijn op waar je vandaan komt,
maar ik vind het niet nodig om dat zo open te laten zien :)

Iemand noemde net dat veel buitenlanders hier wonen, omdat hun opa of oma ooit naar Nederland toe is gekomen.
Deze mensen zijn hier dus geboren en daarmee Nederlands. Het grootste deel daarvan zijn keurige mensen, spreken goed
Nederlands, niks mis mee. Het is ook hartstikke goed dat ze inderdaad mee doen met de traditie en vanwege gebrek aan beter,
een buitenlandse vlag ophangen. Ik begrijp daarnaast heel goed dat ze trots zijn op hun afkomst, ook daar is niets mis mee.
Maar ik ben het wel met LindyH eens; hun land van herkomst heeft niets bijgedragen aan het succes dat ze behaald hebben.
Ik vind het daarom jammer dat ze niet nét nog wat extra moeite doen en even een Nederlandse vlag halen bij de Gamma :)

Enne jongens, ik bedoel het allemaal niet superserieus he. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hierover denken :) meer niet.
Dus reacties van 'waar maak je je druk om?' zijn niet nodig en bovendien ook een béétje flauw :+
Laatst bijgewerkt door RoWi op 24-06-10 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FZ_Lin

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 01:47

Paar huizen verderop hebben ze ook een Turkse vlag maar aan dezelfde stok ook de Nederlandse vlag hangen met een schooltas.

Ik ben zelf niet into de allochtonen, maar ik kan me er totaal niet druk om maken :)
Ben allang blij voor ze dat ze geslaagd zijn. En of er nou een Nederlandse, of een Turkse vlag hangt, of samen maakt mij echt niks uit.
Er zijn ergere dingen om druk om te maken.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 01:49

idefix4 schreef:
Weet je? Als die idd in Turkije een diploma heeft gehaald is het helemaal waar. Maar diezelfde gast gaat waarschijnlijk klagen over discriminatie als ie om zijn achtergrond niet wordt aangenomen bij een baas. Het diploma is gehaald in NL en geldt in NL, dus tja, wat betekent zo'n vlag dan hè? Daar hóórt een NL vlag bij naar mijn idee. Ik zou het ook niet begrijpen. Hij neemt wel een risico ook trouwens met al die voetbalfanaten. haha. :+
Ow en ik ben geen racist hoor! Echt niet. Ik ken ook erg leuke en aardige Turkse mensen en ook Nederlanders waar ik de deur voor dichtlaat. *D

Sorry, nu ga ik het weer veelste maatschappelijk benaderen waarschijnlijk.. Maar pardon? Dat dikgedrukte, dat is toch verschrikkelijk? Als dat gebeurd heeft die 'gast' toch het grootste recht om te klagen. En omdat het diploma is Nederland is gehaald is het Nederlands bezit? Nee, een individu heeft iets bereikt en wil op zijn eigen manier dat vieren. Als dat al niet meer mag. De fixatie is zo gericht op die integratie. Ik heb er echt grote vraagtekens bij of mensen ook bezwaar zouden hebben wanneer er Engelse vlaggen buiten hangen. Ik hang nóóit de vlag buiten, ik heb daar helemaal niks mee en heb ook bewust geen vlag. Ben ik nu niet echt Nederlands? Ben ik nu niet loyaal? Ik vind dit wel heel erg typisch. En voor de rest ga ik ook met de rest mee dat het toch geweldig is én juist een teken van integratie dat mensen afstuderen.

Ik zag overigens een huis met zowel de Nederlandse als de Turkse vlag. Dat vond ik juist zo leuk om te zien! En nu met het voetbal zie je ook goed hoe goed mensen juist geintegreerd zijn. Overal is het oranje.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 02:06

Anne_GTI schreef:
Ja! Helemaal mee eens, maar dan ook alle Friezen terug naar Friesland graag.

Om even terug te komen hierop.
Waar slaat dat op?? Friesland is een provincie. Is geen apart land ofzo >;)
En vind het een beetje kort door de bocht.
De helft van mijn familie komt uit Friesland, dus zou eigenlijk betekenen dat dat ik mezelf door de helft moet halen? Ene helft in Friesland, andere helft in Utrecht ofzo??
Kom op zeg.

Wat een nutteloze discussie uberhaupt. Dat mensen gewoon een Nederlandse vlag moet uithangen omdat dat traditie zou zijn.
Laat ze een vlag uithangen welke ze willen, en laat ze blij zijn dat ze geslaagd zijn. Een vlag is een vlag, maakt niet uit welke kleuren. Want uiteindelijk blijft het nog steeds een vlag :7
Ik zie liever geslaagde allochtonen, dan allochtonen die er met een pet naar gooien (idem autochtonen)

De TS vroeg ook om een mening, en had ook gevraagd om het netjes te houden. En ja hoor wéér discussie's over allochtenen.
Het houdt ook nooit op!
Zoals ik al eerder in mijn vorige post zei: Heb niks met allochtonen te maken (Marokkanen, Turken, Somaliers kortom alle getinte mensen) maar ben de discussie's zo zat.
Hier op Bokt heb je er tientallen van lopen. Iedereen heeft er een eigen mening over, en dat blijft ook zo. Laat ieder ook een eigen mening hebben, en blijf niet doorhameren over hoe JIJ er over denkt, en dat je er niet mee eens bent hoe een ANDER er over denkt.
(doel hiermee niet op dat iedereen zo doorhamert, maar zie het wel langskomen)

Ik reageer ook niet meer in dit topic. Als mensen iets kwijt willen aan mij, kan dat via PB.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 03:42

Ik heb hier in Canada ook de Nederlandse vlag ophangen :Y)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 04:13

Ik ben het wel met de TS eens.
Je (of je ouders) heb(ben) er voor gekozen om in nederland te komen wonen. Dan pas je je aan, aan de cultuur ed van dat land.
In nederland is het de traditie om de vlag op te hangen als je geslaagd bent.
Als je dit als 'buitenlander' ook wilt doen, prima, maar pas je aan, aan de traditie. Dus ook een Nederlandse vlag. Hang anders alleen je tas op en iedereen begrijpt dat jij geslaagd bent.

Ik vind de reacties trouwens wel erg overdreven worden., idd, zoals al meer gezegt. Iedereen snauwt andere meningen af, jammer hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:58

FZ_Lin schreef:
De helft van mijn familie komt uit Friesland, dus zou eigenlijk betekenen dat dat ik mezelf door de helft moet halen? Ene helft in Friesland, andere helft in Utrecht ofzo??
Kom op zeg.

Zou deze reactie niet exact de gevoelens van menig Turk of Marokaan weergeven?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:54

RoWi schreef:
Eerlijk gezegd sta ik er best van te kijken hoe verdraagzaam iedereen hier is.
Ben ik nu echt een van de weinigen die hier redelijk zwart-wit over denkt? :=

Ik vind dat als je gaat emigreren naar een land toe, dat je dan een deel van je oude cultuur achter je laat.
Je gaat immers niet voor niets verhuizen, je hoopt dat je het ergens anders beter hebt.
Als ik naar mezelf kijk en ik ga ooit naar het buitenland verhuizen, doe ik dat omdat ik het land en de cultuur juíst mooi vind :)
Ik kies voor een ander land en daarbij dus een andere cultuur. Nederlandse gewoontes als boerenkool met worst en Sinterklaas zal ik
niet ineens weglaten, maar dan niet in het openbaar. Natuurlijk heeft iedereen het recht om trots te zijn op waar je vandaan komt,
maar ik vind het niet nodig om dat zo open te laten zien :)

Ik geloof niet dat de meeste mensen hierheen zijn verhuisd voor onze cultuur := Meer omdat ze niet anders kónden. Alsof iemand voor de lol z'n eigen land en cultuur verlaat :?
Hoe je het ook wend of keert, waar je wortels liggen, dát is je 'nationaliteit'. Niet op papier natuurlijk, maar wel in je hart.
Als voorbeeld: mijn tante is getrouwd met een turk. Hij sprak in no-time perfect nederlands, heeft een goede baan, heeft hier zijn rijbewijs behaald, is perfect ingeburgerd. (heeft ook een NL vlag) En toch zegt hij: in mijn hart zal ik altijd een turk blijven, turkije is mijn land.
Tuurlijk, aanpassen is nodig om je hier thuis te voelen en geaccepteerd te worden in de maatschappij, maar je wortels blijven je wortels, en die blijven altijd in je vaderland. Is het dan echt nodig om je druk te maken om wat voor vlag je buiten moet hangen :?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:56

IK vind het provocerend...........

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:00

Princess_ schreef:
Zo kan je je overal druk om maken. Als ik in Amerika zou wonen zou ik ook mn eigen vlag ophangen, dus dan ben ik ook een verzetter :P

Als ik er over nadenk zou ik ook de NL vlag pakken, je voelt je ondanks dat je in een ander land voelt niet echt 100% NL misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:12

Ik zit hier echt met open mond te lezen hoe kortzichtig en onverdraagzaam veel mensen toch weer zijn. Echt... te bizar voor woorden.

Als je naar Friesland rijdt, dan spreken de mensen daar een eigen taal, en hebben ze een eigen vlag waar ze verdomde trots op zijn. En als Friezen in Nederland zijn spreken ze onderling vaak ook Fries en niet Nederlands..
Is de gemiddelde Fries ook niet goed ingeburgerd?? Ik bedoel, wat in de geschiedenis is gebeurd is allemaal leuk en wel, maar als je tegenwoordig je afkomst moet verloochenen en je hele oude cultuur 100% moet laten gaan dan had NL ook maar 1 taal moeten hebben en 1 vlag voor het hele land, geen provinciale vlaggen etc.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:13

KiWiKo schreef:
IK vind het provocerend...........

Kan je dat ook onderbouwen KiWiKo?

Ik vind het nog steeds een mooi beeld. Nederland is Nederland omdat we zo multiculti zijn, waarom dat dan niet laten zien?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:17

jahoor.......... omdat er veel nederlanders helemaal niet multicultie willen zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:18

KiWiKo schreef:
jahoor.......... omdat er veel nederlanders helemaal niet multicultie willen zijn.

MOET dat dan?? Dat is iets wat de maatschappij als standaard vindt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:19

RoWi schreef:
Ik kies voor een ander land en daarbij dus een andere cultuur. Nederlandse gewoontes als boerenkool met worst en Sinterklaas zal ik niet ineens weglaten, maar dan niet in het openbaar.

Nederland stikt van de Jehova's, en raad eens wat die niet vieren? Sinterklaas... zijn ze daarom minder Nederlands dan jij of ik? Ik eet echt praktisch nooit boerenkool met worst, eerder rijst met satesaus, ben ik nu in het hart geen echte Nederlander? Wat is voor jou de Nederlandse cultuur precies?

Molens, tulpen, kaas, klompen?? Want dat zijn dingen waar ik niet bepaald aan denk bij Nederland.. ik denk nog eerder aan blowende (ik benadruk even: BLANKE) tjappies op iedere straathoek met hun scootertjes en petjes. Oja, en onverdraagzaamheid, dat vind ik ook wel iets van de Nederlandse cultuur geloof ik..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:20

Leven en laten leven, wat is daar mis mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:21

Euhm, maar gelukkig zijn er ook heel veel Nederlanders die dat WEL willen zijn KiWiKo, dus wat zegt dat dan? Juist: dat Nederland een land is met veel verschillende mensen, meningen EN culturen.. anders hadden PVV en VVD ook niet zoveel tegenstand gekregen van PvdA stemmers of GL?

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:22

Ik vind het ook niet zo'n probleem eigenlijk :n, net zoals dat er moskees staan in Nederland. Daar lijkt ook iedereen over te vallen de laatste tijd met als reden dat wij in daar ook geen kerk mogen bouwen. Ja...nou...jammer dan. Hier mag het wel.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:24

xNursiex schreef:
Vreselijk, je zou die mensen toch wat ....

Snap eigenlijk niet waar je je druk om maakt. Ze hangen een vlag buiten? Nou en, ze hebben hier een studie gevolgt. Dus ook
de taal geleert. Moeten ze dan ook nog verplicht boerenkool gaan eten omdat dit Nederlands is?
Misschien zijn er wel trots op dat, een opleiding hebben gevolgt in Nederland en willen ze dat graag vieren. En hangen andere landen nooit een vlag buiten?

Ik kon het niet laten :D

Verder maakt het mij weinig uit. Ieder viert het op zijn eigen manier.

Toen ik mn examens had gehaald, was er geen vlag oid. Toch niemand die dat ziet op onze afgelegen plek :D

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:25

KiWiKo schreef:

En toch ís nederland multiculti of je het nou tof vind of niet... Zoveel mooie culturen naast elkaar.

Volgens mij valt iedereen de laatste tijd hier zo over omdat het nu breeduit uitgemeten staat in de politiek, daarvoor hoorde je eigenlijk zelden dat mensen problemen hadden emt andermans cultuur en aanpassen in NL..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:29

Nou ik ben wel voor de pvv als het gaat om misdadigers terug naar hun land te sturen :+

Maar zo'n vlag, kom op, waar hebben we het over?
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 24-06-10 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:29

Wat maakt dat nou uit wat voor vlag er hangt? Het überhaupt uithangen van een vlag met schooltas is een ongelooflijk Hollandse traditie, dat zie je eigenlijk nergens anders.

Ik vind het dan eigenlijk juist getuigen van integratie als je dan een Turkse/Marokkaanse/Chinese/whatever vlag ophangt met een schooltas eraan.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:31

Dat vind ik vragen om problemen. Mensen kunnen zich dan 'bedreigd' voelen. En besides, je woont in Nederland, misschien ben je er zelfs geboren, hang dan ook een Nederlandse vlag op.

Maargoed, aan de andere kant is het ook van; lekker boeien & zelf weten..