Die tafel is inderdaad een kloostertafel en de kast is een zogenaamde kussenkast. Niet zo populair meer tegenwoordig in NL, die kun je redelijk goedkoop op antiekveilingen kopen GamblersCup. Ligt wel een beetje aan het model en hoeveelheid houtsnijwerk, ene is een stuk duurder dan de andere.
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 11:51
Ik heb al verschillende keren op veilingsites gekeken, maar ik kom toch steeds bij het (erg!) dure antiek uit.
Wat is voor jou erg duur als ik vragen mag ? Bij Korst Van der Hoeff gaan ze voor tussen de 200 en 800 euro. Voorbeeld: eikenhouten en palissander gefineerde kussenkast met 2 paneeldeuren, gezwarthouten inlegwerk, onderlade, gestoken fries en rustend op bolpoten, Holland, 19e eeuw, 185 x 149 x 64 Richtprijs: € 500-800
Ander voorbeeld: eiken- en palissanderhouten 2-deurs kussenkast met platte kap, gestoken ranken en twee onderladen, rustend op bolpoten, 189 x 177 x 60 Richtprijs: € 200-300
Veiling is alleen al afgelopen, in november is er weer een veiling.
foxy80
Geplaatst: 24-09-10 17:00
Mijn vriend en ik zijn aan het bouwen in een light versie van de Vlaamse erg populaire "pastoriestijl"
Nu zijn we dus al over de inrichting aan het denken, er komt een parketvloer en houten trap in (want hout is zo gezellig warm), en tussen keuken en woonkamer zit een zachte boog ipv deur Keuken gaat bij Ikea vandaan komen, daar hebben ze wel wat landelijk aandoende modellen. Voor de slaapkamer zijn we al voorzien van een toscaans hemelbed (met donker metalen frame en gebroken wit gordijnen). En we krijgen de kersenhouten (heel donker roodbruin hout) eetkamer met buffetkast mee. Maar ik zit echt met de finishing touch in mijn hoofd, nog een paar gezellige kastjes strategisch neerpoten, het behang of toch maar schilderen, welke verlichting etc. Ik weet dat voor een landelijke stijl, deze dingen onontbeerlijk zijn: - iets dood aan de muur - iets groen op tafel Nog do en dont' s? Die vogelkooi vond ik supergeinig trouwens, ik moet toch ook eens naar een veiling want een leuke boerderijklok lijkt me ook wel wat.
GamblersCup
Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-10 17:11
Rinske, mijn budget is op het moment erg laag.. Beetje onverwacht een huis gekocht, niet echt gespaard want ik heb 2 paarden...
Dus antiek zal m even niet worden.
dems75
Geplaatst: 24-09-10 17:13
Foxy, klinkt heel leuk! volgens mij gaan jullie voor de boerenlandleven stijl? ik noem dat altijd de "Rien Poortvlietstijl". Inderdaad...een hertenkop oid aan de muur is onontbeerlijk. Evenals ouderwets brabants bont servies (verkrijgbaar op ALLE rommelmarkten en dus leuk sparen). Ik denk verder aan: karrewielen, veel hout, ruitjes, luiken en als mij nog meer te binnen schiet, laat ik het weten
foxy80
Geplaatst: 24-09-10 19:52
We hebben een ossenoog naast de voordeur en bont servies kan je heerlijk bij de TROC scoren Ik moet alleen nog ergens een hertebokje zien neer te knallen.
Wacht, ik plaats ff foto van de ruwbouw Voorkant (nu zitten ramen en deuren er al in) Achterkant Overgang woonkamer naar keuken Onze voordeur
Sterre
Geplaatst: 27-09-10 22:57
Ziet er leuk uit Foxy; ik vind je voordeur ook erg mooi ! Komt er ook iets van een (open)haard in (aan de schoorsteen te zien )?!
*Rinske, mijn kussenkast is niet echt oud hoor . Ik had zoiets nooit zelf gekocht, maar omdat ´ie uit mijn ouderlijk huis komt, ben ik er best aan gehecht en hij staat natuurlijk prima bij de tafel . Ik ben alleen niet zo gelukkig met de stoelen bij de tafel . Manlief wilde persé stoelen met leuningen, want zo´n grote tafel nodigd natuurlijk uit om daar gezellig met vrienden de hele avond te zitten en dan wilde hij wel komfortabel zitten . Het grote nadeel echter is dat de stoelen bijna net iets te laag zijn om lekker aan de tafel te zitten ... Dat betekend toch maar eens op zoek gaan naar andere stoelen; alleen "jammer" dat ik er meteen zoveel nodig heb ! Heb jij enig idee wat een tafel als de mijne mag kosten? De vrouw van wie we ons vorige huis kochten, zei nl. dat het een hele dure tafel was (maar kon dan weer niet zeggen wat dat ding moest kosten ), maar ja, die heeft wel meer dingen gezegd die niet klopt . Ben er gewoon nieuwsgierig naar .
Afgelopen donderdag was ik trouwens bij een kennisje uitgenodigd; ik geloof dat ik mijn nieuwe binnenshuisdecorateur heb gevonden !! Ik ben zelden in een huis geweest wat zo´n leuke (nieuw!!)bouwstijl heeft en vooral zó smaakvol is ingericht. Daar kwam nog bij dat rond het hele huis prachtige terasjes zijn aangelegd, echt super! Ik wacht dus echt even met een paar aankopen die ik wilde doen totdat zij hier is geweest !
Sterre: op de veiling hebben ze meestal een richtprijs van rond de 200 euro, maar op Marktplaats staan ze meestal voor tussen de 500-1000 euro, volgens mij ligt het aan de hoeveelheid houtsnijwerk, de lengte en de staat van de tafel.
Sterre
Geplaatst: 28-09-10 23:30
Hmm... dan had ik het toch wel goed bedacht dat die mevrouw het mooier maakte dan het is ! De tafel is 2.66 x 1.08, houtsnijwerk ehh... niet zo heel veel (zie foto) en de staat is zonder meer goed . Maar goed, die tafel gaat toch niet weg, dus dan is de waarde ook niet echt belangrijk meer . Leuk dat jij er zoveel vanaf weet !!