Wat ga jij stemmen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat ga jij stemmen?

CDA
28 (2%)
PvdA
92 (8%)
SP
121 (10%)
VVD
227 (20%)
PVV
355 (31%)
GroenLinks
97 (8%)
ChristenUnie
14 (1%)
D66
86 (7%)
Partij voor de Dieren
64 (5%)
SGP
4 (0%)
Nieuw Nederland
Geen stemmen
TON
7 (0%)
Mens en Spirit
3 (0%)
Parij één
Geen stemmen
Lijst 17
8 (0%)
Piratenpartij
8 (0%)
Lijst 19
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1114

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:57

Havanna__ schreef:
Ik ben trouwens wel heel erg tegen stufi afschaffen. Ik vind dat eigenlijk heel simpel bezuiniging in het onderwijs. Ik vind ook dat op onderwijs in eerste instantie niet bezuinigd mag worden, kort dan eerst op zaken als hypotheekrente voor de duurdere huizen (bijvoorbeeld vanaf een miljoen, ik noem maar iets) en ontwikkelingshulp (lijkt me voor een groot deel een bodemloze put).

Dus VVD aan de ene kant voor de laatste punten, maar D66 wilde de stufi weer behouden...

Ik denk dat ze dat al bij huizen boven de 750 000 kunnen doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:58

Nessah schreef:
PVV stem ik niet, ik wil juist méér aandacht voor het milieu en niet minder.

Wat dan wel.. Ik vind het echt lastig dit keer.. Ik neig ernaar om neutraal te stemmen. Puur omdat ik me niet echt kan vinden in veel standpunten van de partijen. Wat ik niet wil is dat mijn stem naar de grootste gaat, dus niet stemmen doe ik nooit.
Ja, ik denk deze keer neutraal..

Als je neutraal stemt gaat in de praktijk een stukje stem naar elke partij. Dus dan stem je ook PVV, en ook op de grootste. Daarom zou ik persoonlijk principieel niet op deze manier stemmen.

Wat ik zelf stem, vertel ik liever niet. Maar PVV is het niet. Natuurlijk heeft hij wel goede punten, maar ik ben het op ontzettend weinig punten met hem eens. Net als met het CDA overigens, waar ik ook niet op stem omdat ik Balkenende zat ben. Van mij mag er een nieuwe, frisse wind door Den Haag gaan waaien.
Overigens denk ik persoonlijk dat de PVV-stemmers ook van een koude kermis thuis zullen komen. Wilders is immers erg moeilijk om mee samen te werken door zijn nogal uitgesproken standpunten. Dus óf hij zal zich moeten onttrekken aan een coalitie omdat hij op diverse punten niet wil toegeven (dit is in mijn ogen het meest gerechtvaardigd, gezien hij roept zich niet altijd te willen aanpassen aan andere partijen), óf hij zal zijn standpunten op veel punten moeten ombuigen om samen te gaan werken met een andere partij. Want ook al sluiten CDA en VVD hem niet uit, toch zijn die partijen op vele punten ontzettend veel meer gematigd dan zij en een evt. kabinet van deze partijen zal dus nooit daadwerkelijk de 'extreme' punten van Wilders kunnen uitvoeren.

Het is overigens ook niet gek dat bij de stemwijzer SP en PVV dicht bij elkaar staan bij sommige mensen. Het zijn allebei partijen met extreme standpunten, en ze zijn het op diverse punten eens met elkaar. Lees hun programma's maar eens. Hoewel ze op sommige punten lijnrecht tegenover elkaar staan hebben ze ook zeker regelmatig overeenkomsten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:01

Barbara_m schreef:
Precies ;). Of uit eigen ervaring, mijn schoonzusje die ook jaren de student heeft uitgehangen op de kunstacademie. Dikke studiefinanciering, studie kantje boord afgerond, krijgt ze na haar afstuderen ook nog eens een uitkering (WIK, wet inkomsten kunstenaar). Wanneer zij niet meteen kans had op een baan of vast inkomen krijg je dat gewoon even je schoot ingeworpen *Thanks PvdA* en dat 2 jaar lang!!! Zij ging inderdaad eerst ''bijkomen'' van de studie, ging een paar uurtjes werken bij de NS en behield zo jaren haar uitkering.
Nu komt ze erachter dat ze de IB groep niet kan terugbetalen, en taadaaaa groot gedeelte wordt kwijtgescholden.
Nou schiet mij maar lek! :D

Dat is inderdaad iets wat niet meer mogelijk zou mogen zijn....

Barbara_m

Re: Wat ga jij stemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:03

En dan zijn we ook van de eeuwige studenten af. Mensen die aan het studeren om te studeren zijn.
Keuze maken wat je wilt en niet 10x wisselen. En wanneer ze het uit eigen zak zouden moeten betalen, zullen er veel sneller mensen afstuderen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:04

Adil18 schreef:
Barbara_m schreef:
Precies ;). Of uit eigen ervaring, mijn schoonzusje die ook jaren de student heeft uitgehangen op de kunstacademie. Dikke studiefinanciering, studie kantje boord afgerond, krijgt ze na haar afstuderen ook nog eens een uitkering (WIK, wet inkomsten kunstenaar). Wanneer zij niet meteen kans had op een baan of vast inkomen krijg je dat gewoon even je schoot ingeworpen *Thanks PvdA* en dat 2 jaar lang!!! Zij ging inderdaad eerst ''bijkomen'' van de studie, ging een paar uurtjes werken bij de NS en behield zo jaren haar uitkering.
Nu komt ze erachter dat ze de IB groep niet kan terugbetalen, en taadaaaa groot gedeelte wordt kwijtgescholden.
Nou schiet mij maar lek! :D

Dat is inderdaad iets wat niet meer mogelijk zou mogen zijn....

Dat vind ik idd ook, misschien zou het slimmer zijn om stufie te verlenen dmv prestatie. Dus als je goede punten haalt krijg je het en anders niet oid. Misschien heel lastig om te volgen maar wel eerlijker.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:05

Een soort van Amerikaans systeem?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:05

Adil18 schreef:
listiglistje schreef:
Er zijn ook veel studenten waar het meerendeel van de studiefinaciering verdwijnt in de kroeg....en dat jaaaaarreeen lang :roll:

Ik spreek uit eigen ervaring....studenten die 8 jaar lang over hun studie doen die al binnen 4 jaar afgestudeerd hadden kunnen zijn...

Dus stufi oké, maar geen horeca spekken en beperken tot het aantal jaar waarin je je studie af kan ronden....

beter idee zou ik vinden om het collegeld en boekengeld te verlagen en dus ook de stufi....

Daarmee snijden ze zichzelf toch alleen in de vingers...? Je krijgt immers "maar" vier jaar Stufi...

echt niet.....http://www.rug.nl/studiekiezers/praktis ... en/hoelang

En zoals Barbara al zegt, de restschuld na 15 jaar wordt geheel kwijtgescholden 8)7 en daar draaien wij met zijn allen voor op |o

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:07

Barbara_m schreef:
Een soort van Amerikaans systeem?

Geen idee hoe die scholarships precies werken maar alles beter dan het nu is lijkt me. Maar helemaal afschaffen lijkt me echt te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:08

laat mij toch lekker eeuwig student zijn :D

haha nee hoor grapje, over 4 weken ben ik klaar (mag onderhand ook wel, maar heb bij deze studie nog geen dag vertraagd)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:09

listiglistje schreef:
Adil18 schreef:

Daarmee snijden ze zichzelf toch alleen in de vingers...? Je krijgt immers "maar" vier jaar Stufi...

En zoals Barbara al zegt, de restschuld na 15 jaar wordt geheel kwijtgescholden 8)7 en daar draaien wij met zijn allen voor op |o

ik heb het echt over krijgen, alles wat na de vier jaar komt (studie met lange master uitgesloten) moet je gewoon lenen en terugbetalen....

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:10

listiglistje schreef:

En zoals Barbara al zegt, de restschuld na 15 jaar wordt geheel kwijtgescholden 8)7 en daar draaien wij met zijn allen voor op |o[/quote]

Ja en Robin Hood (lees Wouter Bos) verhoogd dan weer de belastingen voor de hardwerkende mensen. Hup, weer een mooie blauwe enveloppe voor mij!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:11

vonneke schreef:

haha nee hoor grapje, over 4 weken ben ik klaar (mag onderhand ook wel, maar heb bij deze studie nog geen dag vertraagd)

Von wat studeer jij? als het zo'n lange studie is?

je bent immers ook al 27 :P op die leeftijd werkte ik al tig jaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:14

listiglistje schreef:
[naam] schreef:

Von wat studeer jij? als het zo'n lange studie is?

je bent immers ook al 27 :P op die leeftijd werkte ik al tig jaar....

is al mijn derde opleiding haha ssst.

eerste opleidin mbo (3 jaar stufie) 2e opleiding hbo (particulier ouders betaald) 3e opleiding hbo (4 jaar stufie)

na het mbo heb je nog recht op 4 jaar stufie op het hbo.

maar op dit moment werk ik ook al een jaar onder mijn afstuderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:15

wat ik ga stemmen..... stemwijzer gaf mij christenunie aan.

maar ik moet er nog even over denken. Heb voorheen SP Marijnissen gestemd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:15

Adil18 schreef:
ik heb het echt over krijgen, alles wat na de vier jaar komt (studie met lange master uitgesloten) moet je gewoon lenen en terugbetalen....

was dat maar zo.... :n
Maandelijkse bedrag van terugbetalen gaat naar ratio salaris/inkomen en veel studenten hebben niet direkt een baan
of direct een goed betaalde baan en daarbij wordt de restschuld na 15 jaar geheel kwijtgescholden :roll:

Dit laatste zou echt VERBODEN moeten worden _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:17

En toch ken ik weer veel mensen die -net als ik- al werken op niveau en toch nog een studie erbij doen. Zo doe ik zelf een master, naast mijn baan (ik werk voor 80%, dat is de enige consequentie). En betaal ik mijn studie zelf, omdat ik door mijn werk geen stufi krijg. Lang niet iedereen maakt misbruik van het systeem hoor. ;)

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:18

@ vonneke... Je bent nu zwanger, toch?

Anoniem

listiglistje schreef:
Adil18 schreef:

Maandelijkse bedrag van terugbetalen gaat naar ratio salaris/inkomen en veel studenten
hebben niet direkt een baan en daarbij wordt de restschuld na 15 jaar geheel kwijtgescholden :roll:

ze moeten dat kwijtschelden idd wegdoen. Gewoon afbetalen tot je pensioen. Dat haalt iedereen wel.

Stel ik had een studieschuld van 10.000 en ik zou nooit gaan werken omdat vriendlief een goede baan heeft. Dan zou ik dus niet hoeven gaan terugbetalen omdat ik geen inkomsten heb.

Anoniem

Barbara_m schreef:
@ [naam]... Je bent nu zwanger, toch?

haha nee?

iig niet dat ik weet.

willen wel aan kinders beginnen overigens binnenkort.

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:19

listiglistje schreef:
Marriiel_ schreef:
D66! Ik mijn ogen het meest solide partij programma!
Het valt mij op dat veel mensen kiezen voor PVV of VVD, dus voor jullie geen geleidelijke mindering m.b.t. de hypotheekrenteaftrek? En wel grote bezuinigingen op ontwikkelingshulp?

yeps :Y) spreekt hier een eigen huis bezitter...

Eerst mensen hier in NL! bv de bejaarden in verzorgingstehuizen hebben het vaak slechter als gevangenen :o
Ontwikkelingshulp is mi blijvend een bodemloze put.....

Dan heb jij duidelijk het partijprogramma niet gelezen over hoe ze dat willen aanpakken. Dus de volgende generatie mag jou rekening gaan betalen? ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:20

Barbara_m schreef:

is dat zo von? heb ik iets gemist :D :P

* EDIT zie je post al ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-05-10 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:20

vonneke schreef:
Barbara_m schreef:

haha nee?

iig niet dat ik weet.

willen wel aan kinders beginnen overigens binnenkort.

Haha, ohw sorry dan ben ik in de war.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:21

listiglistje schreef:
Adil18 schreef:

Maandelijkse bedrag van terugbetalen gaat naar ratio salaris/inkomen en veel studenten hebben niet direkt een baan
of direct een goed betaalde baan en daarbij wordt de restschuld na 15 jaar geheel kwijtgescholden :roll:

Sorry, dan neem ik dat terug...Das inderdaad erg vreemd...

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:24

En wat ik ook vind bij de linkse partijen, dat hard werken bestraft wordt ipv beloond.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:25

Marriiel_ schreef:
Dan heb jij duidelijk het partijprogramma niet gelezen over hoe ze dat willen aanpakken. Dus de volgende generatie mag jou rekening gaan betalen? ;)

Jawel hoor en ik sta er helemaal achter.... wat betreft je laatste vraag JA :Y) maar dat is niet het geval als rechts gaat regeren....

Vooral op die linkse sinterklazenpartijen te stemmen, je geld verdwijnt in een bodemloze put......