Redenen om een kind te nemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:40

Blue_Eyes schreef:
Dat is ook zo, je leven is echt niet over als je een kind hebt!

Klopt, wel heb je een hele grote verantwoordelijkheid en kan je je niet zomaar spontaan weg als je een baby hebt.

Ik zie het bij vriendinnen/familie om mij heen.. Nee, ik zou het voorlopig niet voor willen opgeven.. Ik heb zoveel vrijheid. Ik ga en sta waar ik wil en wanneer ik wil, zonder met iemand rekening te moeten houden..
En dat vind ik héérlijk! Sowieso nooit een kinderwens gehad, ik word al heel snel geïrriteerd als kinderen huilen/jammeren/zeuren/druk spelen..

Een reden om een kind te krijgen? Waarschijnlijk voor de liefde die je er voor terug krijgt ( krijg ik van mijn vrienden/vriend/familie/dieren ook wel :) ) voor de voortplanting ( Wij zijn toch al met genoeg mensen op de wereld) en voor de moedergevoelens.. Sja, ik denk niet dat ik die ooit zal krijgen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:44

Aangezien ik geen kinderen wil zal mijn lijstje met de redenen om er geen één te nemen langer zijn. Maar ik heb geen moedergevoelens dus de positieve dingen zie ik er niet aan.
Ook egoïsme zal deel uitmaken van mijn waslijstje.

tita

Re: Redenen om een kind te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:46

nemen van een kind is net zo egoistisch als het niet willen ervan....redenen zat om goed na te denken of je op dez klote wereld wel een kind wil zetten, wil jij door je eigen hebzucht...je nageslacht een boel leed geven...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:41

Ja daarom het is een baggerwereld, kind zou ook een k#tleven krijgen bij mij.
Waarom zou het egoïstisch zijn om er geeneen te willen? Dat ontgaat mij :D.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:09

Tja, wat heet leed? Bij mij zijn ook een hoop dingen faliekant misgegaan in mijn leven, en toch ben ik gelukkig en blij dat ik er ben...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:54

Gimmick11 schreef:
pmarena schreef:
Ach , het is natuurlijk wel een leuk avontuur om dat eens mee te maken , dat hele traject van kinderen. Het is best een grappige uitdaging in je leven om op te pakken natuurlijk , een stukje levenservaring zelf proeven hoe dat dat nu is om na het rondje als kind zijnde , ook eens dat rondje als ouder te doen :)

Op zich als je op je 20e begint aan een kind , ben je er op je 40e weer "vanaf" en kun je weer andere stukjes van "het leven" gaan ervaren , bvb. alles opzij gooien en een camping in Frankrijk beginnen ofzo :P Ik denk dat dat het voor veel mensen ook voor een groot deel is : gewoon dat stukje van "het leven" mee willen beleven :)

Nou, áls dat de redenen zijn om aan een kind te beginnen, ben je al niet goed bezig denk ik...

Grappig toen ik dit las dacht ik nu juist : Ja dat vind ik nu eens een goede redenatie. Dat denk ik vaak als ik geen kinderen had gehad had ik heeeeeel veel dingen die ik nu heb beleeft en beleef niet mee gemaakt. Maar het is niet iets wat ik van te voren had bedacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:00

een reden om een kind te nemen?
Geen idee....ik kan geen goede reden bedenken eigelijk.
Om te zorgen dat ons ras niet uitsterft misschien?
Maar dat is voorlopig niet het geval....

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:03

En mss wel offtopic. Maar nu mijn kinderen groot zijn en ik zie jonge gezinnetjes bv op de camping dan denk wat ben ik blij dat die van mij groot zijn !!!! Terwijl toen ik zelf van die kleintjes had ik er onwijs van genoot ! Maar dat zal mss met de leeftijd zijn :o

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:58

suus_ schreef:

Je neemt toch geen kind omdat JIJ het niet wilt?
Niet omdat Pietje zegt dat je geen kind mag nemen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:19

Voor mij persoonlijk is het meer een instinct/drift dan iets wat ik met m'n hoofd wil (24 jaar).
M'n lichaam schreeuwt om kinderen, m'n hoofd zeg: "Hmm, dat lijkt me nou niet echt een strak plan."
Als ik denk aan alles wat er met de zwangerschap en geboorte op je afkomt...om maar niet te zwijgen over de dingen die er gebeuren als het kind er eenmaal is. Ik werk met kinderen en vind het echt superleuk en ik krijg elke week wel weer een 'kunstwerk' toegestopt ;) Dus, het om kunnen gaan met kinderen en het leuk vinden zit er bij mij zeker wel in. Ik merk dat bepaalde kinderen me super aanspreken en anderen totaal niet. En dan denk ik, wat nou als ik een kind krijg waar ik me niet in kan vinden?

Maar ik zie op tegen alle ziektes die ze gaan krijgen, alle problemen die bij het opgroeien horen...Voorlopig is m'n hoofd nog sterker dan het vlees, maar ik weet niet hoe lang dat zo blijft.

Bij mij is het dus duidelijk een natuurlijke drang om voort te planten, niet meer en niet minder. En ook maar met 1 man, met vorige relaties had ik deze drang totaal niet. Het klinkt vreselijk, maar zo voelt het aan :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:22

Ik wil graag kinderen omdat het me heerlijk lijkt voor een hummeltje te zorgen, zien opgroeien en een veilige basis te geven!
Vooral vind ik het een wonder dat voortkomt uit je relatie, de kers op de grote taart. :D

Maar ik wacht er nog wel een jaar of 10 mee, nu nog genieten van mijn jonge leven. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:46

Die van ons is al bijna 13. Wij waren jong, 22 en 25. Daarna wilde ik er even niet aan denken. Kon me niet voorstellen van een 2e evenveel te houden. Daarna kon het jarenlang niet.

Nu zou het bij ons nog kunnen, maar heb idd een langer lijstje om het niet te doen, dan om het wel te doen.

Niet dat je het dan minder graag wil, maar je moet realistisch zijn. Om een kind te willen heb je maar een paar goede redenen.

Het kriebelt bij mij dus wel, maar ik durf de stap niet te nemen meer. Het medische gedeelte, maar ook de wtijfel en dat is imo niet genoeg. Al hoewel, iedereen die twijfels wel zou meten hebben, want dat maakt de beslissing om het te proberen beter overdacht.

Ik ben het er niet mee eens dat je kinderen krijgt. Natuurlijk lukt het niet altijd, dat weet ik zelf heel erg goed. Maar je moet ze wel willen nemen om het te proberen alleen al. Je krijgt ze, zou betekenen dat je kinderen krijgt ongeacht of je wilde. Dat klinkt in mijn oren net zo raar.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:50

Het is absoluut een andere manier van leven met kinderen dan zonder.
Maar ik geniet iedere dag ze! En elke leeftijd heeft iets speciaals.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 02:07

Ik heb niet het hele topic door gelezen hoor (ik meld het maar alvast ;) )

Maar mijn mening is dus inderdaad altijd geweest dat het willen krijgen van kinderen puur egoistisch is, en dat is niet erg, want er zijn kids nodig om de mensheid in stand te houden, dus lang leven de egoisme, zolang je maar goed voor je kind(jes) zorgt.

Zelf ben ik ongepland zwanger geworden, ik wist nog niet of ik ze ooit zou willen, maar het is nou eenmaal zo bepaald en ik ben er nu wel blij mee, en dan twijfel je wel een beetje, want egoistisch....ik wilde dit kind niet, maar nu het groeit is er een heel ander gevoel dan dat je van te voren hebt.
Ik ben zelfs helemaal pro dikke buik, terwijl ik vroeger zei wees maar blij dat je niet erg zichtbaar draagt, want pf zo'n buik zeg en dan nog in de zomer...succes!
Nou ben ik middenin de zomer uitgerekend en heb nog geen buik, en midden in de zomer is opeens ideaal en die buik ja die wil ik toch echt! *speling van het lot misgunt mij mijn buik:P*

Het is heel moeilijk uit te leggen, maar wat in mijn ogen altijd begon als egoisme slaat helemaal om op het moment dat je zwanger bent, alhoewel ik mezelf nu wel als egoistisch bestempel want het is MIJN buik.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:35

Natasja91 schreef:
suus_ schreef:

Je neemt toch geen kind omdat JIJ het niet wilt?
Niet omdat Pietje zegt dat je geen kind mag nemen.

Een egoïst is iemand die alleen maar aan zichzelf denkt en niet aan een ander. Tegenover wie is het dan egoïstisch, een iets wat niet eens bestaat?! (Zo denk ik en daarom ontgaat het mij ;))

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:00

Moet egoistisch zijn tegenover iets of iemand dan? Egoistisch is inderdaad: jezelf op de eerste plaats stellen. Dat doe je dan toch? 'Tegenover' heeft er niets mee te maken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:16

Eerste plaats ja en wie heeft dan de tweede plaats.
Imo heeft er altijd wel een tegenover mee te maken. Je stelt jezelf nl voor iets of iemand anders
Anders kun je het niet eens egoïsme noemen want je bent toch alleen (neem het voorbeeld van het koekje)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:38

Dat kan wezen, maar bij het krijgen van een kind houd je volgens mij gemiddeld genomen alleen rekening met jezelf (en je partner, maar die valt hierbij even onder 'jezelf'). Wil JIJ een kind? Of wil JIJ geen kind? Je houdt daarbij geen rekening met de buurvrouw, de verloskundige of de minister-president. Dus als je dan per se een 'tegenover' wilt: dan is een kind krijgen of niet egoistisch ten opzicht van 'jezelf'.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:43

Ik snap niet waar je heen wilt. J ekan niet egoïstisch tegenover jezelf zijn als je 'jezelf' (en je partner) toch op de eerste plek zet.
Met het krijgen van mijn kind heeft de premier niets te maken. Simpel omdat ik hem niet ken en ik zal hem er vast niet mee kwetsen :D.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:46

IMO is het niet zo dat egoistisch altijd tov iets om iemand anders is (en als dat wel zo zou zijn, dat is het egoistisch tov het ongeboren kind. Jij kiest om dat kind geboren te laten worden, hij/zij heeft daar niet om gevraagd).

Maar volgens mij kies je voor een kind omdat jij (met partner) dat wil, en dat is in mijn definitie egoistisch.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:10

Een kind nemen ( of krijgen zoals men wilt...... ) doe je alleen voor jezelf. Er is geen wet die zegt dat iedereen er 1 of 2 moet nemen. Het kind kan je niks vragen.....etc etc.

Zelfde als dat ik er maar eentje wilde. Vind ik nu ook egoistisch, want onze zoon heeft niemand meer als wij er niet meer zijn. Mijn broer is gehandicapt en verder hebben wij geen broers en of zusters en veel familie. Maar ja, nu met 13 jaar verschil???? Het kan nog, we doen het goed met nummer 1 en toch die twijfels.

Een kind krijgen is iets heel moois en bijzonders wat veel mensen graag willen als ze een lief stelletje zijn. Maar hoe vaak gaat het niet zo??? veel te vaak nog!! Soms doen mensen alsnog erg hun best en gaat het goed, maar vaak draait de maatschappij voor de problemen op.
Gek is dat die mensen maar kinderen krijgen zonder enige moeite, maar ook zonder na te denken.

Misschien ontneem je jezelf een stukje geluk als je nooit kinderen krijgt, omdat je alles heel goed overdacht hebt en dat je besluit is. Maar moet je opdraaien voor de problemen van anderen??

Er zijn idd meer redenen om geen kinderen te nemen, dan wel. Maar het zal wel een soort oergevoel zijn of instinct dat velen het wel graag willen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:12

Lielle schreef:
IMO is het niet zo dat egoistisch altijd tov iets om iemand anders is (en als dat wel zo zou zijn, dat is het egoistisch tov het ongeboren kind. Jij kiest om dat kind geboren te laten worden, hij/zij heeft daar niet om gevraagd).

Maar volgens mij kies je voor een kind omdat jij (met partner) dat wil, en dat is in mijn definitie egoistisch.

Jij snapt wat ik bedoel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:43

Al vanaf dat ik heel klein was wilde ik kinderen. Noem het een soort oerdrang. Dat is nooit veranderd, en toen ik 19 was werd ik moeder. Inmiddels heb ik er drie (ik ben nu 24). Wat precies mijn reden was om aan kinderen te beginnen weet ik niet, het voelde gewoon helemaal 100% goed. En nog steeds. Ik weet dat mijn gezin me heel gelukkig maakt, en ik hoop dat dat wederzijds is.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:45

Voortplantingsdrang, je genen door willen geven.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:25

MarjonTampon schreef:
Voortplantingsdrang, je genen door willen geven.

Tja, dat is wel erg primitief!
We kunnen ook nog zelf denken he?! ;)