OV Chipkaart (Deel 2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:30

Heb vandaag helemaal wat moois. Hier in drenthe en groningen zijn de bussen nog niet uitgerust met de chiplezers/scanners. Word ik vandaag doodleuk door de buschauffeur van zo'n Qbuzzz lijndienst (kleine taxibus) verteld dat hij een mail heeft gehad dat de chipkaarten niet meer worden geaccepteerd, maar dat er gewoon een kaartje moet worden gekocht.. en nu komt het, als er wordt gecontroleerd moet er per passagier 150 euro boete worden betaald. Sorry hoor, maar ik vind het belachelijk. We krijgen die snertkaart opgedrongen. Die stomme bussen veranderen naar een maatschappij zonder chiplezers (hoe stom, dat hadden ze allang voor elkaar moeten hebben), en nu moeten wij, omdat zij hun zaken niet voor elkaar hebben, gaan betalen voor een dienst terwijl we een geldig vervoersbewijs hebben. Het moet niet gekker worden.
Ik kan alleen maar hopen dat hij(buschauffeur) erin geluisd wordt door zijn collega's ^)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:04

ylva schreef:
Heb vandaag helemaal wat moois. Hier in drenthe en groningen zijn de bussen nog niet uitgerust met de chiplezers/scanners. Word ik vandaag doodleuk door de buschauffeur van zo'n Qbuzzz lijndienst (kleine taxibus) verteld dat hij een mail heeft gehad dat de chipkaarten niet meer worden geaccepteerd, maar dat er gewoon een kaartje moet worden gekocht.. en nu komt het, als er wordt gecontroleerd moet er per passagier 150 euro boete worden betaald. Sorry hoor, maar ik vind het belachelijk. We krijgen die snertkaart opgedrongen. Die stomme bussen veranderen naar een maatschappij zonder chiplezers (hoe stom, dat hadden ze allang voor elkaar moeten hebben), en nu moeten wij, omdat zij hun zaken niet voor elkaar hebben, gaan betalen voor een dienst terwijl we een geldig vervoersbewijs hebben. Het moet niet gekker worden.
Ik kan alleen maar hopen dat hij(buschauffeur) erin geluisd wordt door zijn collega's ^)

Heb je betaald? Gewoon aankaarten bij de ibgroep en zorgen dat je je geld terug krijgt.
Als je nog je papieren hebt (van vorig jaar) kan je die misschien meenemen?

Exit13

Re: OV Chipkaart (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:26

Vandaag is er bij mij geld afgeschreven in de bus terwijl ik een Week OV heb :(. Gebeld en het schijnt vaker voor te komen, dus kan het sowieso terugvragen. Maar wel idioot, ik moet moeite gaan doen ivm een fout van hun.
Ik ga dus ook wel een OVchipklacht indienen ;).

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:04

Nee, heb niet betaald. De busschauffeur zei dat hij het pas volgende week in ging voeren. Aankaarten bij de ib-groep is leuk, maar ik geloof dat je maar 1x mag declareren, hoe doe je dat dan als je iedere dag met de bus moet := Het idee van de ov kaart is toch dat er juist niet gedeclareerd hoeft te worden. Doe mij die papieren kaart maar weer terug :j in ieder geval hier in het noorden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:44

Ylva: het declareren is als je je ov bent vergeten. Niet als je een geldige ov-chipkaart hebt (en dus een geldig reisbewijs).

Als het nog eens gebeurt: buslijn + nummer + tijd + locatie noteren, en een keurige klacht naar QBuzz sturen, met een kopie naar IBG, Lsvb en Rover. Je kunt kiezen om het (na de chauffeur beleefd verteld te hebben dat je over een geldige ov-chip beschikt en dus gratis mag reizen) betalen, dat is het snelste en het minste risico. Je kunt ook ervoor kiezen om het niet te betalen, dan heb je kans dat sommige chauffeurs je doorlaten, maar als het op een discussie aankomt wordt de strijd veel groter, je kunt er meer mee winnen (een permanente oplossing) maar ook meer mee verliezen (tijd en geld.) Dat is dus een keuze die je zelf moet maken.

Maar documenteer het duidelijk, vraag kaartjes / bonnetjes, noteer de details, en declareer de kosten. (En ik wil wel helpen met een bezwaarschrift.)

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:05

Ah zit dat zo :)* hulp bij bezwaarschrift is nooit weg. Ikzelf hoef gelukkig niet veel met de bus, maar een vriendin van me iedere dag. Mochten ze het dus daadwerkelijk gaan doorvoeren dan zal ik je instructies aan haar doogeven :D en als het mij overkomt zal ik ze zeker opvolgen :j
Aangezien die kastjes pas in het najaar worden verwacht kan het nog wel eens lang duren voor de lol er weer vanaf is. Ik denk dat ze die kastjes willen financieren met de boetes die ze nu hopen te innen :')

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:13

@Olga en MissBonny:
Ik reis twee uur heen en twee uur terug. Van Hoorn naar Leeuwarden.
Ik heb gister gebeld en mijn product staat nog op mijn oude kaart die ik dus kwijt was, lekker lsim. Als het goed is zijn ze die op dit moment aan het omzetten. Hopelijk kan ik maandag dus weer vrijreizen, moet ik wel morgen kunnen opladen. Moet om half 8 maandag in de bus zitten, en dan zijn de winkels (hier kan je alleen in winkels ophalen) nog niet open.
Reizen op de pas van mijn vriend kan niet, hij krijgt geen stufi meer en heeft ook geen recht op ov, staat nog wel weekreisproduct op, maar als ik er mee reis krijgt hij boete omdat hij hem niet mag gebruiken, zal het van de week af halen voor de zekerheid, heb er namelijk voorheen wel mee gereisd.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:10

Hmm..dat is wel jammer dat je die van je vriend niet kan gebruiken!
Iki heb inmiddels hetzelfde probleem als jij Juud! Mijn product staat ook nog op m'n oude (geblokkerde pas) Fijnfijnfijn! Hij wordt (als het goed is) binnen 5 dagen omgezet...ben benieuwd!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:37

MissBonny schreef:
Olga88 schreef:
Is jouw tijdelijke dan nog wel geldig? Want ik snap er niks van dat mijn tijdelijke het niet meer doet.

Juud87, ga je dat ergens terug declareren? Of is dat niet mogelijk?

Ol, heeft dat niet te maken, met dat je nu je eigen ov moet hebben?
De datum dat je nog met je ov KAART kon reizen, was tot vorige week vrijdag geloof ik ?!
Misschien dat die data van jou tijdelijke nu ook verlopen is?

Nee, want daarvoor heb ik ze nog gebeld en zeiden ze dat die gewoon geldig blijft.. En ik heb 'm vorige vrijdag ook gebruikt en dat was een week na 16 maart.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:38

Nu heb ik trouwens weer iets wat ik niet snap.
Waar is dat saldo goed voor? Ik heb toch gratis reizen dus waarom moet ik dan saldo opwaarderen?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:14

Olga88 schreef:
Nu heb ik trouwens weer iets wat ik niet snap.
Waar is dat saldo goed voor? Ik heb toch gratis reizen dus waarom moet ik dan saldo opwaarderen?

Is voor in de tijd dat je niet gratis reist zegmaar. Dus als jij een week ov hebt, reis je in het weekend niet gratis en daarvoor is saldo. Maargoed je kan het ook nog altijd met losse kaartjes doen. ;)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:06

Oh, maar ik zag dat mijn saldo in de min stond ofzo (niet dat ik ook maar snap hoe dat mogelijk is..)? Heb ik daaaaaarom die boete gekregen ofzo :=?

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:41

Nou volgens mij kan dat niet hoor Ol!
Heeft hij je niet duidelijk verteld, waarom je een boete kreeg dan? Anders zou ik hem mooi niet betalen!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:12

Omdat mijn kaart niet meer geldig was volgens dat apparaat van hem.. ik snap er ook echt helemaal niets van.. Hij heeft
Ik ga dadelijk even kijken of ie 't in de bus wel doet iig.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:07

MissBonny schreef:
Iki heb inmiddels hetzelfde probleem als jij Juud! Mijn product staat ook nog op m'n oude (geblokkerde pas) Fijnfijnfijn! Hij wordt (als het goed is) binnen 5 dagen omgezet...ben benieuwd!

Ik heb inmiddels een mail binnen dat ik het product nu op mijn nieuwe pas kan zetten. Blij toe, rekening is leeg. Haha

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:32

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:55

Juud87 schreef:
MissBonny schreef:

Ik heb inmiddels een mail binnen dat ik het product nu op mijn nieuwe pas kan zetten. Blij toe, rekening is leeg. Haha

Das ook toevallig! Die heb ik ook gekregen!
Alleen ben ik wel heel erg beneiuwd, want ik heb vanochtend al gekeken (op het apparaat) of er iets opstond en toen stond er nog geen bestelling op :+ Dat was rond 1uur en die mail hadden ze rond 12uur gestuurd..
Dus ga morgen nog maar een poging wagen :+

Kon dus idd mooi niet reizen met mijn pas, omdat mijn saldo nu negatief is! Pfff..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:01

Met een negatief saldo kan je toch wel reizen? Mijn saldo is al weken -0,76 en ik reis er gewoon mee hoor :)

Ben trouwens al 2x vergeten uit te checken...
Word je pas nou na 12x vergeten uit te checken geblokkeerd?

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:18

ylva schreef:

Hier geen last van hoor `s avonds met de bel bus is ook gewoon een taxi busje wordt gewoon geacepteerd

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:20

ik vind het een bagger systeem
ik ben voor dezelfde routes steeds verschillende prijzen kwijt.

ik vind het op lichting

hier in den haag met tram controllen vragen ze enkeled of je wel hebt ingechekt! wat is dat voor controllen

betaal me blauw aan dta poedersuiker systeem

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:30

Szan schreef:
Met een negatief saldo kan je toch wel reizen? Mijn saldo is al weken -0,76 en ik reis er gewoon mee hoor :)

Ben trouwens al 2x vergeten uit te checken...
Word je pas nou na 12x vergeten uit te checken geblokkeerd?

Ja maar dan heb je er wss een week/weekendbestelling opstaan, zodat je gratis kan reizen? ;)
Ik heb er namelijk niets opstaan, behalve dat negatiev saldo dan :+

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:30

*\o/*

Mijn Ovchip doet het weeeeer!! 8-)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:37

de mijne ook MissBonny! :D
Heb hem gisteren kunnen ophalen :D

Alleen nog een vraagje: kan ik vrijdag nou ook vrij reizen? Wilde dan naar brabant (vanuit Hoorn). Op je kaart stonden nog data, op deze pas niet :s

edit: vrijdag is goede vrijdag ;)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:38

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:34

Geweldig Misser.
Had daar inderdaad nog niet gekeken. Voorheen mocht je namelijk niet gratis reizen op Goede vrijdag, super dat het veranderd is :)