Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:11

stef schreef:
ik heb vroeger best weleens een tik gekregen. Ik wist wat de grenzen waren en wist wat de gevolgen waren als ik erover heen ging.
Ben er niet slechter van geworden en IMO wordt de huidige maatschappij alleen maar softer en softer, wat je ook terug ziet in een gedeelte van de jeugd

Inderdaad....Plus dat het voor mij erg duidelijk was wat ik wel en niet kon...Ik heb me er niet altijd aan gehouden, soms waren de verlokkingen van een avontuur te groot, maar ik wist het donders goed....

Waat zeggen bokkers altijd over het opvoeden van paarden: Eerlijk, consequent, duidelijk...Zijn 3 ingredienten die men ook perfect in de opvoeding van kinderen kan gebruiken..

Maar nee, tegenwoordig moet het allemaalanders...Ik heb ooit gehad dat klein kereltje mij schopte omdat hij de tuin niet in mocht (niemand kon mee om op te letten en we haden twee vijvers...kan dus niet). De moeder zit op de bank, ziet dit, maar zegt of doet niks. Ze reageerde pas toen ik haar zoontje bij de arm pakte en hem een tik op z'n billen gaf....Tja, ik zei toen ook "Als u uw kind niet opvoedt dan doe ik het wel. Ik laat me niet door zo'n onopgevoede bengel schoppen...!"

Ik zou me nooit met de opvoeding van een kind bemoeien, maar dit ging me te ver...

Hoe vaak heb ik trouwens wel niet in de trein gezeten dat een kind voor me bij moeders op schoot zit en me tegen mijn knieeen zit te kicken....Oef, nee, zie veel te veel onopgevoed spul de laatste tijd... :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:11

Ik sla mijn kinderen niet, ook geen pedagogische tik.
Vroeger heb ik ook nooit een tik gehad (ook mijn moeder niet).
Mijn oma (al enige tijd geleden overleden) zei altijd "je slaat het koren eruit, en houd het kaf over".

edit : een kind wat geen tikken krijgt is niet vanzelf sprekend onopgevoed!!!!

LadyMadonna

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:13

die pedagogische tik vind ik ook zo'n onzin he....
Een tik is een tik, niks pedagogisch aan, je doet iets wat niet mag, en daarvoor krijg je een tik, punt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:14

Brainless schreef:
Ik sla mijn kinderen niet, ook geen pedagogische tik.
Vroeger heb ik ook nooit een tik gehad (ook mijn moeder niet).
Mijn oma (al enige tijd geleden overleden) zei altijd "je slaat het koren eruit, en houd het kaf over".

edit : een kind wat geen tikken krijgt is niet vanzelf sprekend onopgevoed!!!!

Dat laatste is helemaal waar natuurlijk!
Maar sòmmige kinderen hebben die soort consequentie gewoon nodig, als ze vaak over de schreef gaan bv.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:15

stef schreef:
die pedagogische tik vind ik ook zo'n onzin he....
Een tik is een tik, niks pedagogisch aan, je doet iets wat niet mag, en daarvoor krijg je een tik, punt

Ja dat begrip vond ik ook al nergens op slaan. Soort eufemisme I guess :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:16

Adil18 schreef:
Waat zeggen bokkers altijd over het opvoeden van paarden: Eerlijk, consequent, duidelijk...Zijn 3 ingredienten die men ook perfect in de opvoeding van kinderen kan gebruiken..

Maar waarom zou je niet eerlijk, consequent en duidelijk kunnen zijn zonder slaan?

Sterker nog, ik vind slaan juist onduidelijk. Je leert een kind dat hij geen spullen mag afpakken en andere kinderen niet mag schoppen, bijten of slaan, en wat is de conquentie..... een pak slaag! 8)7

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:18

_Nann_ schreef:
Uit onmacht dus?
En psychologisch? oh wacht; je wilt ze bang maken?

nee dat schiet lekker op ;)

sorry, maar ieder moet dat voor zich weten, ik ben er gewoon tegen,

Nee, Nann, niet uit onmacht...Wat dat betreft mogen we nog wel eens uit andere culturen leren...Een tik is kordaat en heeft het volgende psycholigische effecT: Schrikken, "dat mag niet". Kort maar krachtig en vooral: Duidelijk...

onmacht is het in mijn ogen wanneer we het over kinderen op latere leeft die het denken in causaal verband al lang onder de knie hebben, kinderen met wie je kunt praten. Wanneer je niet met hen kunt communiceren en moet slaan, moet je jezelf misschien eens achter de oren krabben. En toch zul je ook in deze groep genoeg uitzonderingen hebben... :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:21

odetteke schreef:
Adil18 schreef:

Maar waarom zou je niet eerlijk, consequent en duidelijk kunnen zijn zonder slaan?

Sterker nog, ik vind slaan juist onduidelijk. Je leert een kind dat hij geen spullen mag afpakken en andere kinderen niet mag schoppen, bijten of slaan, en wat is de conquentie..... een pak slaag! 8)7

Hoezo een pak slaag? Daar is helemaal geen sprake van :?

En k weet niet of die link gelegd wordt..Ik heb in ieder geval en tik alleen in verband gebracht met mijn foute gedraging, ongeacht hoe deze eruit zag..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:24

ach, ik vergelijk het maar met mn paarden. die weten dat er niet gebeten of geschopt wordt, en ze weten ook dat ze op hun lazer krijgen als het wel gebeurt.

Voorbeeldje: Vorig jaar had mijn buurjongetje (7 jaar) het plan gevat dat het leuk was om stukjes kauwgom op mijn raam te spugen. Ik hem hem een emmer sop gegeven en een spons, en ben naar zn moeder gegaan om uit te leggen waarom hij mijn raam stond te wassen. Als reactie krijg ik: Ja buurvrouw, zeg er maar gerust wat van als ie ontdeugend is hoor... Ja hallo! Jou kind! (niet in de relatie tot slaan, maar wel tot niet opvoeden).
Als ik dit vroeger had geflikt kreeg ik van mijn ouders nog een keer straf
I

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:28

Adil18 schreef:
_Nann_ schreef:
Uit onmacht dus?
En psychologisch? oh wacht; je wilt ze bang maken?

nee dat schiet lekker op ;)

sorry, maar ieder moet dat voor zich weten, ik ben er gewoon tegen,

Nee, Nann, niet uit onmacht...Wat dat betreft mogen we nog wel eens uit andere culturen leren...Een tik is kordaat en heeft het volgende psycholigische effecT: Schrikken, "dat mag niet". Kort maar krachtig en vooral: Duidelijk...

onmacht is het in mijn ogen wanneer we het over kinderen op latere leeft die het denken in causaal verband al lang onder de knie hebben, kinderen met wie je kunt praten. Wanneer je niet met hen kunt communiceren en moet slaan, moet je jezelf misschien eens achter de oren krabben. En toch zul je ook in deze groep genoeg uitzonderingen hebben... :j

Dus wel uit onmacht, omdat je geen andere manier ziet om je kind tot orde te roepen.
In mijn Ogen erg fout! Een tik blijft slaan en slaan = not done.
Dat noem ik geen opvoeden maar geestelijk mishandelen ( je probeerd het kind bang te maken/ schrik aan te jagen)
En ga mij alsjeblieft niets over psychologie vertellen ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:29

Adil18 schreef:
Hoezo een pak slaag? Daar is helemaal geen sprake van :?

Nouja, pak slaag, over de knie, tik op de vingers, draai om de oren etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:31

pak slaag of een tik op de vingers vind ik nogal een verschil hoor.

nann: Dan ben ik dus geestelijk mishandeld.... kan ik nu nog de kinderbescherming inschakelen of?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:33

stef schreef:
pak slaag of een tik op de vingers vind ik nogal een verschil hoor.

nann: Dan ben ik dus geestelijk mishandeld.... kan ik nu nog de kinderbescherming inschakelen of?

Nou blijkbaar wel ja, als jij het zeflde idee nu hebt.. dat kinderen een tik geven goed is... heeft dat dus wel een slechte invloed op je gehad.

Ik vind gewoon niet dat je kinderen slaan gerechtvaardigd kan worden, op welke manier dan ook.
Als je je kinderen niet aankan kwa opvoeden, moet je hulp zoeken, een tik geven is gewoon handelen uit onmacht punt.
Laatst bijgewerkt door _Nann_ op 08-02-10 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:33

_Nann_ schreef:
Adil18 schreef:

Dus wel uit onmacht, omdat je geen andere manier ziet om je kind tot orde te roepen.
Dat noem ik geen opvoeden maar geestelijk mishandelen ( je probeerd het kind bang te maken/ schrik aan te jagen)

Geestelijk mishandelen _O-

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:35

Ik vind net die die hun kleine bepampelen en oooh en aaah best wat hulp mogen zoeken..
zijn altijd die kinderen die achter mammie's rug herrie schoppen of zich gewoonweg niet gedragen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:36

unicorn_kiss schreef:
_Nann_ schreef:

Geestelijk mishandelen _O-

Voor jou is dat blijkbaar een grap?
Maar mensen beseffen niet wat een inwerking dat op kindern kan hebben,
plus dat ze gewoon verkeerde ideen krijgen over "slaan". ( of kunnen krijgen)

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:37

Ook ik heb regelmatig een tik gehad vroeger en ben er ook niet slechter van geworden, ik vind het ook heel normaal en zou het zelf ook doen indien nodig..
Ik baal juist van die 'vrije' opvoeding van tegenwoordig...kind strontvervelend en dan zeggen ze alleen..."niet doen, dat mag niet hoor!", kan ik me geel en groen aan ergeren, moet je eens zien wat een etters dat worden als ze 18 zijn...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:38

_Nann_ schreef:

Dan verklaar eens wat je doet als je een kind vastpakt en zegt: "kijk mij eens aan, he, kijk mij eens aan, dat mag je nooooit weer doen, dat is niet lief! Zo vind ik jou niet lief hoor!"

Nann, het is jouw mening, ik ben iemand die het zelf zo heeft meegemaakt en ik durf zelfs te zeggen dat het me geholpen heeft. Ik ben nooit bang geweest voor mijn ouders, ik hou nu nog steeds van mijn ouders, weet me te gedragen, ben niet agressief etc. etc.

Als je het allemaal zo goed weet, dan onderbouw je argumenten is beter dan alleen slaan = no done...WAAROM NIET DAN?!
Laatst bijgewerkt door Adil op 08-02-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:39

Als je op moet voeden door je kinderen bang te maken of schrik aan te jagen, dan snap je er geen hout van.

En bang maken en schrik aanjagen kan ook gebeuren door ouders die nóóit slaan hoor. Consequent zijn en heel duidelijk, of dat nou is met of zonder een pedagogische tik.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:39

Ikdeliefste schreef:
Ook ik heb regelmatig een tik gehad vroeger en ben er ook niet slechter van geworden, ik vind het ook heel normaal en zou het zelf ook doen indien nodig..
Ik baal juist van die 'vrije' opvoeding van tegenwoordig...kind strontvervelend en dan zeggen ze alleen..."niet doen, dat mag niet hoor!", kan ik me geel en groen aan ergeren, moet je eens zien wat een etters dat worden als ze 18 zijn...

Maar ik heb het ook niet over een 'vrije" opvoeding.
Opvoeden is keuzes maken.
Ik zou er nooit voor kiezen m'n kind een tik te geven, want zover zou ik het niet laten komen.
Opvoeden is ook grenzen stellen en dta betekent niet gelijk dat je je kind maar een tik moet verkopen omdat ie niet naar je luisterd op een bepaald moment.
Dan moet je als ouder toch bij jezelf ten rade gaan...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:40

ik denk dat het soms erg hoog kan oplopen en dan moet je je maar kunnen beheerse... Ik kan dus begrijpen dat er in je leven eens een klap voorbij is gekomen puur omdat je het wel heel bont maakte (maar dan bedoel ik echt dat het op 1 of 2 handen te tellen valt)

Echter praat het slaan niet goed, meestal crieer je OF angst of word het alleen maar erger omdat ze in verzet gaan.

Ikzelf vind het niet kunnen... denk dat het bij vele wel onmacht is

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:41

Yamcha schreef:
Als je op moet voeden door je kinderen bang te maken of schrik aan te jagen, dan snap je er geen hout van.

En bang maken en schrik aanjagen kan ook gebeuren door ouders die nóóit slaan hoor. Consequent zijn en heel duidelijk, of dat nou is met of zonder een pedagogische tik.

Inderdaad...

Ik heb 'de daad' altijd los weten te koppelen van de persoon omdat mijn ouders wisten 'hoe en wanneer', ik was daarom nooit bang voor mijn ouders. Voor de tik an sich was ik ook niet bang, want ik wist maar al te goed hoe ik het kon voorkomen...

Ik was juist niet bang en onzeker omdat ik zoveel structuur en duidelijkheid in mijn opvoeding heb mogen genieten :j

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:42

Adil18 schreef:
_Nann_ schreef:

Dan verklaar eens wat je doet als je een kind vastpakt en zegt: "kijk mij eens aan, he, kijk mij eens aan, dat mag je nooooit weer doen, dat is niet lief! Zo vind ik jou niet lief hoor!"

Nann, het is jouw mening, ik ben iemand die het zelf zo heeft meegemaakt en ik durf zelfs te zeggen dat het me geholpen heeft. Ik ben nooit bang geweest voor mijn ouders, ik hou nu nog steeds van mijn ouders, weet me te gedragen, ben niet agressief etc. etc.

Als je het allemaal zo goed weet, dan onderbouw je argumenten is beter dan alleen slaan = no done...WAAROM NIET DAN?!

Het blijft idd mijn mening en jij hebt de jouwe en als jij daar niets aan overgehouden hebt, prima da's alleen maar fijn voor je.
Ik ben er gewoon niet voor om een kind een tik te geven,
en ik heb nergens gezegd dat ik het zo goed weet, het blijft ook maar mijn mening/ mijn visie.
Slaan = not done, omdat het gewoon zwak is om je kind uit wanhoop een tik te verkopen, Daarom.
Dan heb je als ouder iets fout gedaan in je opvoeding als je kind je toch tot zover weet te drijven.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:43

Wanneer de kennis van de ruiter eindigt begint zijn grofheid, hing bij ons op de manege.

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:43

_Nann_ schreef:
grenzen stellen en dta betekent niet gelijk dat je je kind maar een tik moet verkopen omdat ie niet naar je luisterd op een bepaald moment.
Dan moet je als ouder toch bij jezelf ten rade gaan...

Denk ik niet, ik kan me nog herinneren dat ik bij m'n ouders het bloed onder de nagels vandaan haalde..en ik weet zeker dat "dag mag niet", niets uitgehaald zou hebben! ;)