Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rakkertjuuhh schreef:Hoe weet een trein conducteur waar je heen reist eigelijk ??? hoe zien ze dat dan? ik begrijp der echt niks van..
Citaat:Het is belangrijk dat je de communicatie van de specifieke vervoerder in de gaten houdt: in de loop van 2010 moet je op steeds meer plaatsen in- en uitchecken.
In principe zijn de regels als volgt:
Gebieden waar de OV-chipkaart al is ingevoerd:
Zowel in je vrij reizen periode, als in de kortingsuren check je altijd in en uit. In de trein kan dat voorlopig nog niet.
Reis je in je kortingsuren? In tram/bus/metro kun je eenvoudig met saldo reizen. Maak je tijdens je reis een overstap naar een ander vervoermiddel? Probeer zoveel mogelijk met de Studenten OV-chipkaart te reizen. Dit voorkomt dat je dubbel basistarief betaalt (basistarief OV-chipkaart en basisstrip).
In de trein hoef je voorlopig nog NIET in/uit te checken. NS voert de OV-chipkaart gefaseerd in. Voor de trein moet je in de kortingsuren nog een papieren kortingskaartje kopen.
Gebieden waar de OV-chipkaart nog niet (volledig) is ingevoerd:
Reis je in je vrij reizen periode? Toon dan je Studenten OV-chipkaart aan de chauffeur /bestuurder/controleur als je niet kunt in- en uitchecken.
Reis je in je kortingsuren? Voor tram/bus zorg je dat je in het bezit bent van een roze strippenkaart. Voor de trein koop je in 2010 nog een papieren kortingskaartje.
_Tara_ schreef:Krijg je meteen een boete als je niet uitcheckt? Is 't niet gewoon zo dat 'ie dan door blijft tellen met je reis tot je eindelijk weer uitcheckt?
Polaris schreef:Dat hoeft hij niet te weten, hij controleert alleen of je ingecheckt bent.
Als je dan weer uitcheckt, wordt je reisbedrag automatisch afgeschreven,
en check je niet uit, dan krijg je een boete.
em_papillon schreef:
Ik denk dat ze aan 1 ding niet hebben gedacht... Hoe moeten in godesnaam 500 mensen voor 1 trein inchecken bij 1 paaltje... Mag ik wel een uurtje eerder naar het station gaan..
En ik vind het raar dat je met een weekOV ook moet in en uit checken.. ik snap het systeem totaal niet en ben bang veeele andere ook niet..
Daarbij voel ik me ontzettend een nummertje.. ik blieb in en uit.. alsof ik een worst in een fabriek ben.. pfff..
rakkertjuuhh schreef:Dit heb ik ook.. me bus sluit precies aan op me trein! dus spring uit me bus mega sprint trap af.. conducteur staat al met fluitje in zn mond... zeg stopp kom er aan net op tijd..
In zwolle weer uit stoppen trein naar ermelo.. rennen jump en rijd weg.. hoe moet ik dit ooit halen als ik eerst weer moet in en uit checken.. en idd zo als de meeste mensen hier hebben.. hoop dat ze wel met de tijden gaan veranderen dan.