OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Anouck

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:06

Ik gok in ieder geval zo...dat er begin januari ongelooflijk veel mensen met een ov-chipkaart zitten, waar niet het goede op staat. Gaat er goed met het regelen van die ov-chipkaart...uhum

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:11

Hoe weet een trein conducteur waar je heen reist eigelijk ??? hoe zien ze dat dan? ik begrijp der echt niks van..

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:14

Ik denk dat daar apparaatjes ofzo voor komen, waar ze je ov-chipkaart in de trein mee kunnen scannen...ik zou niet weten hoe het anders moet :P

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:25

rakkertjuuhh schreef:
Hoe weet een trein conducteur waar je heen reist eigelijk ??? hoe zien ze dat dan? ik begrijp der echt niks van..

Dat hoeft hij niet te weten, hij controleert alleen of je ingecheckt bent.
Als je dan weer uitcheckt, wordt je reisbedrag automatisch afgeschreven,
en check je niet uit, dan krijg je een boete.

Overigens vind ik dat veel van de mensen hier wel overdreven aan het mekkeren zijn hoor :o
Ok het aanvragen en activeren is misschien even lastig (het is ook een hele onderneming om voor zoveel mensen die overgang te realiseren), maar het maakt voor het reizen verder niet zoveel uit.
Inchecken doet hij namelijk ook gewoon door je portemonnee heen (tenminste bij mij), dus je hoeft dat ding helemaal niet altijd tevoorschijn te halen.

Ik wil jullie over een jaar wel eens weer horen hierover :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:28

Krijg je meteen een boete als je niet uitcheckt? Is 't niet gewoon zo dat 'ie dan door blijft tellen met je reis tot je eindelijk weer uitcheckt?

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:40

Maar... Misschien kom ik nu heel dom over maar dit zit ik me echt af te vragen. :P
Wat heeft het voor student met weekov voor nu om in en uit te checken? (Doordeweeks dan..) Want er hoeft toch helemaal geen tegoed afgeschreven te worden enzo? En je kan dan toch ook geen boete krijgen als je vergeet uit te checken?

Ja misschien dan om door die poortjes te komen, maar dat zullen ze op het kleine station waar ik altijd instap wel niet gaan maken. :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:42

In principe heb je geen geldig vervoersbewijs als je niet in en uitcheckt. Tenminste dat lijkt mij.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:43

Heb 't gevonden:
Citaat:
Het is belangrijk dat je de communicatie van de specifieke vervoerder in de gaten houdt: in de loop van 2010 moet je op steeds meer plaatsen in- en uitchecken.

In principe zijn de regels als volgt:
Gebieden waar de OV-chipkaart al is ingevoerd:
Zowel in je vrij reizen periode, als in de kortingsuren check je altijd in en uit. In de trein kan dat voorlopig nog niet.
Reis je in je kortingsuren? In tram/bus/metro kun je eenvoudig met saldo reizen. Maak je tijdens je reis een overstap naar een ander vervoermiddel? Probeer zoveel mogelijk met de Studenten OV-chipkaart te reizen. Dit voorkomt dat je dubbel basistarief betaalt (basistarief OV-chipkaart en basisstrip).
In de trein hoef je voorlopig nog NIET in/uit te checken. NS voert de OV-chipkaart gefaseerd in. Voor de trein moet je in de kortingsuren nog een papieren kortingskaartje kopen.

Gebieden waar de OV-chipkaart nog niet (volledig) is ingevoerd:
Reis je in je vrij reizen periode? Toon dan je Studenten OV-chipkaart aan de chauffeur /bestuurder/controleur als je niet kunt in- en uitchecken.
Reis je in je kortingsuren? Voor tram/bus zorg je dat je in het bezit bent van een roze strippenkaart. Voor de trein koop je in 2010 nog een papieren kortingskaartje.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:46

_Tara_ schreef:
Krijg je meteen een boete als je niet uitcheckt? Is 't niet gewoon zo dat 'ie dan door blijft tellen met je reis tot je eindelijk weer uitcheckt?

Hoe bedoel je dat? Het gaat er toch juist om dat je vergeet uit te checken?

Ik ben een beetje aan het googlen geslagen over hoe dat zit met die boete,
maar ik kan er nu niets over terugvinden hoe het precies in zijn werk gaat.
Op de ene site stond 4euro boete, want dat is het instaptarief dat standaard wordt afgeschreven,
dat krijg je dan niet terug als je niet uitcheckt, waar je dat normaal wel zou krijgen omdat je gratis reist (de chip rekent pas aan het eind van de rit de reiskosten uit).
Maar op een andere site vond ik het bedrag van 2,50 boete.

Ik ben er nog niet echt wijzer van :+

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:48

hoe gaat dat in de trein dan?
die dingen zijn niet in de trein maar op het perron toch?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:24

Als je vergeet uit te checken, weet die kaart niet wanneer de reis gestopt is toch. Blijft 'ie dan niet gewoon doortellen tot je wel uitcheckt?

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:00

Ik ben benieuwd hoe het de eerste weken van 2010 zal gaan :)

Ik neem aan dat ze dan nog wel mild zijn met boetes? Dat hoop
ik wel tenminste. Anders zullen veel mensen wel een boete krijgen :S

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:01

Denk ik wel hoor. Ik vind iig niet dat ze zomaar kunnen verwachten dat per 31 januari alle studenten hups die ov-chipkaart goed kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:03

Polaris schreef:
Dat hoeft hij niet te weten, hij controleert alleen of je ingecheckt bent.
Als je dan weer uitcheckt, wordt je reisbedrag automatisch afgeschreven,
en check je niet uit, dan krijg je een boete.

Handig... hier op Antwerpen gaan ze echt geen paaltje zetten zodat ze daaraan kunnen zien dat ik in NL tot Roosendaal ben gegaan..

Denk niet dat ze mild zijn met boetes.. iig qua vergeten uitchecken gaat dat automatisch. Check je niet uit dan betaal je geloof de prijs van het verste kaartje dan mogelijk was vanaf je beginpunt. In principe kan je op internet uitvogelen hoe het werkt, je kan bellen naar IBG, NS etc en je kan bij een NS balie langs. Ik zie niet eens in waarom ze dan mild moeten doen :D Alleen te hopen dat het activeren van je juiste abo beetje vlot gaat en wanneer je zelf wilt ipv perse eind januari (maar dat is meer aangeraden en niet verplicht pas te wachten tot jou achternaam letter mag)

Zo moeilijk is heel die chip niet, als je je abo er goed op hebt (dus dan moet het apparaat ff meewerken) is het verder enkel kwestie van in en uitchecken..

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:06

:=

Ik denk dat ze aan 1 ding niet hebben gedacht... Hoe moeten in godesnaam 500 mensen voor 1 trein inchecken bij 1 paaltje... Mag ik wel een uurtje eerder naar het station gaan..

En ik vind het raar dat je met een weekOV ook moet in en uit checken.. ik snap het systeem totaal niet en ben bang veeele andere ook niet..

Daarbij voel ik me ontzettend een nummertje.. ik blieb in en uit.. alsof ik een worst in een fabriek ben.. pfff.. ;(

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:07

em_papillon schreef:
:=

Ik denk dat ze aan 1 ding niet hebben gedacht... Hoe moeten in godesnaam 500 mensen voor 1 trein inchecken bij 1 paaltje... Mag ik wel een uurtje eerder naar het station gaan..

En ik vind het raar dat je met een weekOV ook moet in en uit checken.. ik snap het systeem totaal niet en ben bang veeele andere ook niet..

Daarbij voel ik me ontzettend een nummertje.. ik blieb in en uit.. alsof ik een worst in een fabriek ben.. pfff.. ;(

Ja daar liep ik me ook al zorgen over te maken..
Wat zal ik veel treinen gaan missen. :P Ik reis namelijk met Veolia en de NS, dus iedereen die uit de Veolia trein kan via 2 paaltjes uit gaan checken.. Ik zie dat nog niet helemaal vlot gebeuren. :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:10

@ Idinn: Je merkt aan dit topic wel al dat een hoop mensen vragen hebben, geen idee hebben hoe 't allemaal werkt. Al is dat wel heel simpel op internet te vinden natuurlijk.

@ em_papillon: Niet iedreen reist vanaf januari met die chipkaart he. Alleen studenten, alle andere mensen kunnen nog een aantal jaar gewoon kaartjes kopen.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:10

Hoe moet je dan ooit je aansluiting halen? 8)7

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:11

Rennen :')

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:12

_Tara_ schreef:
Rennen :')

Ik moet altijd al rennen. :') (Jaja 2 minuten om naar de andere kant van station Nijmegen te komen. := )

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:17

snik.. studenten zijn weer de l*l... :P

Vind het een rotsysteem.. en ook erg irritant die piepjes wanneer je in de bus zit..

Ik heb ook elke keer maar 1 of 2 minuten om de trein te halen.. zie het toch echt niet zitten om ipv half 8 ineens kwart over 7 in de bus te moeten zitten.. :P liever mn bed..

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:26

Dit heb ik ook.. me bus sluit precies aan op me trein! dus spring uit me bus mega sprint trap af.. conducteur staat al met fluitje in zn mond... zeg stopp kom er aan net op tijd..
In zwolle weer uit stoppen trein naar ermelo.. rennen jump en rijd weg.. hoe moet ik dit ooit halen als ik eerst weer moet in en uit checken.. en idd zo als de meeste mensen hier hebben.. hoop dat ze wel met de tijden gaan veranderen dan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:53

rakkertjuuhh schreef:
Dit heb ik ook.. me bus sluit precies aan op me trein! dus spring uit me bus mega sprint trap af.. conducteur staat al met fluitje in zn mond... zeg stopp kom er aan net op tijd..
In zwolle weer uit stoppen trein naar ermelo.. rennen jump en rijd weg.. hoe moet ik dit ooit halen als ik eerst weer moet in en uit checken.. en idd zo als de meeste mensen hier hebben.. hoop dat ze wel met de tijden gaan veranderen dan.

Je hoeft toch alleen aan het begin en eind van de reis in en uit te checken? Of heb ik dat verkeerd begrepen..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:53

Per vervoersmiddel, dacht ik toch ook...

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:54

Ik denk dat als je niet uitcheckt, dat de boete dan doorloopt tot en met de laatste nachttrein, want je moet dezelfde dag toch minstens uitchecken.
Ze gaan dat echt niet tot twee weken later doorberekenen als je dan pas weer voor het eerst reist :')
Anyway, ik kan het nergens vinden hoe dat zit, dus ik zal het wel merken zodra ik het een keer vergeet :=
Laatst bijgewerkt door Polaris op 18-12-09 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt