Taalverloedering, mens erger je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:49

LizMD schreef:
BraveSpots schreef:
Ik vind het een beetje verwaand, al die spellingstopics de laatste tijd. Denk je echt dat de mensen die slecht schrijven een boodschap hebben aan jullie die elkaars fouten beoordelen en zeggen hoe schandlg het is dat men tegenwoordig geen behoorlijk nederlands kan schrijven.

Ik kan bv niet goed om met de dt-toestanden. Ik heb daar geen probleem mee. En zo zijn er heel veel die zo denken. Ik zie het nut niet in van er moeite in te stoppen om mezelf te controleren.

Dus we hebben volgens jou een te hoge dunk van onszelf omdat we niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die zo weinig kennis over de Nederlandse taal hebben dat ze constant fouten maken? Aparte redenering...

Dat je er totaal niet kan inkomen dat iemand daar moeite mee kan hebben en het daarom maar laat voor wat het is. Dat vind ik vreemd en iid zelfs een beetje verwaand overkomen.

Omdat jij het belangrijk vind en het goed kan, betekent niet dat dat hetzelfde is voor een ander hoor. Zo'n rare redenering is dat toch niet?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:52

BraveSpots schreef:
Dat je er totaal niet kan inkomen dat iemand daar moeite mee kan hebben en het daarom maar laat voor wat het is. Dat vind ik vreemd en iid zelfs een beetje verwaand overkomen.

Omdat jij het belangrijk vind en het goed kan, betekent niet dat dat hetzelfde is voor een ander hoor. Zo'n rare redenering is dat toch niet?

Nee hoor, maar imo is verwaand daar niet helemaal een juiste benaming voor. Maar weet ook niet hoe ik het anders zou noemen. En nee ik kan er inderdaad niet inkomen dat iemand ergens moeite mee heeft en het niet probeert te verbeteren. Maar ik vermoed dat dat een verschil in karakter oid is.

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:53

Waar staat dat desbetreffende persoon het niet zou willen verbeteren? :o?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:55

Persoonlijk vind ik dat in de maatschappij tegenwoordig veel te veel nadruk ligt op rekenen. Als je goed kunt rekenen dan kun je goed wiskunde en economie en als je dat goed kunt dan kun je een baan krijgen waar je veel geld voor krijgt. Met taal word je niet raak dus waarom moeite ervoor doen?
Laatst bijgewerkt door Veirl op 09-11-09 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:59

Veirl schreef:
Persoonlijk vind ik dat in de maatschappij tegenwoordig veel te veel nadruk ligt op rekenen. Als je goed kunt rekenen dan kun je goed wiskunde en economie en als je dat goed kunt dan kun je een baan krijgen waar je veel geld voor krijgen.

En waarom niet? Blijkbaar is correcte taal (voor bepaalde beroepen) niet nodig. Ik zie daar geen graten in. Ieder z'n ding denk ik dan. Ik ben niet goed in taal, dus doe ik niets met taal. Ik doe in mijn job dan weer dingen die andere mensen van hun leven niet zouden willen doen...

Monnie_

Re: Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:07

Nee maar omdat je in nederland woont zou je wel de taal op een bepaalde hoogte moeten kunnen beheersen vind ik, sommige stukadoors en andere mensen van soortgelijk beroep typen soms zo verschrikkelijk..
ik vind het ook een afknapper als iemand
'heei mijsje ik hou van jouw met hel mijn hard' bijvoorbeeld naar me stuurt :')

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:11

Winniiee schreef:
Waar staat dat desbetreffende persoon het niet zou willen verbeteren? :o?

BraveSpots schreef:
[...]
Dat je er totaal niet kan inkomen dat iemand daar moeite mee kan hebben en het daarom maar laat voor wat het is. [...]

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:17

Dan heb ik daar over heen gelezen. Excuse moi. :j

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:22

Monnie_ schreef:
Nee maar omdat je in nederland woont zou je wel de taal op een bepaalde hoogte moeten kunnen beheersen vind ik, sommige stukadoors en andere mensen van soortgelijk beroep typen soms zo verschrikkelijk..
ik vind het ook een afknapper als iemand
'heei mijsje ik hou van jouw met hel mijn hard' bijvoorbeeld naar me stuurt :')

Mee eens. Taal is de basis van de communicatie. Dus moet je die naar mijn mening gewoon beheersen.

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:24

Dus een fout in de taal is slechte communicatie?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:26

Wel in je schriftelijke communicatie. En niet een fout, maar structureel fout.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:26

Winniiee schreef:
Dus een fout in de taal is slechte communicatie?

Een enkele losstaande fout niet. Maar de slordigheid hier op Bokt leidt wel degelijk tot miscommunicaties.

- "Dat bedoelde ik niet!"
- "Maar dat schreef je wel."
- "Ja maar dan had jij gewoon moeten begrijpen dat ik het anders bedoelde."

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:30

Oh ik vind het vreselijk. Af en toe een spelfoutje kan, absoluut. Maar ik vind niet dat het de spuigaten uit moet lopen! En wat hier ook gezegd wordt, formuleringsfouten kunnen tot (grote) miscommunicaties leiden..

Vooral in school- of leesboeken vind ik het erg. De welbekende 'ik vindt' kan ik me ook zo aan ergeren, maar het valt mij enorm op als er spelfouten staan etc. Ook in de spreektaal, wanneer mensen 'als' en 'dan' door elkaar halen, verbeter ik het eigenlijk automatisch. Dat wordt ook niet altijd op prijs gesteld overigens, snap ik wel maar het gaat automatisch.. Hmm..

Maar je hebt wel een punt, wat mij betreft mag er meer aandacht aan de taalbeheersing besteed worden. Als zelfs PABO studenten niet kunnen spellen....

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:34

Dat stukje in de eerste post is echt erg :\
Ik kan mij er ook echt aan ergeren, heeft denk ik ook veel met "duh msntaal" te maken.
Mijn vriend bijv. praat gewoon super netjes Nederlands en schrijft het ook prima, maar een berichtje via Hyves word ik niet echt vrolijk van (qua taalgebruik, rest wel uiteraard!!).

Daarnaast hangt het ook écht van de opleiding af, ik heb vwo afgerond en eigenlijk heb ik er daar nooit veel bij gemerkt. Dat kan ook gewoon niet, anders haal je het niet in 1 keer denk ik. Niet dat ik denigrerend wil doen, gewoon iets wat me is opgevallen. Net als dat in mijn klas bijna niemand rookte en als ik bij mijn werk kijk er echt een heleboel meer mensen roken.
Heeft gewoon met wat "normaal" is te maken.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:42

Ik erger mij ook vreselijk aan al die spellingsfouten en ik heb de neiging om mensen te gaan verbeteren... Er moet veel meer aandacht worden besteed aan spelling en grammatica vind ik. Hier op bokt worden soms zulke grove fouten gemaakt dat mijn nekharen ervan overeind gaan staan! En het zijn altijd weer dezelfde woorden die terugkomen: Verlieft, nieuwsschierig, me paardje, hun hebben, rijde etc.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:44

Ik vreet mezelf echt op als mensen fouten maken in de meest simpele dingen. Wie schrijft er in godsnaam werd als werdt? Dan denk ik echt van heb je nog nooit Nederlands gevolgd? En ik vindt in plaats van ik vind. Ik ben ook geen spellingswonder, maar zo'n simpele dingen denk ik van, ja, dat is gewoon luiheid of mensen zijn steeds dommer aan het worden..

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:46

Angelita schreef:
Dat is wel ernstig inderdaad. Of zobiezo, sowiso, zoieso, zo-wie-zo en vele andere varianten. }:0

Misschien even stom, maar sowieso schrijf je toch zoals hiervoor? Ik heb daar echt nog wel discussies over gehad met mensen die zeiden dat het met een "Z" moest.

Verlieft zie je hier veel op bokt staan, inderdaad ook heel irritant.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:50

Zoiezo :+

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:53

LizMD schreef:
Biebabeloeba schreef:
Maar dt-fouten.....djeezes....als je het éénmaal iseens goed leert, is het echt niet moeilijk hoor, gewoon een simpel regeltje.

Ook zo'n irritatie, 'is' schrijven als men 'eens' bedoelt. Is is een werkwoord. Idem met 'als' wanneer er 'of' bedoeld wordt.

Sorry :o was nog zo aan het hopen dat ik niet per ongeluk een foutje had geschreven ;)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:53

Sowieso is juist geschreven

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:54

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:56

madelief88 schreef:
Meliaforever schreef:
Zoiezo :+

Dit meen je toch niet?
Ik heb het even opgezocht, voor de nieuwsgierigen onder ons:
http://www.onzetaal.nl/advies/sowieso.php

Het is dus echt alleen maar op deze manier: sowieso.

Ik heb sirieus altijd al gedacht dat het 'zoiezo' was.
'sowieso' vind ik zó raar staan hè.. :\

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:57

Volgens mij is het ook sowieso hoor?
Ik vind een spellings-tiepfoutje, dat gebeurt. Maar idd, wat je soms leest, verschrikkelijk.
Alhoewel, ik merk bij mezelf steeds vaker domme fouten. Zoals hij zij. Brr, als ik dat bij mezelf lees, schrik ik er toch van..

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:03

Maar je hoort toch een W? Ik vind sowieso juist heel normaal staan :+ En een Z klinkt veel harder dan een s, dus ook sowieso een "s" zou ik zelf beredeneren..

Katleentje, dat ga ik lezen :D

Nog zo'n voorbeeldje. Mijn vriend had laatst een C.V. van een volwassen man (30+), dat waren twee bladzijdes vol geschreven. Zonder enters en dergelijke, had echt medelijden met mijn vriend dat hij dat moest lezen ;') . Wij leerden dat volgens mij al in de tweede hoe je een c.v. moest opstellen...
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 09-11-09 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:04

Het staat hier op pagina 1, het bloopertopic heeft op bokt meer dan 200 manieren gevonden waarop bokkers geloven dat SOWIESO geschreven moet worden :D :D :D :D .