Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:04

Waarom komen mensen toch altijd met rare vergelijkingen als ze geen goede argumenten meer hebben?

Ik heb geen problemen met een kledingverzoek an sich, zolang er maar een goede reden voor is. Een geloofsreden is dat in dit geval voor mij niet.
Iets anders zou het zijn als ik er zelf voor kies om aan een dergelijke instelling onderwijs te volgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:11

Mindim schreef:
Volgende keer wanneer je een wedstrijd gaat rijden, moet je ook maar een spijkerbroek aantrekken.
Wat een gezeur over een dag een rok aan doen zeg.

Als je wedstrijd gaat rijden weet je op voorhand dat die voorschriften er zijn, in dit geval was het in eerste instantie geen voorwaarde. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:23

Hanmar schreef:
Mijn vraag is alleen wat je ermee opschiet om er een principekwestie van te maken...

Wat mij betreft schiet je ermee op dat het niet te vanzelfsprekend wordt om dergelijke aanpassingen van anderen te verwachten. Als ik de mogelijkheid zou hebben (bv als ik de PR-medewerker in kwestie was) zou ik naar dat VMBO aangeven dat ik een dergelijk verzoek nogal ver vind gaan.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:29

Poeh, een verzoek moet je altijd maar honoreren? Ze zien me aankomen in mijn omgeving. :n

Het gaat om het principe en om de noodzaak van de rok. Als Haike geen rok draagt, mag zij dan de voorlichting niet geven? Is het dat risico waard?
Maar ik vraag me af of het een verzoek is (ik beloof niets, maar denk erover na, omdat ik vrij ben om te kiezen) of is het een eis (tsja, dan ben ik eerder geneigd mijn kont tegen de krib te gooien).

Daarnaast, als Haike een presentatie moet geven in een outfit waar zij zich niet lekker in voelt, kan de kwaliteit van de presentatie daaronder lijden. Klinkt suf, maar ik ken een man die zich zo ongemakkelijk voelt met een stropdas om dat ie meteen 10 centimeter krimpt en zich alleen nog maar druk maakt om die das. Dat komt je presentatietechniek dan ook niet ten goede.

Ik ben er overigens nog steeds niet uit wat ik zou doen als ik een opdrachtgever tref die deze eis aan mij stelt... Ik kom dan werken in zijn organisatie, dus zal eerder geneigd zijn aan de kledingvoorschriften te voldoen, denk ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:36

RiandeV schreef:
Ik ben er overigens nog steeds niet uit wat ik zou doen als ik een opdrachtgever tref die deze eis aan mij stelt... Ik kom dan werken in zijn organisatie, dus zal eerder geneigd zijn aan de kledingvoorschriften te voldoen, denk ik.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik het van een opdrachtgever of klant ook niet zonder meer zou accepteren. Ik zou zeker niet structureel kunnen werken in een omgeving die zulke zware eisen stelt (niet in dat ze nou zo onhaalbaar zijn, maar dat er zoveel waarde aan gehecht wordt.)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:39

RiandeV schreef:

Wat is nou het verschil? Je komt een presentatie geven in de school waar ze vragen om een rok te dragen, dus....
Je krijgt er toch voor betaald, je werkt in dit geval toch voor die mensen? En wat nog, je wilt daar toch leerlingen werven?

Buiten dat zie ik heel veel mensen die heel hard hun kont tegen de krib gooien omdat de achtergrond van deze vraag toevallig geloof is. Maar wat is dat nou voor onzin? Als de vraag nou was geweest 'trek een onderbroek aan, want dat is goed fatsoen' - hadden jullie er dan ook allemaal in je blote achterwerk gestaan, want 'er moet toch keuzevrijheid zijn' en 'ik gooi mijn kont tegen de krib als er eisen gesteld gaan worden'?
Ik vind het niet meer dan fatsoenlijk om je aan te passen aan de omgeving waarin je die voorlichting staat te geven. Je staat er voorlichting te geven, geen stallen uit te mesten! Het argument dat 'een rok niet praktisch is in dit beroep' is dus nietszeggend. Dat het in het beroep waar je op die school voor leert niet altijd even praktisch is om een rok aan te hebben, wil nog niet zeggen dat je als medewerker van die school op een voorlichtingsdag van een andere school, je ook per se in een overall of oude spijkerbroek moet hullen...

Voor degenen die nu gaan beginnen te piepen over dat 'zij (edit: voor de duidelijkheid: de gereformeerde mensen) zich ook niet aan zouden passen' en 'ja maar jij bent christen' - als ik voorlichting ga geven op een islamitische school en ze vragen me een hoofddoek om te doen - mij best. Ik doe het namelijk om geen aanstoot te geven - uit goed fatsoen dus - en niet voor hun God.
Oh enne... ik heb meestal ook gewoon een broek aan hoor, maar het gaat hier om een verzoek waarvan ik het probleem echt niet inzie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:41

BE nee jij trekt het op het geloof. Mij gaat het om het feit dat TS in rok moet gaan enkel omdat zij dat willen... Terwijl een nette broek minstens even fatsoenlijk over komt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:41

Ik trek het niet op het geloof. Ik heb die opmerking hier al verschillende keren voorbij zien komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:46

Waarom zou je het moeilijker maken dan het is. Je bent door die school gevraagd om te komen, zij vinden het fijn als je een rok draagt. Dan doe je toch lekker een dag een rok aan. Iederen blij een tevreden. Ik snap alle fuss niet hoor.

Ik doe zo vaak dingen om anderen een beetje blijer en gelukkigere te maken, ook in mijn werk. De ene keer trek ik een pak aan, de andere keer een spijkerbroek. Ik pobeer altijd mijn kleding een beetje aan te passen op de situatie.

Ik vind dat sommigen hier het nodeloos ingewikkeld maken door er weer een hele geloofsdiscussie van te maken. Heb soms het gevoel dat mensen maar dwars liggen om het dwars liggen. Beetje meer flexibiliteit mag wel. Je bent niet alleen op de wereld, dus een beetje passen en meten en iedereen kan er tevreden uitkomen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:48

Ik vraag me af of die mensen zich aan zouden passen als ik een verzoek indien om in een broek te komen. Heb helaas al voldoende vooroordelen opgebouwd in de afgelopen 30 jaar om dit serieus in twijfel te trekken.

Als ik een presentatie geef om mijn bedrijf voor te stellen, dan sta ik daar voor mijn bedrijf en voldoe ik aan de eisen die mijn bedrijf aan mij stelt. Daar heb ik voor gekozen toen ik daar ging werken.
Als de locatie zodanig is dat ik mij daarop anders zou moeten kleden dan onze eigen norm is, dan zou ik daar wel goed over nadenken en overleggen met mijn eigen leidinggevende. Ik zal dan wel mijn eigen bezwaren te kennen geven en mijn leidinggevende kennende, zal hij daar dan ook bewust mee omgaan.
Als ik voor een bepaalde organisatie zal werken dan betalen zij mij in feite en ben ik een bepaalde tijd representatief voor die organisatie. En daarnaast onderdeel van mijn eigen organisatie en heb ik dus 2 bedrijven die ik niet ten schande zal maken. Dat is voor mij het verschil, Blue Eyes. (En dat valt inderdaad lang niet altijd mee. :+ )

Christen ben ik niet door een rok te dragen, maar door proberen een goed mens te zijn. In dat kader zou ik kunnen zeggen dat ik gehoor zal geven aan het verzoek en dus een rok aan zal doen. Maar ik schreef dat ik probeer een goed mens te zijn en dat lukt me helaas niet altijd even goed...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:49

Iedereen redeneert vanuit zijn eigen referentiekader. Dat maakt deze discussie juist zo interessant!!! Ik vind het leuk en verhelderend om te zien hoe verschillend mensen denken. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:54

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie echt geen dusdanig verschil tussen die twee dat daar nou zo moeilijk over gedaan moet worden. Jouw werkgever (in dit geval die van TS, maar dat praat zo moeilijk ;)) vraagt van jou om daar op die gereformeerde school te gaan staan en te zorgen dat er leerlingen zijn die denken 'hee, die groenschool is wel wat voor mij'. En zich misschien wel inschrijven, want wat is nou een school zonder leerlingen, he ;).
Dat bereik je dus zeker niet door dwars te willen doen en alles behalve een rok aan te trekken. Ouders, maar ook het bestuur van die andere school - en ook de leerlingen - zullen jouw inflexibiliteit niet waarderen en zich zeker niet gemakkelijk inschrijven.
Het lijkt me dus dat door gehoor te geven aan het verzoek dat die school bij jou neerlegt, je voldoet aan de eis van je werkgever om je school daar zo goed mogelijk tentoon te stellen.

Je laatste stukje snap ik even niet helemaal, geloof ik.... (dat over wel/geen goed mens zijn en een rok dragen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:55

En wat gaan die leerlingen doen als ze op een school komen en geconfronteerd worden met broeken? Want het meiske dat uitleg kwam geven stond toch ook in een rok? :oo

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:55

Ze zijn nog net niet achterlijk, hoor, PG... Ze weten ook wel dat er vrouwen zijn die een broek dragen....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:59

Blue_Eyes schreef:
Wat is nou het verschil? Je komt een presentatie geven in de school waar ze vragen om een rok te dragen, dus....
Je krijgt er toch voor betaald, je werkt in dit geval toch voor die mensen? En wat nog, je wilt daar toch leerlingen werven?

Het gaat er in mijn ogen ook vooral om dat de TS zich dus niet fijn voelt in jurken en rokken en deze dus nooit draagt en dan vanzelfsprekend ook niet in de kast heeft hangen! Moet zij nu een nieuwe rok of jurk gaan kopen, ongeacht de prijs daarvan, om aan het verzoek te voldoen?

Kijk, ik draag regelmatig een rokje met legging of een jurkje met legging en daar voel ik me fijn in. Als ik zo´n verzoek zou krijgen zou ik dat dus aan doen omdat ik me er 1. lekker in voel 2. het dus sowieso in de kast heb hangen en 3. ik het misschien toch al aan had gedaan.

Maar als ik dus niets van een rok of jurk in de kast heb hangen én ik voel me er ook nog eens niet prettig in dan ga ik toch echt niet tegen mijn zin een rok kopen/lenen en die dag dragen.

In dat geval is er is toch niets mis met een nette broek? Zij kunnen het wel willen, maar jij vertegenwoordigd jouw opleiding en zo geef jij ook het beeld dat er daar rokken gedragen worden. Het gaat om wat je te vertellen hebt, niet om jouw kleding. Als ze de inhoud van jouw presentatie beoordelen op het wel of niet dragen van een rok zijn ze wel heel bekrompen bezig. En daarna is het maar die vraag of je dat soort leerlingen op je school wilt hebben omdat daar niet standaart rokken en jurken gedragen worden.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:00

Dat laatste stukje ging over je geloof uitdrukken door middel van het dragen van een rok (of het dragen van een keppeltje of kruisje of hoofddoek of weet ik veel wat). Dus die rok wel of niet aantrekken is voor mij een principekwestie, omdat je aan een rok niet ziet of ik een goed mens of Christen ben. :)

En hoewel ik zeker weet dat ze niet achterlijk zijn, denk ik toch dat het wel belangrijk is om een eerlijk beeld van de groenschool te geven. Een school zonder geloofsovertuiging (toch??), dus geen verplichte rokken en zelfs vrouwen in een broek.
Mensen geloven graag wat ze zien, daar hoef je niet dom voor te zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:03

Delphi: als het niet kan, om welke reden dan ook, dan kan het niet. Geef dat aan en je bent ervanaf. Of zoals ook al 100x gezegd: LEEN dan een rokje. Ik zie op de foto's in het profiel van TS niet iemand met een zo absurde maat dat er niemand anders rondloopt in haar omgeving die haar een rokje zou kunnen lenen.
Dat jij door op zo'n presentatiedag een rok te dragen, het beeld uitdraagt dat daar ook rokken worden gedragen, is m.i. grote onzin. Het geeft slechts aan dat je het fatsoen hebt om je aan te passen aan je gastheer.

@RiandeV: zelfs als je graag gelooft wat je ziet, weet je ook als gereformeerde ook wel dat op een school zonder specifieke overtuiging niet iedereen in een rok loopt.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 31-10-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:04

pharagirlke schreef:
En wat gaan die leerlingen doen als ze op een school komen en geconfronteerd worden met broeken? Want het meiske dat uitleg kwam geven stond toch ook in een rok? :oo

Blue_Eyes schreef:
Ze zijn nog net niet achterlijk, hoor, PG... Ze weten ook wel dat er vrouwen zijn die een broek dragen....

Dus, waarom zou ze dan een rok aan doen als ze die niet in haar kast heeft? Dan is een nette broek toch ook voldoende? Belachelijk om daar speciaal een rok voor te kopen die je daarna nooit meer draagt en waar je je niet fijn in voelt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:04

Lees mijn vorige reacties nog even na... kwestie van fatsoen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:08

Blue_Eyes schreef:
Lees mijn vorige reacties nog even na... kwestie van fatsoen.

Ja, vind ik ook als je het in de kast hebt hangen en je er fijn in voelt. Ik zou geen rokje gaan lenen en het dragen als ik me er absoluut niet fijn in voel. Ik vind het een kwestie van fatsoen om iemand niet te beoordelen om zijn kleding, maar om het karakter en zijn of haar functioneren.

Zouden zij, omgedraaid ook aan het verzoek voldoen om een broek te dragen als je ze ergens voor uitnodigd?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:09

Als jij specifiek die 'eis stelt' - degenen die ik ken wel, ja. Nou woon ik niet op de bible belt, maar ik ben wel aardig thuis in de gereformeerde wereld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:14

Blue_Eyes schreef:

Als dat toch zo is zie ik niet in waarom men haar niet serieus zou nemen in broek.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:14

Blue_Eyes schreef:
@RiandeV: zelfs als je graag gelooft wat je ziet, weet je ook als gereformeerde ook wel dat op een school zonder specifieke overtuiging niet iedereen in een rok loopt.

Maar het kan wel net het zetje zijn om toch naar die school te gaan en niet naar de school waarvan de 'presentator' niet in een rok loopt. En dan kom je toch bedrogen uit...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:17

@PG: *zucht* Lees mijn berichten nog even terug.... fatsoen, aanpassen aan je gastheer...?

@Rian: Het zetje omdat je ziet dat je overtuiging in ieder geval met respect kan worden behandeld misschien? :)* Ik mag hopen dat je dan niet bedrogen uitkomt...

Ik val zwaar in herhaling, ik ga lekker in mijn warme eucalyptusbad dobberen :wave:

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:18

Geniet van je bad.

Ik denk dat we het eens moeten zijn met elkaar dat we het niet eens zijn. :)

Edit: respect zit hem niet in het gehoorzamen in verzoeken/eisen...